Kopioija Louekari kolmatta päivää kadoksissa
Louekarin työn tuomaroinut dekaani: Emme tienneet Lepon kuvasta
28.9.2013 20:33
STT
Tieto Markus Lepon valokuvasta Maija Louekarin Hetkiä-työn pohjana olisi ehkä vaikuttanut Louekarin voittoon nuorten suunnittelijoiden kilpailussa vuonna 2003, sanoo kilpailua tuomaroinut Aalto-yliopiston dekaani Helena Hyvönen. Hyvösen mukaan ainakin siitä olisi keskusteltu, onko valokuvan käyttäminen työn pohjana sopivaa.
Hyvösen mielestä ratkaisevaa Marimekon plagiointikohuissa on, että suunnittelija ei ole heti kertonut inspiraationsa lähteistä.
Louekarin Hetkiä-kuva nousi Hyvösen mukaan Marimekon ja Taideteollisen korkeakoulun yhdessä järjestämässä kilpailussa esille piirrosjäljen ajankohtaisuuden vuoksi.
"Tuollainen jälkihän syntyy tekemällä tasapaksusti, jolloin perspektiivi saadaan häivytettyä. Se sopii kankaaseen. Tällainen läpipiirtäminen on ihan hieno tekniikka suunnittelussa. Mutta toki moraalisesti täytyy tietää, mitä tekee."
Aalto-yliopiston koulutuksessa kehotetaan Hyvösen mukaan olemaan huolellisia suunnittelutöiden ainutlaatuisuudesta. Hän arvioi, että asiasta on keskusteltava yliopiston professoreiden kanssa lähiaikoina.
"Nämä tapaukset varmasti hämmentävät opiskelijoitamme."
STT ei ole tavoittanut Maija Louekaria kommentoimaan asiaa.
---
Pravdakin vielä kiusaa:
http://www.hs.fi/kulttuuri/Tuoreimman+Marimekko-kohun+suurin+ongelma+on+valehtelu/a1380335386673
Kommentit (355)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 11:17"]
Hienosti guuglattu, mutta tuo lainaamasi kirjoitus on aikamoista roskaa, sitä on toisilla foorumeilla puitu jo jonkin aikaa.
[/quote]
Laitatko vielä linkit niihin forumeihin, jotta mekin voisimme inspiroitua ottamaan vastaan ne oikeat viisaudet?
Hienosti guuglattu, mutta tuo lainaamasi kirjoitus on aikamoista roskaa, sitä on toisilla foorumeilla puitu jo jonkin aikaa.
[/quote]
Juhani Riskulla on kuitenkin hieman anonyymiä av-kommentaattoria enemmän meriittejä puhua tästä asiasta. Varsinkin, kun anonyymin av-kommentaattorin argumentit ovat tuota tasoa...
Tämä nettipaniikki ja pyöritys on mennyt todella ala-arvoiseksi. Minä luulen, että tätä henkilöihin menevää keskustelua tullaan jossakin kohtaa puimaan oikeudessa. Ja hyvä niin.
Riskua kommentoidaan nimellä niillä muilla foorumeilla.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 11:24"]
[/quote]
Juhani Riskulla on kuitenkin hieman anonyymiä av-kommentaattoria enemmän meriittejä puhua tästä asiasta. Varsinkin, kun anonyymin av-kommentaattorin argumentit ovat tuota tasoa...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 11:24"]
Tämä nettipaniikki ja pyöritys on mennyt todella ala-arvoiseksi. Minä luulen, että tätä henkilöihin menevää keskustelua tullaan jossakin kohtaa puimaan oikeudessa. Ja hyvä niin.
[/quote]
Reps. :D :D
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 11:25"]
[/quote]
Niin, ne linkit?
Tämä keskustelu tapahtuu alan ihmisten kesken oikeilla nimillä Facebookissa, LinkedInissä ja ihan vaan perinteisesti livenä.
Niihin sinulla ei ole linkin kanssa pääsyä.
Jatkoa seuraa varmasti myös ihan perinteisessä lehdistössä. Stay tuned.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 11:26"]
[/quote]
Niin, ne linkit?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 04:03"]
Mä en tajua. Mitä sitten, vaikka työn pohjana on ollut valokuva? Kuitenkin suunnittelijahan on sen idean saanut yksinkertaistaa kuvan piirrokseksi ja pelkiksi viivoiksi. Blaah. En osaa selittää.
[/quote]
Mitä et tajua? Eihän tässä olisikaan mitään ongelmaa, jos Louekari olisi kertonut käyttäneensä kyseistä valokuvaa inspiksensä lähteenä. Niin helppoa... Voithan sinäkin tehdä jonkun kuuluisan valokuvaajan, taiteiljan tmv. tuotoksista kankaan, teoksen, kunhan kerrot sen. Näin toimi mm. Andy Warhol.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 04:03"]
Mä en tajua. Mitä sitten, vaikka työn pohjana on ollut valokuva? Kuitenkin suunnittelijahan on sen idean saanut yksinkertaistaa kuvan piirrokseksi ja pelkiksi viivoiksi. Blaah. En osaa selittää.
[/quote]
Täh? Se valokuva ei ole "insipiraation lähde", vaan se on kopioitu siitä käytännössä suoraan, vaikka sitten viivoilla, mutta kuitenkin. Jos et tiennyt, niin valokuvallakin on tekijänoikeudet.
Muuten, Photoshopilla saa tehtyä tuollaisen tosi helposti, eli jokainen voi nyrt ruveta Marimekon "taiteilijaksi": etsii vain sopivan kuvan, ei kysy mitään kuvan ottajalta, ja luo Photoshopilla valokuvasta viivakuvan. Helppoa!
[/quote]No mikset ole ruvennut taiteilijaksi jos noin helppoa
Katsopa sitä teosta tarkemmin siinä on parikin työtä päällekäin. Eli omaa viivaa enemmän kuin valokuvasta
Hahaa :DD, täällähän on oikein sellaisten ihmisten kokoontumisajot, joiden oma elämä on niin köyhää, että elämän tähtihetkiä ovat ne, kun muita paheksumalla voi kuvitella itsensä paremmaksi. Marimekko on nyt osoittautunut oikeaksi kultakaivokseksi kaikille näille, joilla ei oikeasti ole mitään käsitystä suurimmasta osasta käyttämistään printeistä, millaisen taiteellisen syntyprosessin ne ovat käyneet läpi, eikä se heitä kiinnostakaan. Heitä kiinnostaa vain tämä loistava tilaisuus paheksua.
Omapahan on valintanne, tukehtukaa naurettavaan paheksuntaanne minun puolestani.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 13:12"]
Hahaa :DD, täällähän on oikein sellaisten ihmisten kokoontumisajot, joiden oma elämä on niin köyhää, että elämän tähtihetkiä ovat ne, kun muita paheksumalla voi kuvitella itsensä paremmaksi. Marimekko on nyt osoittautunut oikeaksi kultakaivokseksi kaikille näille, joilla ei oikeasti ole mitään käsitystä suurimmasta osasta käyttämistään printeistä, millaisen taiteellisen syntyprosessin ne ovat käyneet läpi, eikä se heitä kiinnostakaan. Heitä kiinnostaa vain tämä loistava tilaisuus paheksua.
Omapahan on valintanne, tukehtukaa naurettavaan paheksuntaanne minun puolestani.
[/quote]
Jahas... Taitaa olla yksi "suunnittelija" kirjoittelemassa. Keneltäs sinä olet "inspiraatiosi" hakenut?
Taiteellisesta syntyprosessista olisikin mielenkiintoista lukea näiden tiettyjen "suunnittelijoiden" kohdalla. Siitä olis vaan varmaan vaikea kirjoittaa, kun sen kunnian joutuisi antamaan sille alkuperäistaiteilijalle - vai jätettäisiinkö se taas vain kertomatta ja se "inspiraatio" tulisikin ihan muka omasta päästä?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 13:12"]
Marimekko on nyt osoittautunut oikeaksi kultakaivokseksi kaikille näille, joilla ei oikeasti ole mitään käsitystä suurimmasta osasta käyttämistään printeistä,
[/quote]
Minä en ole käyttänyt "näitä printtejä", koska en pidä niistä.
Paheksun kyllä tätä "inspiroitumista", ja vahingoniloisesti. Mutta en tukehdu. :D :D
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 11:29"]
[/quote]
Niin, ne linkit?
[/quote]Tämä keskustelu tapahtuu alan ihmisten kesken oikeilla nimillä Facebookissa, LinkedInissä ja ihan vaan perinteisesti livenä.
[/quote]
Eli sulla ei ole itse asiaan (miksi Louekari valehteli ja miksi se on ok?) mitään sanottavaa? Ei minkäälaista argumenttia? Kiertelet itse asiaa ihan kuin tuo Louekarin mies tuossa itkupotkuraivari-postauksessaan.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 11:29"]
[/quote]
Niin, ne linkit?
[/quote]Tämä keskustelu tapahtuu alan ihmisten kesken oikeilla nimillä Facebookissa, LinkedInissä ja ihan vaan perinteisesti livenä.
[/quote]
Eli sulla ei ole itse asiaan (miksi Louekari valehteli ja miksi se on ok?) mitään sanottavaa? Ei minkäälaista argumenttia? Kiertelet itse asiaa ihan kuin tuo Louekarin mies tuossa itkupotkuraivari-postauksessaan.
[/quote]Ei valehdellut. Sanoi piirtäneensä maiseman Espan puistosta. Ei ole vale
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 09:39"]
Markus Leppo oli Maija Isolan
tyttären tyttären Emma Isolan isä. Valokuvat ovat olleet yhtenä inspiraation
lähteenä kaikille Hetkiä/Moments-kuvasarjan piirroksille.
[/quote]
Ahaa, it's all in the (Marimekko) family! :D
Yhtenä inspiraation lähteenä - tsiisus, mikä muu sen voipaperikopsaamisen lisäksi? Kuka kertoisi sen?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 12:21"]
Ei valehdellut. Sanoi piirtäneensä maiseman Espan puistosta. Ei ole vale
[/quote]
Mun mielestä valehteli, antoi selkeästi ymmärtää että piirsi kuvan itse.
Olisi sanonut että kyseessä on valokuvateoksessa julkaistu, valokuvaajan ottama taidekuva.
Tästä lähtien ainakin minun mielessäni ammattinimikkeeseen suunnittelija tulee lainausmerkit. Että ihan yliopistossa pitää opiskella "suunnittelijaksi". Todella suunnatonta rahan ja resurssien haaskausta.
Mielestäni tuo "suunnittelija" sai uran valheellisin keinoin, ratsasti kuuluisuuteen toisen työn kautta. Piti keppihevosena valokuvaajaa.
Mitähän muuta hän on kopioinut? Kuka tarkastelisi hänen uraansa tarkemmin löytyykö muitakin toisilta "lainattuja" elementtejä.
Sinä, joka puhut plagioinnin puolesta selittäen sitä yleiseksi käytännöksi taidealoilla ja toteat loppukaneettina meiltä "sairaanhoitajilta ja muilta maallikoilta" keskustelussa loppuneen eväät kesken. Hävettää puolestasi. Luovuus ei vaadi plagiointia eikä luovan ihmisen tarvitse heittää rehellisyyttä ja moraaliaan romukoppaan. Ilman muuta moni niin tekee, mutta myös puhtain pussein voi edetä. Jos on riittävästi lahjoja ja pyrkyä. Ylemmyydentunnossasi nolaat itsesi ja taidealojen edustajat täysin. T. "sairaanhoitaja"
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 10:42"]
Kuka on Louekarin mies?
[/quote]
Olen ymmärtänyt, että se on Kasper Strömman, joka pitää blogia (ja yhdessä niistä kertonut käyttävänsä samaa tekniikkaa). Jos olen väärässä (miehen suhteen) korjatkaa!
http://kasperstromman.wordpress.com/2013/09/28/hyvia-uutisia-kaikki-suunnittelu-lopetetaan-suomessa/
[/quote]
Olipa lapsellinen vuodatus.