IL: Kätilöt kannustavat luomusynnytykseen
http://www.iltalehti.fi/perhe/2013100917587124_pr.shtml
"Kaikkihan haluavat epiduraalia jo heti ovella, Kätilöopiston kätilö Eija Sonninen puuskahtaa kysyttäessä luomusynnyttämisen suosiota."
Niin? Onko siinä jotain vikaa, ettei halua tuntea kipua enempää kuin on pakko? Mä en ehtinyt saada epiduraalia, koska avauduin niin nopeasti. Välilihapuudute kuitenkin laitettiin, mikä on hyvä, koska mulle tehtiin eppari ja sen lisäksi vielä repesin pahasti. Olisi voinut tuntua aika mielenkiintoiselta ilman puudutusta... Eikö kipulääkkeet ole siksi olemassa, että niitä annetaan kipuihin..?
Kommentit (125)
Mä en oikein noita kätilöiden höyryilyjä ole jaksanut ottaa vakavasti sen jälkeen, kun ainoa tietämäni pelkosektio on tehty nimenomaan kätilölle. Ei paljon paina joku epiduraali siihen verrattuna.
Suurinosa synnyttäjistä tietää omalta kohdaltaan kivun, mutta suurinosa ei tiedä oikeasti mitään lääketieteestä tai lääkkeistä ja niiden vaikutuksista.
Hiukan sama asia kuin koulu/opettaja-asioissa, kun on käynyt koulun kuvittelee olevansa asiantuntija oppivelvollisuuteen liittyvissä asioissa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 17:47"]
Hahhahhaaa! Minun kohdallani kätilö oli nimenomaan se, joka jo ovella tarjosi epiduraalia.
[/quote]
Miten voi ovella jo tarjota epiduraalia jos ei edes tiedä missä vaiheessa synnytys on käynnissä? Joten en ihan usko.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 17:47"]
Hahhahhaaa! Minun kohdallani kätilö oli nimenomaan se, joka jo ovella tarjosi epiduraalia.
[/quote]
Miten voi ovella jo tarjota epiduraalia jos ei edes tiedä missä vaiheessa synnytys on käynnissä? Joten en ihan usko.
[/quote]
Ei se mikään uskon asia olekaan. Olin käynyt jo kaksi kertaa aiemmin polilla ennen kuin menin synnytysosastolle. Tilanne oli jo tiedossa kätilöllä.
Niin vaan ne kätilötkin on erilaisia.
Musta ainakin tuntuu, että kätilöt ei tajua kipujen erilaisuutta naisesta riippuen. Minulle kävi synnytyksessä niin, että puudutusta en ehtinyt saamaan, eikä siinä mitään, sitten en ehtinyt. Mutta koska minulla ei ollut ollenkaan ponnistamisen tarvetta, niin ponnistaminen supistuksen aikana sattui niin käsittämättömän paljon, että en pystynyt tekemään sitä. (tein siis väkisin ja ponnistus kesti 10min) mutta kätilöt olivat ihan kiukkuisia minulle kun valitin kivusta. He varmaan vertasivat synntystäi muihin synnytyksiin joissa ei ollut myöskään kivunlievitystä. MUTTA eivät huomioineet sitä, että minulla ei ollut ponnistuksen tarvetta laisinkaan. Ponnistus tuntui vastenmieliseltä ja sairaanloisen kivuliialta. En voi koskaan unohtaa niiden kätilöiden ilmeitä kun sanoivat "tee nyt jotain". Murrr...
En mäkään käsitä miksi synnytys pitäisi käydä läpi ilman kipulääkkeitä.Ei ketään varmaan haluta ilman puudutusta tai kipulääkitystä,että nahka repeää suupielestä nenään.Miksi se alapää saisi revetä ilman lääkitystä?
Eriasia nopeat synnytykset,jossa ei ehdi antaa mitään.
Voisi verrata (onko sitten hyvä vai huono vertauskuva,päätä itse),että joku yllättäen viiltää sinua puukolla.No se tapahtui,sitten jälkihoitoon. tai..
Joku aikoo viiltää sinua tunnin päästä,otatko puudutteen kun tiedät mitä on tulemassa.
En käsitä miten niin moni vapaaehtoisesti haluaa epiduraalin, vaikka siihen sisältyy huomattavat sivuvaikutusten riskit!
Oli niin hornasta se lääkäri, joka kielsi minulta kaiken kivunlievityksen, jotta "luonto saisi tehdä tehtävänsä", kun oli jo suunnitelmat tehty edellisen lääkärin ja pelkopolin kanssa, että annetaan kaikki mahdollinen ja koko ajan. Ihan todella kiva, että vuoron vaihtuessa luomulääkäri toteaa, että siinäpähän olet vielä toisen vuorokauden, muista olla myös syömättä, aamulla sitten sektio. Varsinainen kieroilija siis, ei uskonut synnytyksen etenevän, kielsi kipulääkkeet ja silti vetosi "luontoon", ovet vaan paukkuivat. Toinen päivystävä lääkäri onneksi otti hoitoonsa, kun näki luomun käytöksen potilashuoneessa. Tästä kokemuksesta tuli melkoiset traumat, joista maksan paitsi minä, myös yhteiskunta joka halvatun kerta, kun joudun leikkuriin pelkopotilaana.
Yritin, mutta sori en jaksanut, en kestänyt kipua, kiusaamista ja se lapsikaan ei sitten syntynyt, vaan sektioksi meni. Jos mä joskus kaikesta yrityksestä huolimatta tulen raskaaksi, niin se on sektio ja omat kipulääkkeet salakuljetettuna mukaan.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 18:35"]
En käsitä miten niin moni vapaaehtoisesti haluaa epiduraalin, vaikka siihen sisältyy huomattavat sivuvaikutusten riskit!
[/quote]
Monestiko valitetaan siitä, että epiduraali oli kamalinta synnytyksessä ja voivotellaan sen sivuvaikutuksia? Monestiko valitetaan siitä, että kipu oli kamalinta synnytyksessä? Aivan turhaa draamanhakua puhua epiduraalin harvinaisista sivuvaikutuksista. Minulle on annettu spinaali kaksi kertaa, mutta ei synnytyksen yhteydessä. Hädin tuskin nipisti ja muuta vaivaa ei ollut. Tuskin epiduraalikaan sen pahempi on.
Jo terminäkin "luomusynnytys" on todella typerä ja vastenmielinen.
Milloin aletaan puhua "luomuhampaanpoistosta"? "Luomukasvain" syöpäkin vain on.
Ja mitäpä tuota synnytyksessä tulleita "luomurepeämiäkään" paikkaamaan, nehän ovat täysin luonnollisia.
Voi ristus.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 18:35"]
[/quote]
Monestiko valitetaan siitä, että epiduraali oli kamalinta synnytyksessä ja voivotellaan sen sivuvaikutuksia? Monestiko valitetaan siitä, että kipu oli kamalinta synnytyksessä? Aivan turhaa draamanhakua puhua epiduraalin harvinaisista sivuvaikutuksista. Minulle on annettu spinaali kaksi kertaa, mutta ei synnytyksen yhteydessä. Hädin tuskin nipisti ja muuta vaivaa ei ollut. Tuskin epiduraalikaan sen pahempi on.
[/quote]
Ei se epiduraalin laitto ainakaan mulle ollut ongelma, vaan se, mitä siitä seurasi (mm. se, että piti maata sängyssä).
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 18:02"]
Kukaan ei kai ole epiduraalia kokonaan kieltämässä, mutta kyllä pistää silmään nää mammat jotka huutaa epiduraalia tai vaatii opiaattipojaisia kipulääkkeitä jo synnärin ovella ilman että edes yrittää hallita kipua jollain lievemmillä keinoilla. Epiduraalipuudute on hemmetin tehokas joo, se pistetään selkäytimeen. Vähänkin väärin laitettuna se saattaa halvaannuttaa tilapäisesti, oikein laitettunakin sillä on riskejä.
Ja sitä mä en ymmärrä. Että ennen kun edes lähdetään synnyttämään, uhotaan että mä todellakin vedän kaikki lääkkeet mitä saa. Väistämättäkin tulee mieleen että onko se oma mukavuus sit niin tärkeetä ettei viitsitä edes yrittää muita konsteja vaan heti se tehokkain ja vaarallisin. Että kuinka tärkeetä se vauvan hyvinvointi sit on jos jo ennen synnytystä äidin mukavuudenhalu on niin suurta että muitta mutkitta ollaan valmiita riskeeraamaan vauvan hyvinvointi.
En mä sano etteikö epiduraalille olis paikkansa, mutta että jokainen synnyttäjä sitä välttämättä tarvitsisi..? Ja että se päätetään jo reilusti ennen synnytystä.
[/quote]
Epiduraalia vaaditaan jo ovella, koska se on annettava ajoissa ja monissa sairaaloissa joutuu anestesialääkäriä odottamaan. Se on turha enää pyydellä sitä siinä vaiheessa, kun sitä tosissaan tarvii.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:18"]
Mulla on kokemukset päinvastaiset. Itse en olisi lääkkeitä halunnut, mutta minut suorastaan pakotettiin kättärillä ottamaan epiduraali. Tosin minulla synnytys käynnistettiin, jos sillä on asian kanssa jotain tekemistä?
[/quote]
Mulla ihan sama kokemus Naistenklinikalta. Sitten mut pakotettiin myös synnyttämään puoli-istuvassa asennossa.
Ihan hyvä, että kannustetaan kokeilemaan ilman kivunlievitystä. Ihan vain sen takia, että joillakin naisilla synnytyskivut eivät mssään vaiheessa äidy kivunlievitystä vaativalle tasolle! Ja silloin on turha lääkitä.
Itse en valitettavasti moisiin onnekkaisiin naisiin. Aika pitkälle tosin pärjäsin rentoutuksella ja jumppapallolla. Mutta siinä vaiheessa (ehkä n. 7 cm auki?), kun kipu yltyi täysin helvetilliseen luokkaan, oli epiduraali poikaa = taivas aukeni ja pysyin tajuissani. Ja en minä ainakaan ollut mikään vuodepotilas epiduraalin takia, vaan koitin monia eri ponnistusasentoja.
Pitää muistaa, että kipukynnyksen lisäksi on eroja äitien anatomiassa, kohtulihaksen toiminnassa ja kudosten joustavuudessa. Ne vaikuttavat siihen kivuntunteeseen myös.
Hyvähän se on jos pystyy synnyttämään lääkkeittä, mutta on niistä hyötyäkin. Oma synnytys käynnistyi hitaasti ja alkoi illalla enkä saanut nukuttua. Noin 16 h aikana aukesin 2 cm enkä tuona aikana saanut mitään toimivaa kivunlievitystä, en muista tuosta ajasta (paria ekaa tuntia lukuunottamatta) juuri mitään, oksentelin, en pystynyt syömään, jalat eivät kantaneet jne. Kun tuon 16 h jälkeen sain vihdoin epiduraalin ja oksitosiinin olin valvonut n. 36 h, suurimman osan siitä syömättä (ensin ei ollut nälkä ja sitten en pystynyt). Tunti epiduraalin laitosta sain alkaa ponnistamaan ja pian lapsi syntyikin.
Lääkkeet eivät siis aina ole pahasta, kyllä niille on ihan käyttöäkin.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:38"]
Ahdistaa kätilöjen mielipiteet varsinkin nyt raskaana ollessa. Tosiaan, miksi epiduraali on heidän mielestään paha asia sinänsä? Tai kohdunkaulanpuudutus? Ymmärrän, että joskus epiä ei voida antaa, ettei esim. synnytys pysähdy, mutta silloin kun lääketieteellistä estettä ei ole, niin mikä ongelma asiassa on? Puudutteilla ei ole mitään haitallisia vaikutuksia vauvalle tai äidille. Jos joku on eri mieltä niin ystävällisesti linkkaa tutkimuksia, jotka osoittavat näin.
[/quote]
Aloitetaanpa vaikka tuosta Bebes infon linkistä http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=76
Lisäksi voi lukea vaikka Tiina Kaitaniemen luonnollinen lapsuus kirjan. Epiduraali on vahva lääke, johon eri ihmiset reagoivat eri tavoin mutta heppoisesti sitä ei missään nimessä mielestäni kannattaisi ottaa.
Mulla oli käynnistetty synnytys ja mut kyllä lähes pakotettiin epiduraaliin. En tiedä olisinko hommasta selvinnyt muuten mutta siihen olen jälkikäteen pettynyt, että synnyttämättämien osastolla käynnistyksessä ja salissa mua ei mitenkään kannustettu lääkkeettömään kivunlievitykseen, ainoastaan lykättiin kokoajan lisää lääketieteellistä apua. Nyt toisessa raskaudessa olen ottanut asioista selvää itse (niinkuin olisi tietenkin ekassakin pitänyt älytä tehdä!) ja tajunnut, että esimerkiksi jumppapallon päällä oleminen olisi voinut antaa mulle paremmin lepoa kuin se, että yritin sängyssä maaten nukkua eikä hommasta tullut yhtään mitään ja sitten olin tietenkin puolentoista vuorokauden jälkeen salissa ihan puhki. Siinä vaiheessa varmaan epiduraalin pakottaminen tuntui luontevalta vaihtoehdolta siksi, ettei jouduttaisi sektioon.
Hyvin pienillä asioilla voisi mielestäni tehdä paljon. Nyt olen opetellut rentoutumaan ja toivon, että pärjään ilman tai ainakin vähemmillä lääkkeillä.
Sairaalasynnytys ei ole koskaan luomusynnytys, joten kätilöt haluavat siis lisätä kotisynnytysten määrää. Minusta hieno asia: synnytysosastoja lakkautetaan, matka sairaalaan pitenee, joten kätilöt ovat ryhtyneet toimimaan sen puolesta, että äidit luomusynnyttäisivät kotona! Ei normisynnytyksessä todellakaan tarvita kaikkia niitä laitteita, jotka äitiin kytketään, jotta voidaan seurata synnytyksen etenemistä.
Miten ihmeessä ihmiset entisaikoina synnyttivät, kun ei ollut mitään epiduraaleja tai muitakaan puudutteita saatavilla? Ihanko oikein luomuna?
Luomusynnytyksessä ei ole kyse kipulääkkeettömästä synnytyksestä vaan siitä, että äitiin ei kytketä mitään kokeita (ei oteta käyriä, tarkkailla sikiön tilaa jne.) eikä laiteta tippaa vaan äiti saa liikkua miten paljon haluaa, vaikka ulkona ja kätilöiden ainoa apuväline on stetoskooppi, jolla sydänääniä seurataan. Ei siis yhtäkään verikoetta, oksitosiinipiikkiä jne.
Jostain syystä kätilöt eivät haluakaan tätä. Heille pitää olla monitorit ja muut vempaimet, mutta äidin kipua ei saa lievittää.
Epiduraali annetaan kun synnytys on alkanut, ei kun mamma luulee sen alkavan tai on kivuissaan.
"Epiduraalipuudutusta voidaan käyttää, kun synnytys on käynnissä eli kohdunsuu on alkanut avautua (3-4 cm:iin) ja supistukset ovat säännöllisiä. Jos epiduraalipuudutus annetaan hyvin aikaisessa vaiheessa, saattaa se häiritä supistuksia ja pitkittää synnytystä. "
http://www.tyks.fi/fi/tulosta/721/loppuraskaus/