Joka ilta tekee mieli juoda muutama olut - vinkkejä miten eroon tästä tyhmästä tavasta?
Mun elämässä ei ole aikaisia aamuherätyksiä mikä mahdollistaa tämän tissuttelun. Aina tuntuu olevan sopiva ilta muutamalle kaljalle ja ne useimmiten haenkin. Voiko tälläisestä mennä terveys paskaks? Ei tule enää mitään krapuloita tai muita huomattavia oireita. Rahaakin tietty menee jonka voisi käyttää paremminkin. Mutta lopulta kuitenkin aina ajattelen että ne kaljat on sen arvoisia ja ne kuitenkin haluan. Mikä motivioisi pitämään illat täysin alkoholittomina? Tällä hetkellä tuntuu, ettei motivoi mikään.
Kommentit (110)
Riippuu paljolti siitä, miksi juo. Onko se nimenomaan päihtymisen hakua vai enemmänkin käyttäytymismalli joka on jäänyt päälle? Rentoutumiseen, ahdistukseen, masennukseen, stressiin, tylsyyteen, yksinäisyyteen? Mitä oikeasti saat, kun juot? Mitä tapahtuu, jos päätät olla juomatta? Miksi haluaisit lopettaa? Miksi se ei onnistu?
Näitä asioita itsekin olen joutunut pohtimaan jo vuosia ja omalla kohdallani alkoholin lopettaminen kokonaan olisi varmaan ainoa "oikea" ratkaisu, mutta sitä en voi kuvitellakaan tekeväni... Olen suossa.
Yritän tässä selittää itselleni, että sillä juomisella on vain tasan yksi hyvä puoli: kiva päihtynyt olo joka kestää vain vähän aikaa. Huonoja puolia onki sit runsaasti: turvonnut olo, pissittää hirveästi läpi yön, pakko herätä yöllä juomaan vettä, yöunet siis oikeasti kärsii vaikka nukahtaisikin vähän nopeammin. Seuraava päivä on aina pientä psyykkistä ahdistusta vaikkei olisikaan mitään krapulaa. Painoa tulee ajan kanssa väkisinkin kun tissuttelee. Kun juomat on juotu, tekee mieli mässäillä kaikkea epäterveellistä ja tulee syötyäkin paljon enemmän kuin jos ei juo. OK enää ei tee mieli juoda tänä iltana olutta.. On mulla myös cokis zeroa joka saa nyt kelvata.
Youtubessa on dokumentteja joiden jälkeen ei enää tee mieli juoda alkoholia. Minä katson aina niitä kun pitää lopettaa tissutteluputki ja haluan herätä todellisuuteen. Esim. Rain in my heart ja Old before my time on hyviä kovia dokkareita. Ja en tiedä löytyykö mistään mutta Louis Therouxilla on kans yks hyvä.
Siellä kaupassa vaan pitää miettiä järjellä että mitä iloa tosta kaljan juomisesta on, mitä haittaa siitä on ja onko se sen arvoista? Eikä sokeana juosta kaikkien mielitekojen perässä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Siirrä viikon kaljaostoksiasi vastaava summa viikoittain sivuun ja palkitse itsesi jollain muulla kivalla vaikka kerran kuussa.
Jallulla!
Menee joku vähän alle 20e per viikko noihin kaljoihin. Kuukaudessa saisi siis 80e jutun jos jättäisi juomatta. Joku uus vaate . Kampaajalla käynti. Hierojalla käynti. Kaikenlaista.
Syksy tulee, illat pimenee ja kylmenee. Ota tavaksi juoda illalla kamomillateetä /uniteetä ja katsele telkkarista jotain mukavaa sarjaa. Kirjan lukeminen vielä parempi. Toimii ainakin mulla rentouttajana. Ja sit pitää malttaa mennä heti nukkumaan kun alkaa haukotella! Muuten voi mennä uniaika ohi ja sen jälkeen on taas vaikeempi madaltaa kierroksia.
Tosi nopeasti meni tämä mieliteko ohi kun huomaan että kauppa on mennyt kiinni ja olutta ei enää myydä missään ja ei oikeastaan haittaa yhtään ettei sitä nyt olekaan. Se mieliteko on pahin silloin kun on viimesiä mahiksia mennnä ostaa olutta.
Alkoholiton olut! Jääkaappikylmä tölkki, joka naksahtaa auki ja hörppy kylmää olutta. Mä saan ihan samat kiksit kuin alkoholillisesta.
Joo mä saan myös kiksit cokis zerosta, mutta silti kyllä se on myös se humalatila mitä haen oluesta eikä pelkkä maku..
Olet aika aktiivinen, taidat käydä ylikierroksilla?
Mites ruokapuoli? Syötkö tarpeeksi?
Mietin vaan, että voisitko illasta koittaa rauhoittua ja kokata ja vaihtaa sen juomisen hyvään syömiseen ja vähentää kuormitusta muuten.
Itselläkin oli töissä ollessa ja vielä dieetti päällä niin kova stressi, että perjantaisin aukes melkein heti kun pääsi kotiin, osaltaan miinuskalorit varmasti laittoi himoitsemaan nimenomaan makeaa. Oluesta en ole ikinä pitänyt, mutta kun jätin leivänkin syönnin, niin oli ihmeellisiä mielitekoja kaljaan.
Nyt oon ollut työttömänä, liikkunut hyvin, nukkunut hyvin, syönyt hyvin ja levännyt ja touhunnut miten huvittaa, niin kaikki juomishimot on hävinnyt.
Mäkin ehdottaisin muita juomia. Ensin alkoholitonta oluita, ostat erilaisia. Sitten talvella teetä ja kesäisin vissyä. Itse sain turhan usein tavaksi tulleen valkoviinilasillisen tai pari korvattua jääkylmällä makuvissyllä kesäiltoina.
Mulla menee muuten sen sarjan mukaan mitä seuraan myös nuo makumieltymykset. Jos sarjassa juodaan paljon teetä (enkkusarjat), tekee mieli kupposta teetä itsekin. Jos taas viiniä niin se nostaa viininhimon. Yhdessä jenkkisarkassa joivat aina milkshakeja niin rupes tekeen aina mieli pirtelöä :D.
Eli valitse joku sarja, jossa ei juoda/polteta niin voi auttaa jos hyvin käy :D
Mä tein tänää päätöksen olla koko syyskuu juomatta. En juo arkisin mutta vkoloppusin jompikumpi päivä aina kuluu juoden. Ei mitään hiton järkeä. Mä siirryn limuun.
Teen itse täysin samaa kuin ap. 2-4 kaljaa menee illassa, lähes joka ilta, oli aikainen herätys tai ei.
Joskus tosin teen tietoisen valinnan kaupassa ja otan vain yhden oluen ja pari alkoholitonta muuta juomaa, mutta silti tämä tarve juoda on olemassa.
Alkoholiin muodostuu riippuvuus, ja sen tuottama mielihyvä tuntuu, noh, hyvältä. Siksi minä juon. Pidän myös oluen mausta.
Voisiko tämä käytöksen taustalla olla tottumuksen/tavan/riippuvuuden lisäksi ehkä jokin puutostila, nestevajaus tai vastaava?
Valinta on vaikea kun alkoholilobbaajat ovat täyttäneet kaupat kokonaisilla kaljahyllyillä joita ei voi olla näkemättä. Ovathan tupakatkin piilossa, miksi ei alkoholi? Olen myös sitä mieltä että yrtin saisi laillistaa vaikka heti. Kanadassahan tämä kulttuuriteko tapahtui jo 2018.
"Voisiko tämä käytöksen taustalla olla tottumuksen/tavan/riippuvuuden lisäksi ehkä jokin puutostila, nestevajaus tai vastaava?"
Itse veikkaan että joku henkinen tyhjyyden tunne lähinnä ainakin itselläni, sekä se että ei uskalla olla yksin omien ajatuksien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin tarvin apua tähän asiaan. Nuo purista appelsiinimehua- neuvot ovat herttaisia, mutta riippuvuutta ymmärtämättömien ihmisten hyväntahtoisia joskin naiveja ehdotuksia. Alkoholisti ei maun tähden juo, vaan nimenomaan humalan hakuisuuden vuoksi. Itse en kaljan mausta pidä vähääkään, mutta koska se on halpaa, juon sitä päästäkseni känniin.
Olen alkanut tosissani heräämään ajatukseen, että joudun hakeutua hoitoon päästäkseni alkoholista eroon. Vuosikausia olen uskotellut itselleni, että pystyn omin avuin lopettaa juomisen. En vaan pysty.
Minusta ei edes päällepäin uskoisi kuinka pohjalla olen. Jotenkin olen pystynyt pitämään kulissit pystyssä ainakin tähän asti. Työ, siisti koti, lapset vuoroviikoin isällään, joka toinen viikko saan vielä hillittyä juomistani..Mutta kuten nimimerkki alkoholisti tuolla ylempänä kirjoitti: pikkuhiljaa määrät kasvaa, juominen alkaa (vapaapäivinä) yhä aiemmin...
Itse olen juonut joskus 2-3 kertaa viikossa, tiedän hyvin miltä juomishimo tuntuu. Pari pulloa kirkasta viikonlopussa oli ihan perussetti, aika paljon 50 kokoiselle naiselle. Ja halvinta mahdollista, vain humalan takia. Juodessa ja darran parantelussa meni parhaimmillaan 4-5 päivää, mieti mitä se tekee vuodessa.
Ensin annoin itselleni luvan juoda vain joka toinen viikonloppu. Se selvä viikonloppu oli aina parempi, ihana herätä ilman darraa ja ahdistusta. Selvinä kausina itsepintaisesti opettelin pitämään huolta itsestäni. Pakottauduin lenkille ja tekemään ravitsevaa ruokaa. Ravinto ja liikunta on tärkeää. Kunnon vitamiinikuuri, että keho pumppaa itseensä hivenaineet ja mineraalit mitkä juominen on tuhonnut ja keho toipuu, on tärkeää ajatella että ansaitset vaan parasta, et sitä pskaa mitä juominen tekee.
Ihana huomata edistyminen. Olen oppinut uusia tapoja vanhojen tilalle, ne kyllä korvautuu kun sinnikkäästi yrittää.
Unenlaatu on parantunut. Ahdistus vähentynyt, paniikkikohtauksia ei ole ollut, ajoittain olen jopa innoissani tästä.
Nyt olen antanut itselleni luvan juoda kerran kuussa, jos siltä tuntuu. Itseä ainakin jotenkin helpottaa, että saan jos haluan mutta päätös on oma.
Vierailija kirjoitti:
Tosi nopeasti meni tämä mieliteko ohi kun huomaan että kauppa on mennyt kiinni ja olutta ei enää myydä missään ja ei oikeastaan haittaa yhtään ettei sitä nyt olekaan. Se mieliteko on pahin silloin kun on viimesiä mahiksia mennnä ostaa olutta.
Sama!
Mitäs jos joka toinen olisi alkoholiton. Humala ei ehtisi laskea, mutta alkoholin määrä puolittuisi.
Mä join kanssa joka päivä 1-3 olutta tai siideriä sillä muuten en jotenkin tasaannu. Mutta sitten olikin verikokeet ja mun maksa-arvot oli noussut johonkin 64 vaikka naisella pitäis olla alle 35. Sen jälkeen vähensin yhteen päivässä ja nyt on arvot 41. Eli vieläkin pitäis vähentää mutta on mulla kyllä myös lääkitys et nekin voi vaikuttaa.
Eli kandee käydä mittaamassa maksa-arvot, se voi kummasti auttaa vähentämisessä.
Parempi olisi ottaa vaikka joku beetasalpaaja tai valeriaanaa siihen jännityksen tunteeseen.
N51