Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojalta lähti moposta kilvet ja mopokortti hyllylle

Vierailija
01.09.2020 |

Onkos teille käynyt samoin? Kotona on aina puhuttu siitä, mitä tapahtuu jos mopoa viritetään ja ajellaan liian kovaa. Suhtautuminen on ollut ylimielistä ja välinpitämätöntä meidän pojalla, mutta myös koko muulla poikaporukalla. Poika on ollut koko kesän sitä mieltä että poliisit eivät häntä pysäytä. Häntä on varoiteltu että mopoa ei saa virittää eikä muutenkaan liikenteessä törttöillä. No porukalla ovat peukaloineet mopojaan ja nyt kävi niin, että poliisit pysäyttivät ja tutkivat mopon ja moposta lähti kilvet ja pojalta kortti.

Miten teillä on asiat edenneet tämmöisen jälkeen, onko virheistä otettu opiksi vai onko pää ollut umpiluuta tällaisenkin opetuksen jälkeen? Miten on meno jatkunut?

Omalla pojalla on ollut hankala vaihe; hän on aina ollut kiltti ja kuuliainen mutta nyt asiat ovat hankaloituneet ja kaikki nyt kulminoitui tähän mopoasiaan. Nyt on lähtenyt kortti ja kilvet ja mopo on takavarikossa, poika kävely- ja polkupyörämiehenä ja me vanhemmat mietitään mitä on tehty väärin. Jokaisella itsetutkiskelun paikka.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpahan vanhana muisteltavaa.

Jos vanhaksi elää. Toivottavasti jokainen mopoilun salliva vanhempi ymmärtää, että kymmenkertaistaa lapsensa riskin joutua liikenneonnettomuuteen.

Vierailija
42/62 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka lammas pitää olla että kaiken on tapahduttava lain mukaan :D siitä että mopoa vähän virittää ei ole mitään haittaa. Tämä on just tätä Suomen kyttäys ja holhous kulttuuria

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen mopojonne kirjoitti:

Meillä on tilanne toisin päin. Ostin tytölle mopon ja olisin halunnut sitä sen verran virittää, että kulkee sen 55-60km/h tarvittaessa, mutta tyttö kielsi.

Ostin vanhan mutta ajamattoman mopon pojalle mökkimopoksi kun ikä ei vielä riitä, mutta oppii ajamaan ja ihmettelin että vakio mopo kulkee aikuisenkin alla melkein 60kmh.

Nykyään mopon virittämisestä ei tule kuin sakot, kilvet lähtee, kilvet saa konttorilta kun vie mopon vakiona sinne.

Enää ei tule lykkäystä ajokorttiin eikä joudu maksamaan autoveroa viritetystä moposta.

Aika köyhää, ennen vanhaan tehtiin kaikki mahdollinen ettei kytät vaan saa kiinni ja parilla kaverilla oli lykkäystä autokortissa.

44/62 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiole kokemusta muutakuin että muutaman kerran olen auton pysäköinyt väärin ja saanu sakkoa.

Kannattaa harkita mekaanikon uraa, rikollisia ovat kuitenkin!

HEHHEH...

Vierailija
45/62 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

poliisin tutkan mukaan tunturini kulki 115 km/h.

se oli aika hyvin 80-luvun lopulla.

Vierailija
46/62 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni kanssa satasen korville tuna -90 luvun alussa.

Oliko sun vielä 50cc?

Vierailija
47/62 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni kanssa satasen korville tuna -90 luvun alussa.

Oliko sun vielä 50cc?

Ei ollut. 75cc.

Vierailija
48/62 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla rahoillaan poika oli mopon ja korttinsa hankkinut niin ei siihen ollut sinänsä mitään sanomista vanhemmilla. Virittämisestä sai onneksi vain sakot ja nekin maksoi itse.

Vierailija
49/62 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottakaa vähintään itse maksamaan sakot ja muut mahdolliset maksut mitä tuosta tulee. Jos poikaa on useasti varoitettu tästä, niin ei opi ellei itse maksa. Myyköön vaikka moponsa jos ei työnteolla saa rahoja kasaan.

Vierailija
50/62 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on itse aina maksanut mopon, varaosat ja bensat. Ainoastaan vakuutus on hänelle maksettu. Kuten jo sanoinkin niin hän maksaa itse sakot ja uudelleen katsastukset, rempat ym.

Poika ei ole ajellut terrorisoimassa yöt läpeensä, klo 22 ollut aina kotona. Itse en tajua mopoista mitään, kavereiden kanssa ovat viritykset tuusailleet. Jotain on varmaan laiminlyöty kasvattajina mutta sen olen elämänmyötä tajunnut ettei toista voi väkisin saada ymmärtämään asioita jos ei ole vastaanottavainen, joskus on opittava ns kantapään kautta. Olen tyytyväinen että poika sai tämän opetuksen. Kotona on varoiteltu ja kielletty ja kerrottu seurauksista. Mitä muuta olisi voitu tehdä, ehkä ottaa mopo väkisin pois, entä sitten, olisiko oppinut? Kiitos kun jaoitte kokemuksianne, olen siitä kiitollinen.Ap.

Vierailija
51/62 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpahan vanhana muisteltavaa.

Jos vanhaksi elää. Toivottavasti jokainen mopoilun salliva vanhempi ymmärtää, että kymmenkertaistaa lapsensa riskin joutua liikenneonnettomuuteen.

Elämä on. Riskin ottaa joka kerta ku astuu ovestaan ulkomaailmaan.

Vierailija
52/62 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuuhan sitä. Tuskin monikaan on selvinnyt nuoruutta ilman kommeluksia, mutta harvemmin niistä onneksi kiinni jäi :) Mopo myyntiin ja fillaria alle niin oppii seuraamuksia.

Vierailija
53/62 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattuuhan sitä. Tuskin monikaan on selvinnyt nuoruutta ilman kommeluksia, mutta harvemmin niistä onneksi kiinni jäi :) Mopo myyntiin ja fillaria alle niin oppii seuraamuksia.

Ai se maksaakin itse noin paljon, no ehkä pieni paussi ajeluun siinä kohtaa. Turha siinä on itseään syyllistää, harva meistä pystyy 24/7 valvomaan mitä tekevät ja jos pystyisi niin tuskin olisi enää terveellistä nuorellekaan.

Vierailija
54/62 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kortti lähti, mutta maine kasvoi🥱

Vakiomopolla ajaminen on per....tä.

Vierailija
55/62 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan itseään kunnioittava mopojonne aja vakiolla... älkää nyt viitsikö keuhkota. Kyllä poika puhuu totta että naurunalaiseksihan siinä joutuu.

Vierailija
56/62 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan itseään kunnioittava mopojonne aja vakiolla... älkää nyt viitsikö keuhkota. Kyllä poika puhuu totta että naurunalaiseksihan siinä joutuu.

Puhumattakaan että skootterit yleensä kulkee vakiona jo aika kovaa ~50lm/h mutta tommonen kuristettu tuontipeli häthätää 40km/h. Varsinkin se kiihtyvyys on niin verkkaista että on jo omastamielestäni vaarallista jos joutuu teillä ajamaan, varsikin autoilijat aika surutta pyyhältää läheltä ohi jos vähänkin näyttää siltä.

Vierailija
57/62 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan että skootterit yleensä kulkee vakiona jo aika kovaa ~50lm/h mutta tommonen kuristettu tuontipeli häthätää 40km/h. Varsinkin se kiihtyvyys on niin verkkaista että on jo omastamielestäni vaarallista jos joutuu teillä ajamaan, varsikin autoilijat aika surutta pyyhältää läheltä ohi jos vähänkin näyttää siltä.

Yhy yhy. Can't stand the heat, get out of kitchen!1 

Vierailija
58/62 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhy yhy. Can't stand the heat, get out of kitchen!1 

En mie ymmärrä :D Vai onko vaan provosointi heitto :D

Mutta tottakai lapsien menopelit on itse ensin testattu, vastaan tullut ihan vaarallisiakin laitteita mitkä voi ohittaa sitten suoraan.

Vierailija
59/62 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tätä nykyajan jeesustelua. [...]

Oooohhh! Meillä on anonyymi virtuaalipahis nostamassa viisi vuotta vanhaa ketjua leuhkimalla väitetyistä rikoksistaan. 

Ennen oli ennen, nyt on nyt. Ysäristä on kulunut 30 vuotta ja nyt mennään tämän päivän säännöillä. Liikenteessä törttöilystä nuorisolle pahin seuraus edelleenkin on itsensä tai jonkun sivullisen liikennekuolema tai neliraajahalvaus joita valvonnalla yritetään estää.

Vierailija
60/62 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvallisuudesta on myös puhuttu, mutta ei tunnu täysin ymmärtävän. Meilläkin ollut periaatteena, että asiat tehdään lain mukaan. Mutta ymmärrän itse liian vähän mopoista, että huomaisin viritykset. Tälle linjalle nyt ajauduttu ja yritetään saada nuori itse oivaltamaan riskit ym. 

Tyttölasten kanssa ei ollut näitä ongelmia, niin ollaan vähän uuden edessä koko perhe tämän kanssa :)

Mopo myyntiin, nyt heti. Säännöt oli tiedossa, rikkoi silti.

Meillä saa erehtyä ja pyrkiä korjaamaan virheensä. Itse kantaa vastuun valinnoistaan. Kunhan suurimmilta osin pysyy linjalla johon kasvatettu. Esikoisen kanssa olin tiukempi, kärsi kyllä täsät. Nyt aikauisena epävarmempi itsestään. Oikeudentaju kyllä hyvä, vakkari työ. Mutta sanoo, että olisi ehkä uskoa enemmän itseensä,

No liikenteessä tapahtuvia virheitä ei välttämättä voi korjata, jos vaikka tappaa lapsen! Vastuullasi on opettaa hänelle turvallinen liikenneasenne. Voit menettää myös oman poikasi törttöilyjen seurauksena. Ja mietippä kun jän pääsee auton rattiin. Olette poikasi kanssa vastenmielisen moraalittomia.