Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisten outo käsitys hoikkuudesta

Vierailija
28.09.2013 |

Olen toki tiennyt, että nykyään normaalipainoista aletaan jo pitää hoikkana kun normaaliksi painoksi on tullut ylipaino (naisista 60% on läskejä), mutta kyllä oli vaikeuksia olla sanomatta mitään kun työkaveri luki mitälie laihdutusartikkelia lehdestä ja tuumasi, että onneksi hänen ei tarvitse laihduttaa kun hän on niin hoikka. Hoikka ei koskaan ole tullut edes mieleen työkaverin kohdalla, aivan tavallisen kokoinen nainen, paksut lyhyet jalat, maha kaikkea muuta kuin litteä ja kylkimakkarat näkyy selvästi. Kysäisin että paljonko painat ja hän sanoi, että 70kg ja on 170cm pitkä. Siis miten joku voi noilla mitoilla kuvitella olevansa hoikka? Hoikasta voi alkaa puhua jos painaa 60kg tai alle tuolla pituudella. Vaatekoko hänellä on niinkin "hoikka" kuin 40, että luulisi siitäkin jo ymmärtävän ettei todellakaan ole lähelläkään hoikkaa. Kyseessä ei ole kehonrakentaja tai ruumiillisen työn tekijä, joten perusplösön lihaksista ei nyt löydy selitystä :D

Kommentit (129)

Vierailija
1/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"anoreksian rajamailla taistelevista nuorista naisista jotka eivät pysty nauttimaan elämästään ja omasta vartalostaan. kyllä naiselle sopii mieluummin normaalipaino kuin alipaino."

Mielenkiintoinen tulkinta. Mielestäsi vain NUORI nainen voi olla hoikka? Olen 4-kymppinen, 172cm ja 57kg. Olen ollut käytännössä samanpainoinen koko aikuisikäni, mm. puku, jossa vietin lakkiaiseni, sopii minulle yhtä, koska olin 18-vuotiaana vain pari kiloa hoikempi kuin nykyään.

Kaikki ikään, lastensaantiin ja geeneihin vetoamiset on selittelyä. Ihminen lihoo kaikenikäisenä vain yhdellä tavalla; syö enemmän kuin kulutus vaatii. Ei vuodet ketään lihota eikä lastensaantikaan, geeneissä voi olla alttius lihomiselle mutta jos sen tietää luulisi katsovan entistä tarkemmin mitä ja kuinka paljon suuhunsa tunkee. Ja sairaus, jota aina ollaan tarjoamassa syyksi - kilpirauhanen suosikkina - vaatii diagnoosin kelvatakseen syyksi ja silloin siihen saa lääkityksenkin, joten ylipaino häviää jos sen syy on ollut vain kyseinen sairaus.

Ja jos lihavat on niin tyytyväisiä itseensä kuin aina väittävät, miksi ihmeessä selittelyt iästä, lapsista, kilpirauhasesta (jota kumma kyllä ei ole koskaan vajaaksi todennut muut kuin lihava itse) ja jatkuvat ihmedieetit ja rasvasiepparit?

Vierailija
2/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tosi iso läski ja tajuan sen, myönnän sen enkä yritä väittää muuta. Mielenkiintoisia nämä tän ketjun jotkut väitteet, että lihavat sulkevat silmänsä omalta lihavuudeltaan ja haukkuvat sitten hoikkia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hoikka on siis normaalipainoinen. Laiha on alipainoinen. Mun puolesta saa olla laihakin, mutta eipä ärsytä ylipainoisuuskaan.

Vierailija
4/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hoikka on siis normaalipainoinen"

Ei kun normaalipainoinen on normaalipainoinen ja hoikka on hoikka. Vaiko onko sinusta vaalea tumma?

Vierailija
5/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan tappavaa syöpää. Saamani kortisonikuuri on turvottanut minut todella pahasti. Tervetuloa kivittämään.

Vierailija
6/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa-a. Kyllä mun mielestä normaalipainonen voi tuntea itsensä hoikaksi ja sanoakkin olevansa. Mun mielestä sit taas alipainoinen ei ole enää hoikka vaan enemmänkin laiha. Kai näidenkin sanojen käytössä on joustovaraa?

Musta on myös jännä, kun jossain vaiheessa oli tutkimus siitä, että terveellisimmillään suurinosa ihmisistä ei olekkaan normaalipainoisena vaan hieman ylipainosena. (Kyse oli n. 5kg ylipainoa, riippuen tietysti pituudesta)

Mä en myöskään ymmärrä, miten toisten paino voi olla joillekkin niin suuri ongelma? Mulla on 2 hoikkaa kaveria jotka on aina jaksanu marista kavereidensa painoista ja toisella on ollut anoreksia, toisella bulimia. Muiden en toisten painoa ole kuullut arvostelevan, joten omassa kaveripiirissä tuntuis johtuvan ihan vaan siitä ongelmasta joka lähtee alunperin omasta kropasta.

Tosin kyllä muakin harmittaa, kun jotkut normaalipainoset laihduttaa. Aina on hieno juttu jos päättää liikkua enemmän ja syödä terveellisemmin, mutta kyllä mua harmittaa jos joku normaalipainoinen ihminen rupee laihduttamalla laihduttamaan jollain ihme dietillä.

Vierailija
7/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 20:34"]

http://www.fitnessmalli.fi/finalisti-2012-oona-tolppanen/

Pesepä silmäsi tai hanki kakkulat! :D

[/quote]

5 kiloa pelkkää rasvaa tuohon terveen näköiseen kehoon lisää, ja ollaan vielä "av-hoikkia", mutta silloin se alkaa jo näkyä. Puhumattakaan siitä, että av-hoikat mammat harrastaa liikuntana vartin kävelylenkkiä 2 x /vko.

Vierailija
8/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta riippuu kyllä täysin iästä millaisena hoikka nähdään ja jos nuorten kriteeri vain alle 50 kiloinen voi olla hoikka niin meistä vanhemmista aika harva on sitten hoikka.  

Vierailija
9/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana on päinvastoin sellainen sairas käsitys vieläkin että pitää olla alle 50kg sairaaloisen laiha että kelpaa, oli pituus mikä hyvänsä. Eikö herranjumala voi antaa ihmisten olla normaaleja?! 70kg nainen joka on noinkin pitkä kuin 170cm on aivan normaali, ei mahan tarvi olla litteä ja pientä löysääkin saa jossain olla, ilman että on läski. Kiinteyttää tietysti voi itseään jos haluaa, mutta jos on jo keski-ikäinen ja muutaman lapsen tehnyt, on aivan hullua edes haaveilla olevansa samanlainen kuin 16 vuotiaana.

Vierailija
10/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä totta, että nimenomaan ne laihduttaa ja noudattaa ruokavaliota, joiden ei tarvitse ja läskit viis veisaa mitä ne suuhunsa mättää. Nykyajan outoja ilmiöitä tämäkin.

Vierailija
11/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten keski-ikä ja lasten saaminen liittyy painoon? Tietääkseni lihomisen syitä ei ole ikääntyminen ja lasten saaminen vaan kalorien liikasaanti......

Vierailija
12/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen terveystutkimus muka, 44? Voit olla ihan varma, että lähdettä tuolle et löydä!

Vanhuksilla (yli 80 v.) lievä ylipaino lisää elinikää normaali- ja alipainoisiin verrattuna, tai pikemminkin vähentää äkkikuoleman riskiä. Se ei kuitenkaan koske työikäistä väestöä ollenkaan.

Vierailija
13/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viehättävimpiä ovat 32-kiloiset. Palelu haittaa, mutta siro olemus on tietenkin meriitti.

Vierailija
14/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nimenomaan vanhuksilla tuo pieni ylipaino on eduksi, ei muilla.

Vierailija
15/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 21:09"]

Sairastan tappavaa syöpää. Saamani kortisonikuuri on turvottanut minut todella pahasti. Tervetuloa kivittämään.

[/quote]

Marttyyri. Mut toisaalta jos se tekee sut onnelliseks, niin tapa ittes vitun läski.

Vierailija
16/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 20:00"]

Joo, kyllähän normaalin ja hoikan käsitteet ovat aika lailla vääristyneet viime vuosien aikana sitä mukaa kun kansa pulskistuu. Ja auta armias jos tämän sanoo ääneen, nousee kamala äläkkä siitä, kuinka ylipainosta ei saa puhua kun se ei kellekään kuulu. Kyllä se alkaa kuulua, jos mietitään terveydenhoitokustannusten jatkuvaa kasvua kotimaassamme. 

[/quote]

Lihavuudella ja sairauksilla ei ole välttämättä mitään tekemistä keskenään.

Vierailija
17/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä te huomaatte täälläkin sama epäkohdan, että ylipainoista naista kutsutaan normaalipainoiseksi ja lihavat ova omasta mielestä normaalipainoiset. Niin ja oikeasti oikat, alle 20 painoindeksi, ne ovat sitten toisten mielestä sairaita. Olen huomannut saman ilmiön ko kauan sitten. Sanoin kerran sen jollekin terkkarille, että heillä on väärät kriteerit, miten läskiyttä mitataan. Oli vaan hilja. 170 pitkä nainen 70 kilo on ihan selvästi LIHAVA.  Jos ei satu olemaan painonnostaja ja tekee päivittäin hirveitä puntteja. Kansa vaan läskistyy. Nuoret ovat jo sellaisia tankkeja että apua. Järkyttävän läski kansa.

Vierailija
18/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko isokokoisempi kuin luuletkaan? Saatat kärsiä Fatorexiasta

Fatorexiasta kärsivä nainen näkee itsensä hoikempana kuin onkaan

Anoreksiasta ja bulimiasta puhutaan jo avoimesti ja niiden rinnalla hyvin tiedetään jo muun muassa ortoreksia, jossa ihminen pyrkii syömään jopa sairaalloisen terveellisesti. Harva on kuitenkaan kuullut Fatorexiasta ja kyseessä onkin suhteellisen uusi syömishäiriön muoto.

Tutkimuksen mukaan jopa yksi neljästä ylipainoisesta naisesta arvioi olevansa normaalipainoinen.

- Fatorexiassa tilanne on siis päinvastainen anorektikon tilanteeseen verrattuna, jossa normaali- tai alipainoinen henkilö kokee olevansa lihava, dosentti ja johtava tutkija Kelan tutkimusosastolta Paula Hakala kertoo Iltalehdessä.

Hakalan mukaan aihetta koskevia tutkimuksia on julkaistu lisääntyvissä määrin viime vuosina. Syynä väärään käsitykseen omasta painosta voi olla se, että tarkkailee yleensä peilistä vain kasvojaan ja verhoaa vartalonsa löysiin vaatteisiin, jolloin oloaan ei tunne niin isoksi. Usein ylipainoiset myös kieltävät oman painonsa.

- Lihavuuden kieltäminen on usein alitajuista. Lihavaksi tunnustautuminen vaatii sen, että pitää joko tietoisesti hyväksyä kilonsa tai sitten olla valmis tekemään elintavoissaan muutoksia niistä eroon pääsemiseksi, Hakala selittää.

Monesti väärään käsitykseen omasta koosta saattaa vaikuttaa myös läheisten ihmisten koko. Mikäli kaikki ympärillä olevat ovat ylipainoisia, saattaa se alkaa vaikuttaa normilta.

http://www.voice.fi/terveysjahyvinvointi/il-oletko-isokokoisempi-kuin-luuletkaan-saatat-karsia-fatorexiasta/23/44419

Vierailija
19/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fitnessmalleilla ja urheiljoilla tosiaan on lihaksia, mutta ei taviksella salillä kävijällä ole niin paljon, että se huomattavasti painoon vaikuttaisi. Itse liikun paljon ja käyn salilla 3-4 kertaa viikossa tekemässä tehotreenin. Suurin osa vakikävijöistä ml minä itse on sellaisia, joilla paino ei tule lihaksista, sen näkee kyllä päälle päin. Ei edes kaikki ohjaajat ole niin lihaksikkaita, että se kovin paljon painoon voisi vaikuttaa. Itselläni on vähän näkyviä lihaksia pohkeissa, hauiksissa ja olkavarsissa, mutta tuskinpa sen vaikutus on kiloa enempää. 

Vierailija
20/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

56:n postaus oli asiaa.

170 cm, 70 kg nainen ei kyllä ole millään mittapuulla hoikka, ei mitenkään päin. Normaalin rajoissa kyllä.