Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ollaan kipeinä, mutta ei oo menty testiin, kun ei tää varmaan oo koronaa" Siis mitä??

Vierailija
01.09.2020 |

Voisiko joku kertoa mulle, mitä nämä ihmiset ajattelevat?

Eikä kyseessä ole mikään yksittäistapaus: Olen kuullut otsikon lauseen eri versioissaan jo NELJÄ kertaa tällä viikolla ja on vasta tiistaiaamu. Ja nämä kaikki siis pk-seudulla ja ihmisillä, jotka joko itse liikkuvat ihmisjoukoissa tai on lapsia, jotka ovat tuoneet taudin päiväkodista/koulusta. Kaikki ovat vielä ns. normaaleita, vastuuntuntoisia, työssäkäyviä ja koulutettuja ihmisiä.

Eli kyse ei ole mistään perähikiällä asuvasta mummosta, joka ei poistu kuin mustikkametsään tai holtittomasta baaribilettäjästä, jolla ei ole elämänhallintaa muutenkaan.

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatii sen, että Suomessa kuolee lapsi coronaan, vasta sitten ihmiset ottavat tosissaan.

Ehkä se onkin jonkun av-mamman lapsi.

Eihän se lapsen kuolema liikuta kuin hänen läheisiään ja niitä jotka jotenkin tunsivat serkun kummin kaiman kautta. Muut jatkavat elämää kuten ennenkin.

- "Kuoleehan lapsia syöpään ja liikenneonnettomuuksissakin."

- "Se on nyt niin epätodennäköistä, ei siitä tarvitse välittää."

- "Sillä oli kuitenkin astma, mun lapsi on terve, joten en stressaa."

- "Äiti ei vienyt ajoissa sairaalaan, äidin vika."

- "Ei mulla oo lapsia."

Vierailija
102/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä välinpitämättömiä riittää vaikka kuinka. Jopa hoitohenkilökunnassa, jonka kuvittelisi ymmärtävän että olisi ihan heidän omakin etunsa ettei tauti leviäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran on pakko mennä testiin, niin se pitää määrätä pakolliseksi ei ihmiset muuten tajua. Nyt testiin meno on käsittääkseni vapaaehtoista?

Jos on pakko mennä testiin, sinne olisi päästävä samana päivänä ja tulokset saatava vuorokaudessa. Me saatiin testiaika 6,5 vuorokauden (!!!!!!!!!!!) päähän, lapsi sairasti 2 päivää, oli kotona 5 päivää, joista kolme tervettä. Viidentenä päivänä peruin testiajan ja kuudentena lähdettiin töihin/ päivähoitoon. Naapurissa sitkeästi odotettiin testituloksia 5 päivää, tulos negatiivinen. Tuttu testejä ottava sh sanoi, että testi pitäisi tehdä muutaman päivän sisällä oireiden alkamisesta, viikon päästä käytännössä turhaa.

Vierailija
104/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava oli kuumeessa oliko perjantain. Korvia myös särki ja edelleen vähän väsynyt vaikka kuume oli jo seuraavana päivänä poissa. 

"AI mikä testi. Ei kai tää ole koronaa kun ei ole yskää tai hengenahdistusta" - Kun sanoin, että kävitkö testissä.  On kyllä toistaiseksi ollut karanteeinomaisissa oloissa maalla. Mutta kuitenkin. Se, että äly ei ihan oikeesti juokse!?

Ei näemmä juokse, tästäkin ketjusta huomaa: "MINÄ en tee testituloksella mitään, ei MINUA haittaa vaikka olisi korona, MINÄ en halua mennä." Sekä tietenkin "Ei sovi koronan oireisiin", heti sen jälkeen, kun on luetellut koronan oireet.

(Pois lukien sitten nuo muutamat kroonisesti sairaat, joilla on oireita aina, heitä ymmärrän, jos eivät testissä koko ajan käy.)

Oiskohan vaikka suuri syy siinä keväisessä testauskäytännössä, kun ihmiset eivät päässeet testeihin vaikka oireet olivat selviä. Koronapuhelimessakin vaan arvailtiin, että: "juuu, no voishan tuo olla lievää koronaa tai sitten vaan flunssaa... No oli miten oli, pysy nyt muutama päivä kotona. Ei, ei sun mihinkään testeihin tarvii tulla, kun et oo ollut ulkomailla."

Siis noinhan ne sanoo nytkin kun soittaa. Tai lähinnä, jos et oo alistunut todistetusti. No mitäpä tuo. Kotona viikon sairastaa, niin sama se mikä virus jyllää. Oireettomana takaisin normitoimiin.

Vierailija
105/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla tutuistani on ihan hirveän voimakas defenssi koronaan liittyen. Ihan periaatteesta eivät lue mitään koronaa koskevia uutisia. Suuttuvat, jos ottaa puheeksi sen, että kouluissa on todettu koronaa. Vastustavat kiihkeästi maskeja. Eivät käy testeissä sairastuttuaan.

Yksi tuttuni vähättelee koronaan kuolleiden määrää. Hän on nyt tyytyväinen siihen, että hänen oma lukion 1-luokkalainen lapsensa pääsi etäkouluun ja sitä mieltä, että nyt korona ei ole enää ongelma, josta saisi puhua, koska hänen oma lapdensa on turvassa. Hän on silti jyrkästi sitä mieltä, että minä en saisi toivoa etäkoulua vuotta nuoremmalle 9-luokkalaiselle lapselleni, vaan minun lapseni on ehdottomasti mentävä kouluun lähiopetukseen sen tutun mielestä.

Joku defenssi, joka saa ajattelemaan epärationaalisesti, vai jonkinlainen pers häiriö ja empatian puute?

Defenssi, todennäköisesti jopa tunnustamaton ja tunnistamaton kuoleman pelko. Tosin siihen kuuluu vain se, että itse ja omat läheiset pidetään turvassa muttei tajuta, että muut altistuessaan sairaudelle kasvattavat sen todennäköisyyttä, että sinä tai läheisesi saa sen ennemmin tai myöhemmin. Pää puskaan ja rakkaat sinne pusikkoon mukaan.

Vierailija
106/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ollut perjantaista asti kova nuha ja kurkku kipeä, ei kuumetta , minulle taas sunnuntaina nousi lämpö ja päätä särkee. Soitin lauantaina  päivistykseen jossa sanottiin ettei ole päivystysasia eikä viikonloppuisin  tehdä korontestauksia. Käski soittaa maanantaina uudestaan, niin tein ja saatiin aika TORSTAILLE. Johan tässä parannutaan ennen sitä :O Mies lähti töihin, sanoi että ei ole varaa olla  vaimon syysflunssan takia  pois töistä, jos tahdotaan saada vuokrat maksettua ja ruokaa kaappiin.

Vierailija
107/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan istutettu jo omassa lapsuudenperheessä ajatus, että mitkään vaivat ei ole mitään vakavaa ikinä, eivät tutkimisen ja hoitoon hakeutumisen arvoisia. Ehkä sit jos joku raaja on irti tai taju mene epidemmäksikin aikaa, voi harkita lääkäriin menoa.

Ja tätä ajatusta  kyllä jalostetaan lisää terveydenhuoltoon hakeutuessa "miks ihmeessä tulit tänne häiritsemään meitä suotta/hakemaan vain huomiota?!!" Aika vaarallisia onkin nyt tällaiset ajatusmallit, kun tauti onkin tällainen leviävä, kaikille mahdollisesti vaarallinen. Mut nauttikaa nyt ikuisen potilaiden vähättelynne tuloksista!

Tämä.

Tämän tietää jokainen päivystyksessä käynyt. Jos ei välitöntä hengenvaaraa ole niin lääkäri joskus 6 h odottelun jälkeen voi vilkaista.

T: 6h kuumeisen ja korvatulehduksesta kärsivän lapsen kanssa päivystyksessä ollut

Koronatestiin varattiin aika ja ajettiin drive in pisteelle, jossa näyte otettiin.

Oli nopea testaus. Tuloksia odotettiin 1,5 vrk.

No mites ja missä tuo onnistui? Kuka maksoi? Ihanko kunta, vaiko työnantaja vai kuulutko siihen kansanosaan, jolla on yksityinen terveysvakuutus? Kuulostaa vähän eri kokemukselta kuin mitä täällä Tampereella.

Vierailija
108/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava oli kuumeessa oliko perjantain. Korvia myös särki ja edelleen vähän väsynyt vaikka kuume oli jo seuraavana päivänä poissa. 

"AI mikä testi. Ei kai tää ole koronaa kun ei ole yskää tai hengenahdistusta" - Kun sanoin, että kävitkö testissä.  On kyllä toistaiseksi ollut karanteeinomaisissa oloissa maalla. Mutta kuitenkin. Se, että äly ei ihan oikeesti juokse!?

Ei näemmä juokse, tästäkin ketjusta huomaa: "MINÄ en tee testituloksella mitään, ei MINUA haittaa vaikka olisi korona, MINÄ en halua mennä." Sekä tietenkin "Ei sovi koronan oireisiin", heti sen jälkeen, kun on luetellut koronan oireet.

(Pois lukien sitten nuo muutamat kroonisesti sairaat, joilla on oireita aina, heitä ymmärrän, jos eivät testissä koko ajan käy.)

Oiskohan vaikka suuri syy siinä keväisessä testauskäytännössä, kun ihmiset eivät päässeet testeihin vaikka oireet olivat selviä. Koronapuhelimessakin vaan arvailtiin, että: "juuu, no voishan tuo olla lievää koronaa tai sitten vaan flunssaa... No oli miten oli, pysy nyt muutama päivä kotona. Ei, ei sun mihinkään testeihin tarvii tulla, kun et oo ollut ulkomailla."

Siis noinhan ne sanoo nytkin kun soittaa. Tai lähinnä, jos et oo alistunut todistetusti. No mitäpä tuo. Kotona viikon sairastaa, niin sama se mikä virus jyllää. Oireettomana takaisin normitoimiin.

Eikä sano. Me asutaan alueella, jossa ei ole ollut koronaa kuin todella vähän ja kun soitin, että lapsella vähän lämpöä ja nuhaa, laitettiin heti testiin. Vaikka kyselin voisiko kuitenkin odotella kotona vähän aikaa, jos menee ohi.

Vierailija
109/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan istutettu jo omassa lapsuudenperheessä ajatus, että mitkään vaivat ei ole mitään vakavaa ikinä, eivät tutkimisen ja hoitoon hakeutumisen arvoisia. Ehkä sit jos joku raaja on irti tai taju mene epidemmäksikin aikaa, voi harkita lääkäriin menoa.

Ja tätä ajatusta  kyllä jalostetaan lisää terveydenhuoltoon hakeutuessa "miks ihmeessä tulit tänne häiritsemään meitä suotta/hakemaan vain huomiota?!!" Aika vaarallisia onkin nyt tällaiset ajatusmallit, kun tauti onkin tällainen leviävä, kaikille mahdollisesti vaarallinen. Mut nauttikaa nyt ikuisen potilaiden vähättelynne tuloksista!

Tämä.

Tämän tietää jokainen päivystyksessä käynyt. Jos ei välitöntä hengenvaaraa ole niin lääkäri joskus 6 h odottelun jälkeen voi vilkaista.

T: 6h kuumeisen ja korvatulehduksesta kärsivän lapsen kanssa päivystyksessä ollut

Koronatestiin varattiin aika ja ajettiin drive in pisteelle, jossa näyte otettiin.

Oli nopea testaus. Tuloksia odotettiin 1,5 vrk.

No mites ja missä tuo onnistui? Kuka maksoi? Ihanko kunta, vaiko työnantaja vai kuulutko siihen kansanosaan, jolla on yksityinen terveysvakuutus? Kuulostaa vähän eri kokemukselta kuin mitä täällä Tampereella.

Minäkin Tampereelta ja ihan julkisella testaus meni nopeasti, vain tulosten saanti oli hidasta. Puhelimessa jonotin ehkä 20 minuuttia ja aika parin päivän päähän. Testituloksen valmistumisessa pidempään, mutta itse testipaikalla ei tarvinnut jonottaa minuuttiakaan eikä testikään kestänyt kuin jokusen minuutin.

Vierailija
110/110 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mäkään testiin menisi, jos olisi vaikka normaalin flunssan oireet. Pientä rajaa tähän hysteriaan.

Tämähän ei ole hysteriaa vaan laissa määritetty asia. Jos sinulla on flunssan oireita ja ja pysyt kotona niin asia on ok mutta jos lähdet tahallasi levittämään tautia joka paljastuukin koronaksi syyllistyt rikokseen josta voi saada jopa 10 vuoden tuomion!

Nyt moinen lakipykälä kehiin 😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme