IL: Kätilöt kannustavat luomusynnytykseen
http://www.iltalehti.fi/perhe/2013100917587124_pr.shtml
"Kaikkihan haluavat epiduraalia jo heti ovella, Kätilöopiston kätilö Eija Sonninen puuskahtaa kysyttäessä luomusynnyttämisen suosiota."
Niin? Onko siinä jotain vikaa, ettei halua tuntea kipua enempää kuin on pakko? Mä en ehtinyt saada epiduraalia, koska avauduin niin nopeasti. Välilihapuudute kuitenkin laitettiin, mikä on hyvä, koska mulle tehtiin eppari ja sen lisäksi vielä repesin pahasti. Olisi voinut tuntua aika mielenkiintoiselta ilman puudutusta... Eikö kipulääkkeet ole siksi olemassa, että niitä annetaan kipuihin..?
Kommentit (125)
Mulla ainakin kätilö sanoi, että monesti epiduraalin annon jälkeen kivuttomuus auttaa rentoutumaan ja sitten avautuminen tapahtuu nopeammin. Ajoitus toki on tärkeä, ettei anneta liian aikaisin.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:38"]
Haluan huomauttaa, että sana puuskahtaa on aivan hyvin voinut tulla toimittajan kynästä.
[/quote]
Toimittajan kynästä se on tullutkin,koska hänhän on haastatellut kyseistä kätilöä. Ja kätilön suusta" että kun jo heti ovella pyydetään epiduraalia." Uskon että kätilö on todellakin puuskahtanut.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:48"]
11, hahah!! Kai itse tiesit että tuo mitä kirjoitat on täyttä soopaa!? Lääke on kemikaalicoktail, mieti, jos et osaa, ota selvää.
[/quote]
Miksi olet noin vihamielinen kipulääkeitä käyttäneitä kohtaan?
Synnyttäkää vain ilman kipulääkkeitä. Saatte varmasti mitalin! Ja olette äitien a-luokkaa!
Mun puolesta kätilöt voi puuskahdella ihan miten paljon vaan. En aio helpottaa heidän hommiaan synnyttämällä sietokyvyn ylärajalla. Itselleni epiduraali ja spinaali ovat sopineet oikein hyvin ja traumaattinen oli kyllä se synnytys, jonka jouduin kärsimään ilman selkäydinpuudutusta. En jaksanut vauvaa hoitaa uupumuksen takia ja kiintymyksen muodostuminenkin oli hitaampaa. Miksi hammaslääkärit eivät puuskahtele että ihmiset eivät suostu porattaviksi luomuna?
Itse olin nukkunut huonosti jo pari viikkoa ennen synnytystä, synnytin vasta raskausviikolla 42. Kipeät supistukset alkoivat jo vuorokausi ennen lapsen syntymää, vaikka en ihan kaikista kipuherkin olekaan. Epiduraalin otin noin 7 tuntia ennen syntymää. Olin myös syönyt huonosti koska avautumisvaihe kesti ja kesti. Epiduraali auttoi minua nukahtamaan noin tunniksi kesken avautumisen, ilman tätä en tiedä olisinko jaksanut univelkaisena ja heikosti syöneenä ponnistella ulos lähes neljäkiloista vauvaa. Levon aikana sain myös rentouduttua niin että pääsin sitten heti ponnistamaan, sekin vaihe kesti yli puoli tuntia. Epiduraalin jälkeen kipuja ei ollut koko loppuaikana, joten ei jäänyt synnytyskammoa.
Tuosta on kohta 2v ja nyt on toinen raskaus puolivälissä. Tarpeen mukaan otan kivunlievitystä tulevassakin synnytyksessä. En ymmärrä miksi ei saisi ottaa. Eräs ystäväni oli luomun kannalla, mutta joutui toteamaan ettei jaksa synnyttää lasta ulos ilman lepoa kivusta, joten noin vuorokauden kitumisen jälkeen otti epiduraalin. Toiset pääsee helpommalla tässäkin asiassa, mielestäni turha arvostella niitä jotka lääkkeitä tarvitsevat.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:51"]
Haluan huomauttaa, että sana puuskahtaa on aivan hyvin voinut tulla toimittajan kynästä.
[/quote]
Toimittajan kynästä se on tullutkin,koska hänhän on haastatellut kyseistä kätilöä. Ja kätilön suusta" että kun jo heti ovella pyydetään epiduraalia." Uskon että kätilö on todellakin puuskahtanut.
[/quote]
Alkuperäinen kirjoittaja varmaankin tarkoitti, että on ihan mahdollista, että kätilö on rauhallisesti TODENNUT asian ja toimittaja on värittänyt asiaa.
Mä taas olisin halunnut sellaisen kätilön, joka kannustaisi luomusynnytykseen.
En ymmärrä miksi ihmiset pelkäävät kipua. Mikään ei saa sattua. Synnytys on positiivinen tapahtuma, kivusta seuraa maailman ihanin palkinto. Se kipu on oikeasti hyvää kipua, ei mistään sairaudesta johtuvaa. Kivulla on tarkoitus. Ekassa synnytyksessä oli epiduraali koska kätilö suorastaan pakotti sen ottamaan enkä ensisynnyttäjänä uskaltanut sanoa ei. Kahdessa seuraavassa mentiin luomuna ja ne olivat kokemuksena aivan toista luokkaa. Olin harjoitellut rentoutumista ja olin psyykkisesti hyvin valmistautunut. Kipu oli vähintään yhtä kovaa kuin ensimmäisessäkin, mutta asentoituminen ratkaisi sekä kätilön kannustus.
Kipulääkkeiden suuri tarve johtuu myös kätilöiden ammattitaidon ja ajan puutteesta. Synnyttäjä on puolisoineen ison osan ajasta ihan yksin. Kaikki eivät osaa/halua tukea kivuliasta synnyttäjää ja lievittää kipua eivätkä ole sellaisia persoonia joiden läsnäolo lievittäisi pelkoa ja sen kautta ehkä kipuakin. Että katsokoot arvoisat kätilöt myös peiliin. Kehittäkööt sitä omaa hoitotyötään, on varsin epäammattimaista sylkeä tuollaisia syytöksiä mediassa.
Sehän on sen synnyttävän äidin keho ja synnytystapahtuma, ei kätilön! Leikkikööt kätilöt itse sankaria omissa synnytyksissään!
Sairaalat tekis viisaasti kun kieltäisivät nämä hörhökätilöjen ulostulot lehtien palstoilla. Nämä lisää epäluottamusta kätilöitä kohtaan ja aiheuttaa synnytyspelkoa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 17:03"]
En ymmärrä miksi ihmiset pelkäävät kipua. Mikään ei saa sattua. Synnytys on positiivinen tapahtuma, kivusta seuraa maailman ihanin palkinto. Se kipu on oikeasti hyvää kipua, ei mistään sairaudesta johtuvaa. Kivulla on tarkoitus. Ekassa synnytyksessä oli epiduraali koska kätilö suorastaan pakotti sen ottamaan enkä ensisynnyttäjänä uskaltanut sanoa ei. Kahdessa seuraavassa mentiin luomuna ja ne olivat kokemuksena aivan toista luokkaa. Olin harjoitellut rentoutumista ja olin psyykkisesti hyvin valmistautunut. Kipu oli vähintään yhtä kovaa kuin ensimmäisessäkin, mutta asentoituminen ratkaisi sekä kätilön kannustus.
[/quote]
Onko aivan mahdotonta sisäistää ajatusta, että synnytyskokemus ja kivun sietokyky on yksilöllistä? On naisia jotka eivät tunne juuri mitään ennenkuin vauva syntyy. Kaverini vauva suorastaan putosi kohdusta muutaman vähän tuntuvamman supistuksen jälkeen. Toiset taas synnyttävät monta päivää. Siinä on hieman eroa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:14"]
Niin kuin kaikki toivottavasti tiedämme, lääkkeettömyys on vauvalle ja äidille parasta.
Kyllä se synnytys sattuu, mitä sitten? Kipu ei ole sairaus kun kyseessä on synnytyskipu. Keho hallitsee kipua, mutta jos sitä huijaa lääkkeillä, normaali synnytys häiriintyy.
Monia kertoja kuulee kun "ei pysty" synnyttää kun sattuu niin kamalasti... huoh. Voi kun elämä olisi pumpulia aina, eks vaan.
[/quote]
Kai tiesit, etä kirjoittamasi ei ole faktaa! Kipu on pahasta lapselle ja äidille, ilman kipua syntyvät lapset eivät ole mitenkään sen huonompia kuin kivusta tajuttomilta ulos revityt.
[/quote]
Kipu ei ole pahasta lapselle, mutta kivunlievitykset vaikuttavat vauvaankin.
-ohis-
En ymmärrä, miksi synnytysten hoidossa halutaan mennä kehityksessä taaksepäin?
Tuosta kätilön puuskahduksesta tuli mieleen, että monesti tosiaan kannattaa jo ovella tullessa sanoa, että haluaa epiduraalin, myöhemmin voi näet olla jo myöhäistä pyytää. Tai sitähän nuo kätilöt ilmeisesti haluavatkin.
Ahdistaa kätilöjen mielipiteet varsinkin nyt raskaana ollessa. Tosiaan, miksi epiduraali on heidän mielestään paha asia sinänsä? Tai kohdunkaulanpuudutus? Ymmärrän, että joskus epiä ei voida antaa, ettei esim. synnytys pysähdy, mutta silloin kun lääketieteellistä estettä ei ole, niin mikä ongelma asiassa on? Puudutteilla ei ole mitään haitallisia vaikutuksia vauvalle tai äidille. Jos joku on eri mieltä niin ystävällisesti linkkaa tutkimuksia, jotka osoittavat näin.
[/quote]
Ei ristus taas mitä tietämättömyyttä.
Puudutteet on todella vahvoja lääkeaineita, ja niillä todellakin on haittavaikutuksia sekä äideille että vauvoille.
Ystäväni vauvan sydänäänet romahti puudutteen antamisen takia, ja ystäväni puutui kaulasta alaspäin.
puudutteet lisäävät toimenpiteiden määrää, ja jokainen turha toimenpide lisää komplikaatioriskejä entisestään.
Puudutteiden takia vauva saattaa asettua väärään asentoon synnytyskanavaan ( kipu ei ohjaa äitiä pysymään pystyssä), ja se johtaa imukuppisynnytykseen tai sektioon.
Tässä nyt vaan muutamia riskejä ensi käteen. Jos ehdin tänään, voin hakea sinulle ihan virallisia tutkimustuloksia.
Tilanteen mukaan, mun mielestäni. Ehkä kätilö tarkoitti sitä, että puudutteita otetaan varmuuden vuoksi eikä edes haluta kokeilla ilman....? Toisaalta, ei kai sitä epiduraalia voi enää sitten saadakaan kun kivut on he--tilliset, joten kai se on etukäteen päätettävä...?
Itselläni on kaksi luomusynnytystä takana, tai episiotomia tehtiin ekassa synnytyksessä, joku paikallinen puudute epin haavan ompelussa ja jälkikäteen särkylääkkeitä epin aiheuttamaan kipuun nappailin reippaasti, joten eka ei sitten ihan täysluomu ollut. Kipu oli intensiivistä, mutta siedettävää ja synnytykset nopeita, vauvat pienikokoisia eli ihan hyvin pärjäsin ilman puudutteita...olin onnekas! Mielestäni luomu on hyvä vaihtoehto, ainakin tokassa synnytyksessä kaikki meni niin upeasti että oli ihanaa olla skarppina ilman lääkepöhnää, edes ilokaasua en halunnut....mutta se riippuu niin kokonaistilanteesta, ei sitä voi tietää etukäteen pärjääkö ilman.
Nämä puudutteiden yllämainitut riskit ja haitat ovat aika harvinaisia onneksi. Kaivapa huviksesi myös äärimmäisen kivun aiheuttamat haitat synnytyksen kannalta.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 17:11"]
ytyksessä kaikki meni niin upeasti että oli ihanaa olla skarppina ilman lääkepöhnää, edes ilokaasua en halunnut....mutta se riippuu niin kokonaistilanteesta, ei sitä voi tietää etukäteen pärjääkö ilman.
[/quote]
Mä olen saanut epiduraalin ja spinaalin enkä ollut missään pöhnässä. Ilokaasu kylläkin muistuttaa nousuhumalaa, mutta se haihtuu heti kun hengittää ulos ja sisään tavallista ilmaa. Ei synnytyksessä äitejä huumata.
11, hahah!! Kai itse tiesit että tuo mitä kirjoitat on täyttä soopaa!? Lääke on kemikaalicoktail, mieti, jos et osaa, ota selvää.