Meni yöunet kun eilen kuuntelin noita Ulvila-nauhoja
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:12"]
Sehän oli pessyt kätensä. T-paitakin oli ihan pakastavedetyn näköinen eli vaihtanut senkin. Eihäni siitä löytynyt sitä lasia, eikä se muutenkaan näyttänyt siltä, että olisi ollut päällä, kun oli nukkumaan mennyt.
vähän turhan puhdas oli Anneli....
[/quote]
Lasia ei ollut koska Auer suojasi itseään täkin taakse kun lasi rupesi huoneessa lentämään. Auerin paidassa oli iso veriläikkä puukonhaavan kohdalla eikä paitaa oltu sen jälkeen vaihdettu, joten jos ostat Anneli kävi suihkussa Jukan ruumiin kylmetessä - idean, niin sitten ostat myös sen idean että Anneli pisti itseään nännin kautta keuhkoon saatuaan kaiken valmiiksi. Ja missä se tytär siinä vaiheessa oli?
Ai nytkö se makas sängyssä peiton alla kun vielä vähän aikaa sitten seiso joko sängyssä tai lattialla kun huppeli tuli sisään?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:25"]
Ai nytkö se makas sängyssä peiton alla kun vielä vähän aikaa sitten seiso joko sängyssä tai lattialla kun huppeli tuli sisään?
[/quote]
Kyllä se mun käsittääkseni oli sängyllä ja ensin kesti molemmilta hetken tajuta että mikä se ääni on kun lasia rikottiin ulkopuolella ja sitten rupesi lasi lentämään ja Anneli laittoi peitettä eteen. Jostain näin luin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:29"]
[/quote]
Kyllä se mun käsittääkseni oli sängyllä ja ensin kesti molemmilta hetken tajuta että mikä se ääni on kun lasia rikottiin ulkopuolella ja sitten rupesi lasi lentämään ja Anneli laittoi peitettä eteen. Jostain näin luin.
[/quote]
Anneli on tuonkin kertonut monin eri tavoin, joten totuutta ei tiedä muut kuin hän itse. Joka kuulustelussa on eri tarinat. Ei niin paljoa valskaa muisti kuin henkilöllä, joka valehtelee. Mä olen noita Anneli kuulusteluja lukenut ja ihan jatkuvasti kertomukset muuttuu.
mä ihmettelen, kuinka joku voi hänen syyttömyyteensä uskoa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:29"]
[/quote]
[/quote]
Anneli on tuonkin kertonut monin eri tavoin, joten totuutta ei tiedä muut kuin hän itse. Joka kuulustelussa on eri tarinat. Ei niin paljoa valskaa muisti kuin henkilöllä, joka valehtelee. Mä olen noita Anneli kuulusteluja lukenut ja ihan jatkuvasti kertomukset muuttuu.
mä ihmettelen, kuinka joku voi hänen syyttömyyteensä uskoa.
[/quote]
Huokaus. Joo, Anneli on kertonut asioita eri lailla. Ihmisen muisti ei ole videonauhuri, asioita voi muistaa väärin, tai olla muistamatta ja koettaa arvata että saattoi olla noin. Ja sitten voi vaikka kuunnella häkenauhoituksen josta asioidentila selviää, kunhan poliisi vain ystävällisesti suvaitse häkepuhelun kuunteluttaa, ja sitten voi todeta että ai se meni noin, ja kas, " kertomus on muuttunut".
Tiedättekö, minä luulen, että Auer oli alasti kun ikkunaa alettiin rikkomaan. Sitten hiippaili huppumiestä karkuun ja hakemaan itselleen sen punaisen yöpaidan. Siksi yöpaidassa ei ollut ryppyjä eikä lasipölyä. Ehkä Auer tuntee syyllisyyttä siitä ettei mennyt nopeammin puhelimeen vaan jäi pukemaan.
se ""haivy" sanahan on voinut tulla ihan Annelin suusta. Kyl meista naisista jokainen osaa matalalla aanella morahtaa. Anneli on varmaan kaantany luuria poois pain itsestaan ja murahtanut jollekin lapsistaa
n et haivy.
oon miettynyt sellastakin kun taalla ihmetellaan miten anneli oli kerinnytpuhelimeen
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:49"]
Tiedättekö, minä luulen, että Auer oli alasti kun ikkunaa alettiin rikkomaan. Sitten hiippaili huppumiestä karkuun ja hakemaan itselleen sen punaisen yöpaidan. Siksi yöpaidassa ei ollut ryppyjä eikä lasipölyä. Ehkä Auer tuntee syyllisyyttä siitä ettei mennyt nopeammin puhelimeen vaan jäi pukemaan.
[/quote]
Ei oikein onnistu kun se puukonisku tuli heti eikä sen jälkeen paitaa enää vaihdettu. Kuolemannaakan teksteissä niinaberg.comissa on ihan hyvää pohdintaa tuosta lasipölystä. Että kuinka paljon sitä lasipölyä nyt sitten tulee kun joku rikkoon ikkunaa monen metrin päässä ja eikö Annelin pitäisi sitten vasta ollakin lasinpölyssä, jos hän itse sen ikkunan rikkoi. Ikkuna kuitenkin rikottiin ennen surmaa koska lasin päällä on verta, ja Jukka surmattiin häkepuhelun aikana loppuun asti, joten Auerilla oli aivan olematon aika putsata itsensä ja vaihtaa vaatteet. Kun häkepuhelun jälkeen vielä poliisi soitti ja Auer puhui senkin kanssa. Tästä täysin olemattomasta ajasta seuraa lisäksi se, että tyttären olisi pitänyt olla rikostoveri ja olla kertomatta viimeisen 7 vuoden aikana kenellekään, että äiti ravasi ympäriinsä puukottelemassa itseään ja desinfioimassa veitsiä ettei koira haistanut ja piilottelemassa astaloita ja vaatteita ja verisiä c-kasetteja ja kenkiä ja tietty puusta ja ruskeasta froteepyyhkeestä tehdyn kilven. On helppo kuvitella Anneli suunnittelemassa nerokasta murhaa. Sitten mä piilotan kaikki kamat pakasteeseen vaikka todennäköisesti poliisi tutkii koko töllin.
Etjet jos niilla oli kaksi lankapuhelinta. toinen keittiossa ja toinen kodinhoitohuoneessa.
Huokaus vaan sullekin.
Kyllä tosiasia on, että kuulustelusta toiseen Annelin kertomukset muuttuvat. Samoin, jos käy ilmi, että todisteiden mukaan se ei voinut mennä niin kuin Anneli sanoi. Hän ei sano mitään varmasti, ei mitään niin, etteikö sitä voisi pistää unohduksen piikkiin myöhemmin.
Tiukassakin paikassa ihminen muistaa asioita ja tarkasti. Jotain seikkoja voi unohtua tai muistaa väärin, mutta ei se niin mene, että mitään ei muista oikein ja koko kertomus elää ihan joka asiassa.
Tai no joo... Kumman varmasti Anneli sen hupparin ulkonäön muisti ja näki, vaikka oli pimeää... Eikun oli valot... Eikun ei nähnyt mitään ku oli pimeää... Muistaakseni... Mutta voin mä muistaa väärinkin.. Ehkä... Tai ulkoa tuli valoa... tai mä laitoin valot... tai Jukka laittoi valot...
Mitenköhän se meni? Ota nyt sitten Annelin kertomuksista selvää :(
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:52"]
se ""haivy" sanahan on voinut tulla ihan Annelin suusta. Kyl meista naisista jokainen osaa matalalla aanella morahtaa. Anneli on varmaan kaantany luuria poois pain itsestaan ja murahtanut jollekin lapsistaa
n et haivy.
[/quote]
Et puhu näin jos olisit kuunnellut sen. Ensinnäkin Annelin hengitys jatkuu puhelimessa katkeamatta päällä ja toiseksi ääni ei todellakaan ole Annelin vaan miehen ääni ja kaukana.
Mielenkiintoista tässä nauhoituskeskustelussa on se, että mahdollista tekijää ei pystytä nauhalta todentamaan tai sulkemaan pois, vaikka käytettävissä varmaan on (vai onko?) nykyajan huipputekniikka. Ymmärtääkseni jokaisen ihmisen äänen spektri on erilainen ja eri ääniä tutkimalla pitäisi olla mahdollista todentaa paikalla olevien määrä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 22:00"]
Tai no joo... Kumman varmasti Anneli sen hupparin ulkonäön muisti ja näki, vaikka oli pimeää... Eikun oli valot... Eikun ei nähnyt mitään ku oli pimeää... Muistaakseni... Mutta voin mä muistaa väärinkin.. Ehkä... Tai ulkoa tuli valoa... tai mä laitoin valot... tai Jukka laittoi valot...
Mitenköhän se meni? Ota nyt sitten Annelin kertomuksista selvää :(
[/quote]
Tiedätkö, mitä jos Anneli ei ihan oikeasti muista. Kun lasi hajoaa ja sitä puukotetaan ja sen mies kuolee, niin kuinka monentena on to-do-listalla tarkkailla siinä samalla että onko valot päällä vai ei ja kuka on sytyttänyt jos on?
Jos se joka hengittaa on Annelin tytto ja Anneli kay valilla puhumass toiseen lankapuhelimeen
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 22:12"]
Jos se joka hengittaa on Annelin tytto ja Anneli kay valilla puhumass toiseen lankapuhelimeen
[/quote]
Voi herraisä. Kuuntele se nauha niin ei tarvi puhua typeriä ja tuhlata kaistanleveyttä ja palvelintilaa.
Kuuntelen tässä kuulokkeilla ja kuuluu kyllä paremmin. Täytyy sanoa että Zemin litteroinnissa voi olla liian pitkälle meneviä tulkintojakin mutta kyllä siellä myös on paljon pointteja jotka on tietoisesti tai tiedostamattaan menneet viralliselta litteroijalta täysin ohi. Esim. virallinen litteroija on sekoillut väittäessään että Jukka sanoo hälyytys tule apuun tai jotain, tällä varmaan yritetään tehdä Auerista taas syyllistä että Jukka siellä yrittää vedota hälytystä apuun. Ihan oikeesti siinä on niinkuin Zem on litteroinut nuori ääni joka sanoo todella nopeasti ja hiljaa ja hengästyneesti Häivy! Osoittaen sen tietysti huppikselle. Ja sitten Jukka huutaa jotain sekavaa värpyyn apuun -akselilla ja ihan toisen lauseen joka on joku no lähe Annu auttaan tai Juha tule tänne apuun, tuo on minusta oikeasti hankala kohta tuo jälkimmäinen. Mutta tästä kaikesta on tehty aivan käsittämätön Hälytys tule apuun. Voi EI.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:49"]
[/quote]
Ei oikein onnistu kun se puukonisku tuli heti eikä sen jälkeen paitaa enää vaihdettu. Kuolemannaakan teksteissä niinaberg.comissa on ihan hyvää pohdintaa tuosta lasipölystä. Että kuinka paljon sitä lasipölyä nyt sitten tulee kun joku rikkoon ikkunaa monen metrin päässä ja eikö Annelin pitäisi sitten vasta ollakin lasinpölyssä, jos hän itse sen ikkunan rikkoi. Ikkuna kuitenkin rikottiin ennen surmaa koska lasin päällä on verta, ja Jukka surmattiin häkepuhelun aikana loppuun asti, joten Auerilla oli aivan olematon aika putsata itsensä ja vaihtaa vaatteet. Kun häkepuhelun jälkeen vielä poliisi soitti ja Auer puhui senkin kanssa. Tästä täysin olemattomasta ajasta seuraa lisäksi se, että tyttären olisi pitänyt olla rikostoveri ja olla kertomatta viimeisen 7 vuoden aikana kenellekään, että äiti ravasi ympäriinsä puukottelemassa itseään ja desinfioimassa veitsiä ettei koira haistanut ja piilottelemassa astaloita ja vaatteita ja verisiä c-kasetteja ja kenkiä ja tietty puusta ja ruskeasta froteepyyhkeestä tehdyn kilven. On helppo kuvitella Anneli suunnittelemassa nerokasta murhaa. Sitten mä piilotan kaikki kamat pakasteeseen vaikka todennäköisesti poliisi tutkii koko töllin.
[/quote]
Eihän se puukonisku tullut heti vaan Anneli juoksi pois huoneesta hätistelemään lapsia ulos mutta eivät menneet. Sitten hän yritti mennä puolustamaan Jukkaa ja sai puukosta. Sen jälkeen vasta meni puhelimeen.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 22:27"]
Eihän se puukonisku tullut heti vaan Anneli juoksi pois huoneesta hätistelemään lapsia ulos mutta eivät menneet. Sitten hän yritti mennä puolustamaan Jukkaa ja sai puukosta. Sen jälkeen vasta meni puhelimeen.
[/quote]
Ai niinkö se oli. Okei no sitten voisi kyllä tosiaan olla. Aika hyvä oivallus itse asiassa. Voisko olla että olivat hereillä siksi että you know what ja sitä ei sitten oikein huvita ruveta koko kansalle selostamaan. Toisaalta, voiko nyt olla että olisi jättänyt kertomatta kun kaikenmaailman riitaspekulointeja oli? Ja sitten taas toisaalta, vaikka olisi kertonutkin, kuka sitä olisi uskonut kun eka versio oli erilainen? Selittäisi hyvin esim. miksi Auer oli sängyllä polvillaan kun lasi alkoi hajota. Entä jos oli jonku päällä "polvillaan".
50, mutta ajallisestihan nuo on eri kohdissa, mikäli nauhaan ja litterointien väittämiin ajankohtiin uskominen. Sieltä nauhalta kuuluu sekä "häivy", että "hälyytyys" ja "pyyjääpää", joka hidasteessa kuulostaa "pyydä jannea". Ja kaikki merkitty eri kohtiin. Miksei koko nauha voisi olla kuunneltavissa?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 20:20"]
Fakta on se että liikkumista kuuluu vain silloin kun Auer ei ole puhelimessa ja siitä ei ole mitään todellista tietoa että missä Auer on kun ei ole puhelimessa. Vaikka hän väittää käyneensä ulkona, niin sehän ei välttämättä ole totta.
[/quote]
Noh, nauhalla kuuluu miten äänet lähtee kohti puhelinta, joka on oven vieressä käytännössä. Välillä osutaan tuoliin, askeleet kovenee, kuuluu miten ovi aukeaa, ovi tömähtää tuulikaapin seinään ja hiljenee, Auer on ulkona. Tytär sanoo että Auer juoksi ulos, Auer itse sanoo juosseensa ulos. Ovessa on verijälki kun Auer avaa sen. Edes syyttäjän litteroija Niemi ei kehtaa etteikö kuuluisi puhelinta kohti suuntautuvat askeleet jotka ei mene mihinkään muualle. Missä Auer on? Takkahuoneessa?
[/quote] Ovessa verijälki Auerista? Mutta Auerissa ei ole verta kun poliisi tulee paikalle. Nythän tämä alkaa mennä mielenkiintoiseksi.
[/quote]
Auerin omaa verta vissiin, oli hipeöinyt haavaansa.
[/quote]
Sehän oli pessyt kätensä. T-paitakin oli ihan pakastavedetyn näköinen eli vaihtanut senkin. Eihäni siitä löytynyt sitä lasia, eikä se muutenkaan näyttänyt siltä, että olisi ollut päällä, kun oli nukkumaan mennyt.
vähän turhan puhdas oli Anneli....