Viro kouluttaa suomalaiset maksusta eläinlääkäriksi
Kommentit (15)
Ihan järjetön tämä suomalainen korkeakoulujen hakutilanne. Varsinkin lääkikseen. Hyviä ja motivoituneita nuoria ja vanhempiakin jotka haluavat alalle, mutta ei. Pulaa kyllä on mutta näköjään lisäkäsiä ei haluta.
Yksityiset koulut tännekin. Saadaan myös taso nousemaan kun kukaan täyspäinen ei suostu maksamaan mistään hoitotieteen opetuksesta.
Suomi kouluttaa ilmaiseksi muualta tulevat ? Joutuvatko maksamaan mitään ?
Itse olen hakenut viisi vuotta lääkikseen..:D tutunkuuloinen tilanne siis! Olisin päässyt opiskelemaan opettajaksi aiemmin, mutta halusin yrittää vielä. Nyt ikää 27-vuotta ja edelleen haetaan. Ei ole varaa maksaa 10tonni kuuussa opinnoistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut viisi vuotta lääkikseen..:D tutunkuuloinen tilanne siis! Olisin päässyt opiskelemaan opettajaksi aiemmin, mutta halusin yrittää vielä. Nyt ikää 27-vuotta ja edelleen haetaan. Ei ole varaa maksaa 10tonni vuodessa opinnoistakaan.
Ja sitten masentuvat tuossa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut viisi vuotta lääkikseen..:D tutunkuuloinen tilanne siis! Olisin päässyt opiskelemaan opettajaksi aiemmin, mutta halusin yrittää vielä. Nyt ikää 27-vuotta ja edelleen haetaan. Ei ole varaa maksaa 10tonni vuodessa opinnoistakaan.
Oletko ikinä laskenut, kuinka paljon olet menettänyt rahassa, kun olet jäänyt kotimaahan odottamaan sitä kouluun pääsyä?
Lääkäriliitto haluaa pitää lääkäreiden koulutuspaikkojen määrän tarkoituksella vähäisenä, jotta lääkäreiden palkkoja voidaan pitää korkealla. Vain tästä syystä Suomessa on lääkäripula.
Kaikki Euroopan yliopistot on samalla lailla auki maksukykyisille. Ja muunkin maailman, mutta Euroopassa ja etenkåän EUssa ei juurikaan tarvitse pelätä akreditointiongelmia (Helsingin psykoterapeuttikoulutuksessa joo, mutta sen ongelma on lähinnä siinä, että se ei ole selkeästi alempi korkeakouoututkinto, vaan yliopiston myöntämä erillistutkinto, jotka on lähtökohtwisesti vähemmän standardisoituja)
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjetön tämä suomalainen korkeakoulujen hakutilanne. Varsinkin lääkikseen. Hyviä ja motivoituneita nuoria ja vanhempiakin jotka haluavat alalle, mutta ei. Pulaa kyllä on mutta näköjään lisäkäsiä ei haluta.
Lääkäriliitto on tehnyt vuosikymmeniä töitä, että Suomeen saataisiin krooninen lääkäripula.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiset koulut tännekin. Saadaan myös taso nousemaan kun kukaan täyspäinen ei suostu maksamaan mistään hoitotieteen opetuksesta.
Opetuksen muuttaminen maksulliseksi ei nosta opetuksen tasoa vaan laskee hyväksyttävien opiskelijoiden tasoa.
Virossa ymmärretään bisneksen päälle, Suomessa ei. Täällä koulutetaan ulkomaalaiset ilmaiseksi ja aloille, jotka eivät työllistä. Sitten syytellään rasismista kun eivät työllisty ja lähtevät muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetuksen muuttaminen maksulliseksi ei nosta opetuksen tasoa vaan laskee hyväksyttävien opiskelijoiden tasoa.
Opetuksen pitäminen maksuttomana laskee opetuksen tasoa kun poliittisilla päätöksillä ja opetusministeriön kampaviinerihankkeilla lisätään opetusvuosia ja tarpeettomia helpotnopat-kursseja.
Sellainen Virossa koulutettu eläinlääkäri tappoi koirani, hoitovirhe, väärä diagnoosi ja väärä lääkitys. Ei tutkinut kunnolla. Että silleen. Kaipa näitä sattuu suomessakin koulutetuille, mutta omalle kohdalle ei ole osunut. Luottamus eläinlääkäreihin meni kyllä totaalisesti.
Suomessa hyvätkään ei pääse kouluun