Miten teinin vanhempana estät ettei kotibileisiin tule 100 nuorta?
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:20"]
Onko Hämeenlinnassa (kaupunki) mökkejä? :O
[/quote]
Hämeenlinnaan liitettiin muutama vuosi sitten ympäristökuntia. Varmaan siellä.
Meillä teinit ei pidä omasta vapaasta tahdostaan kotibileitä. He eivät biletä, eikä kaveritkaan!
Meidän teini ei edes ole ollut vielä missään bileissä, eikä ole sellaisia halunnut pitää itsekään. Puhutaan sitten uudestaan, jos ja kun tilanne muuttuu.
Olemalla itse paikalla. Ei ovesta tietämättäni tule porukkaa sisään.
Onneksi minulla on luotettavat nuoret jotka eivät tuolla tavoin hölmöilisi. Lapseni lukiokaverin kotiin oli tullut paljon kutsumattomia vieraita, tuhosivat omaisuutta. Tämä juttu ei ole ollut julkisuudessa.
Tuossa tapauksessa vanhempi oli matkoilla ja sisarus oli kotona muttei uskaltanut huoneestaan poistua. Nuori oli sammunut kesken juhliensa ja meno oli lähtenyt lapasesta.
Tällaisia bileitä lienee paljon uutisoitua enemmän.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 10:55"]
Meidän teini ei edes ole ollut vielä missään bileissä, eikä ole sellaisia halunnut pitää itsekään. Puhutaan sitten uudestaan, jos ja kun tilanne muuttuu.
[/quote]
Lisään ettei lapseni olleet noissa bileissä mukana.
Meidän teinillä on ollut monta kertaa bileet ja aina siellä on olleet vain ne noin 10 kaveria, joita ole antanut luvan kutsua. Miten jonku pennnut ovat niin idiootteja, että juhlat riistäytyvät käsistä ??
Ettekö
- tunne kaikkia lastenne kavereita (ja tiedä että ovat luotettavia)
- ettekö ole lapsenne FB kaveri ? Miksi ette ?
- ettekö tunne naapureitanne niin että voivat seurata juhlia jos itse olette muualla ?
- ettekö soita lapsellenne juhlien aikana ? jotta kuulette mikä meno on
- ettekö osaa kasvattaa lastanne KUTSUMAAN apua heti, jos paikalle tulee vieraita (soitto poliisille, vanhemmille, naapureille tai jos on esim Security kotivatiointi niin vartija tulee heti paikalle jos painaa hälyytysnappia)
Meidän teini pitää kotibileitä rajatulle joukossa, ja me olemme kotona - yläkerrassa omissa oloissamme, mutta paikalla kuitenkin. Ehkä käymme eillan aikana jossain, emmekä ole kotona koko aikaa, mutta suurimman osan kuitenkin ja aina tavoitettavissa.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 10:57"]
Meidän teinillä on ollut monta kertaa bileet ja aina siellä on olleet vain ne noin 10 kaveria, joita ole antanut luvan kutsua. Miten jonku pennnut ovat niin idiootteja, että juhlat riistäytyvät käsistä ??
Ettekö
- ettekö tunne naapureitanne niin että voivat seurata juhlia jos itse olette muualla ?
- ettekö osaa kasvattaa lastanne KUTSUMAAN apua heti, jos paikalle tulee vieraita (soitto poliisille, vanhemmille, naapureille tai jos on esim Security kotivatiointi niin vartija tulee heti paikalle jos painaa hälyytysnappia)
[/quote]
Nimenomaan näin ! Katsokaa peiliin, jos juhlat riistäytyvät käsistä !
Kenellä niin tyhmä teini tai sisarrus tai teinin kaveripiiri että kukaan soita apua, jos tulee kutsumattomia vieraita ??
Voisiko vanhemmat olla itse paikalla, sopia nuoren kanssa ketä kutsutaan, seurata netin kautta ettei ole turhan avoin kutsu facebookissa ja sopia pelisäännöt (limulinja tms), juhlien siivous jne?
Iloisia, hauskoja ja turvallisia juhlia
Ettekö
- tunne kaikkia lastenne kavereita (ja tiedä että ovat luotettavia) En tunne kaikkia.
- ettekö ole lapsenne FB kaveri ? Miksi ette ? En ole fb:ssa itse, enkä mene vain teinini vuoksi sinne.
- ettekö tunne naapureitanne niin että voivat seurata juhlia jos itse olette muualla ? Tunnen.
- ettekö soita lapsellenne juhlien aikana ? jotta kuulette mikä meno on Soitan tietty.
- ettekö osaa kasvattaa lastanne KUTSUMAAN apua heti, jos paikalle tulee vieraita (soitto poliisille, vanhemmille, naapureille tai jos on esim Security kotivatiointi niin vartija tulee heti paikalle jos painaa hälyytysnappia) Tietenkin, en silti ole sata varma, että osaisi heti soittaa apuja...
[/quote]
Ettekö
- tunne kaikkia lastenne kavereita (ja tiedä että ovat luotettavia)[/quote]
Tunnen lapseni kaverit ja tiedän, että - no monet pitävät heitä varsin luotettavina ja osa heistä onkin, mutta he ovat silti vasta teinejä, siis periaatteessa lapsia, laillisesti alaikäisiä juuri siksi, että heitä ei voi pitää vastuussa isoista asioista. Ja tiedän myös, että tuossa kaveripiirissä on myös monen asteista luotettavuutta. Jotkut vaan sähläävät, vaikka eivät olekaan sinänsä pahoja.
- ettekö ole lapsenne FB kaveri ? Miksi ette ?[/quote]
Olen, mutta en ole niin naivi, ettenkö ymmärtäisi, että fb:ssä voi näyttää eri asioita eri kavereille.
- ettekö tunne naapureitanne niin että voivat seurata juhlia jos itse olette muualla ?[/quote]
Tunnen, mutta en ikinä sälyttäisi naapureille sellaista vastuuta. Heillä on oma elämänsä ja oikeus elää sitä kököttämättä kotona vahtimassa minun lapsiani.
- ettekö soita lapsellenne juhlien aikana ? jotta kuulette mikä meno on[/quote]
Soitan, mutta tunnistan myös mahdollisuuden, että hän ei vastaa puhelimeen jos a) ei kuule sen soittoääntä muulta meteliltä, b) jotain sattuu ja joku vaikka varastaa sen c) mahdollisesti ihan vain siksi, että ei sillä hetkellä pysty vastaamaan ja d) hän osaa kyllä mennä rappusille ulos vastaamaan, jos "meno" sisällä on kovaääninen tai hiljentää sen siksi aikaa kun vastaa, ja sanoa, että kaikki on ok. Onhan tuo toki jonkinlainen osoitus siitä, että tilanne on hanskassa, mutta jos ei ole niin en minä sitä puhelimellä pysty korjaamaan.
[/quote]
No tätä on yritetty painottaa ja luulen, että näin tapahtuisikin - mutta ei siihenkään luottaa voi. Mitä jos se puhelin tosiaan vaikka on varastettu?
Kyllä mielestäni vanhempien tehtävä on pitää huolta, että kotibileitten aikana HE ITSE ovat lähellä ja riittävän paljon paikalla.
Ettekö
[/quote]
Miksi minun naapurina pitäisi vahtia muiden lapsia? Meillä on usein niin, että naaouri kertoo lähtevänsä mökille, nuorilla on bileet ja minun pitäisi katsoa, että mitään ei satu. Kiitos ei, en ole ilmainen vahti.
Meillä ei tulla bileitä pitämään ja se siitä.
Muuttakoon sitten aiemmin omilleen jos haluaa biletellä.
Voi hyvää päivää, oletteko syntyneet vanhuksina/jotain lessuja tms vai ettekö vaan muista omaa teini-aikaanne? Aina jos harvoin joku piti bileet, niin kyllä sana kiersi, ei siihen mitään somea tarvittu (eikä sellaista ollutkaan), ja porukkaa tuli reippaanlaisesti. Eihän alaikäisillä nuorilla ollut mitään bilepaikkoja, nuorisotalot menivät aikaisin kiinni eikä niissä voinut ryypätä, eikä talvella voinut ulkonakaan olla pitkiä aikoja.
Omaisuutta ei tuhottu, mutta meteliä pidettiin, ja oli aina hyvien bileiden merkki, jos poliisi ilmaantui paikalle. Ihan normaaleja, vastuullisia veronmaksajia meistä kuitenkin tuli, vaikka oltiin ihan pönttöpäitä teinejä.
Oi niitä aikoja. Oma lapsi vasta alakoululainen, mutta en todellakaan anna sen järkätä mitään kotibileitä, estän sen siten, ettei teini saa jäädä yksin viikonlopuksi kotiin.
Meillä on sama kuin nrolla 14, paitsi että läsnäollessani saa kutsua ja kutsuja ei jaella facebookin kautta eikä kailotella pitkin kyliä tuntemattomille.
En saanut pitää bileitä omassa lapsuudenkodissa, eikä saa munkaan kakarat. Vanhin on 13 ja roudaan koko köörin viikonloppuisin pleikan + kaverinsa kanssa mökille, kotiin en jätä, vaikka kuinka valittaisi. Bileet- ei kiitos. Eikä myöskään tule saamaan lupaa mennä valvomattomiin bileisiin (=hallitsematonta käytöstä, kun joku kaivaa esiin viinaa, ruohoa, huumeita, sähläysseksiä ja hyvässä lykyssä juhlat kruunaa jonkun tyttörukan väkisinmakaus), mulla on lasten kaikkien kavereitten vanhempien puhelinnumerot, ja tulen varmistamaan heiltä, että bileet on ja missä ne on, ja kuka niitä valvoo, vai valvooko kukaan.
Njet valvomattomille bileille ja yksin hillumaan jätetyille kakaroille.
Muistan oman teiniaijani erinomaisesti, mutta mikään ei ole niin kuin silloin. Oi niitä aikoja, kun kännit oli huumorikultturia! Nyt eletään kovien arvojen aikaa ihmisiä ammutaan kadulla jne...
Järkkäreitä mukaan juhliin. Muutama täysi-ikäinen ovelle valvomaan, että vain listalla olevat pääsevät sisään eikä ongelmia ole.
Onko Hämeenlinnassa (kaupunki) mökkejä? :O