Miksi ikälopuilla autoilla ajavilla kauhea tarve kehua rotiskojaan?
OLen kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka useimmilla vanhoilla autoilla ajavilla on omituinen vimma olla joka käänteessä kehumassa kotteroitaan. Joo onhan se toki todella tarpeellinen tieto, että auto on maksanut uutena 90-luvulla niinjaniin paljon, mutta sillä ei ole tänä päivänä mitään väliä, koska auto on vanha niin vuosimalliltaan kuin korimalliltaankin ja sen näkee jokainen, auton arvo on nyt muutaman tonnin etkä sinä sitä uutena ostanut ja paljon maksanut, vaan toisen käyttämän ja polkeman halvalla ostit.
Toinen yleinen kummallisuus on joka käänteessä selittely, kuinka paljon parempia autoja ennen tehtiin. Mielenkiintoista kuitenkin on, että sama ihminen lässytti samaa jo silloin kun sen nykyinen auto oli uusi eikä silloin olisi kelvannut, vaan kehuttiin silloista vanhaa romua. Kuinka ollakaan, nyt tuo silloin moitittu uusi auto onkin yllättäen todella hyvä ja taas nykyautot on huonoja. Mielenkiintoista (tai ei oikeastaan, kateudessa ole mitään mielenkiintoista), kuinka samasta autosta tulee hyvä kun siihen on varaa, mutta uutena se oli tosi huono.
Ihmiset on todella huvittavia kun eivät huomaa, kuinka tuovat kateuttaan esille joka käänteessä. Mutta hyvä vastaus on, että eikö ole kiva että joku ostaa ne uudet "huonot" autot niin on sinullakin millä ajaa sitten kun ne ei muille kelpaa ja niistä tulee "hyviä".
Kommentit (147)
Ps. noin edeltävän viestin jatkoksi: Kertaakaan ei ole ollut huolta leimasta, eikä autossa taida olla ruostettakaan yhtä pientä kaaressa olevaa kukkaa lukuunottamatta :) ...toisin kuin 2 vuotta vanhassa liisarivehkeessäni ;)
"korjaamokohtaisesti automerkistä tai vanhuudesta riippumatta. Sen sijaan leasing-autoissa se on tietystä vuosiluokasta ylöspäin useimmiten.
Ja nimenomaan, siinä myyntityössä - käytetään leasing-autoja sen sijaan että ostettaisiin omalla lompakolla kulkine. Ettei nyt sattuisi sinullakin olemaan liisari?"
Korjaamokohtaisesti? Minä nyt kyllä tarkoitan näitä maahantuojan ns. huolenpitosopimuksia, en mitään korjaamojen kanssa tehtäviä. Ja niitä ei todellakaan saa vanhoihin käytettyihin autoihin. Todennäköisesti tarkoitat aivan eri asiaa. Liisinkiautoa ei tarvitse olla saadakseen sopimuksen; sen saa jokainen uuden auton hankkiva. Välillä on kampanjoitakin, joissa uuden auton ostaja saa kaupan päälle tai todella halvalla esim. vuoden huolenpitosopimuksen.
Myyntiedustajilla ja myyntipäälliköillä on jo kauan ollut pääsääntöisesti omat autot, ei työsuhdeautot, koska kilometrikorvaukset ovat (olleet) niin hyvät että niillä on saanut vaihdettua autoa riittävän tiuhaan. Silloin kun itse aloitin joskus -90 luvun alussa, työsuhdeautot (=liisinkiautot) oli myyntiedustajilla tavallisia, jopa kesätyöntkeijät saivat silloisessa työpaikassani työsuhdeautot.
"hivelee oman liisarinsa rattia josta maksaa vain muutaman satasen kuukaudessa, eikä koskaan omaksi."
Esim. uuden ison Mersun kk-liisinki lähentelee tuhatta euroa ja jos tätä sopparia makselee esim. 36 kk, siitä tulee hintaa lähes 36 000e. Harvalla se omakaan on sen hintainen, mutta siinä vähän aspektia monest kuultuun höpinään "köyhät ne liisinkivehkeillä ajaa". Muutamalla satasella saa jotakin Ford Ka-tyyppistä, liisinkiautolla ajaminen se vasta kallista on - siksi myyntiedustajatkaan eivät juuri moista harrasta.
Niin että mieluummin 5000e:n omalla kuin 50 000e:n leasingautolla? Muahahaha.
Monet ajavat leasingautoilla siitä yksinkertaisesta syystä, että eivät halua maksaa omistamisesta vaan huolettomasta autonkäytöstä ja ajaa aina uudella autolla. Leasingautoissa käyttäjän ei tarvitse maksaa leasingkorvauksen lisäksi kuin käyttömaksu, vakuutukset ja polttoaineet, muu kuuluu leasingsoppariin ja kun kausi menee umpeen, uutta sopparia ja autoa hankkimaan. Yksityishenkilökin saa leasingauton, vaikka moni luulee toisin.
Voidaan kysyä niinkin päin, että mitä sen väliä tuleeko koskaan omaksi kun ajokkina on kuitenkin uusi, nykyaikainen ja ehkä komeakin peli? 50ke arvoinen auto on kuitenkin 50ke arvoinen ja samalta se tuntuu ajaa, oma tai ei. Ei vieressä olevaa 5ke autoa kukaan ihailevammin katso tai naapuri ole kateellinen, koska se on oma eikä leasingauto.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 03:54"]
Menestymisen esittämistä? Jotta myyntitykki voi ajaa sillä uudella kalliilla autolla, on hänellä oltava tulorahoitustakin, aivan sama onko auto ostettu käteisellä omaksi, osarilla tai liisinkivehje - kustannukset on suorassa suhteessa auton hankintahintaan. Että kyllä sellainen myyntitykki, joka ajaa asiakkaan luo uudella Mersulla, on myös menestyvä eikä vain esitä sellaista. Eikä myyntihommissa sitä paitsi kauaa pidetä sellaista, joka ei myös tee tulosta, koska palkka on useimmiten kiinteä kk-palkka, mutta myyntibudjettia silti seurataan ja siinä on syytä pysyä vaikka palkkaan se ei suoraan vaikutakaan.
Esittämisen puolelle menee se, että hommataan vanha premium-merkkinen auto halvalla, asennellaan siihen eu-kilpiä ja itseasennettavia tarvikekaupan ledvaloja ja kuvitellaan jonkun luulevan autoa uudeksi tai ainakin uudemmaksi kuin se on ja puheissa auto mainitaan "uudenkarheana". Vinkki, korimalli ja ykstyiskohdat kertoo vuosimallin vaikka kuinka kuorruttaisi :D
[/quote]
Juu ei tarvitse kaikkiin kohtiin niin tarttua kirjaimellisesti;) Tosin mielestäni uusi mersu ei kyllä kummoista menestystä vaadi mutta kuinka vain. Toki monilla aloilla pitää tehdä tottakai tulosta enemmän, lähinnä tässä tarkoitin vaan tätä nykyajan meininkiä kun esitetään niin kiireisiä ja tärkeisiä sekä materiaalipalvontaa:) Joillain aloilla se itsensä paremmuuden korostus vaan näkyy enemmän. Ja mitä tulee myyntialaan niin kyllä ainakin kiinteistönvälittäjät on jotkut aika turhantärkeää porukkaa jotka esittävät vähän liikaakin, mutta kuitenkin:)
Autossa lienee useimmille tärkeintä hyvä ajettavuus, luotettavuus, turvallisuus, mukavuus, varustelu, nykyaikaisuus eikä se onko se oma. Jos valittavana olisi vanha oma kottero tai uusi ei-oma auto eikä kustannuksia tarvitse itse maksaa, väitän että 99% ihmisistä valitsee uuden ei-oman.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 03:58"]
Kyllä, Trafista saa auton omistaja/haltijatiedot rekisterinumerolla. Lähinnä siksi, että jos on ostamassa autoa yksityiseltä, voi tarkistaa että auto on myyjän omistuksessa ja myyjällä on oikeus se myydä. Joten selviää myös se, kuka on auton haltija (haltijahan ei omista autoa).
[/quote]
Aa okei, itse kun en ole autokauppoja vielä tehnyt yksityisten kanssa, olen ajatellut että paperit voisi tehdä katsastusasemalla tms. jossa voisi varmistaa tuollaiset tiedot.. Hyvä tietää vastaisuudessa jos tulee joskus autokauppoja yksin tehtyä, ettei ainakaan varastettua autoa olisi ostamassa tms. Mutta hassua kyllä että toiset sitten uteliaisuuttaan naapureiden kohdalta tuollaisia tietoja selvittelevät, mutta meitä on monenlaisia:)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 04:40"]
Autossa lienee useimmille tärkeintä hyvä ajettavuus, luotettavuus, turvallisuus, mukavuus, varustelu, nykyaikaisuus eikä se onko se oma. Jos valittavana olisi vanha oma kottero tai uusi ei-oma auto eikä kustannuksia tarvitse itse maksaa, väitän että 99% ihmisistä valitsee uuden ei-oman.
[/quote]
Minkä auton kustannuksia ei tarvitse itse maksaa? Olen vähän ulalla näistä autojutuista ja leasing-jutuista kun en ole autoillut edes kauan:) Mutta kyllä minä voisin ajatella ajavani vanhalla kotterolla kun tykkään että se olisi oma. Jos joku lainaisi minulle uuden autonsa ja minun ei tarvitsisi maksaa yhtikäs mitään, niin sitten varmaan toki ajelisin sellaisella:)
"olen ajatellut että paperit voisi tehdä katsastusasemalla tms. jossa voisi varmistaa tuollaiset tiedot.."
Siis ethän sä katsastusasemalla mitään kauppoja tee, sen enempää yksityisen kuin autoliikkeenkään kanssa. Siellä sä vaan rekisteröit auton, jonka on oltava sun nimissä kun meet sitä rekkaan, joten kaupat ja mahdollinen luovari on oltava tehtynä.Ei katsastusasema mikään kaupantekopaikka ole.
Leasingauton kohdalla ei tarvi maksaa kuin leasinghinta/kk ja tietenkin vakuutukset, käyttömaksu ja bensat jotka kuuluu käyttäjälle, muu kuuluu sopimukseen kun auto ei ole sun.
Ja kyllä jotkut ihmiset kyselee tuollaisia. Itselläkin entistä naapuria v-tutti niin kun toinen naapuri meni ja hankki uuden mersun että se kertoi tarkistavansa ajaako velkavetoisella. Ei ilmeisesti ajanut kun ei kadenaapuri sen koommin aihetta maininnut :DDDDDD
Ex-miehellä oli aikanaan uusi urheilumersu, ei mikään mukaurheilumallinen c-coupe vaan s-sarjainen isomoottorinen, ja sillä oli hauska kulkea kun aina joku tuli liikennevaloissa viereen, ei muka katsonut ja nytkytti autoaan että varmasti pääsee liikkeelle ensin. Muutaman kerran sai kunnon naurut kun nytkyttäjän auto sammui. Mies kun ähti muutenkin aina silleen liioitellun rauhallisesti niin vierestä kaasuttaneen raivokas polkeminen kumit savuten näytti vieläkin hölmömmältä. Onhan se varmaan hauska kilpailla itsekseen.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:13"]
Mitähän mä yritän sanoa? Sitä kait, että joku voi olla aidosti tyytyväinen vanhaan autoonsa. Miksei sitä saisi sanoa ääneen?
[/quote]Siksi, että monella uuden auton omistajalla on kymmeniä tuhansia kiinni autossaan. Pelkkä arvonlasku voi olla viisi tonnia vuodessa, siihen päälle pääomakulut (todelliset jos on otettu velkaa, laskennalliset jos rahat oli otettu omalta tililtä ja ilman autohankintaa olisivat nyt muualla tuottamassa), kalliit vakuutukset (uudessa autossa käytännössä pakko olla kallis kasko ainakin jos rahoituksella) sekä takuun voimassaolon ja arvon "säilymisen" vuoksi pakolliset kalliit valohoitohuollot. Voi harmittaa ja satuttaa kuulla, että joku onkin tyytyväinen tonnin ritsaansa.
Ihme oletus täällä monella, ikäänkuin kaikki uusilla ja kalliilla autoilla ajavat olisivat peeaa eikä heillä todellisuudessa olisi varaa ajaa kuin polkupyörällä. Se vasta monia tuntuukin harmittavan ja satuttavan, että joku toinen voi ostaa tuosta vaan velattoman uuden Bemarin kun itse on kinuttava laina muutaman tonnin käytettyyn Nossaniin.
Mutta asiaan, keskusteluhan menee yleensä niin että työpaikan parkkipaikalle, rivariyhtiön pihaan jne ilmestyy työkaveri tai naapuri uudella autolla. Jo ennen kuin työkaveri on ehtinyt ulos autostaan, joku vanhalla rottelolla ajava on jo kommentoinut, kuinka hän ei vaan ottaisi velkaa autoon (mistä hän tietää, onko työkaverikaan ottanut?), kyllä hänelle vaan riittää vanhakin auto (ja siksi sen olisi riitettävä kaikille?) ja miten arvokin alenee kun ostaa uuden auton ja kuinka käytetyssä on jo kalliit kilometrit ajettuna (nimenomaan, kaikki eivät halua toisten ajamia kilometrejä ja aika tyhmä on oltava jos kuvittelee auton olevan sijoituskohde). Ei ole kukaan ehtinyt vielä pröystäillä tai kehuskella autollaan kun kateellinen rottelokuski on jo pitänyt puheen.
Tai siis, kauheaahan se on kun on noin kateellinen ja katkeroitunut toisten hankinnoista. Varsinkin kun sitä velkaa saa jokainen asiansa hoitanut ihminen, ei kun hakemaan niin ei kiristä ehkä niin kovaa toisten autot.
Elämähän ei ole aivan reilua. Harva AMG-kuski on itse omilla ansioillaan tienannut autonsa. Yleensähän tässä maassa suuret omaisuudet syntyvät eränäisin kepulikonstein. Aniharva nollasta lähtenyt ihminen törsää rahojaan typeryyksiin, vaikka olisi varaakin. Pröystäilyyn liittyy aina ikävä epäoikeudenmukaisuuden haiskahdus, joka ellottaa ns. tavallista ihmistä, joka tajuaa kyllä, ettei se erikoislääkäri/asianajaja/toimitusjohtaja aina tee sen tärkeämpää työtä kuin lähihoitaja, poliisi tai kokki. Ja joku myyntiedustaja ökyilyauton ratissa on aina vähän säälittävä näky: markkinatalouden vähäjärkinen kyykytettävä, joka on niin aivopesty, että uskoo kaiken maailman autokauppiaiden suorituskykysatuilut, vaikkei koskaan edes aja yli 120 km/h, ja ajelee vielä enimmäkseen Suomessa talvikeleillä, jolloin korollalla uskaltaa ajaa tasan yhtä lujaa kuin sillä suorituskyvyltään ylivertaisella statuksenkohotusautolla.
Itsenäinen ajattelija, eli korollakuski, voi myhäillä partaansa ja miettiä niitä asioita, joita hän voi tehdä niillä kymppitonneilla, jotka säästyvät ylikalliin auton hankinnasta.
"Pröystäilyyn liittyy aina ikävä epäoikeudenmukaisuuden haiskahdus"
Epäoikeudenmukaisuuden? Mitä epäoikeudenmukaista siinä on, että kaikki eivät ole rikkaita, kaikki eivät ole kauniita, kaikki eivät ole älykkäitä? Jos kaikki olisivat, ei kenelläkään olisi enää mihin pyrkiä. AMG-Mersun ja Ferrarin viehätys on juuri siinä, että niitä ei ole kaikilla eikä tule koskaan olemaankaan, niinkuin kaikki naiset eivät koskaan tule olemaan hyvävartaloisia, hoikkia kaunottaria tai kaikkien lapset luokan priimuksia ja 12 laudaturin kirjoittajia tai miehet menestyviä uraohjuksia. Kaikki eivät koskaan tule asumaan kivitalossa järven rannalla ja tienaamaan 100 000e vuodessa. Jos kaikki kykenisivät tuohon, ei kenenkään olisi järkeä opiskella, ryhtyä yrittäjäksi, ottaa taloudellisia riskejä.
Mutta ei siinäkään mitään järkeä ole, että ihmisten pitäisi vain tyytyä matalapalkkaduuneihin, Corollanromuihin ja kerrostalokaksioihin siksi, ettei kenellekään vaan tule katkera ja paha mieli.
Ja esim. minä olen "markkinatalouden kyykytettävä", joka en halua ajaa huonolla, vanhalla raminäkotterolla joka päivä satojakin kilometrejä, kelissä kuin kelissä ja aiheuttaa asiakkaissa supattelua siitä, olenkohan edes luotettava bisneskumppani vai onko minulla ulosotto päällä tai muita talousvaikeuksia kun autoni poikkeaa siitä, mitä se muilla alan ihmisillä on. Autoa voidaan ajatella myyntityössä vähän kuin työasuna; tietyissä töissä on pukeuduttava tietyllä tavalla, koska se kuuluu asiaan. Samoin myyntitöissä kuuluu asiaan ajaa tietynlaisella autolla, pukeutua tietyllä tavalla ja näyttää tietyltä. Vakuuttavuus, imago, luotettavuuden mielikuva muodostuu noista asioista. Arvatenkaan et ole myyntitöitä tehnyt, b-to-b.
Eikä niitä autokauppiaiden suosituskykysatuiluja tarvitse uskoa, minulla on ainakin tapana koeajaa auto ennenkuin sellaisen laitan tilaukseen. Tosin jos ajaa niinkuin useimmat naiset ja vanhukset, niin samahan se silloin on vaikka köröttäisi Micralla kun kaasua ei uskalla painaa ja liian isolla vaihteella mennään auto nykien :D
Entä jos ylimääräistä onkin satojatuhansia? Silti on vaan oltava korollakuski ja ajettava huonolla autolla. Ei rahojaan mukaansa saa ja surkeaa sekin on että vanhainkodissa on katseltavana kyllä iso tiliote, mutta rahoistaan ei koskaan ole nauttinut. Mukaan niitä ei saa, joten parempi laittaa ne vaikka ökyautoon kuin makuuttaa tilillä. Vaikka jotkut saa kyllä jotain ihme kiksejä siitäkin, ostetaan käytettyjä rääsyjä ja sienisiä kenkiä kirpparilta, ajetaan p-koilla romuilla ja asutaan kälysissa vanhoissa taloissa ja myhäillään, kuinka paljon on säästöjä ja presidenttikahviakin tekisi mieli ostaa mutta kun se on niin kallista niin otetaan euroshopperia.
"Elämähän ei ole aivan reilua"
Onko joku väittänyt? Siksikö että naapurilla ei ole varaa hankkia ökyautoa, kukaan muukaan ei saisi sellaista hankkia? Kaikkeen elämässä ei voi vaikuttaa, mutta taloustilanteeseensa voi. Suomessa on kenellä tahansa mahdollisuus perusvarakkuuteen ja hyvään toimeentuloon. Koulutus on ilmainen vaikka kuinka korkealle ja sitä vielä tuetaan rahallisesti opintotukijärjestelmän muodossa joten oli lähtökohdat mitkä tahansa, jokaisella on mahdollisuus mihin haluaa. Työelämässä on tehtävä työnsä hyvin ja aivan varmasti etenee. Jos ja kun pariutuu ja perustaa perheen, siinäkin kannattaa käyttää järkeä eikä huolia mitä tahansa työnvieroksujanaista tai kaljasieppomiestä kotiin laahustamaan kun itse käy töissä vaan vaatii kumppaniltaankin perusarvoja. Lapsiakin voi tehdä vasta kun on tuntenut edes muutaman kuukauden ja harkitusti, ei oho-metodilla. Ei sitä tuon kummempaa tarvitse tehdä niin jokainen pääsee "öky"autolla ajamaan ja "öky"asuntoalueelle "öky"kämppään asumaan.
Aika ristiriitaisia on nämä viestit. Yksi sanoo, että elämä ei ole koskaan ollut reilua eikä sen pidäkään olla, ja toinen taas väittää, että Suomessa on kenellä tahansa mahdollisuus perusvarakkuuteen ja hyvään toimeentuloon ja jokaisella on mahdollisuus mihin haluaa. Ja jos lapset tekee harkitusti niin jokainen pääsee "öky"autolla ajamaan ja "öky"asuntoalueelle "öky"kämppään asumaan...
Oletteko te kännissä vai tyhmiä? Ensinnäkin ihmisten perslihakset ovat hyvin erilaisia, eli koulutuksen avulla satojen tuhansien vuosituloihin ei voi kaikki päästä jo pelkästään kognitiivisten kykyjensä rajallisuuden takia. Lisäksi niitä ökyhommia ei todellakaan ole kaikille tarjolla, ja jos ihan rehellisiä ollaan, jonkun on perseetkin pyyhittävä ja juopot kuskattava pois ökyilijöiden citynäkymää pilaamasta. Aikuinen ihminen yleensä tajuaa, että varallisuuden jakautuminen on melko sattumanvaraista ja kaukana reilusta tai oikeudenmukaisesta, kohtuullisesta nyt puhumattakaan. Rahalla leveily osoittaa perustavanlaatuista epäkypsyyttä ja itsekeskeisyyttä, koska vielä nykyäänkin nyky-Suomessa on miljoonia ihmisiä, jotka eivät koskaan pysty omilla valinnoillaan ja työnteollaan niitä kohtuullisesti tienaamaan. Tietenkin jos prioriteetit ovat ne, että AMG ensin, sitten vuokrakaksio, niin okei, mutta turha on ihmetellä miksi kovaa työtä tekevä kohtuullisenkokoisessa perheasunnossa asuntovelkaa makseleva korollakuski (joka on saattanut sairastaa tai joutua muuten omaa syyttään köyhtymään) saattaa mielessään halveksia AMG-kuskia, joka kokee tarpeelliseksi korostaa ylimääräistä rahaansa.
Itse en ole koskaan tavannut fiksua ökyautoilijaa. En yhtäkään. Enimmäkseen ne on jotain vähä-älyisiä ammattiurheilijoita tai muita egovammaisia mammonanpalvojia.
"AMG ensin, sitten vuokrakaksio"
Valtaosa ihmisistä asuu omistusasunnoissa, muistaakseni yli 70% talouksista omistaa kämppänsä. Vuokra-asuminen ei siis ole lainkaan oletus, edes Corollakuskien kohdalla.
Ja ei tietenkään kaikille riitä "ökytöitä", mutta ei se mielestäni riitä vielä perusteeksi tyytyä minimiin. Jos jokainen ajattelisi, että ei minun kannata koska kaikille ei riitä, niin kuka silloin tekisi ne "ökytyöt", jotka nekin ovat tärkeitä.
En sitäpaitsi ymmärrä ajattelua, että opiskella ei kannata. Minä olen hankkinut tutkinnon alalta, jota en työkseni tee enkä ole koskaan edes tehnyt. Ala kiinnosti minua ja halusin oppia siitä lisää, joten aikuisopiskelin sen vanhan tutkintoni lisäksi työni ohessa. Minun on vaikea ymmärtää niitä, jotka menevät suoraan peruskoulusta tyyliin kauppaan töihin ja sitä sitten eläkeikään elleivät joudu pitkäaikaistyöttömiksi, opiskelematta koskaan mitään ja olematta koskaan kiinnostunut mistään. Paitsi jostakin salkkareista ja tähtientansseista ja julkimoiden tekemisistä.
Enkä ole katkera ihmisten Mersuista ja ökytaloista, koska itsehän he ovat ne ansainneet ja niiden eteen vaivaa nähneet, joten heillä on täysi oikeus käyttää omat rahansa mihin haluavat. Ankeaa olisi jos kaikilla olisi halpa rämä auto, kaikki asuisivat 70-luvun lähiökuution ahtaassa kopissa ja kävisivät 10 tuntipalkalla töissä. On ainakin mitä tavoitella, ihan tavallisia ihmisiä useimmat "ökytkin" on, ne vaan on käyttäneet vähän järkeäänkin. Kaikkeen ei voi itse vaikuttaa, mutta aika moneen asiaan voi (kuten koulutus, puoliso, oma asenne).
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 03:05"]
En tarkoita mitään vakuutusta, jonka kuka tahansa saa autolleen vaan huolenpitosopimusta, johon kuuluu ns. jokapäiväinen auton käyttökunnossapito, mm. polttimot ja pyyhkijänsulat ja tietenkin normaalit määräaikaishuollot ilman eri veloitusta. Noita saa nykyään jo vähän joka merkille ja kauppakasseista alkaen. Vanhoille autoille ei saa.
"Mitä se sitten mielestäsi kertoo jos ajaa vaikkapa entisöidyllä uuden näköisellä Kuplalla esimerkiksi?"
Lienee kai sanomattakin selvä, että harrasteautot ja entisöinti on hieman eri asia kuin ajaa jollakin juuri ja juuri kasassa pysyvässä koslalla ruosteet kukoistaen, seuraavaa katsastusta kammoten. Autojen entisöinti on sitäpaitsi kallista puuhaa; vaikka aihion saisi tonnilla, sen entisöintiin osien hakuineen ja maalauksineen saa uppoamaan monta tonnia, puhumattakaan oman työn määrästä. Nuorena jenkkiautopiireissä (nimenomaan niitä näyttelyissä olevia entisöityjä) liikkuneena teen hyvinkin selvän eron vanhan auton ja vanhan laitetun auton välillä. Ne tavalliset koslat, joita tiet on täynnä, ei ole mitään harrasteautoja.
"he haluavat ylentää itsensä jotenkin paremmaksi/menestyneemmäksi niinkin koomisella asialla kuin autolla"
Et sitten ilmeisesti ole tehnyt myyntityötä eikä kukaan tuttavasikaan (myyntityöllä en tarkoita kaupanmyyjää tai puhelinmyyjää vaan asiakaskäyntejä ja kunnon kauppaa kunnon tuotteilla tekevää reppuria)? Niissä hommissa useimmat asiakkaat (ja kilpailevien firmojen myyntitykit) ajattelevat, että olet niin hyvä kuin miltä näytät ja siihen liittyy imago; ulkonäkö, pukeutuminen ja auto jolla tulet paikalle. Ei oikein vakuuta päräyttää asiakkaan luo jollakin vanhalla Escortilla vaikka jonkun toimistotyöntekijän työmatka-autona se olisikin vallan pätevä.
[/quote]
Muahahha! Mainitsemasi sopimuksen saa tehtyä korjaamokohtaisesti automerkistä tai vanhuudesta riippumatta. Sen sijaan leasing-autoissa se on tietystä vuosiluokasta ylöspäin useimmiten.
Ja nimenomaan, siinä myyntityössä - käytetään leasing-autoja sen sijaan että ostettaisiin omalla lompakolla kulkine. Ettei nyt sattuisi sinullakin olemaan liisari?
Mainittakoon tässä väliin että omistan itse 90-luvun alun "teinibemarin" joka näyttäisi varmasti tavallisen tallaajan silmiin siltä ruosteiselta romulta tai vastaavasti "amiskotterolta". Sen sijaan ihminen joka todella tietää autoista, voi korvakuulolla päätellä ettei siellä konepellin alla pyörikään ihan perustekniikka.
Ja tätä perustekniikkaa ei rakennetakaan ihan millään ammattikoululaisen lompakolla. Ei siis pidä pelkästään ulkonäön perusteella tuomita liikennevaloissa olevaa viereistä "rotiskoa" kun hivelee oman liisarinsa rattia josta maksaa vain muutaman satasen kuukaudessa, eikä koskaan omaksi.
Miksikö sitten panostaa tonneittain autoon mistä ei tule saamaan omiaan pois, ja miten hemmetissä kehtaan ajaa moisella romulla joka varmasti saastuttaakin koska niin vanha?
Auto on tarkoitettu kilpa-ajoon (radalla, tietenkin), mutta mikään ei estä käyttämästä autoa vaikka kauppakassina kesäkautena.
Rahaa en ole siinä toivossa laittanut autoon kiinni että haluan saada siitä omani pois, mikäli se joskus toiseen kotiin löytää.. vaan saadakseni haluamani tulokset harrastuksessani.
Ja mitä niihin päästöihin tulee.. on muuten ympäristöystävällisempi kuin moni tuliteräkään auto ;) Tätä epäilevät voivat vilkaista vaikka googlesta mitä etanoli mahtanee olla.. ja on muuten halpaakin!
Terveisin, vanhalla romulla ajeleva kusipääbemaristi ;) (jota ei muuten kiinnosta sen enempää muiden mielipiteet omasta koslasta, kuin alkaisi itsekään kritisoimaan millä joku muu ajaa, koska auto on minulle minun autoni, ei auto jolla haluaisin viestiä jotain muille kuin todistellakseni jotain..)