Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ollaan kipeinä, mutta ei oo menty testiin, kun ei tää varmaan oo koronaa" Siis mitä??

Vierailija
01.09.2020 |

Voisiko joku kertoa mulle, mitä nämä ihmiset ajattelevat?

Eikä kyseessä ole mikään yksittäistapaus: Olen kuullut otsikon lauseen eri versioissaan jo NELJÄ kertaa tällä viikolla ja on vasta tiistaiaamu. Ja nämä kaikki siis pk-seudulla ja ihmisillä, jotka joko itse liikkuvat ihmisjoukoissa tai on lapsia, jotka ovat tuoneet taudin päiväkodista/koulusta. Kaikki ovat vielä ns. normaaleita, vastuuntuntoisia, työssäkäyviä ja koulutettuja ihmisiä.

Eli kyse ei ole mistään perähikiällä asuvasta mummosta, joka ei poistu kuin mustikkametsään tai holtittomasta baaribilettäjästä, jolla ei ole elämänhallintaa muutenkaan.

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän riittää. Itselläkin lähipiirissä tapauksia, että ollaan korkeessa kuumeessa useampi päivä, mutta testiin ei viitsitä mennä. Tietääpähän itse vältellä näitä tapauksia.

Vierailija
2/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on se että uskotaan testituloksen täysin, vaikka selvää faktaa on että tulos voi olla myös väärä . Täytyisi silti muistaa negan jälkeen olla kotona ja eristyksessä kunnes on oireeton.

Kuten Kuhmossa kävi:

https://yle.fi/uutiset/3-11520717

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä on syy miksi tauti leviää. Koronaa kun ei voi tunnistaa muuta kuin testaamalla.

Vierailija
4/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tosi huolissani tästä, miten kaikki keväällä saatu tieto tunnutaan tahallaan unohdetun. Jokainen tietää kyllä että koronaa ei voi tunnistaa kuin testillä, ihmiset kieltäytyy testistä defenssin vuoksi - he luulevat että se vie taudin pois kokonaan kun sen kieltää.

Tällä menolla ollaan menossa lockdowniin.

Vierailija
5/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan istutettu jo omassa lapsuudenperheessä ajatus, että mitkään vaivat ei ole mitään vakavaa ikinä, eivät tutkimisen ja hoitoon hakeutumisen arvoisia. Ehkä sit jos joku raaja on irti tai taju mene epidemmäksikin aikaa, voi harkita lääkäriin menoa.

Ja tätä ajatusta  kyllä jalostetaan lisää terveydenhuoltoon hakeutuessa "miks ihmeessä tulit tänne häiritsemään meitä suotta/hakemaan vain huomiota?!!" Aika vaarallisia onkin nyt tällaiset ajatusmallit, kun tauti onkin tällainen leviävä, kaikille mahdollisesti vaarallinen. Mut nauttikaa nyt ikuisen potilaiden vähättelynne tuloksista!

Vierailija
6/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan istutettu jo omassa lapsuudenperheessä ajatus, että mitkään vaivat ei ole mitään vakavaa ikinä, eivät tutkimisen ja hoitoon hakeutumisen arvoisia. Ehkä sit jos joku raaja on irti tai taju mene epidemmäksikin aikaa, voi harkita lääkäriin menoa.

Ja tätä ajatusta  kyllä jalostetaan lisää terveydenhuoltoon hakeutuessa "miks ihmeessä tulit tänne häiritsemään meitä suotta/hakemaan vain huomiota?!!" Aika vaarallisia onkin nyt tällaiset ajatusmallit, kun tauti onkin tällainen leviävä, kaikille mahdollisesti vaarallinen. Mut nauttikaa nyt ikuisen potilaiden vähättelynne tuloksista!

Just tämä. Onneksi on järkeviä ihmisiä Suomessa myös. Luulen että ne 30% jotka käyttää maskia , käy testeissä, ottaa rajoitukset tosissaan , tekee paljon.

Osa ei vaan välitä niin kauan kun eivät itse kärsi.

Vierailija
7/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitähän riittää. Itselläkin lähipiirissä tapauksia, että ollaan korkeessa kuumeessa useampi päivä, mutta testiin ei viitsitä mennä. Tietääpähän itse vältellä näitä tapauksia.

Vaikea näitä tuntuu olevan vältelläkään, kun näitä tuntuu olevan paljon ja ihmisiä, joista ei ennalta arvaisi. Lisäksi osa vielä työkavereita, joten vaikea täysin vältellä. Onneksi voi tehdä paljon etätöitä, joten nämäkin pääosin pysyneet kotona (mutta eivät kaikki täysin), eikä itsekään tarvitse jatkuvasti nähdä. Eikä se auta, jos itse välttelisi näitä tiedettyjä tapauksia, jos ne muut työkaverit kuitenkin ovat tekemisissä: Nämä "ei tää koronaa oo" -tapaukset ovat voineet ehtiä tartuttamaan vastuullisemman työkaverin, joka voi ehtiä tartuttamaan edelleen ennen kuin saa oireita.

Sekä tietty näiden tartuttajien lasten päiväkodit tai koulut eivät saa tietoa altistuksesta, jos eivät testissä käy ja omienkin lasten pitää koulussa käydä.

t. ap

Vierailija
8/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä voi muistuttaa että tartuntataudin tahallinen levittäminen on rikos!

Vierailija
9/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani, kun lasten on käytännössä pakko käydä koulussa. Tahdon lapset etäopetukseen. Oireita on, mutta voi olla hyvin allergiasta.

Tartunnat on saatu koulusta, jos jostain. Meidän lapsilla ja aikuisilla ei ole muuta elämää kuin koulu ja ulkoilu. Vanhemmilla on etätyöt. Emme voi käydä jatkuvasti koronatesteissä vain allergioiden vuoksi. Olemme siis valinneet muuten rajoitetun elämän ja se saa riittää, sillä jos me saamme tartunnan, niin toistan, se on sitten muillakin lasten koulussa.  Se tulee koulusta ei meidän vapaa-ajalta.

Menkööt sellaiset testeihin, jotka ovat käyneet normaalisti kaupoisssa, harrastuksissa, matkoilla, liikkuneet julkisilla, osallistuneet juhliin, viettäneet aikaa kavereilla yms vaikka on korona-aika. Älkää tulko luokkaan tartuttamaan meitä, jos teillä on ollut muutakin tartuttavaa elämää kuin koulu ja ette ole käyneet testeissä!

Kouluhan on todettu täysin turvalliseksi! Kiitos, että saamme olla turvassa!

Vierailija
10/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Siinä vaiheessa kun saat koronan ja lähipiirissä on eitäämitäänole-ihminen, niin sitten se tyyppi on syyllistynyt rikokseen.

Vierailija
11/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla tutuistani on ihan hirveän voimakas defenssi koronaan liittyen. Ihan periaatteesta eivät lue mitään koronaa koskevia uutisia. Suuttuvat, jos ottaa puheeksi sen, että kouluissa on todettu koronaa. Vastustavat kiihkeästi maskeja. Eivät käy testeissä sairastuttuaan.

Yksi tuttuni vähättelee koronaan kuolleiden määrää. Hän on nyt tyytyväinen siihen, että hänen oma lukion 1-luokkalainen lapsensa pääsi etäkouluun ja sitä mieltä, että nyt korona ei ole enää ongelma, josta saisi puhua, koska hänen oma lapdensa on turvassa. Hän on silti jyrkästi sitä mieltä, että minä en saisi toivoa etäkoulua vuotta nuoremmalle 9-luokkalaiselle lapselleni, vaan minun lapseni on ehdottomasti mentävä kouluun lähiopetukseen sen tutun mielestä.

Joku defenssi, joka saa ajattelemaan epärationaalisesti, vai jonkinlainen pers häiriö ja empatian puute?

Vierailija
12/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä menisin testiin, jos olo on sellainen, että pärjään kotonakin.

Minä käytän terveydenhuollon palveluita vain, jos en itse kotona pärjää. Turhaa resurssien tuhlausta muuten. Ennaltaehkäisevästi tietty papa-kokeet, rokotukset jne. mutta jos saan flunssan ja olo on sellainen, että kotona pärjään niin viimeinen asia, mitä teen, on lähteä ajelemaan ympäriinsä johonkin nuhatestiin.

Hysteerikot toki kääntää oman pelkonsa myös tähän. Oikeasti, mä en pelkää koronaa, enkä jätä siksi menemättä testiin. En mene testiin, koska mulle on oikeasti aivan yhdentekevää mikä virus kulloinkin flunssani aiheuttaa.

Vierailija
13/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä on... meillä nämä tuttavat ainakin kuuluvat luokkaan "erityistapaus"-ihmiset. Eli niitä selittelijöitä, joilla on aina joku "erityissyy" omalle toiminnalleen. Miksi MINÄ voin nyt pysäköidä tähän invapaikalle ihan vaan hetkeksi, miksi MINÄ voin nyt vähän ohitella jonossa, MINÄ-MINÄ-MINÄ... minun erityistarpeeni ajavat ohi muiden huomioimisesta aina vaan... . Välttelen muutenkin kyseistä sakkia kun menee hermo ton selittelyn kuuntelemiseen. Sanalla sanoen idiootteja.

Vierailija
14/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla tutuistani on ihan hirveän voimakas defenssi koronaan liittyen. Ihan periaatteesta eivät lue mitään koronaa koskevia uutisia. Suuttuvat, jos ottaa puheeksi sen, että kouluissa on todettu koronaa. Vastustavat kiihkeästi maskeja. Eivät käy testeissä sairastuttuaan.

Yksi tuttuni vähättelee koronaan kuolleiden määrää. Hän on nyt tyytyväinen siihen, että hänen oma lukion 1-luokkalainen lapsensa pääsi etäkouluun ja sitä mieltä, että nyt korona ei ole enää ongelma, josta saisi puhua, koska hänen oma lapdensa on turvassa. Hän on silti jyrkästi sitä mieltä, että minä en saisi toivoa etäkoulua vuotta nuoremmalle 9-luokkalaiselle lapselleni, vaan minun lapseni on ehdottomasti mentävä kouluun lähiopetukseen sen tutun mielestä.

Joku defenssi, joka saa ajattelemaan epärationaalisesti, vai jonkinlainen pers häiriö ja empatian puute?

Ei se ole defenssi, että ei lue koronauutisia. Se on normaalia. Se, että oikeasti päivätasolla seuraa nuhan etenemistä lähentelee jo jotain mielenterveyden ongelmaa. Ei tuollainen ole normaalia, terveen ihmisen käytöstä.

Itse todella, todella toivon, että koulut pysyvät auki. Ja siis omat lapseni ovat koulussa ja ihan heidän hyvinvointinsa vuoksi tätä todella toivon. Onneksi tällä hetkellä ainakin vaikuttaa siltä, että pahin hysteria on mennyt ohi ja koulut toimivat suht normaalisti :)

Vierailija
15/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep..Nää tyypit on ihan super idiootteja. Yksi tamperelainen taksikuski on kokoajan töissä vaikka on koronan oireita useampi. Siinähän sitten yskii ja niistää asiakkaiden aikana ja levittää tätä paskaa =--(

Vierailija
16/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huolissani, kun lasten on käytännössä pakko käydä koulussa. Tahdon lapset etäopetukseen. Oireita on, mutta voi olla hyvin allergiasta.

Tartunnat on saatu koulusta, jos jostain. Meidän lapsilla ja aikuisilla ei ole muuta elämää kuin koulu ja ulkoilu. Vanhemmilla on etätyöt. Emme voi käydä jatkuvasti koronatesteissä vain allergioiden vuoksi. Olemme siis valinneet muuten rajoitetun elämän ja se saa riittää, sillä jos me saamme tartunnan, niin toistan, se on sitten muillakin lasten koulussa.  Se tulee koulusta ei meidän vapaa-ajalta.

Menkööt sellaiset testeihin, jotka ovat käyneet normaalisti kaupoisssa, harrastuksissa, matkoilla, liikkuneet julkisilla, osallistuneet juhliin, viettäneet aikaa kavereilla yms vaikka on korona-aika. Älkää tulko luokkaan tartuttamaan meitä, jos teillä on ollut muutakin tartuttavaa elämää kuin koulu ja ette ole käyneet testeissä!

Sama homma. Meillä on useampi lapsi ja vähän väliä nenä vuotaa ja yhdellä on usein maha kipeä. En vie testiin, koska täällä siihen ei pääse helposti, vaan joutuu soittamaan, odottamaan ja odottamaan ja lopulta menemään yksityiselle (300e). Vältellään kaikkia julkisia paikkoja, harrastukset on lopetettu, kyläilyt myös, työt tehdään kotona. Ainoa missä lapset käy on koulu ja päiväkoti. Sieltä se korona tulee jos tulee, mutta kun lapsiin ei tartu, niin en ole huolissani.

Vierailija
17/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Tämän tietää jokainen päivystyksessä käynyt. Jos ei välitöntä hengenvaaraa ole niin lääkäri joskus 6 h odottelun jälkeen voi vilkaista.

T: 6h kuumeisen ja korvatulehduksesta kärsivän lapsen kanssa päivystyksessä ollut

Vierailija
18/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Meillä on useampi lapsi ja vähän väliä nenä vuotaa ja yhdellä on usein maha kipeä. En vie testiin, koska täällä siihen ei pääse helposti, vaan joutuu soittamaan, odottamaan ja odottamaan ja lopulta menemään yksityiselle (300e). Vältellään kaikkia julkisia paikkoja, harrastukset on lopetettu, kyläilyt myös, työt tehdään kotona. Ainoa missä lapset käy on koulu ja päiväkoti. Sieltä se korona tulee jos tulee, mutta kun lapsiin ei tartu, niin en ole huolissani.

Mä ymmärrän, jos on pientä nenän valumista, kertaalleen jo testattu ja sitä on lapsella normaalistikin ja sitten olette vielä tosi varovaisia. Mutta kaikki nää mulle vastaan tulleet tapaukset ovat olleet selkeästi kipeänä: Kuumetta, päänsärkyä, kurkkukipua, yskää. Ei mitään "aivastin kerran".

Vierailija
19/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä takia kaikki resurssit pitäisi käyttää flunssasien näytteisiin täällä on edelleen muutakin elämää ja muita tauteja mistä haluttaisiin tulokset, mutta ei kun pikku nuhan takia pitää tukkia kaikki terveydenhoitolaitokset. Ootte kaikki ihan sekasin.

Vierailija
20/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään testiin menisi, jos olisi vaikka normaalin flunssan oireet. Pientä rajaa tähän hysteriaan.