Hoitajan vaitiolovelvollisuus?
Mitä mieltä?
Kertoo facebookissa omalla nimellä työpaikan asioita (pk), vanhempien adoptiosta, likaisista lapsista jne. Profiilissa näkyy hlö:n paikkakunta.
mitäs mieltä ?
Kommentit (91)
No irvaile vaan, minusta tuo on vakava juttu!
Jos pystyy kerskumaan työpaikastaan 8000 äitylille facebookissa, niin kelle muulle sitä pystyy kerskumaan??? kyllä on helppo saaha tietää pienellä paikkakunnalla adoptoitu tyttö, huoliteltu äiti.. ym.
Aika paha moka, etten sanoisi. TOSI PAHA!
Ja onhan näitä paljon, että menettä työn kun vaitiolosta ei pidetä kiinni.
Kyllä minua loukkais , jos minun lapsesta puhuttas nettipalstalla, tunnistettavasti jopa, epäiltäs likaisia lapsia jne. . todella toivon että asia viedään eteenpäin ja tämmöset tyypit ei työskentele lasten kanssa!
Tuollainen on vähintäänkin harmaalla alueella, ei ehkä laitonta, mutta sopimatonta. Parempi kun ei pahemmin levittele työasioita jotka on salassa pidettäviä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 14:06"]
Tuollainen on vähintäänkin harmaalla alueella, ei ehkä laitonta, mutta sopimatonta. Parempi kun ei pahemmin levittele työasioita jotka on salassa pidettäviä.
[/quote]
onko se teistä niin kamalaa, jos lipsahtaa vähän ???
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 01:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:13"]
Mitään mitä näkee tai kuulee työpaikallaan EI SAA kertoa misään eteenpäin. Jos työskentelet esim pienten ryhmässä ei saisi keretoa isojen ryhmienkään aikuisille asioita jotka eivät heidän työhönsä vaikuta. Ottaisin yhteyttä anonyymisti esimieheen tai ihan pokkana nimellä. Itsestä tuntuisi kamalalle jos joku huhuilisi asioita muille, oli ne sitten mukavia asioita tai ei. Oman lapsen päiväkodissa jopa hoitajat ovat kehottaneet hakiessa että ns arkaluontoiset asiat jutellaan sisällä suljetuin ovin.
Terv:Lasten kanssa työskentelevä&äiti itsekkin
[/quote]
Väärää tietoa. Periaatteessa vaitiolovelvollisuus on vain henkilöön sidottu, jos henkilö ei ole tunnistettavissa kertomuskesta, voit kyllä kertoa. Netissä ei kyllä ole hyvän maun mukaista kertoa työpaikasta yhtään mitään. Mutta esim. hoitaja voi kertoa miehelleen kotona, että työpaikalla kävi niin ja näin ja perhe oli sellainen ja sellainen, kun ei puhuta nimistä/mistään tunnistetiedoista. Hän ei se voi sanoa, että "Kylläpäs ärsytti se Koiviston perheen äiti tänään", mutta hän voi sanoa "Eräs lapsen äiti sai hermoni kiristymään".
[/quote]No kyllä tuo on jo selvästi yksilöitävissä, jos puhutaan päiväkodin adoptiolapsesta. Työkaveri (sairaanhoitaja) sai potkut, kun otti töissä kuvan puliukosta ja julkaisi sen facebookissa.
"likaiset korvat, korvista vuotaa jotain"
"Vaatteiden alla lapsi todella likainen."
"käyttää merkkivaatteita"
"adoptoitu tyttö, äiti aina niin viimeisen päälle"
tässä nämä lauseet, mikä kirjoitti facebookkiin. Kertoi olevansa päiväkodissa työssä. Paikkakunta xxxx ja nimi xxxx.
Tekstin näki 8000 ryhmän jäsentä.
Musta tuntuu asiattomalta ruotia työasioita ylipäätään verkossa. Mä olen itse asiakaspalvelutyössä, eikä tule silti mieleenkään naureskella muualla kuin korkeintaan illalla miehen kanssa sohvalla istuskellessa mitään kollegoiden sekoiluja tai a(a)siakkaita. Facebookkiin voisin laittaa korkeintaan jotain tyyliin "Olipas rankka työpäivä!" sen kummemmin erittelemättä, mutta sekin tuntuu vähän tyhmältä.
Pomo kyllä päivittää omaa profiiliaan kuulemma aika ahkerasti "ongelma-asiakkaistakin", mutta se on hänen asiansa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 14:06"]
[/quote]
onko se teistä niin kamalaa, jos lipsahtaa vähän ???
[/quote]
On. Jos ihminen on niin tyhmä, ettei pysty pitämään työasioista suutansa supussa somessa, niin turha mulle itkeä, kun tulee varoitus tai mononkuva pehvaan.
Kuinka paljon asia mahtaa muuttua ihmisten suussa kun kiertää?
Aloitettua viestiä ei enää ole, onko kaikki nämä "faktat" mitä täällä kirjoitetaan "oikeita" vai onko niissä jo sen 8000 muun äidin omia sanoja seassa?
Puhuttiinko siellä adoptiosta vai ottolapsista vai mistä?
Näen jo Iltapulun ensi viikon kirkuvat lööpit: "Hoitaja paljasti lapsen laiminlyönnin somessa - sai potkut"