Lapsi löysi tänään kadulta 50e, pitääkö se palauttaa jonnekin?
Oltiin pyöräilemässä kotiin ja lapsi huomasi kadulla lehtien seassa viiskymppisen. Ketään ei näkynyt lähellä. Noukin rahan taskuuni ja mietin, että mihin sen voisi viedä? Poliisilaitokselle? Kuinka se vois löytää omistajan? Voiko rahan pitää itsellä?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 19:38"]
Periaatteessa pitäisi viedä poliisilaitokselle (jos raha yli 20e), mutta käytännössä sitä ei varmaan kukaan tee. En minäkään tekisi vaan antaisin lapsen pitää rahan!
[/quote] Onko tuohon joku sääntö? Eli että yli 20 € seteli pitää viedä poliisiasemalle? Missä laki!
[/quote]
Kyllä on. Kaikki, jotka antaisivat lapsen pitää 50 euroa, rikkoisivat lakia ja (mielestäni vielä pahempaa) antavat lapselle viestin, että lain rikkominen on ok, jos se ei tunnu itsestä järkevältä.
Herralle kiitos! Löysitte minun ruokarahani tälle kuukaudelle! Voitte palauttaa rahan osoitteeseen Pitäjänpolku 3 as. 7, 45100 Hämeen-Anttila.
Herralle kiitos sinusta ja lapsestasi kun olette niin hyviä ihmisiä!
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:36"]Herralle kiitos! Löysitte minun ruokarahani tälle kuukaudelle! Voitte palauttaa rahan osoitteeseen Pitäjänpolku 3 as. 7, 45100 Hämeen-Anttila.
Herralle kiitos sinusta ja lapsestasi kun olette niin hyviä ihmisiä!
[/quote]
Niijustiin :D
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:36"]
Herralle kiitos! Löysitte minun ruokarahani tälle kuukaudelle! Voitte palauttaa rahan osoitteeseen Pitäjänpolku 3 as. 7, 45100 Hämeen-Anttila. Herralle kiitos sinusta ja lapsestasi kun olette niin hyviä ihmisiä!
[/quote]
HALOO! Huono yritys.
Olet etsinyt rahaa vuodesta 2013, jolloin ensimmäinen viesti on kirjoitettu.
Ei kadulta löytyneestä rahasta voi tunnistaa omistajaa. Eri asia jos olisit löytänyt lompakon tai rahakukkaron. Eri asia tietysti jos olisi ollut iso tukko, koska sen perään voisi omistaja kysellä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:13"]
Periaatteessa pitäisi viedä poliisilaitokselle (jos raha yli 20e), mutta käytännössä sitä ei varmaan kukaan tee. En minäkään tekisi vaan antaisin lapsen pitää rahan!
[/quote] Onko tuohon joku sääntö? Eli että yli 20 € seteli pitää viedä poliisiasemalle? Missä laki!
[/quote]
Kyllä on. Kaikki, jotka antaisivat lapsen pitää 50 euroa, rikkoisivat lakia ja (mielestäni vielä pahempaa) antavat lapselle viestin, että lain rikkominen on ok, jos se ei tunnu itsestä järkevältä.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1988/19880778
[/quote]
Eihän tuossa sanottu mitään rahan löytämisestä ettei saisi pitää. Puhuttiin löytöTAVARASTA. Voi hallelujaa...
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:03"]
Tätä minä mietinkin. Että en omantunnon takia voisi rahaa pitää. Ehkä vien sen vaan kyttikselle, eipä ole enää mun vastuulla sitten mihin raha päätyy.
AP
[/quote]
Saat senkyttikseltä takaisin jos kukaan ei kaipaa sitä kolmeen kuukauteen. Ellei poliisit sitten itse pölli sitä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 19:39"]
Eihän tuommoisessa setelissä ole mitään tuntomerkkejä, mistä kukaan sitä voisi tunnistaa. Kuka vaan voisi kerran viikossa käydä poliisilla tai löytötavaratoimistossa kyselemässä, että olisko 50 seteliä, kun semmoisen hukkasin...[/quote]
Onhan niissä koodit. Vaikka harva niitä taitaa kirjata ylös. ;)
Olis tietty kannattanut jättää raha kadulle niin ei ois tätäkään riesaa. No, maanantaina menen käymään kaupungilla ja samalla kyttiksellä. ap
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:00"]
Niin kyllähän tuossa tietyn viestin lapselleen antaa, kun antaa tämän pitää rahan. Jonkun vitosen setelin vielä ymmärtäisin, mutta kyse on kuitenkin 50€:sta joka on jo iso raha. Minä veisin sen poliisilaitokselle, en itse pystyis sitä pitämään ja opettamaan lapselleni, että on ihan ok pitää löytämänsä kalliitkin jutut tai isot setelit. Toivoisin nimittäin, että jos itse hukkaan jotain arvokasta niin se vietäisiin poliisille eikä vaan pidettäis itse. Vaikka en uskovainen olekaan niin silti se, että tee muille kuten toivoisit itsellesi tehtävän sopii tähän oikein hyvin.
[/quote]
komppi
Niin kyllähän tuossa tietyn viestin lapselleen antaa, kun antaa tämän pitää rahan. Jonkun vitosen setelin vielä ymmärtäisin, mutta kyse on kuitenkin 50€:sta joka on jo iso raha. Minä veisin sen poliisilaitokselle, en itse pystyis sitä pitämään ja opettamaan lapselleni, että on ihan ok pitää löytämänsä kalliitkin jutut tai isot setelit. Toivoisin nimittäin, että jos itse hukkaan jotain arvokasta niin se vietäisiin poliisille eikä vaan pidettäis itse. Vaikka en uskovainen olekaan niin silti se, että tee muille kuten toivoisit itsellesi tehtävän sopii tähän oikein hyvin.
[/quote]
Ihan oikeesti, uskomatonta millasta soopaa haluatte opettaa lapsillenne. Kukaan, siis oikeasti ei kukaan, mene poliisilaitokselle kyselemaan, jos hanen kadonnut viiskymppisensa olis palautettu sinne. Ja jos menis, niin sita viiskymppista ei tietenkaan voitais antaa hanelle, kun ei ole mitaan todisteita siita, etta se on hanen. Niin etta mita esimerkkia tassa oikein haluttiinkaan antaa lapselle? Ulkokultaisuutta ja taysin hyodytonta muka-hyveellisyytta, poliisin kuormittamista taysin turhalla asialla, rahan heittamista hukkaan, ja sita, etta on tarkeaa toimia tavalla josta saa itselle jotain ponkitysta omalle hyveellisyydelle, vaikka se oikeasti ei hyodyta ketaan vaan painvastoin kuluttaa sitten yhteiskunnan varoja ja poliisin tyoaikaa turhaan?
Jos vaikka rationaalisuutta ja loogista ajattelua opettaisitte niille lapsillenne, ja sita etta eivat vahingoittaisi toisia, eika tollasta turhanpaivaista kiiltokuvamoraalia.
Meillä tytär pudotti Prismaan 5 euron setelin. Oli menossa karkkia ostamaan ja kassalle mennessä, että seteli on pudonnut. Jäi karkit ostamatta. Mietin sitten, että vaikka niin pienestä rahasta kyse, niin käynpäs ihan huvikseni infosta kysymässä, onko kukaan löytänyt ja tuonut sinne sitä rahaa. Olihan se! Oli kirjattu tarkkaan ylös mistä löytyi ja mihin aikaan ja kuka löysi. Kylläpä tuli hyvä mieli meille! Joku oli niin rehellinen ja vei infoon :-) pelasti lapsen päivän :-)
...ja lisään vielä, että en ollut itse mukana kun oli sitä karkkia menossa ostamaan, muutenhan olisin ne tietysti hänelle ostanut...
Kyllä mä sen pitäisin. Jos tosiaan olisin niin onnekas että löytäisin viiskymppisen kadulta lehtien ja ehkäpä jopa roskien seasta niin aivan varmasti pitäisin sen. Tuollaista ei millään pysty todentamaan, että se on jonkun tietyn ihmisen raha vaikka sen kuinka poliisilaitokselle veisi. Joten, en veisi.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:46"]
[/quote]
Ihan oikeesti, uskomatonta millasta soopaa haluatte opettaa lapsillenne. Kukaan, siis oikeasti ei kukaan, mene poliisilaitokselle kyselemaan, jos hanen kadonnut viiskymppisensa olis palautettu sinne. Ja jos menis, niin sita viiskymppista ei tietenkaan voitais antaa hanelle, kun ei ole mitaan todisteita siita, etta se on hanen. Niin etta mita esimerkkia tassa oikein haluttiinkaan antaa lapselle? Ulkokultaisuutta ja taysin hyodytonta muka-hyveellisyytta, poliisin kuormittamista taysin turhalla asialla, rahan heittamista hukkaan, ja sita, etta on tarkeaa toimia tavalla josta saa itselle jotain ponkitysta omalle hyveellisyydelle, vaikka se oikeasti ei hyodyta ketaan vaan painvastoin kuluttaa sitten yhteiskunnan varoja ja poliisin tyoaikaa turhaan?
Jos vaikka rationaalisuutta ja loogista ajattelua opettaisitte niille lapsillenne, ja sita etta eivat vahingoittaisi toisia, eika tollasta turhanpaivaista kiiltokuvamoraalia.
[/quote]
Joo olet aivan oikeassa. Ja kannattaako nyt esim. lähteä mistään rikoksista syyttämään ketään. Menee vaan poliisilta aikaa hukkaan ja rahaa palaa kaikenlaisiin vankiloihin. Mitä siitä jos vähän naapurin autoa tai kesämökkiä lainaa? Ei ne siitä rikki mene. Jos eivät haluaisi vieraita, niin laittaisivat varmaan ovensa parempaan lukkoon. Ei kannata hermostua pikkuasioista.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:46"]
[/quote]
[/quote]
Joo olet aivan oikeassa. Ja kannattaako nyt esim. lähteä mistään rikoksista syyttämään ketään. Menee vaan poliisilta aikaa hukkaan ja rahaa palaa kaikenlaisiin vankiloihin. Mitä siitä jos vähän naapurin autoa tai kesämökkiä lainaa? Ei ne siitä rikki mene. Jos eivät haluaisi vieraita, niin laittaisivat varmaan ovensa parempaan lukkoon. Ei kannata hermostua pikkuasioista.
[/quote]
Tata ma just tarkoitan. Ois ollut sullekin hyotya oppia sita loogisuutta, rationaalisuutta ja vaikka argumentointia. Tiedat varmaan itsekin, etta mainitsemasi asiat eivat ole mitenkaan verrannollisia tahan esimerkkikysymykseen.
Niin ihan vinkkina viela, etta kadulta loydetyn setelin pitaminen ei ole kiellettya tai rikollista, eika mikaan saados tai kehotus todellakaan esita, etta moisella pitais vaivata loytotavaratoimistoa. Kai vaan av-mamman moraalitaju on sita luokkaa, etta vertaa setelin loytamista auton varastamiseen ynnamuihin toisia vahingoittaviin rikoksiin.
On oikeesti huolestuttavaa, jos lapsia yritetaan kasvattaa tollaiseen epaloogiseen, ulkokultaiseen moralismiin. Milloin ne oppii oikeasti itse loogisesti pohtimaan eettisia kysymyksia, jos pohjana on tollasta?
No annan nyt lapsen pitää. Toki asia painaa mieltä, mutta toisaalta mietin, että eihän se sitä rahansa kadottanutta auta yhtään, poimiko lapsi sen setelin vai jäikö se sinne lehtien sekaan.
Ja se tosiaan löytyi kadulta autotien ja pyöräilytien vierestä, joten raha on voinut lehtien seassa matkustaa pitkänkin matkan. Jos ei lapsi ois rahaa löytänyt niin luultavasti se ois vaan päättynyt jonnekin ja sateessa rikkoontunut.
Ehkä rahan kadottanut ajattelee, että toivottavasti menee tarpeeseen, no, jos lapsi saa rahan käyttää tivolissa ja ostaa jotain itselleen niin parempi sekin kuin esim.viinaan menis raha
ap
se oli mun seteli. muistan selkeästi että hukkasin 50e tai saattoi se olla enemmänkin! palauta tänne vaan!
Antaisin lapsen pitää rahan. Lompakko pitäisi tietenkin viedä poliisille.