Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahastutteko, jos muut arvostelevat valitsemaanne ravintolaa tms?

Vierailija
13.05.2026 |

Minua ärsyttää ja hiukan loukkaannun, jos varaan esimerkiksi työporukalle tai kaveriporukalle ravintolan ("Varaa sinä, sä tunnet kaupungin parhaiten, joku kiva, ei liian fiini, semmonen että kaikki löytää listalta jotain...) ja sitten muut jälkikäteen arvostelevat sitä. "Ihan hyvä, vähän kuiva oli se pihvi, en kyllä enää tilaisi sellaista jälkiruokaa, mutta ihan kiva paikka oli, tosi kiva sisustus, todella kauan kyllä kesti sen mun ruoan tuleminen...)

Siis mä ymmärrän, että tällaisiahan jotkut ihmiset on, että mieleen jää se huono juttu, josta kerrotaan sitten kaikkialle. Musta vaan tuntuu, että tuo valittaminen on loukkaus mua kohtaan, joka sen ravintolan olen valinnut.

Olenko liian herkkähipiäinen vai kokevatko muutkin näin?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolan valitseminen isommalle porukalle on tosi vaikeaa. Yksi haluaa pihvin, toinen pizzaa, kolmas jotain muuta ja mieluiten sen pitäisi olla vielä halpa. Ei sellaista ravintolaa olekaan. Pihviravintolat harvemmin tekevät hyvää pizzaa ja pizzapaikoista ei varmasti saa hyvää pihviä. Eli väkisinkin ruoka on aika keskinkertaista. Mä yritän olla loukkaantumatta jos kaikki eivät ole tyytyväisiä, koska ei kaikille täydellistä ravintolaa ole olemassa.

Vierailija
2/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota itseeni, miksi ottaisin? Ei kaikki pidä samanlaisesta ruuasta ja jos speksaus ravintolavalintaan on muutenkin ollut "joku kiva, ei liian fiini, kaikille jotain listalta" niin en välttämättä ehdota edes omaa lempparipaikkaani, vaan yritän miettiä mahdollisimman puolueettomasti sellaisen paikan, joka täyttää jotakuinkin noi ehdot ja jossa ruoka nyt on kelvollista. 

Joku ruuan valmistamiseen kuluva ajan määräkin on sellainen asia, jota on hankala etukäteen arvioida, koska harvoin tietää onko juuri silloin ruuhkaa tms. Tai onko paikalla vakio henkilökuntaa vai vaikkapa sairastapauksen vuoksi tuuraaja. 

Ei kaikkea voi elämässä kontrolloida eikä se kritiikki tuossa tapauksessa kohdistu henkilökohtasesti sinuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ollut valmis valitsemaan paikkaa pitäisi osata olla tyytyväinen.

Vierailija
4/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole liian herkkä, tuttavasi vain ovat tahdittomia. Lakkaat varaamasta ja järjestämästä jatkossa. Vetoa kiireeseen tai mihin ikinä keksit. Heitä vastapallo kysyjälle, eli joka kysyy että varaisitko, vastaat että varaa itse vain, sinulle ei paikalla väliä kaikki sopii. 

Sinulla on yhtälailla oikeus nauttia hetkestä ravintolan asiakkaana, eikä tapahtuman emäntänä ja järjestänä. 

Vierailija
5/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun porukka pyytää varaamaan ravintolan, kysyn tietysti toiveita. Mikäli kenelläkään ei ole mitään sanottavaa, ne mutinat voidaa jättää pois myös jälkikäteen. Jos tarjoilu tökkii ja ruoka on pahaa, siitä voi jättää henkilökohtaisesti asiallisen arvostelun vaikka ravintolan sivuille. En ole ravintolan edustaja, vaan asiakas (kuten muutkin). Tämän teen selväksi jo heti alussa. Suu suppuun ja mutinat pois!

Vierailija
6/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa välittää muiden mielipiteistä; jo kotona opetettiin että jos ruoka ei maistu/kelpaa niin ole syömättä.

Vierailija
7/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt olisimme menossa vaikka ystävien kanssa syömään ja yksi meistä hoitaisi kaikki järjestelyt ja varaukset, niin en todellakaan ääneen valittaisi ravintolasta ja ruoasta, vaan kehuisin ja kiittelisin järjestäjää. Moukkamaista käytöstä ystäviltäsi tuollainen. Yleensä nämä valittajaihmiset ovat sellaisia, etteivät ikinä itse järjestä tai hoida mitään asioita. 

Vierailija
8/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ravintolakäyntiin oleellisena osana kuuluu se ruoan arvostelu. "tämä oli hyvää, tuo ei niin osunut. Miljöö oli ihan kiva." jne. 

Vierailija
9/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi loukkaantuisin siitä, että ravintola ei ole sellainen kuin se mainosti olevansa? Ei nuo moitteet olleet sinulle vai sanoiko joku, että miksi valitsit ravintolan, jossa on huonoa ruokaa?

Oletan, että olet niitä, joita on opetettu sanoittamaan tunteensa ja ensisijaisesti sanoitat negatiivisia tunteita, koska se saa sinut kokemaan itsesi tärkeäksi.

Vierailija
10/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän asian vierestä, mutta mulla on yksi ystävä, joka kritisoi ja valittaa aina ja kaikesta. Tämä on aiheuttanut sen, että en enää kutsu häntä minnekään syömään, teatteriin, keikalle, jonnekin yleisötapahtumaan tai yhtään minnekään, sillä myös oma fiilikseni menee pilalle siitä valituksesta ja kritisoinnista. Tiedän jopa, että en ole ainoa ystäväpiirissäni, joka on tehnyt tämän valinnan. Erityisen loukkaavalta tuo valitus ja katkera kritisointi tuntuu tietysti silloin, jos ollaan jossain itselle tärkeässä paikassa, vaikka oman lempibändin keikalla, ja toinen vain luettelee, mistä kaikesta ei pitänyt ja mikä kaikki oli huonosti.

Vierailija
11/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä ottaisi itseeni jos joku ei tykkää tilaamastaan ruoasta ravintolassa, johon minä vain tein varauksen. Jos olisin itse ollut pihviä paistamassa niin sitten eri juttu. Seuraavalla kerralla sanoisin niille valittajille, että varaavat itse mieleisensä paikan. Mulle kelpaa kaikki ja löydän aina listalta syötävää. 

Vierailija
12/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole ollut valmis valitsemaan paikkaa pitäisi osata olla tyytyväinen.

Eihän ap msksa heidän puolestaan. Ihan normaalia sanoa mielipide tilaamastaan ateriasta. 

Vierailija
13/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole liian herkkä, tuttavasi vain ovat tahdittomia. Lakkaat varaamasta ja järjestämästä jatkossa. Vetoa kiireeseen tai mihin ikinä keksit. Heitä vastapallo kysyjälle, eli joka kysyy että varaisitko, vastaat että varaa itse vain, sinulle ei paikalla väliä kaikki sopii. 

Sinulla on yhtälailla oikeus nauttia hetkestä ravintolan asiakkaana, eikä tapahtuman emäntänä ja järjestänä. 

Minä olen täysin eri mieltä kanssasi. Paitsi viimeisestä lauseestasi ja en sitä ongelmaksi aloituksesta edes huomannut.

Ehkä käsitin väärin, mutta en minä sitä niin ymmärtänyt, että AP:ta olisi jotenkin syytetty tilanteesta. Jos nyt olisin itse vaikka  työporukalle varannut ravintolan ja mun mielestä siellä olisi joku epäonnistunut, niin todennäköisesti se tulisi puheeksi sen porukan kanssa, enkä minä sillä mitenkään itseäni soimaisi tai ketään muutakaan, pelkästään arvostelisin ravintolaa. Jos joku muu sanoisi jostain asiasta joko positiivista tai negatiivista, en osaisi ottaa sitä itseeni kohdistuvana kehuna tai haukkuna.

Olen jopa tehnyt niin (tosin meitä oli silloin itseni lisäksi vain yksi) että lähdin ihan itse valitsemastani ravintolasta eri paikkaan syömään, kun pöytään ohjauksen jälkeen tilausta ei tultu hakemaan yli kymmeneen minuuttiin.

Eli olet liian herkkä ja lopeta ottamasta ravintolaa koskeva arvostelu itseesi, ellei sitten joku suoraan sinua syytä huonosta ruokapaikkavalinnasta.

Vierailija
14/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää tuo ja myös se, että ainakin omassa tuttavapiirissä iso osa on liikkeellä sellaisella oman elämänsä ravintolakriitikko -asenteella. Kaikki katsotaan negatiivisten lasien ja epäonnistumisten kautta, mitä kukaan oikea ravintolakriitikko ei varmaan tekisi.? Sen sijaan, että päivitettäisiin someen (koska kukaan ei käy syömässä ilman, että kertoo siitä somessa) että olipas mukavaa nähdä taas tätä porukkaa ja ruoka oli hyvää, tulee kuva jostain alkupalasta, jossa sitruunaruohon varjo lankeaa lautaselle väärässä kulmassa ja tarjoilija mietti jotain vastausta noin kolme sekuntia liian pitkään, ei jatkoon. 

Vierailija
15/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ravintolakäyntiin oleellisena osana kuuluu se ruoan arvostelu. "tämä oli hyvää, tuo ei niin osunut. Miljöö oli ihan kiva." jne. 

Tämä juuri. Se on puolet sitä mielenkiintoa siellä. Makustella ja miettiä mikä on parasta ja mikä heikompaa. Miksi edes mennä ravintolaan jos sitä ruoasta ei saa puhua? 😄 

Vierailija
16/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös voisi vaan sanoa, että nyt on jonkun toisen vuoro valita ravintola. 

Miksi pitää keksiä kiirettä tms syyksi. 

Vierailija
17/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi valehdella, että pihvi oli mehukas vaikka oli kuivaa. 

Vierailija
18/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisethan siis ovat tunnetusti sellaisia, jotka irvistelevät tekohymyjä ravintolassa ollessaan, saamatta suutaan auki, jos on jotain valitettavaa. Ja haukkuvat ravintolan ruokineen sitten, kun ovat syöneet ja lähteneet sieltä ravintolasta.

Vierailija
19/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää tuo ja myös se, että ainakin omassa tuttavapiirissä iso osa on liikkeellä sellaisella oman elämänsä ravintolakriitikko -asenteella. Kaikki katsotaan negatiivisten lasien ja epäonnistumisten kautta, mitä kukaan oikea ravintolakriitikko ei varmaan tekisi.? Sen sijaan, että päivitettäisiin someen (koska kukaan ei käy syömässä ilman, että kertoo siitä somessa) että olipas mukavaa nähdä taas tätä porukkaa ja ruoka oli hyvää, tulee kuva jostain alkupalasta, jossa sitruunaruohon varjo lankeaa lautaselle väärässä kulmassa ja tarjoilija mietti jotain vastausta noin kolme sekuntia liian pitkään, ei jatkoon. 

Tutut laittaa vaan hyviä ruokakokemuksia someen. 

Vierailija
20/20 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kritiikki sinuun kohdistu vaan siihen ravintolaan. Otat itseesi turhasta. Tietysti ravintolassa käydessä ruuista kuuluu sanoa mielipiteet! En minä ainakaan halua teeskentelijöiden kanssa ravintoloissa syödä.

Eri asia, jos sinä laitat sen ruoan itse, silloin ei ole kohtelista kritisoida. 

Ravintolassa kuuluu keskustella siitä ruoasta, ja antaahan se toisille myös vinkkiä että mitä kannattaa tilata ja mitä ei jos menee sinne toistekin. 

Pitäisin outona ihmistä, joka ei ravintolassa kertoisi mitä ruoasta ajattelee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän