IL: Kätilöt kannustavat luomusynnytykseen
http://www.iltalehti.fi/perhe/2013100917587124_pr.shtml
"Kaikkihan haluavat epiduraalia jo heti ovella, Kätilöopiston kätilö Eija Sonninen puuskahtaa kysyttäessä luomusynnyttämisen suosiota."
Niin? Onko siinä jotain vikaa, ettei halua tuntea kipua enempää kuin on pakko? Mä en ehtinyt saada epiduraalia, koska avauduin niin nopeasti. Välilihapuudute kuitenkin laitettiin, mikä on hyvä, koska mulle tehtiin eppari ja sen lisäksi vielä repesin pahasti. Olisi voinut tuntua aika mielenkiintoiselta ilman puudutusta... Eikö kipulääkkeet ole siksi olemassa, että niitä annetaan kipuihin..?
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 19:16"]
Miten ihmeessä ihmiset entisaikoina synnyttivät, kun ei ollut mitään epiduraaleja tai muitakaan puudutteita saatavilla? Ihanko oikein luomuna?
[/quote]
Kyllä, ihan luomuna mentiin ja sattui kuulemma niin saatanasti. Teepä pientä kyselyä vanhempien sukulaisnaisten kesken niin huomaat, että aika moni olisi ottanut kipulääkitystä jos sellaista olisi tarjottu. Minu synnytykseni lähestyessä oma äitini oli huolesta sairas juuri sen vuoksi, koska synnytyskipu on niin sietämätöntä.
Tässä nyt on jo tullutkin ilmi, että synnytysvalmennus voisi olla jotain muuta kuin synnytysvideon näyttäminen ja sen kertominen, että jos Helsingin sairaalat ovat täynnä niin voi joutua Porvooseen synnyttämään. Synnytyssalivierailulla toki kerrottiin kylpyammeesta ja akupunktiosta mutta sitten kun synnytyksen aika koitti, kukaan ei enää puhunut niistä mitään. Minä sitten sain epiduraalin ilmeisen oikeaan aikaan, supistuksia tuli jatkuvasti sillä hetkellä ja olin todella kipeä. Siitä ei tullut mitään sivuvaikutuksia, pystyin kävelemään ja synnytys eteni nopeasti. Ponnistuksen tarve tuli aikanaan ja muutamalla ponnistuksella vauva oli maailmassa. Epiduraali oli ihana parin tunnin lepotauko vuorokauden kestäneiden supisteluiden jälkeen.
Kumpikaan meidän lapsista ei olisi syntynyt alateitse ilman epiduraalia: jostain syystä eivät päässeet laskeutumaan ennen kuin lihasjännitys saatiin pois.
Esikoisen avautumisvaihe kesti kolme vuorokautta. Epiduraalin saatuani, oli lopulta pihalla kahdessa tunnissa.
Toisen kohdalla osasin jo vinkata. Avautumisvaihe oli kestänyt vuorokauden ja sain epiduraalin, sitten olikin poika pihalla jo puolessa tunnissa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 20:33"]
En ymmärrä niitä jotka ottavat epiduraalin varmuuden vuoksi, yrittämättä ensin lievempiä kivunlievityskeinoja. En ymmärrä myöskään sitä miksi synnytysvalmennuksissa käydään nykyään läpi vain lääkkeelliset ja vahvimmat kivunlievityskeinot. Epiduraali on aina riski, miksi siis ottaa se vain huvikseen? Vain siksi että ei halua edes yrittää muilla keinoilla? Muutakin kivunlievitystä on. Epiduraali on sen verran vahvaa tavaraa ettei sellainen ole koskaan riskitöntä, saati sitten ihmisen selkäytimeen sörkkiminen.
Nykyään yleinen asenne on se, että jokainen tarvitsee epiduraalin, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Suurin osa myös niistä joiden mielestä "kivut olivat helvetilliset" olisi hyötynyt toisenlaisesta lähestymisestä synnytyskipuun sekä keinoista hallita sitä kipua (niitä tosiaan on muutakin kun kokovartalopuudutus) ja siitä että olisi ennen synnytystä miettinyt kivun hallintaa joltain muultakin kantilta kun "lääkkeitä vaan niin paljon kun annetaan, muuten se sattuu ihan liikaa".
[/quote]
Kuule. Kävin kahdessakin eri ssynnytysvalemnnuksessa. Kummassakaan ei puhuttu mistään epiduraaleista mainintoja enempään. Perehdyttiin veteen, avautumisasentoihin, ponnistusasentoihin, hengittämiseen ja lauluun. Kivusta tehtiin ystävä ja auttaja.
Synnytinpä vielä kätilöopiston haikaranpesässä. Synnytys käynnistyi vesien menolla, ja siitä lähes taukoamatta supistuksia. Avautumisvaiheessa haikaranpesässä istuin keinutuolissa, olin lämpimässä kylvyssä, lauloin lauluja, san aquarakkuloita, ilokaasua, akupunktiota. Jumppasin ja venyttelin synnytystuen kanssa. Voitko kuvitella, huolimatta tästä kaikesta ja henkisestä valmistautumisestä kivut olivan niin helvetilliset, että taju meni.
Kipu on jokaiselle yksilöllistä. Mulla vie on korkea kipukynnys, ja silti kävi noin! Aina reiät hampaista porannut ilman puudutuksia, monet leikkaukset tehty, lukuisat käsien ja jalkojen murtumiset harrastuksesta johtuen.. niin.
Kaikki ei oo niin pirun mustavalkoista. Luomusynnytys ei ole mikään täydellisyyden mittari. Kannattaisi varmaan hankkia elämässä muita tärkeämpi meriittejä, niin ei tarvitse moisella asialla päteä.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 19:47"]
Nythän lääkäriä ei pitäisi joutua hirveästi odottelemaan koska kaikissa sairaaloissa tulee olla miehitys leikkauksien varalle.
Ongelma lienee se, että mammat vaatii kivunlievitystä kun heistä sattuu ja sitä ei anneta koska synnytys ei ole oikeassa vaiheessa. Kun synnytys sitten etenee vauhdilla sitä ei enää ehditä antaa tai siitä ei olisi apua, ei ehtisi vaikuttaa.
T: 3 kertaa synnytyksessä ollut isä
Enemmän kuin epiduraalipuudutuksen vaatijia ihmettelen näitä, jotka haluavat keisarinleikkauksen. Siinä on oikeasti myös riskejä.
[/quote]
Tuu sitte avautumaan kun oot ite synnyttänyt. Kai sitä nyt vierestä kattoo. Perkele.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 19:19"]
Jos kipua ei lievitetä, äiti menee kipushokkiin, jolloin äidin elimistön muodostamat aineet (esim. adrenaliini) vaikuttavat haitallisesti lapseen, joka samaan aikaan joutuu kokemaan vakavaa hapenpuutetta - kipushokissa olevan äidin keho ei toimi kuten kivuttoman. Näin syntyy niitä ADHD-lapsia ja CP-vammaisia terveiden lasten sijaan.
En tiedä yhtäkään tutkimusta, jonka mukaan epiduraalipuudutus aiheuttaa aivovammoja lapsille.
[/quote]
Ja kuinka yleistä tämä on? Heitäppäs sinä niitä linkkejä. Tässä ei edelleenkään ole kyse siitä, että kipulääkkeet kielletään tai ettei niitä annettaisi. Kysymys on siitä, että kätilöt kannustavat siihen, ettei niitä otettaisi niin helposti, suunnilleen valmiiksi tilattuna! Ja tässä ajatellaan varmasti myös sitä LASTA, ei tätä tehdä teidän mammojen kiusaksi.
Mullakin synnytys käynnistettiin ja sitten tuputettiin epiduraalia, en sitä itse pyytänyt.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 19:47"]
Nythän lääkäriä ei pitäisi joutua hirveästi odottelemaan koska kaikissa sairaaloissa tulee olla miehitys leikkauksien varalle.
Ongelma lienee se, että mammat vaatii kivunlievitystä kun heistä sattuu ja sitä ei anneta koska synnytys ei ole oikeassa vaiheessa. Kun synnytys sitten etenee vauhdilla sitä ei enää ehditä antaa tai siitä ei olisi apua, ei ehtisi vaikuttaa.
T: 3 kertaa synnytyksessä ollut isä
Enemmän kuin epiduraalipuudutuksen vaatijia ihmettelen näitä, jotka haluavat keisarinleikkauksen. Siinä on oikeasti myös riskejä.
[/quote]
Sori vain, mutta sinä et miehenä ole kuule kukaan sanomaan synnyttämisestä yhtään mitään! Ja vielä nimittelet "mammoiksi" synnyttäviä naisia.
Helppo se on sinun miehenä kauhistella pelkosektioita. Jos minun mies alkaisi tollasia lässyttää minulle, niin kyllä saisi kuulla kunniansa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 19:16"]
Miten ihmeessä ihmiset entisaikoina synnyttivät, kun ei ollut mitään epiduraaleja tai muitakaan puudutteita saatavilla? Ihanko oikein luomuna?
[/quote]
Ja miten ihmeessä entisaikoina amputoitiin raajoja, kun ei ollut mitään nukutusaineita saatavilla? Ihanko oikein luomuna?
Haluatko tosissasi palata sairaanhoidossa entisaikaan? Itse pysyttelen mieluusti täällä nykyajassa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 19:19"]
Kaikista synnytyksistä ei seuraa maailman ihaninta palkintoa. Synnytin rv39+5 kohtuun kuolleen lapsen. No, minne voi valittaa kun palkinto jäi saamatta? Kai sentään saa jostain vahingonkorvausta kun kivut jouduin kärsimään?
[/quote]
Kurjuus. :(
Miehet eivät kuulu luomusynnytykseen.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:38"]
Ahdistaa kätilöjen mielipiteet varsinkin nyt raskaana ollessa. Tosiaan, miksi epiduraali on heidän mielestään paha asia sinänsä? Tai kohdunkaulanpuudutus? Ymmärrän, että joskus epiä ei voida antaa, ettei esim. synnytys pysähdy, mutta silloin kun lääketieteellistä estettä ei ole, niin mikä ongelma asiassa on? Puudutteilla ei ole mitään haitallisia vaikutuksia vauvalle tai äidille. Jos joku on eri mieltä niin ystävällisesti linkkaa tutkimuksia, jotka osoittavat näin.
[/quote]
Aloitetaanpa vaikka tuosta Bebes infon linkistä http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=76
Lisäksi voi lukea vaikka Tiina Kaitaniemen luonnollinen lapsuus kirjan. Epiduraali on vahva lääke, johon eri ihmiset reagoivat eri tavoin mutta heppoisesti sitä ei missään nimessä mielestäni kannattaisi ottaa.
Mulla oli käynnistetty synnytys ja mut kyllä lähes pakotettiin epiduraaliin. En tiedä olisinko hommasta selvinnyt muuten mutta siihen olen jälkikäteen pettynyt, että synnyttämättämien osastolla käynnistyksessä ja salissa mua ei mitenkään kannustettu lääkkeettömään kivunlievitykseen, ainoastaan lykättiin kokoajan lisää lääketieteellistä apua. Nyt toisessa raskaudessa olen ottanut asioista selvää itse (niinkuin olisi tietenkin ekassakin pitänyt älytä tehdä!) ja tajunnut, että esimerkiksi jumppapallon päällä oleminen olisi voinut antaa mulle paremmin lepoa kuin se, että yritin sängyssä maaten nukkua eikä hommasta tullut yhtään mitään ja sitten olin tietenkin puolentoista vuorokauden jälkeen salissa ihan puhki. Siinä vaiheessa varmaan epiduraalin pakottaminen tuntui luontevalta vaihtoehdolta siksi, ettei jouduttaisi sektioon.
Hyvin pienillä asioilla voisi mielestäni tehdä paljon. Nyt olen opetellut rentoutumaan ja toivon, että pärjään ilman tai ainakin vähemmillä lääkkeillä.
[/quote]
Bebesinfo ei ole tieteellinen lähde. Lue esim. tuo Terveyskirjaston sivu, jonka joku linkkasi sivulla 2, jos haluat pysyä ei-tieteellisissä ohjeissa niin Terveyskirjasto on todennäköisesti luotettavampi kuin bebesinfo.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 20:45"]
En ymmärrä niitä jotka ottavat epiduraalin varmuuden vuoksi, yrittämättä ensin lievempiä kivunlievityskeinoja. En ymmärrä myöskään sitä miksi synnytysvalmennuksissa käydään nykyään läpi vain lääkkeelliset ja vahvimmat kivunlievityskeinot. Epiduraali on aina riski, miksi siis ottaa se vain huvikseen? Vain siksi että ei halua edes yrittää muilla keinoilla? Muutakin kivunlievitystä on. Epiduraali on sen verran vahvaa tavaraa ettei sellainen ole koskaan riskitöntä, saati sitten ihmisen selkäytimeen sörkkiminen.
Nykyään yleinen asenne on se, että jokainen tarvitsee epiduraalin, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Suurin osa myös niistä joiden mielestä "kivut olivat helvetilliset" olisi hyötynyt toisenlaisesta lähestymisestä synnytyskipuun sekä keinoista hallita sitä kipua (niitä tosiaan on muutakin kun kokovartalopuudutus) ja siitä että olisi ennen synnytystä miettinyt kivun hallintaa joltain muultakin kantilta kun "lääkkeitä vaan niin paljon kun annetaan, muuten se sattuu ihan liikaa".
[/quote]
Kuule. Kävin kahdessakin eri ssynnytysvalemnnuksessa. Kummassakaan ei puhuttu mistään epiduraaleista mainintoja enempään. Perehdyttiin veteen, avautumisasentoihin, ponnistusasentoihin, hengittämiseen ja lauluun. Kivusta tehtiin ystävä ja auttaja.
Synnytinpä vielä kätilöopiston haikaranpesässä. Synnytys käynnistyi vesien menolla, ja siitä lähes taukoamatta supistuksia. Avautumisvaiheessa haikaranpesässä istuin keinutuolissa, olin lämpimässä kylvyssä, lauloin lauluja, san aquarakkuloita, ilokaasua, akupunktiota. Jumppasin ja venyttelin synnytystuen kanssa. Voitko kuvitella, huolimatta tästä kaikesta ja henkisestä valmistautumisestä kivut olivan niin helvetilliset, että taju meni.
Kipu on jokaiselle yksilöllistä. Mulla vie on korkea kipukynnys, ja silti kävi noin! Aina reiät hampaista porannut ilman puudutuksia, monet leikkaukset tehty, lukuisat käsien ja jalkojen murtumiset harrastuksesta johtuen.. niin.
Kaikki ei oo niin pirun mustavalkoista. Luomusynnytys ei ole mikään täydellisyyden mittari. Kannattaisi varmaan hankkia elämässä muita tärkeämpi meriittejä, niin ei tarvitse moisella asialla päteä.
[/quote]
Niin. Tässä on nyt kyseessä sun yksittäinen kokemus sun synnytyksestä. Sun kokemus ei pidä paikkaansa jokaisessa synnytyksessä. Jos sun synnytyksesssä on tarvittu epiduraalia, niin sit on. Mutta sä et voi paasata että kaikissa synnytyksissä tarvitsee, koska sinä tarvitsit.
Ja tossa kirjoituksessa ei olla sanallakaan haettu lääkkeetöntä tai luomusynnytystä, vaan sitä että on vaihtoehtoja epiduraalille, joka on vahvin puudute ja jonka käytössä on suurimmat riskit.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 20:45"]
[/quote]
[/quote]
Niin. Tässä on nyt kyseessä sun yksittäinen kokemus sun synnytyksestä. Sun kokemus ei pidä paikkaansa jokaisessa synnytyksessä. Jos sun synnytyksesssä on tarvittu epiduraalia, niin sit on. Mutta sä et voi paasata että kaikissa synnytyksissä tarvitsee, koska sinä tarvitsit.
Ja tossa kirjoituksessa ei olla sanallakaan haettu lääkkeetöntä tai luomusynnytystä, vaan sitä että on vaihtoehtoja epiduraalille, joka on vahvin puudute ja jonka käytössä on suurimmat riskit.
[/quote]
Ei mun synnytyksessä käytetty lääkkeellistä kivunlievitystä. Mä paasaan sitä, että on ihan turha puhua täällä omista kokemuksistaan taivaan totena.
Mä en ymmärrä miten ihmiset hokee että epiduraali on joku avain taivaaseen, kun mun synnytyksessä se lähes maksoi vauvan hengen! Ja on tunnustanu ihan kätilöt että epiduraalista johtui todennäköisesti mun vauvan sydänäänien lasku ja mun halvaantuminen pitkäksi aikaa ja mun saama hätäsektio ja kaikki. Tuntuu ihmeelliseltä että joku hehkuttaa sitä ainetta mitä en koskaan enää aio käyttää, se melkein maksoi mun lapseni hengen.. Mielummin olen ilman kun yksi niistä harvoista joille tulee komplikaatioita! Vaikka kuinka olis itselle mukavampaa synnyttää tunnottomana!
Oon synnyttäny kuusi lasta ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Kaksi käynnistettyä synnytystä. Ovat olleet suht helppoja ja nopeita kaikki. Viides oli 4066g tyttö ja sen ponnistaminen kesti 30sekuntia, eikä tuntunu oikeastaan missään, kuudes oli 3015g tyttö ja sattu merkittävästi enemmän kuin edellinen. Viides synnytys käynnistyi itsellään ja sai mennä omalla painollaan, kuudes käynnistettiin. Mutta oon myös sanonu, että kivun kokemus ja kestäminen on yksilöllisiä juttuja ja synnyttämisessä vaikuttaa muukin kuin vain kipu.. toisten kudokset venyy paremmin, toisten fyysinen kunto on parempi jnejne.. Aina, ku on tullu synnytyksestä puhe, oon sanonu, että vaikka mä en oo tarvinnu puudutuksia, ni jokaisen äidin pitää kuunnella itseään ja ottaa puudutus tarvittaessa. Eihän synnytyksen pidä mitään kidutusta olla.
Ja jos tämä mun aavistus on joskus vauva, ni aion puudutteitta synnyttää edelleenkin.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 21:17"]
Miehet eivät kuulu luomusynnytykseen.
[/quote]
Auts! Kaikki muu meni synnytyksessä luomusti lukuun ottamatta sairaalaa ja sitä että mulla oli vatsan ympärillä anturi, sain kuitenkin liikkua ihan vapaasti mutta se MIES. Sehän siellä istuskeli mukana ja pilasi mun luomusynnytyksen :(
olen kokeillut puudutteilla ja ilman. Ilman oli aivan kauheaa, sitä en ainakaan enää koskaan kokeile.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 22:02"]
Oon synnyttäny kuusi lasta ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Kaksi käynnistettyä synnytystä. Ovat olleet suht helppoja ja nopeita kaikki. Viides oli 4066g tyttö ja sen ponnistaminen kesti 30sekuntia, eikä tuntunu oikeastaan missään, kuudes oli 3015g tyttö ja sattu merkittävästi enemmän kuin edellinen. Viides synnytys käynnistyi itsellään ja sai mennä omalla painollaan, kuudes käynnistettiin. Mutta oon myös sanonu, että kivun kokemus ja kestäminen on yksilöllisiä juttuja ja synnyttämisessä vaikuttaa muukin kuin vain kipu.. toisten kudokset venyy paremmin, toisten fyysinen kunto on parempi jnejne.. Aina, ku on tullu synnytyksestä puhe, oon sanonu, että vaikka mä en oo tarvinnu puudutuksia, ni jokaisen äidin pitää kuunnella itseään ja ottaa puudutus tarvittaessa. Eihän synnytyksen pidä mitään kidutusta olla.
Ja jos tämä mun aavistus on joskus vauva, ni aion puudutteitta synnyttää edelleenkin.
[/quote]
Onko sulle missään näissä 6 synnytyksessä käynyt niin, että sulla ei ole ollut ponnistamisen tarvetta?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:22"]
3, joo käynnistäminen ei oel luomua ja kivut on luonnollista synnytystä kovemmat, kivunlievityksellä ehkäistään joissain määrin näitä " voi ku sattuu, haluun keisarileikkauksen" synnytyksiä. Ollaan vaan ja maataan ja huudetaan kun sattuu....niitä leikkauksia
[/quote]
En tiennytkään, että se sattuu käynnistettynä enemän. Kyllä mua vähän ihmetyttää, että miksi sitä tungettiin, kun kuitenkin voin ihan hyvin, eikä kipu ollut mitenkään kamalaa.
T: 3
[/quote]
En mäkään tiennyt, vaikka osa mun synnytyksistä on käynnistetty, osa ei. Ja yhdessäkään ei mitään kivunleivitystä.