Joka ilta tekee mieli juoda muutama olut - vinkkejä miten eroon tästä tyhmästä tavasta?
Mun elämässä ei ole aikaisia aamuherätyksiä mikä mahdollistaa tämän tissuttelun. Aina tuntuu olevan sopiva ilta muutamalle kaljalle ja ne useimmiten haenkin. Voiko tälläisestä mennä terveys paskaks? Ei tule enää mitään krapuloita tai muita huomattavia oireita. Rahaakin tietty menee jonka voisi käyttää paremminkin. Mutta lopulta kuitenkin aina ajattelen että ne kaljat on sen arvoisia ja ne kuitenkin haluan. Mikä motivioisi pitämään illat täysin alkoholittomina? Tällä hetkellä tuntuu, ettei motivoi mikään.
Kommentit (110)
Onhan se jo oikeasti aika hälyttävää jos sitä alkoholia tuntee tarvitsevansa JOKA PÄIVÄ. Voi tulla selittämään mitä tahansa jostain etelä-euroopan hienostuneesta juomakulttuurista jossa juodaan pullo viiniä päivässä (ei varmasti juoda) mutta nyt ei olla missään italiassa ja yksin koneella juominen ei ole mitään sivistynyttä juomakulttuuria.
Minä juon aina saunassa yhden lonkeron tai kaljan. Saunon lähes päivittäin.
Muuta alkoholipitoista en viikon aikana juo, mutta onko tuokin liikaa? Kaloreita tietenkin noista tulee, mutta vaikuttaako terveyteen tuo määrä, kun on toistuvaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat englantia niin suosittelen lukemaan kirjan This Naked Mind, kirjoittajana Annie Grace. Kirja valottaa erittäin tehokkaasti alkoholiin liittyviä myyttejä ja käsityksiä, eikä kirjan lukemisen jälkeen tee enää mieli juoda. Se myös osoittaa et alkoholiongelma ei johdu ihmisestä itsestään, vaan alkoholista, koska se on niin addiktoiva juoma. Ite kuuntelin sen äänikirjana ja tissuttelu jäi siihen. Nyt en oo juonu viiteen kuukauteen eikä tee ees tiukkaa, aiemmin join pari melkein joka ilta.
Tämä kirja on ilmestynyt juuri suomeksi nimellä Selvin päin.
Vierailija kirjoitti:
Siellä kaupassa vaan pitää miettiä järjellä että mitä iloa tosta kaljan juomisesta on, mitä haittaa siitä on ja onko se sen arvoista? Eikä sokeana juosta kaikkien mielitekojen perässä vaan.
Menen kauppaan ostamaan ostoksia enkä taistelemaan mielitekojani vastaan. Alkoholin voisi piilottaa kuin tupakankin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tekisi mieli, mutta en ota. Olen määritellyt rajat ja yritän pysyä niissä. Jos en pysy, niin minulle tulee huono omatunto, sen ajatteleminen auttaa pysymään päätöksissä.
Olen myös lukenut noita kirjoja. Alkoholi on addiktoiva aine ja jokaisesta tulee alkoholisti, jos suurkulutusta kestää riittävän kauan. Tämä kannattaa sisäistää.
Emmekö voisi vain laillistaa yrttiä? Ei koukuta.
Aina kun tekee mieli avata kalja juo iso lasillinen tai kaksi haaleata vettä. Yksenkertainen neuvo mutta toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lenkille.
En mene, vihaan lenkkeilyä yli kaiken. Ei mulla ole edes juoksukenkiä tai urheiluliivejä.
Ei tarvitse juosta, eikä tarvitse kalliita varusteita. Käy iltaisin samoilemassa metsässä tai katselemassa kaupunkia/maisemia.
Tai lue kirjaa/lehtiä. Ratko ristikoita tai sudokuja.
Ompele/maalaa/piirrä/laula. Opettele kieliä/soittamaan/tekemään käsitöitä/jumppaa.Tai sit vaan juo kotonas ja valita vielä muutama vuosi tilaasi. Oma päätös.
Teen jo noita kaikkia sen lisäks että käyn välillä töissä. Soitan pienoa, opiskelen 2 eri kieltä, siivoan hulluna, leivon leipää, käyn koiran kanssa jopa 5 kertaa kävelyllä, opiskelen netissä, luen lehtiä, bongaan tähtitaivasta,... se kaljahimo iskee siinä vaiheessa kun en enää jaksa tehdä näistä mitään ja lysähdän tuoliin tietsikalle.
Aaargh! Se on piAno! A!
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljolti siitä, miksi juo. Onko se nimenomaan päihtymisen hakua vai enemmänkin käyttäytymismalli joka on jäänyt päälle? Rentoutumiseen, ahdistukseen, masennukseen, stressiin, tylsyyteen, yksinäisyyteen? Mitä oikeasti saat, kun juot? Mitä tapahtuu, jos päätät olla juomatta? Miksi haluaisit lopettaa? Miksi se ei onnistu?
Näitä asioita itsekin olen joutunut pohtimaan jo vuosia ja omalla kohdallani alkoholin lopettaminen kokonaan olisi varmaan ainoa "oikea" ratkaisu, mutta sitä en voi kuvitellakaan tekeväni... Olen suossa.
Juomiselle on yksi ainoa syy: juominen. Etanolin saattaminen elimistöön. Lopettaminen ei onnistu, jos ei ole valmis sietämään sitä epämukavuuden tunnetta, jonka kokee sillä hetkellä kun mieliteko iskee. Suosittelen kirjaa Selvästi juovuksissa. En nyt muista kirjailijan nimeä. Siinä on valtavan hyviä ajatuksia juuri meille, jotka analysoimme juomistamme ja mietimme siihen syitä. Se kirja todellakin avasi silmäni näkemään, että vain minä itse yksin olen vastuussa siitä, valitsenko juomisen vai en.
Juo muutama alkoholiton olut.
Kokeile edes.
Ps. Aika moni juo muutaman oluen joka päivä. Ei ole vaarallista jos ei lisäksi juo viikonloppuisin kymmenen lisää.
Minä päätin että en osta kotia mitään alkoholijuomia. Alkoholittomasta oluesta ja siideristä tykkään. Näin jää tapa- ja saunaoluet, mutta erityistilanteissa kuten juhlissa, matkoilla tai kesällä terassilla voi käydä.
Mun oli vaikea myöntää että olin riippuvainen, kun määrät oli niin kohtuullisia. Minut herätti kuitenkin se, että en enää hallinnut juomista ja alkoi pelottaa mihin se tie voi johtaa.
Nyt kun olen melkein kokonaan raitis, on niin hyvä olo että en vaihtaisi enää entiseen! Nukun paljon paremmin, olen virkeämpi ja energisempi ja mieli on kirkkaampi ja iloisempi. Teki ihmeitä jättää ne pari saunaolutta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lenkille.
En mene, vihaan lenkkeilyä yli kaiken. Ei mulla ole edes juoksukenkiä tai urheiluliivejä.
Ei tarvitse juosta, eikä tarvitse kalliita varusteita. Käy iltaisin samoilemassa metsässä tai katselemassa kaupunkia/maisemia.
Tai lue kirjaa/lehtiä. Ratko ristikoita tai sudokuja.
Ompele/maalaa/piirrä/laula. Opettele kieliä/soittamaan/tekemään käsitöitä/jumppaa.Tai sit vaan juo kotonas ja valita vielä muutama vuosi tilaasi. Oma päätös.
Teen jo noita kaikkia sen lisäks että käyn välillä töissä. Soitan pienoa, opiskelen 2 eri kieltä, siivoan hulluna, leivon leipää, käyn koiran kanssa jopa 5 kertaa kävelyllä, opiskelen netissä, luen lehtiä, bongaan tähtitaivasta,... se kaljahimo iskee siinä vaiheessa kun en enää jaksa tehdä näistä mitään ja lysähdän tuoliin tietsikalle.
Taidat kärsiä eksistentiaalisesta tyhjyydestä? Tervetuloa joukkoon, me muutkin yksinäiset joudumme välillä turvautumaan pulloon, mutta ei hätää: ainoa,mitä sinun on tehtävä, on valinta, siis päätös.Kohtaat itsesi, kohtaat maailman, kaiken pahuuden, jota täällä on ja ryhdyt muuttamaan asioita,joiden näet olevan väärin ja aloitat itsestäsi. Tai sitten vaihtoehtoisesti jatkat samaa rataa, kunnes 40-50 vuotiaana havahdut siihen että tässäkö se mun elämä nyt oli? Tsemppistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut tissuttelukoukussa ja pääsin siitä irti kannabíksen avulla. Ryhdy ap sinäkin polttelemaan kannabísta, niin terveys kiittää.
Mä kokeilin mut siitä tuli vaan oksettava ja ahdistava olo. Ei yhtään rento kuten alkoholista. En tiedä oliko väärä lajike, annostus vai mikä.
Minulla oli sama juttu viinin kanssa ja huomasin vasta viime keväänä miten päivittäiset alkoholimäärät olivat nouseet pikkuhiljaa talven aikana yhdestä lasista puoleen pulloon. Viikonloppuisin meni pullollinen yhtenä iltana.
Yhtäkkiä vaan ymmärsin, miten helkkarin huonon olon parikin viinilasia aiheuttaa minulle. Ei varsinaisesti krapulaa, mutta nukun huonosti ja olen koko seuraavan päivän väsynyt. Illalla viiniä lisää, jotta piristyisin. Viikonlopun jäljiltä hirveä väsymys tiistaille asti ja tietty vitutus töihin menosta.
Päätin, ettei näin voi jatkua. En lopettanut juomista vaan vaihdoin juotavat vissyyn ja makuvesiin. Olin tosi kiinni tottumuksessa juoda ja alkuun makuvesiä kului 1,5 litraa illassa, koska join tavan vuoksi.
Nyt tilanne on rauhoittunut ja juon makuvesiä vain viikonloppuisin. Paino on laskenut pari kiloa, nukun yöt heräilemättä eikä päivisin enää väsytä. Olen virkeä eikä töihinmeno enää harmita edes maanantaisin. Huomaan selvän eron aikaisempaan. Koko kesän olen ollut selvinpäin.
Älkää ostako kotiin alkoholijuomia, niin ei tule juotua. Itse pääsin huonosta tavasta, kun ostin kotiin limua, mutta nykyisin juon illalla teetä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut tissuttelukoukussa ja pääsin siitä irti kannabíksen avulla. Ryhdy ap sinäkin polttelemaan kannabísta, niin terveys kiittää.
Ei tämmöinen tavallinen keski-ikäinen edes tiedä paikkoja mistä sitä voisi ostaa! :D
Vierailija kirjoitti:
Jos osaat englantia niin suosittelen lukemaan kirjan This Naked Mind, kirjoittajana Annie Grace. Kirja valottaa erittäin tehokkaasti alkoholiin liittyviä myyttejä ja käsityksiä, eikä kirjan lukemisen jälkeen tee enää mieli juoda. Se myös osoittaa et alkoholiongelma ei johdu ihmisestä itsestään, vaan alkoholista, koska se on niin addiktoiva juoma. Ite kuuntelin sen äänikirjana ja tissuttelu jäi siihen. Nyt en oo juonu viiteen kuukauteen eikä tee ees tiukkaa, aiemmin join pari melkein joka ilta.
Kuulostaa kiinnostavalta, löytyi e-kirjana. Ennen hankintaa, kerrotko hieman lisää?
Vierailija kirjoitti:
Tosi nopeasti meni tämä mieliteko ohi kun huomaan että kauppa on mennyt kiinni ja olutta ei enää myydä missään ja ei oikeastaan haittaa yhtään ettei sitä nyt olekaan. Se mieliteko on pahin silloin kun on viimesiä mahiksia mennnä ostaa olutta.
Ihan sama juttu. Pistää miettimään, onko kyse enemmän tavasta vai riippuvuudesta. Kun kello koittaa 21 eikä ole viime hetkillä juossut hakemaan alakerran kaupasta olutta, olo on yhtäkkiä aivan rauhallinen ja tyytyväinen, kun ei ole mahdollistakaan enää saada alkoholia. En siis juo arkisin, mutta tunnistan tämän ahdistuksen/levottomuuden hetkinä, kun vielä olisi mahdollista ostaa alkoholia.
Vinkki: juo pienpanimoiden omia oluita. Joukossa on niin kamalia virityksiä, osta niitä. Itsellä on kaapissa hyvin säilyneet lahjaksi saadut.
Minulla tekisi mieli, mutta en ota. Olen määritellyt rajat ja yritän pysyä niissä. Jos en pysy, niin minulle tulee huono omatunto, sen ajatteleminen auttaa pysymään päätöksissä.
Olen myös lukenut noita kirjoja. Alkoholi on addiktoiva aine ja jokaisesta tulee alkoholisti, jos suurkulutusta kestää riittävän kauan. Tämä kannattaa sisäistää.