Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ei saada as.tukea mutta TT-tukea kyllä???

Vierailija
25.09.2013 |

Siis tilanne on tämä; molemmat pienipalkkaisessa duunissa (alle 2000/kk molemmilla), lapsia 4 joista 1. 17v (ei siis lapsilisää kuin 3:sta lapsesta), kahdesta lapsesta maksetaan vielä tarhamaksut.

Asutaan kaupunginvuokra-asunnossa jossa vuokra nousee yli 30€ ensi vuonna (on sitten hieman yli 1000€) . Menohin laskin lisäksi matkakulut paikallisliikenteen mukaan (vaikka auolla joudummekin kulkemaan) sekä sähkölaskun / kk ja ulosottoon maksamani summan.

 

Asumistukea ei siis saada (bruttotulot liian korkeat, hehe heh ja omavastuuosuus on just ja just yli vuokran), mutta toimeetulotukilaskurin mukaan saisimme tt-tukea yli 600€/kk!!!! Mitä helvettiä?

 

Eihän tuossa ole mitään järkeä! Kun eikös tt-tuki ole SE viimeinen tuki?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en siihen laskuriin laittanut noita harrastuskuluja, puhelinlaskuja tai autonkuluja ollenkaan! Vain ne mitkä tiedän, että otetaan huomioon... Uo oli ainoo ylimääräinen minkä laitoin koska oletin,että se huomioidaan (kuten kaverillani). Matkakulutkin julkisenliikenteen mukaan (joka on melkein sama kuin nuo auton kulut), ja koska bensan hinta EI ole vakio, vaan joskus kalliimpaa ja joskus halvempaa niin siksi laitoin tuon bensan hinnan riippuvuuden... Julkisilla ei todellakaan pääse töihin klo 5 aamulla ellet sitten lähde ed. iltana. Huonot on juu yhteydet. Lähemmäksi olemme koittaneet päästä mutta ei onnaa..

 

Ja noille parille jotka kouhkaavat noista veloista... Niin huomaattehan, että VAIKKA niitä ei oteta huomioon niin silti saisimme tt-tukea!

 

Ja olisimme siis saanet tuota tukea jo melkein koko tämän vuoden (koska vuokran nousu on tosiaan vain 30€) mutta EMME ole hakeneet kun en tajunnut, että voisi sieltä jotain saadakin, KOSKA olemme molemmat TÖISSÄ!!!!

 

Ja jonkunhan ne "paskahommatkin" on tehtävä. Me molemmat viihdymme oikein hyvin töissämme ja työpaikoillamme joten vaihtamiseen ei ole tarvetta, palkka vaan on huono, menee sentään TESsin mukaan eikä millään mutu-tuntumalla.

 

ap

 

Vierailija
42/49 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin itseasiassa toimeentulotuessa on pykälä jonka mukaan työssäkäyvälle kannustimena ei oteta huomioon 20% hänen tienaamistaan tuloista (max. summa kuitenkin 150€) eli oikeastaan jos toimeentuloki oli laskelman mukaan 111€ niin tuon kannustimen kanssa saisitten siis 111 + 150 eli yht. 261€

Monelle voi tulla yllätyksenä se että myös työssäkäyvät voivat joutua tilanteeseen että saavat toimeentulotukea koska tulot miinus menot aiheuttavat toimeentulovajeen eli käteen ei jää sitä perussumma mitä henkilölle on jäätävä elämiseen vuokran, sähkön, veden, sairaskulujen (julkisella puolella), lääkkeiden, päivähoitomaksujen ja työmatkojen jälkeen.

 

Jos työtätekevä saa toimeentulotukea tämä tarkoittaa käytännössä sitä että hänelle jää elämiseen vain tuo 150€ enemmän mitä jäisi työttömänä ollessaan.

 

Jos perheessä on 2 tai useampi lapsi niin nettotulojen pitää olla karkeasti ottaen vähintään 3000€ (mukaanlukien lapsilisät) jotta saavuttaisi työtöntä paremman elintason varsinkin jos on päivähoitoikäisiä lapsia joista joutuu maksamaan helposti täydet hoitomaksut melko pienilläkin bruttotuloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:43"]

Ai niin itseasiassa toimeentulotuessa on pykälä jonka mukaan työssäkäyvälle kannustimena ei oteta huomioon 20% hänen tienaamistaan tuloista (max. summa kuitenkin 150€) eli oikeastaan jos toimeentuloki oli laskelman mukaan 111€ niin tuon kannustimen kanssa saisitten siis 111 + 150 eli yht. 261€

Monelle voi tulla yllätyksenä se että myös työssäkäyvät voivat joutua tilanteeseen että saavat toimeentulotukea koska tulot miinus menot aiheuttavat toimeentulovajeen eli käteen ei jää sitä perussumma mitä henkilölle on jäätävä elämiseen vuokran, sähkön, veden, sairaskulujen (julkisella puolella), lääkkeiden, päivähoitomaksujen ja työmatkojen jälkeen.

 

Jos työtätekevä saa toimeentulotukea tämä tarkoittaa käytännössä sitä että hänelle jää elämiseen vain tuo 150€ enemmän mitä jäisi työttömänä ollessaan.

 

Jos perheessä on 2 tai useampi lapsi niin nettotulojen pitää olla karkeasti ottaen vähintään 3000€ (mukaanlukien lapsilisät) jotta saavuttaisi työtöntä paremman elintason varsinkin jos on päivähoitoikäisiä lapsia joista joutuu maksamaan helposti täydet hoitomaksut melko pienilläkin bruttotuloilla.

[/quote]

 

Lasketaanko tuo 20% yhteensä vain molempien palkasta eli 2 x 20%?

 

Ja, nuo BRUTTOtulorajat on kyllä aika matalat vars. tarhamaksuissa ja. as.tuessa.

Samoin kuin opintotuessa, nykyisillä tuloilla tuo 17v saa opintotukea huimat 20€/kk

 

ap

Vierailija
44/49 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te olette aiemmin pärjänneet, siis ennen tuota kolmenkymmenen euron korotusta kuukaudessa? Olette maksaneet kaikki pakolliset kulut itse? Olette maksaneet lasten harrastukset, itse? Olette maksaneet vapaaehoisesti ulosotto, itse? 

Vierailija
45/49 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:05"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:43"]

Ai niin itseasiassa toimeentulotuessa on pykälä jonka mukaan työssäkäyvälle kannustimena ei oteta huomioon 20% hänen tienaamistaan tuloista (max. summa kuitenkin 150€) eli oikeastaan jos toimeentuloki oli laskelman mukaan 111€ niin tuon kannustimen kanssa saisitten siis 111 + 150 eli yht. 261€

Monelle voi tulla yllätyksenä se että myös työssäkäyvät voivat joutua tilanteeseen että saavat toimeentulotukea koska tulot miinus menot aiheuttavat toimeentulovajeen eli käteen ei jää sitä perussumma mitä henkilölle on jäätävä elämiseen vuokran, sähkön, veden, sairaskulujen (julkisella puolella), lääkkeiden, päivähoitomaksujen ja työmatkojen jälkeen.

 

Jos työtätekevä saa toimeentulotukea tämä tarkoittaa käytännössä sitä että hänelle jää elämiseen vain tuo 150€ enemmän mitä jäisi työttömänä ollessaan.

 

Jos perheessä on 2 tai useampi lapsi niin nettotulojen pitää olla karkeasti ottaen vähintään 3000€ (mukaanlukien lapsilisät) jotta saavuttaisi työtöntä paremman elintason varsinkin jos on päivähoitoikäisiä lapsia joista joutuu maksamaan helposti täydet hoitomaksut melko pienilläkin bruttotuloilla.

[/quote]

 

Lasketaanko tuo 20% yhteensä vain molempien palkasta eli 2 x 20%?

 

Ja, nuo BRUTTOtulorajat on kyllä aika matalat vars. tarhamaksuissa ja. as.tuessa.

Samoin kuin opintotuessa, nykyisillä tuloilla tuo 17v saa opintotukea huimat 20€/kk

 

ap

[/quote]

 

Valitettavasti muistaakseni tuo kannustin annetaan vain kerran perhettä kohden eli 150€ per perhe on maksimi koska perheen tulot muutenkin katsotaan yhteisiksi. Se on minustakin väärin koska jos perheessä on kaksi kokopäivätyötä tekevää niin kyllä heidän pitäisi saada vaikka kaksi kertaa tuo 150€ eli 300€ enemmän kun vastaava työtön perhe.

150€ lisätulo perheelle jossa kaksi käy töissä verrattuna siihen että kummatkin ovat työttömänä on aika törkeän mitätön.

Vierailija
46/49 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:09"]

Miten te olette aiemmin pärjänneet, siis ennen tuota kolmenkymmenen euron korotusta kuukaudessa? Olette maksaneet kaikki pakolliset kulut itse? Olette maksaneet lasten harrastukset, itse? Olette maksaneet vapaaehoisesti ulosotto, itse? 

[/quote]

 

Kyllä ,olemme maksaneet KAIKKI itse... Välillä on tehnyt kyllä todella tiukkaa mutta selvitty ollaan...

 

Toisen auton myimme keväällä pois ja niillä rahoilla teimme reissun Legolandiin Tanskaan, ja sekin oli budjettimatka, rahaa meni yhteensä 1100 € matkoineen yms ja reissussa oltiin viikko...Jonkin verran jäi rahaa joilla ostin lapsille tulevaksi talveksi talvivaatteet kaupasta uutena (tosin alennuksella).

 

Minä kuljen töihin nykyään fillarilla koska matkani on lyhyempi kuin miehellä ja koska julkisilla menisi kauemmin. Positiivista on se, että näkyy kropassa :)

 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/49 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

*reps*

 

Olette tähän mennessä maksaneet kaiken itse, nyt se 30 egen korotus saa perheenne talouden raiteiltaan? No, paljonko maksat vapaaehtoisesti sitä uo-velkaa?

 

Eikun oikeesti, kait sä ymmärrät, että ensin maksetaan eläminen, pakolliset, sitten vasta vapaaehtoiset velat... tavallaan.

 

Miksi et muuten hae sitä tt-tukea???

Vierailija
48/49 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:24"]

*reps*

 

Olette tähän mennessä maksaneet kaiken itse, nyt se 30 egen korotus saa perheenne talouden raiteiltaan? No, paljonko maksat vapaaehtoisesti sitä uo-velkaa?

 

Eikun oikeesti, kait sä ymmärrät, että ensin maksetaan eläminen, pakolliset, sitten vasta vapaaehtoiset velat... tavallaan.

 

Miksi et muuten hae sitä tt-tukea???

[/quote]

 

Ei tuo 30 € saa mitenkään talouttamme nurin.

Tämä juttu lähti siitä kun juttelin kaverini kanssa ja hän näytti omia päätöksiään. Joten sain kimmokkeen tehdä laskurilla laskelman joka olikin siis miinusmerkkinen eli meillä olisi oikeus saada tt-tukea! Laskuri vaan antoi sen miinuksen 600€ joka minua hämmästytti kovin...

Ja siis oli liikaa, mutta olisimme SILTI oikeuttettuja tt-tukeen..

 

Missä mahtaa olla vika, palkassa luulisin, mutta Tessin mukaan mennään joten isompaa liksaa ei ole luvassa vai ehkäpä noissa tulorajoissa? Ja koska tosiaan duunimestamme ovat kivoja samoin kuin duunit niin en näe järkeä hakea ehkä mahdollisesta paskempaan paikkaan töihin siksi, että saisi käteen jokusen satasen enemmän....

 

ap

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/49 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuo 17vuotias opintotukea tms.?Sillä nekin lasketaan tuloiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän