"Ollaan kipeinä, mutta ei oo menty testiin, kun ei tää varmaan oo koronaa" Siis mitä??
Voisiko joku kertoa mulle, mitä nämä ihmiset ajattelevat?
Eikä kyseessä ole mikään yksittäistapaus: Olen kuullut otsikon lauseen eri versioissaan jo NELJÄ kertaa tällä viikolla ja on vasta tiistaiaamu. Ja nämä kaikki siis pk-seudulla ja ihmisillä, jotka joko itse liikkuvat ihmisjoukoissa tai on lapsia, jotka ovat tuoneet taudin päiväkodista/koulusta. Kaikki ovat vielä ns. normaaleita, vastuuntuntoisia, työssäkäyviä ja koulutettuja ihmisiä.
Eli kyse ei ole mistään perähikiällä asuvasta mummosta, joka ei poistu kuin mustikkametsään tai holtittomasta baaribilettäjästä, jolla ei ole elämänhallintaa muutenkaan.
Kommentit (110)
Olen sairaanhoitaja, eikä meillä mennä testiin ilman kuumetta tai kurkkukipua.
Vierailija kirjoitti:
Jep..Nää tyypit on ihan super idiootteja. Yksi tamperelainen taksikuski on kokoajan töissä vaikka on koronan oireita useampi. Siinähän sitten yskii ja niistää asiakkaiden aikana ja levittää tätä paskaa =--(
Tästä pitäisi jo ilmoittaa AVIiin..
Tärkeintä on pysyä kipeänä kotona. Se testitulos kun voi antaa väärän negatiivisen. Tuttuni sai Italiassa koronan keväällä. Kaikki oireet täsmäsi. 2 ekaa testiä nega, vasta kolmas testi 2 kk viiveellä postiivinen, oireet siis myös jatkuivat kuukausitolkulla. Ja oli eristyksissä, joten ei ollut kyse myöskään uudesta altistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä menisin testiin, jos olo on sellainen, että pärjään kotonakin.
Minä käytän terveydenhuollon palveluita vain, jos en itse kotona pärjää. Turhaa resurssien tuhlausta muuten. Ennaltaehkäisevästi tietty papa-kokeet, rokotukset jne. mutta jos saan flunssan ja olo on sellainen, että kotona pärjään niin viimeinen asia, mitä teen, on lähteä ajelemaan ympäriinsä johonkin nuhatestiin.
Hysteerikot toki kääntää oman pelkonsa myös tähän. Oikeasti, mä en pelkää koronaa, enkä jätä siksi menemättä testiin. En mene testiin, koska mulle on oikeasti aivan yhdentekevää mikä virus kulloinkin flunssani aiheuttaa.
Suomen koko koronastrategia pohjautuu siihen, että sairastuneet löydetään ja tartuntaketjut saadaan selville, eli ne ketkä ovat voineet saada tartunnan myös ennen oireiden alkua.
Jos ihmiset jättävät menemättä testeihin, ei jäljittäminen onnistu ja strategia toimi. Silloin jää jäljelle maan sulkeminen tai koronan leviäminen vapaasti, jolloin sairaalat ylikuormittuvat. Eli menkää sinne testeihin, jos ette halua sulkea koko maata!
Tai pysykää kotona! Se testi kun ei estä sitä leviämistä, haloo. Joka viides saa väärän negan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitähän riittää. Itselläkin lähipiirissä tapauksia, että ollaan korkeessa kuumeessa useampi päivä, mutta testiin ei viitsitä mennä. Tietääpähän itse vältellä näitä tapauksia.
Kyllä näitä on... meillä nämä tuttavat ainakin kuuluvat luokkaan "erityistapaus"-ihmiset. Eli niitä selittelijöitä, joilla on aina joku "erityissyy" omalle toiminnalleen. Miksi MINÄ voin nyt pysäköidä tähän invapaikalle ihan vaan hetkeksi, miksi MINÄ voin nyt vähän ohitella jonossa, MINÄ-MINÄ-MINÄ... minun erityistarpeeni ajavat ohi muiden huomioimisesta aina vaan... . Välttelen muutenkin kyseistä sakkia kun menee hermo ton selittelyn kuuntelemiseen. Sanalla sanoen idiootteja.
Näin mäkin olena ajatellut, että näin toimisivat vain jotkut idiootit ja minä-minä-ihmiset. Mutta kun nämä testiin menemättömät eivät normaalisti ole niitä. Kaksi neljästä tunnen hyvin ja ovat normaalisti hyvinkin toiset huomioon ottavia, sääntöjä noudattavia ja miettivät omien tekojensa seurauksia muille ja osaavat hahmottaa vaikeitakin syy- ja seuraussuhteita. Eli juuri niitä, joista aivan viimeksi kuvitellisin, etteivät menisi testiin. (Toinen tosin nyt meni, kun äsken soitin ja selitin miksi olisi tärkeää.) Kahta muuta en tunne niin hyvin, mutta ihan tavallisilta järkeviltä ihmisiltä hekin vaikuttavat.
t. ap
Korona-testiin pääsy ja tulosten odottelu vie liian kauan. Työkaveri oli 5 pv korona-testin takia poissa, tulos onneksi nega. Mutta mitäpä, jos taas seuraavalla viikolla tulee joku oireenpoikanen ja joutuu taas olemaan koko työviikon veks? Koko firma on pian nurin, jos jokaisesta yskäyksestä tai vatsaoireesta tarttee olla testattavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä menisin testiin, jos olo on sellainen, että pärjään kotonakin.
Minä käytän terveydenhuollon palveluita vain, jos en itse kotona pärjää. Turhaa resurssien tuhlausta muuten. Ennaltaehkäisevästi tietty papa-kokeet, rokotukset jne. mutta jos saan flunssan ja olo on sellainen, että kotona pärjään niin viimeinen asia, mitä teen, on lähteä ajelemaan ympäriinsä johonkin nuhatestiin.
Hysteerikot toki kääntää oman pelkonsa myös tähän. Oikeasti, mä en pelkää koronaa, enkä jätä siksi menemättä testiin. En mene testiin, koska mulle on oikeasti aivan yhdentekevää mikä virus kulloinkin flunssani aiheuttaa.
Suomen koko koronastrategia pohjautuu siihen, että sairastuneet löydetään ja tartuntaketjut saadaan selville, eli ne ketkä ovat voineet saada tartunnan myös ennen oireiden alkua.
Jos ihmiset jättävät menemättä testeihin, ei jäljittäminen onnistu ja strategia toimi. Silloin jää jäljelle maan sulkeminen tai koronan leviäminen vapaasti, jolloin sairaalat ylikuormittuvat. Eli menkää sinne testeihin, jos ette halua sulkea koko maata!
Tai pysykää kotona! Se testi kun ei estä sitä leviämistä, haloo. Joka viides saa väärän negan.
Tai siis sekä että: Käykää testeissä JA pysykää kotona.
Strategia on: Testaa, jäljitä, eristä, hoida. Ei toimi, jos tekee vain yhden noista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan istutettu jo omassa lapsuudenperheessä ajatus, että mitkään vaivat ei ole mitään vakavaa ikinä, eivät tutkimisen ja hoitoon hakeutumisen arvoisia. Ehkä sit jos joku raaja on irti tai taju mene epidemmäksikin aikaa, voi harkita lääkäriin menoa.
Ja tätä ajatusta kyllä jalostetaan lisää terveydenhuoltoon hakeutuessa "miks ihmeessä tulit tänne häiritsemään meitä suotta/hakemaan vain huomiota?!!" Aika vaarallisia onkin nyt tällaiset ajatusmallit, kun tauti onkin tällainen leviävä, kaikille mahdollisesti vaarallinen. Mut nauttikaa nyt ikuisen potilaiden vähättelynne tuloksista!
Tämä.
Tämän tietää jokainen päivystyksessä käynyt. Jos ei välitöntä hengenvaaraa ole niin lääkäri joskus 6 h odottelun jälkeen voi vilkaista.T: 6h kuumeisen ja korvatulehduksesta kärsivän lapsen kanssa päivystyksessä ollut
Koronatestiin varattiin aika ja ajettiin drive in pisteelle, jossa näyte otettiin.
Oli nopea testaus. Tuloksia odotettiin 1,5 vrk.
Meidän perhe on tällainen syntinen. Räkää valuu ja olo on flunssainen, lapsella vähän lämpöä, oireet selkeästi helpottaneet kuitenkin kahdessä päivässä. Ei me olla menossa koronatesteihin, joihin joutuisi jonottamaan monta päivää ja tuloksia odottamaan monta päivää, sillä meidän oireet ei mitenkään viittaa koronavirukseen. Tietämättömille tiedoksi, että koronan oireita ovat korkea kuume, hengitystieoireet, haju- ja makuaistin menettäminen ja se, että tauti on aikuisella kova ja kestää pidempään kuin se perussyysflunssa.
Minun kokemukset lääkäristä on sen verran huonoja, että menen sinne vasta sitten kun olen todella kipeä. En missään nimessä aio mennä minnekkään odottelemaan ja anelemaan ja saamaan nöyryytystä. Joskus kävin yskää valittamassa 6 kertaa lääkärissä. Ja ei mitään muuta kuin "kotiin lepäämään" ja se oli sitten lopulta keuhkokuume.
Nyt jos olen kipeä, niin jään kotiin. Ei siinä sen kummempia tarvitse. Olen pahoillani jos joku on altistunut. Ne on sitten niitä, jotka ovat sattuneet samalle bussimatkalle tai kauppareissulle ja heitä ei voisi jäljittää mitenkään, joten en näe syytä testiin. Moittikaa vain, mutta perustelkaa. Voin muuttaa näkemystä jos perustelut on tarpeeksi fiksuja.
Ennen pandemiaa sairaus ei ollut sairasloman peruste vaan se, että oli sairauden vuoksi työkyvytön. Pienessä yskässä ei lääkäri kirjoittanut sairaslomaa, jos työ ei ollut sellaista, jonka tekemisen yskä olisi estänyt. On ollut viime vuosina jopa toivottavaa, että sairasloman sijasta työnantaja järjestää työntekijälle sellaisia työtehtäviä, joita tämä voi tehdä sairaudestaan (esim murtunut sormi tms) huolimatta tehdä. Meille on siis vuosikymmeniä iskostettu päähän, että jos pystyt tekemään työtäsi, sairaslomalle ei ole tarvetta.
Nyt sitten tilanne on muuttunut. Sairaslomalle pitäisi jäädä, vaikka olisi ihan työkykyinenkin. Riittää, että on jotain koronaan viittaavia oireita. Ja koska lähes kaikki mahdolliset oireet voivat olla koronan oireita, kaikista oireista pitäisi jäädä pois töistä. Joissain työpaikoissa voi olla omalla ilmoituksella pois töistä 3 päivää, mutta ei kaikissa. En tiedä, miten työterveyshuollot suhtautuvat nykytilanteeseen eli kirjoitetaanko nyt työntekijöille sairaslomaa, vaikka työntekijä ei olisikaan työkyvytön. Uskoisin, että tämä hämmentää monia ihmisiä.
Työnantajien sekä työterveyshuoltojen pitäisi antaa täsmälliset ohjeet, miten pitää toimia, jos on ihan työkykyinen, mutta kuitenkin jokin koronan oire. Omalla työpaikallani koronaoireisena tehdään etätöitä, mutta jos on ennen oireiden alkua ollut toimistolla, pitää myös mennä koronavirustestiin, joka järjestyy työterveyshuollon kautta samalle päivälle. Ja sitten - olipa koronaa tai ei - etätöitä jatketaan, kunnes oireet ovat poissa. Vaikka sitten seuraavat 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Korona-testiin pääsy ja tulosten odottelu vie liian kauan. Työkaveri oli 5 pv korona-testin takia poissa, tulos onneksi nega. Mutta mitäpä, jos taas seuraavalla viikolla tulee joku oireenpoikanen ja joutuu taas olemaan koko työviikon veks? Koko firma on pian nurin, jos jokaisesta yskäyksestä tai vatsaoireesta tarttee olla testattavana.
Entä kun työkaveri levittää koronan työpaikalle ja mahdollisiin asiakkaisiin? Onko firma nurin?
No ensinnäkin, kaikki 8 vuotta joka meillä on ollut koululaisia niin ihan joka syksy 2-3 viikkoa koulun alettua tulee flunssa. Ihan joka kerta kuten nytkin. Asutaan Pohjois-Karjalassa, on täällä tartuntoja mutta ei ole riskialuetta. Ollaan eletty fiksusti ns tartuntoja vältellen kevättalvesta asti.
Nyt kahdella lapsella on nuhaa. En vie testiin. Siinä tapauksessa vien jos koululta tulee viestiä että on epäilys koronasta. Kotona ovat sairastamassa tätä flunssaa pois ja terveenä menevät sitten kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe on tällainen syntinen. Räkää valuu ja olo on flunssainen, lapsella vähän lämpöä, oireet selkeästi helpottaneet kuitenkin kahdessä päivässä. Ei me olla menossa koronatesteihin, joihin joutuisi jonottamaan monta päivää ja tuloksia odottamaan monta päivää, sillä meidän oireet ei mitenkään viittaa koronavirukseen. Tietämättömille tiedoksi, että koronan oireita ovat korkea kuume, hengitystieoireet, haju- ja makuaistin menettäminen ja se, että tauti on aikuisella kova ja kestää pidempään kuin se perussyysflunssa.
Ei pidä paikkaansa. Korona voi oireilla myös esim. nuhana. Eikä ole aina korkea kuume, kaikilla ei ole kuumetta tai lämpöilyä ollenkaan, erityisesti lapsilla usein lievemmät oireet. Eikä kaikilla tauti kestä kauaa, julkisuudessakin ollut näitä tapauksia, joilla helpottanut päivässä parissa, mutta silti ollutkin korona.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Oireet muistuttavat alkuvaiheessa minkä tahansa virusinfektion oireita. Niitä voivat olla
kuume
yskä
hengenahdistus (ks. 2)
lihaskivut
väsymys
nuha
pahoinvointi
ripuli.
Taudin yhteydessä on kuvattu myös maku- ja hajuaistin häiriöitä. Pelkästään oireiden perusteella ei voi päätellä, onko hengitystietulehduksen aiheuttaja koronavirus vai joku muu virus tai bakteeri.
Vierailija kirjoitti:
Ennen pandemiaa sairaus ei ollut sairasloman peruste vaan se, että oli sairauden vuoksi työkyvytön. Pienessä yskässä ei lääkäri kirjoittanut sairaslomaa, jos työ ei ollut sellaista, jonka tekemisen yskä olisi estänyt. On ollut viime vuosina jopa toivottavaa, että sairasloman sijasta työnantaja järjestää työntekijälle sellaisia työtehtäviä, joita tämä voi tehdä sairaudestaan (esim murtunut sormi tms) huolimatta tehdä. Meille on siis vuosikymmeniä iskostettu päähän, että jos pystyt tekemään työtäsi, sairaslomalle ei ole tarvetta.
Nyt sitten tilanne on muuttunut. Sairaslomalle pitäisi jäädä, vaikka olisi ihan työkykyinenkin. Riittää, että on jotain koronaan viittaavia oireita. Ja koska lähes kaikki mahdolliset oireet voivat olla koronan oireita, kaikista oireista pitäisi jäädä pois töistä. Joissain työpaikoissa voi olla omalla ilmoituksella pois töistä 3 päivää, mutta ei kaikissa. En tiedä, miten työterveyshuollot suhtautuvat nykytilanteeseen eli kirjoitetaanko nyt työntekijöille sairaslomaa, vaikka työntekijä ei olisikaan työkyvytön. Uskoisin, että tämä hämmentää monia ihmisiä.
Työnantajien sekä työterveyshuoltojen pitäisi antaa täsmälliset ohjeet, miten pitää toimia, jos on ihan työkykyinen, mutta kuitenkin jokin koronan oire. Omalla työpaikallani koronaoireisena tehdään etätöitä, mutta jos on ennen oireiden alkua ollut toimistolla, pitää myös mennä koronavirustestiin, joka järjestyy työterveyshuollon kautta samalle päivälle. Ja sitten - olipa koronaa tai ei - etätöitä jatketaan, kunnes oireet ovat poissa. Vaikka sitten seuraavat 5 vuotta.
Meillä saa omalla ilmoituksella 5 päivää sairaslomaa. Iso osa tekee töitä etänä.
Töihin ei tulla oireisena, vaan kotoa otetaan yhteys työterveyteen, joka ohjeistaa jatkon.
Sitten taas täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella, missä koko sote-alueella on vain muutama tapaus, on mielestäni hiukan turhaa testata kaikkia, joilla on mitä tahansa flunssaoireita. Mutta en tietenkään vie flunssaista lasta kouluun enkä mihinkään. Normiflunssaakin on ikävä tartuttaa.
Mulla on ollut monta päivää kova nuha. En epäile koronaa. Testi on tehty mutta tuloksen saamisessa kestää.
En ole halunnut perua kaikkia menoja koska tavallista flunssaa on myös olemassa ja olisi mielestäni hölmöä jäädä kotiin nuhan takia.
Lapsella lievää lämpöä ja minulla yskä. Olen kotiäiti ja pystymme pitämään vapaaehtoisen karanteenin
Kotiäiti ja sairaalapelko. Mitä se positiivinen testitulos auttaa jos vapaaehtoinen karanteeni onnistuu muutenkin ja koronahan ei parantavaa lääkettä?