Hoitajan vaitiolovelvollisuus?
Mitä mieltä?
Kertoo facebookissa omalla nimellä työpaikan asioita (pk), vanhempien adoptiosta, likaisista lapsista jne. Profiilissa näkyy hlö:n paikkakunta.
mitäs mieltä ?
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 00:53"]
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden salassapitovelvollisuudesta on säädetty laissa terveydenhuollon ammattihenkilöistä. Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa sivulliselle luvatta ilmaista yksityisen tai perheen salaisuutta, josta hän asemansa tai tehtävänsä perusteella on saanut tiedon. Salassapitovelvollisuus säilyy ammatinharjoittamisen päättymisen jälkeen.
Tuo lause on ainoa, mitä säädetään hoitajien salassapitovelvollisuudesta. Ei saa kertoa nimitietoja eikä nimitietoja yhdessä potilastietojen kanssa, ihan vapaasti voi työstään kyllä puhua jos ei puhu potilaista nimillä tai niin, että ovat tunnistettavissa.
Esim. Herra Virtanen on ollut sairaalassa hoidossa keuhkokuumeen vuoksi. Kerron miehelleni illalla, että hoidin tänään keuhkokuumeista potilasta ja keskustelimme hänen kanssaan tästä ja tästä. Herra Virtanen itse ja herra Virtasen vaimo voisi kyllä tunnistaa herra Virtasen näistä kertomisistani, mutta ei kukaan muu eikä suurin osa ihmisistä. Tietoa ei ole myöskään yksilöity kehenkään, joten ihan vapaasti voin tuollaista kertoa.
[/quote]
Itselleni hoitajana tämä on myös eettinen kysymys ja omantunnonasia, en toimi pelkästään lain perusteella. Potilas on usein hoitosuhteessa ollessaan haavoittuvimmillaan, ja joutuu luottamaan hoitajaan hyvinkin intiimeissä asioissa. Hoitaja antaa itsestään empaattisen ja luotettavan kuvan potilaalle, eikä siihen kuvioon sovi jälkeenpäin naureskelu kotisohvalla tai kavereiden kesken edes potilaasta nimettömänä puhumalla.
Tunnen sairaanhoitajaksi opiselevan naisen, joka kertoilee vapaa-ajallaan potilaan etunimellä, mitä se ja se tänäänkin teki ja sanoi. Yleensä ne ovat ihan neutraaleja asioita, mutta mietin että miksi tuokin nyt piti jakaa ulkopuolisille. Melkein olen jo ottanut yhteyttä naisen esimieheen, mutta en viitsi käräyttää kun kyseessä on perhetuttu.
Joo tuskinpa tunnet :D Ei ketään sairaanhoitajaa kiinnosta puhua potilaista työn ulkopuolella... jos puhuu, niin ei pääasia ole potilas tai se, kenelle tapahtui vaan se mitä tapahtui...
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 19:20"]
Joo tuskinpa tunnet :D Ei ketään sairaanhoitajaa kiinnosta puhua potilaista työn ulkopuolella... jos puhuu, niin ei pääasia ole potilas tai se, kenelle tapahtui vaan se mitä tapahtui...
[/quote]
Kylläpä vaan tunnen.
Kiitos 89! Kyllä terveydenhoitoalan ammattilaiset vaan puhuu potilaistaan eikä aina kauhean kivaan sävyyn. Minusta on ok puhua jotain ammatillisia pulmia ilman että toinen mitenkään tunnistaa mutta hassujen tarinoiden kanssa olisin tosi varovainen. Joskus olen potilaalta kysynyt saanko kertoa työkavereille
Voi että! Mitään asioita ei kerrota työpaikan ulkopuolelle, sitä varten on kollegat ja työnohjaus että saa purkaa mieltään. Itsellänikin olisi herkullisia tarinoita yli 10 vuoden takaa ja asianosaisetkin ovat jo kuolleita, ei mitään vaarallista vaan nimisekaannuksia yms. pientä mutta edes niitä en kerro vaikkei olisi mitään haittaakaan. Koska olen sisäistänyt vaitiolovelvollisuuden. Jos jokainen hoitaja pitäisi rajana sitä että mitään ei kerrota, ei tulisi tällaisia lipsahduksia koskaan. Yhtä ilmiselvä asia kuin esim aseptiikka tai lääkejako.
samaa mieltä 58 kirjoittajan kanssa. Siitä nyt vaan ei lipsuta mihinkään suuntaan. Piste.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 14:59"]
Ja kukaan niistä 8000:sta ei pohdi miksi se lapsi on laiminlyöty, vaan pohtii miksi joku levittää lapsen äitiä "loukkaavia" kirjoituksia? - huoh...
[/quote]
Väännän rautalangasta: Tässä ketjussa pohditaan sitä, miksi joku on avunpyytämisen sijaan rikkounut vaitiolovelvollisuuttaan. Asia olisi pitänyt hoitaa toisin.
Mitä urpoja .. vaitiolovelvollisuus tässä on rikottu!!
Ja olisko hoitajan kenties pitäny ottaa yhteyttä esimiehee /perheesee jos epäilee laimilyöntiä..
olisko teistä kiva jos teä lapsien hoitaja puhus tommosta netissä ?? aika arka aihe joku adoptioki, ja tuskin monikaa haluaa että koko kylän juoruakat alkaa läpättää tommosesta.
Missä ryhmässä näkee tän keskustelun?
Sen mitä kerkesin viestistä näkemään niin ei siellä mun mielestä mitään laiminlyönnistä puhuttu?
Aloittaja mietti itse että onko jotenkin pinnallinen tai jotain kun mietti että lapset on päiväkodissa hieman likaisia mutta puetaan hienoihin vaatteisiin ja laittoi jotain perushygieniasta tms.Se poistui niin äkkiä ettei siihen kerinnyt saada selkiyttä mitä ajettiin takaa.
64, mut tunnistiko siitä henkilöitä?
Ja missä ryhmässä siis? t: utelias :D
Mä näin kans sen. Tosi tökeröä kirjoittajalta mut ei ehkä oikeesti tajunnut mitä tekee? Vähä niinku puhu vaa ohi suun ..
Se on poistettu jo se keskustelu. Ei siis löydy enää.
En tunnistanut henkilöitä, kirjoitti vain vaatteista ja hygieniasta.
Käsittämätöntä vääntämistä.
Mitä se kirjoitti sit tarkalleen?
En muista koska luin sen niin hutaisten läpi, nimiä, ulkonäköä tai mitään ei ainakaan mun mielestä ollut mainittu, ei edes sukupuolia, en ole ihan varma.
Joku joka luki paremmin voi tulla kertomaan.
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden salassapitovelvollisuudesta on säädetty laissa terveydenhuollon ammattihenkilöistä. Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa sivulliselle luvatta ilmaista yksityisen tai perheen salaisuutta, josta hän asemansa tai tehtävänsä perusteella on saanut tiedon. Salassapitovelvollisuus säilyy ammatinharjoittamisen päättymisen jälkeen.
Tuo lause on ainoa, mitä säädetään hoitajien salassapitovelvollisuudesta. Ei saa kertoa nimitietoja eikä nimitietoja yhdessä potilastietojen kanssa, ihan vapaasti voi työstään kyllä puhua jos ei puhu potilaista nimillä tai niin, että ovat tunnistettavissa.
Esim. Herra Virtanen on ollut sairaalassa hoidossa keuhkokuumeen vuoksi. Kerron miehelleni illalla, että hoidin tänään keuhkokuumeista potilasta ja keskustelimme hänen kanssaan tästä ja tästä. Herra Virtanen itse ja herra Virtasen vaimo voisi kyllä tunnistaa herra Virtasen näistä kertomisistani, mutta ei kukaan muu eikä suurin osa ihmisistä. Tietoa ei ole myöskään yksilöity kehenkään, joten ihan vapaasti voin tuollaista kertoa.