Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Kätilöt kannustavat luomusynnytykseen

Vierailija
09.10.2013 |

http://www.iltalehti.fi/perhe/2013100917587124_pr.shtml

"Kaikkihan haluavat epiduraalia jo heti ovella, Kätilöopiston kätilö Eija Sonninen puuskahtaa kysyttäessä luomusynnyttämisen suosiota."

Niin? Onko siinä jotain vikaa, ettei halua tuntea kipua enempää kuin on pakko? Mä en ehtinyt saada epiduraalia, koska avauduin niin nopeasti. Välilihapuudute kuitenkin laitettiin, mikä on hyvä, koska mulle tehtiin eppari ja sen lisäksi vielä repesin pahasti. Olisi voinut tuntua aika mielenkiintoiselta ilman puudutusta... Eikö kipulääkkeet ole siksi olemassa, että niitä annetaan kipuihin..?

Kommentit (125)

Vierailija
1/125 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilölle helpoin on puudutettu kivuton synnyttäjä.  Haasteellista, mutta palkitsevaa on olla sellaisen äidin tukena ja apuna, joka omasta toiveestaan synnyttää ilman lääkitystä. Suurin osa kätilöistä haluaa synnyttäjän ja syntyvän lapsen parasta.  Taloudelliset seikat eivät ohjaa yksittäisen kätilön työtä.  Kätilöjen määrää ja työn kiireisyyttä se kyllä määrittää.

Vierailija
2/125 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmesti synnyttänyt ilman mitään lääkkeitä tai muita toimenpiteitä kun vauvan sydänäänien seuranta. En kiellä etteikö olisi tehnyt kipeää, mutta enemmän pelkäsin sitä että muhun tökätään jotain puudutetta josta sitten tulee huono olo(ollut pahoinvointia leikkausten jälkeen kipulääkkeistä)ja myös synnytys voisi hidastua, lapsen vointi huonontua jne. Mulla synnytykset ovat menneet vauhdilla ja sitten kun olo on oikeasti ollut ihan sietämätön niin on ollutkin enää tunti jäljellä. Olen huutanut ja kiukunnut mutta toisaalta mulla on ollut luotto siitä että synnytys itsessään sujuu hyvin ja vauva saadaan nopeasti pihalle jolloin oloni helpottuu. Jos olisin synnyttänyt vaikka vuorokauden niin toki olisin ottanut kivunlievitystä.

Mun mielestä lääketiellinen lähestyminen synnytykseen on hieman suppea koska normaali synnytys sujuu usein omalla painollaan. Itse uskon että turha synnytyksen kulkuun puuttuminen voi vaikuttaa negatiivisesti. Mutta jos tulee jotain tarvetta lääketieteen avulle niin onhan se loistava asia, että sitä on tarjolla eikä synnytetä enää jossain saunassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/125 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmesti synnyttänyt ilman mitään lääkkeitä tai muita toimenpiteitä kun vauvan sydänäänien seuranta. En kiellä etteikö olisi tehnyt kipeää, mutta enemmän pelkäsin sitä että muhun tökätään jotain puudutetta josta sitten tulee huono olo(ollut pahoinvointia leikkausten jälkeen kipulääkkeistä)ja myös synnytys voisi hidastua, lapsen vointi huonontua jne. Mulla synnytykset ovat menneet vauhdilla ja sitten kun olo on oikeasti ollut ihan sietämätön niin on ollutkin enää tunti jäljellä. Olen huutanut ja kiukunnut mutta toisaalta mulla on ollut luotto siitä että synnytys itsessään sujuu hyvin ja vauva saadaan nopeasti pihalle jolloin oloni helpottuu. Jos olisin synnyttänyt vaikka vuorokauden niin toki olisin ottanut kivunlievitystä.

Mun mielestä lääketiellinen lähestyminen synnytykseen on hieman suppea koska normaali synnytys sujuu usein omalla painollaan. Itse uskon että turha synnytyksen kulkuun puuttuminen voi vaikuttaa negatiivisesti. Mutta jos tulee jotain tarvetta lääketieteen avulle niin onhan se loistava asia, että sitä on tarjolla eikä synnytetä enää jossain saunassa.

Vierailija
4/125 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Synnyttäjälle tulee ylpeä olo kun huomaa selvinneensä ilman lääkkeitä."

"Kaikkihan haluavat epiduraalia jo heti ovella."

"Monesti kun ei puututa normaalisynnytyksen kulkuun, se menee hienosti."

- kätilö kätilöopistolta ja Kätilöliiton varapuheenjohtaja

Huh huh sanon minä. Kätilön homma tuntuu olevan ihmeellistä pseudotiedettä. Hymistään, lauletaan synnytyslauluja, keinutellaan, hengitellään, kuunnellaan delfiinien laulua, haetaan jotain ihmeellistä shamanistista fiilistä..Ja ihan julkisesti ollaan sitä mieltä, että kivulla sinun pitää lapsesi synnyttämän ja halutaan että synnytys on jonkinlainen naisten talvisota - siitä että on synnyttänyt lapsen ei saa olla ylpeä vaan vasta se ettei ilmaise eleelläkään edes huomaavansa kun virtsaputki repeää halki tekee hyvän äidin ja oikeuttaa iloon ja ylpeyteen.

Käsittämätöntä touhua. Tosiaan vaikka murtuneen ranteenkin reponointi onnistuisi varmasti erittäin hyvin suurimmassa osassa tapauksia vaikkei käytettäisi mitään kivunlievitystä. Mutta lääketieteessä kivunlievitystä käytetään tarvittaessa kärsimystä vähentämään. Ja kyllä, murtumarakoon pistettävä puudute voi aiheuttaa esimerkiksi kuolemaan johtavan rytmihäiriön jos sitä päätyy verenkiertoon, riskejä on. Kätilötieteessä taas kivunlievitystä ei nähdä asiaan kuuluvana juttuna vaan viimeisenä pakollisena vaihtoehtona. Joku tietty vetoaa siihen "ihanaan palkintoon", mutta samaa asennetta voi soveltaa myös moneen muuhun asiaan. On kai sekin ihana palkinto, että 45 asteen kulmassa väärään suuntaan sojottavat luut asetetaan paikalleen ja käden toiminta palautetaan tai hirveitä tuskia aiheuttava mätä hammas revitään irti ja päästään eroon verenmyrkytysriskistä ja kivuista. Tai vaikka se että pääsee eroon naamassa töröttävästä karvaisesta luomesta.

Mutta kun synnytys on niin luonnollista. Että vihaan tuota. Luonnollisuus on maailman huonoimmista argumenteista yhtään mihinkään. Mutta kätilömaailmassa luonnollisuudella voidaan perustela näköjään ihan mitään vaan. ja niinhän se on, että kun alkaa näyttää siltä että luonnollinen johtaa yhden tai kahden ihmisen luonnolliseen kuolemaan, kutsutaan lääkäri paikalle ja vetäydytään itse takavasemmalle kiroilemaan kuinka se ääliösynnyttäjä ei vaan viitsinyt ponnistaa tarpeeksi kovaa.

Vierailija
5/125 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:38"]

Huh huh sanon minä. Kätilön homma tuntuu olevan ihmeellistä pseudotiedettä. Hymistään, lauletaan synnytyslauluja, keinutellaan, hengitellään, kuunnellaan delfiinien laulua, haetaan jotain ihmeellistä shamanistista fiilistä..Ja ihan julkisesti ollaan sitä mieltä, että kivulla sinun pitää lapsesi synnyttämän ja halutaan että synnytys on jonkinlainen naisten talvisota - siitä että on synnyttänyt lapsen ei saa olla ylpeä vaan vasta se ettei ilmaise eleelläkään edes huomaavansa kun virtsaputki repeää halki tekee hyvän äidin ja oikeuttaa iloon ja ylpeyteen.

[/quote]

Minusta tuntuu, että sinä et nyt tajua, ettei tässä ole kyse siitä, ettei kivunlievitystä tarvittaessa voitaisi antaa. Lisäksi mitä tekemistä lääkkeellisellä kivunlievityksellä ja repeämisten välttämisillä on toistensa kanssa? Eikö pikemminkin ole niin, että kun saa kivunlievitystä, joka pahimmillaan pistää paikat tunnottomiksi repeämiä tulee helpommin kuin synnytyksissä joissa ei käytetä lääketieteellisiä kivunlievitysmenetelmiä.

Lisäksi mielestäni nuo liikkumiset, äänenkäyttö, rentoutuminen, akupunktio ym. eivät todellakaan ole mitään pseudojuttuja vaan voivat ihan oikeasti helpottaa synnyttäjän oloa, nopeuttaa synnytystä, lisätä vauvan hyvinvointia ym. ja repeämiä voi ehkäistä esimerkiksi vesisynnytyksellä ym. keinoilla. Nuo hommat ovat sitäpaitsi varmaan monesti sellaisia, joita synnyttäjät ihan itse haluavat ja itse joutuvat tukihenkilöidensä kanssa tekemään. Harvoin kai kätilöllä on aikaa jäädä kovin pitkäksi aikaa synnytyslaulamaan ym. kun hoitaa  montaa synnytystä yhtä aikaa, pitää paperityöt tehdä yms.

Ja itse sain epiduraalin synnytyksessä, kätilö suositteli sitä ilmeisesti koska olin käynnistyksestä ja kivuista uupunut. Jouduin synnyttämään kehnosta asennosta ja vauva oli kyllä todella uupunut synnytyksen jälkeen. Repeämäkin tuli (ei onneksi kovin laaja kuitenkaan)... Toivon todella seuraavassa synnytyksessä lääkkeettömiä kivunlievitysmenetelmiä ja epiduraali tuntuu tosi hurjalta ajatuksenakin vallankin kun verenpaineeni on ollut hyvin alhainen tässä toisessa raskaudessa.

Vierailija
6/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin kaikki toivottavasti tiedämme, lääkkeettömyys on vauvalle ja äidille parasta.

Kyllä se synnytys sattuu, mitä sitten? Kipu ei ole sairaus kun kyseessä on synnytyskipu. Keho hallitsee kipua, mutta jos sitä huijaa lääkkeillä, normaali synnytys häiriintyy. 

Monia kertoja kuulee kun "ei pysty" synnyttää kun sattuu niin kamalasti... huoh. Voi kun elämä olisi pumpulia aina, eks vaan.

Vierailija
7/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemukset päinvastaiset. Itse en olisi lääkkeitä halunnut, mutta minut suorastaan pakotettiin kättärillä ottamaan epiduraali. Tosin minulla synnytys käynnistettiin, jos sillä on asian kanssa jotain tekemistä?

Vierailija
8/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivun kestäminen on yksilöllistä,joten suosittelisin jokaiselle synnyttäjälle räätälöityä kivunlievitystä.Olen lukenut kuinka joillain on lähtenyt kesken synnytyksen taju,koska kipu on ollut niin kovaa.Ja miksei synnyttäjä saisi jo ovella pyytää kivunlievitystä?Ja miksi kätilön täytyy tällaisesta toiveesta oikein puuskahtaa?

Vierailija
9/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, joo käynnistäminen ei oel luomua ja kivut on luonnollista synnytystä kovemmat, kivunlievityksellä ehkäistään joissain määrin näitä " voi ku sattuu, haluun keisarileikkauksen" synnytyksiä. Ollaan vaan ja maataan ja huudetaan kun sattuu....niitä leikkauksia.

Vierailija
10/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivun kestäminen on yksilöllistä,joten suosittelisin jokaiselle synnyttäjälle räätälöityä kivunlievitystä.Olen lukenut kuinka joillain on lähtenyt kesken synnytyksen taju,koska kipu on ollut niin kovaa.Ja miksei synnyttäjä saisi jo ovella pyytää kivunlievitystä?Ja miksi kätilön täytyy tällaisesta toiveesta oikein puuskahtaa?

Vierailija
11/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomusynnytys on tietenkin kätilöille helpoin ja yhteiskunnalle halvin. Jos synnyttäjä haluaa epiduraalin, kätilö joutuu ottamaan luurin käteen ja herättämään kärttyisen anestesialääkärin. Se jos mikä vituttaa. 

Vierailija
12/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se synnytysvalmennus käsittelisi jotain muta kuin epparisaksien ja erilaisten puudutusmahdollisuuksien esittelyä, tällainen olisikin paremmin mahdollista.

Luomusynnytys on tosi hyvä vaihtoehto, ja tietysti yleensä äidille ja vauvalle turvallisin. Siihen voi myös valmistautua hyvin, mikä tekee siitä hyvän kokemuksen. Jos vaan päättää, että en ota puudutteita, on aika hankalassa paikassa kun kivut yltyy. Jos sen sijaan tietää miten kipuja voi itse lievittää, on asiat jo paljon paremmin.

Mutta koko luomusynnytys vaatii ihan erilaista lähestymistapaa kuin mitä suurimmalla osalla on. Siinä ensinnäkin täytyy hyväksyä se kipu, ja ymmärtää, että synnytyskipu ei riko. Sen kivun kanssa täytyy tehdä yhteistyötä, koska mitä pahemmin jäkittää ja jännittää supistusten aikana, sen pidempi, hankalampi ja kivuliaampi synnytys on.

rentous on kaiken a ja o, ja sitä voi harjoitella etukäteen.

Vierailija
13/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan. Rahastahan tässä vaan kyse on!

Vierailija
14/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on kyllä hassua miten koko ajan puhutaan luomusynnytyksen puolesta ja kivunlievitystä haluavia katsotaan kieroon, tässä ihmiselämässä kun ei mikään muukaan ole enää luomua.

Vierailija
15/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:22"]

3, joo käynnistäminen ei oel luomua ja kivut on luonnollista synnytystä kovemmat, kivunlievityksellä ehkäistään joissain määrin näitä " voi ku sattuu, haluun keisarileikkauksen" synnytyksiä. Ollaan vaan ja maataan ja huudetaan kun sattuu....niitä leikkauksia

[/quote]

En tiennytkään, että se sattuu käynnistettynä enemän. Kyllä mua vähän ihmetyttää, että miksi sitä tungettiin, kun kuitenkin voin ihan hyvin, eikä kipu ollut mitenkään kamalaa.

T: 3

Vierailija
16/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:14"]

Niin kuin kaikki toivottavasti tiedämme, lääkkeettömyys on vauvalle ja äidille parasta.

Kyllä se synnytys sattuu, mitä sitten? Kipu ei ole sairaus kun kyseessä on synnytyskipu. Keho hallitsee kipua, mutta jos sitä huijaa lääkkeillä, normaali synnytys häiriintyy. 

Monia kertoja kuulee kun "ei pysty" synnyttää kun sattuu niin kamalasti... huoh. Voi kun elämä olisi pumpulia aina, eks vaan.

[/quote]

Kai tiesit, etä kirjoittamasi ei ole faktaa! Kipu on pahasta lapselle ja äidille, ilman kipua syntyvät lapset eivät ole mitenkään sen huonompia kuin kivusta tajuttomilta ulos revityt.

Vierailija
17/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kättärin kokoisessa sairaalassa kyllä harvoin joutuu herättämään.

Haluan huomauttaa, että sana puuskahtaa on aivan hyvin voinut tulla toimittajan kynästä.

Jokaisella on mielestäni oikeus kivunlievytykseen, mutta myös siihen, jos tahtookin kokeilla luomusynnytystä.

t. Neljän lapsen äiti, epiduraalin kahdesti ottanut kätilö

Vierailija
18/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa kätilöjen mielipiteet varsinkin nyt raskaana ollessa. Tosiaan, miksi epiduraali on heidän mielestään paha asia sinänsä? Tai kohdunkaulanpuudutus? Ymmärrän, että joskus epiä ei voida antaa, ettei esim. synnytys pysähdy, mutta silloin kun lääketieteellistä estettä ei ole, niin mikä ongelma asiassa on? Puudutteilla ei ole mitään haitallisia vaikutuksia vauvalle tai äidille. Jos joku on eri mieltä niin ystävällisesti linkkaa tutkimuksia, jotka osoittavat näin.

Vierailija
19/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se on jännä juttu kun niitä kipulääkkeitä ja puudutteita työnnetään ihmiset täyteen leikkauksissa ja jos on joku sairaus, kun eihän kipua tarvitse kenenkään sietää. Mutta kun on kyse synnytyksestä niin se sitten pitääkin kestää sellasenaan ja ilman mitään kivunlievitystä kun sehän on niin luonnollista.

Vierailija
20/125 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ollut tutkittu, etä epiduraalin ottanut joutuu useammin imukuppisynnytykseen? Jos epiduraali laitetaan sellaiseen aikaan, että se vielä onnistuu vaikuttamaan ponnistusvaiheessakin ja joillakin se ponnistuksen tarve häviää epiduraalin takia tai ei "ymmärrä" mihin suuntaan pitäisi työntää ja tätä kautta synnytys pitkittyy ja imukuppisynnytyksen  todennäköisyys lisääntyy.