ei saada as.tukea mutta TT-tukea kyllä???
Siis tilanne on tämä; molemmat pienipalkkaisessa duunissa (alle 2000/kk molemmilla), lapsia 4 joista 1. 17v (ei siis lapsilisää kuin 3:sta lapsesta), kahdesta lapsesta maksetaan vielä tarhamaksut.
Asutaan kaupunginvuokra-asunnossa jossa vuokra nousee yli 30€ ensi vuonna (on sitten hieman yli 1000€) . Menohin laskin lisäksi matkakulut paikallisliikenteen mukaan (vaikka auolla joudummekin kulkemaan) sekä sähkölaskun / kk ja ulosottoon maksamani summan.
Asumistukea ei siis saada (bruttotulot liian korkeat, hehe heh ja omavastuuosuus on just ja just yli vuokran), mutta toimeetulotukilaskurin mukaan saisimme tt-tukea yli 600€/kk!!!! Mitä helvettiä?
Eihän tuossa ole mitään järkeä! Kun eikös tt-tuki ole SE viimeinen tuki?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 18:12"]
siis tota 2000eur tuloilla netto on 1500. Eli 2* 1500 + lapsilisät tekee siis 3300E/kk.
Tuosta vuokraan tonni, niin miten te sen 2 tonnia tuhlaatte niin että tt-tukea pitäis vielä saada
[/quote]
Unohdat, että on muitakin laskuja kuin vuokra, ja ihan sellaisia laskuja mitä sos. tsto ottaa huomioon, kuten päivähoitomaksut. työmatkat (julkisen mukaan vaikka omaa autoa joutuukin käyttämään), kotivakuutus sekä lämmitys- ja vesikulut...
Asuntoa ei saada vaihdettua, on kyllä koitettu. Tääkin on hitusen liian pieni, 95m2.... tuo 17v "asuu" vaatehuoneesa koska ei muuten olisi omaa rauhaa....
ap
[/quote]
Mutta oletko laskenut toimeentulotuen laskurilla niin että olet pistänyt sinne menoihin myös tuon vapaaehtoisesti maksamasi summa ulosottoon. Tällöin tulos on virheellinen. Jos tulot on niin pienet että ulosottovirasto ei voi ulosottaa mitään niin ei ole sossun asia auttaa sinua velanlyhentämisessä. Toki voit tehdä sen jos pystyt mutta nettotuloina teillä huomioidaan nettotulot sellaisenaan ilman että otettaisiin huomioon ulosottoon menevä summa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 18:15"]
Kuule pistä tähän teidän perheen kaikki tulot nettona (eli verojen jälkeen) eriteltynä ja voin laskea saatko sitä tukea ja minkä verran. (tarkempi summa pitäisi olla tiedossa kun se että tienaatte kumpikin alle 2000€) Vuokra taisi olla tonnin. Vapaaehtoista maksua ulosottoon et voi laittaa kuluksi. Ulosotettu osa otetaan huomioon vain jos se on ulosotettu väkisin palkasta tai etuudesta.
[/quote]
siis ei oteta UO:ta huomioon, ok.. kai sekin riippuu ihan virkailijasta koska tiedän että eräällä ystävälläni otetaan huomioon... Tuon takia mä rupesin laskemaankin noita juttuja..
Tulot 1450 + 1640 (miehellä pienempi veropros. koska käy töissä toisessa kunnassa) , lapsilisä 3 lapsesta 315 (siitä vähennetään 50 liikaa maksettuja as. tukia joita tuli aikoinaan Kelan virheen takia) ja esikosta elarit 150 Kelasta.
Menot: vuokra 1003, matkakulut yht n 150 (riippuen bensan hinnasta), kotivakuutus 30/kk, sähkö 80/kk, vesimaksut 6henk. 120/ kk, päivähoito n. 200/kk. Nämä siis niitä mitä otetaan sos.tsossa huomioon, kaiketikin...
Muita menoja 200 UO ja puhelinlaskut yht koko perheeltä n. 80 /kk (4 liittymää), ja lasten harrastuskulut yhteensä n.250/ kk (jalpkallo, satubalettia ja sählyä, sis myös varusteet jyvitettynä /kk). Ja sitten tietysti ne pakolliset autonkulut: vakuutus ja verot n. 50/kk
ap
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 18:22"]
Aiheen vierestä - Minkä takia maksatte ulosottoa? Miten siis pitää ryssiä, että tulee ulosottoviraston asiakkaaksi?
[/quote]
Koska aina ei käy niin kuin saduissa....
Ihmettelen, jos tukea saisitte noilla tuloilla ja etenkin noilla vapaaehtoisilla menoilla, joita teillä on paljon!
Laskelman mukaan taloutenne menot ovat 3558.85 euroa, ja tulot 3395.00 euroa.
Arviolaskelman mukaan olette oikeutettu toimeentulotukeen, jonka suuruus on 163.85 euroa
Tässä on menoihin listattu vesi, sähkö, vakuutus, vuokra, työmatkat ja päivähoito. Muita kuluja ette sossusta tule saamaan läpi.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 18:15"]
Kuule pistä tähän teidän perheen kaikki tulot nettona (eli verojen jälkeen) eriteltynä ja voin laskea saatko sitä tukea ja minkä verran. (tarkempi summa pitäisi olla tiedossa kun se että tienaatte kumpikin alle 2000€) Vuokra taisi olla tonnin. Vapaaehtoista maksua ulosottoon et voi laittaa kuluksi. Ulosotettu osa otetaan huomioon vain jos se on ulosotettu väkisin palkasta tai etuudesta.
[/quote]
siis ei oteta UO:ta huomioon, ok.. kai sekin riippuu ihan virkailijasta koska tiedän että eräällä ystävälläni otetaan huomioon... Tuon takia mä rupesin laskemaankin noita juttuja..
Tulot 1450 + 1640 (miehellä pienempi veropros. koska käy töissä toisessa kunnassa) , lapsilisä 3 lapsesta 315 (siitä vähennetään 50 liikaa maksettuja as. tukia joita tuli aikoinaan Kelan virheen takia) ja esikosta elarit 150 Kelasta.
Menot: vuokra 1003, matkakulut yht n 150 (riippuen bensan hinnasta), kotivakuutus 30/kk, sähkö 80/kk, vesimaksut 6henk. 120/ kk, päivähoito n. 200/kk. Nämä siis niitä mitä otetaan sos.tsossa huomioon, kaiketikin...
Muita menoja 200 UO ja puhelinlaskut yht koko perheeltä n. 80 /kk (4 liittymää), ja lasten harrastuskulut yhteensä n.250/ kk (jalpkallo, satubalettia ja sählyä, sis myös varusteet jyvitettynä /kk). Ja sitten tietysti ne pakolliset autonkulut: vakuutus ja verot n. 50/kk
ap
[/quote]
Noilla antamillasi tiedoilla ette saa toimeentulotukea arviolta kuin 100 € kk:ssa, laskurilla laskettuna. Toimeentulotuessa EI oteta huomioon autonne kuluja, polttoainetta, (paikallisliikennemasu huomioidaan kyllä ) puhelinlaskuja, harrastuskuluja, eikä ulosottoa.
No voi hyvät ihmiset, mä haluan nähdä sossun, joka korvaa ulosottoon menneet rahat!!!! Ei se yksinkertaisesti toimi noin, ainakaan silloin, jos mennään lakipykälien mukaan. Ulosotettua summaa ei lasketa menoksi missään vaihessa toimeentulohakemusta.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 18:46"]
No voi hyvät ihmiset, mä haluan nähdä sossun, joka korvaa ulosottoon menneet rahat!!!! Ei se yksinkertaisesti toimi noin, ainakaan silloin, jos mennään lakipykälien mukaan. Ulosotettua summaa ei lasketa menoksi missään vaihessa toimeentulohakemusta.
[/quote]
Noh, tuttavallani kyllä otetaan menoina huomioon. Olen siis nähnyt ne päätökset....
ap
Ne otetaan huomioon, jos on tehty ulosmittauspäätös ja ne otetaan suoraan palkasta. Vapaaehtoisesti maksettuja ei oteta huomioon.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 15:09"]
Mättää siinä,että teillä on liian suuret asumismenot.
[/quote]
Ai millä lailla isot asumiskulut? Täältä ei kuule saa tämän kokoista asuntoa alle tonnilla millään ja kauemmaksi ei toedellakaan kannata muuttaa, matkakulut katsos nousee...
Ja asunnon koko on 95m2 eli 4 h ja keittiö, wc, kylppäri ja se vaatehuone joka on nyt teinin käytössä...
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 12:43"]
Tässä se taas nähdään että työnteko ei kannata. Jos noilla tuloilla saa toimeentulotukea niin huhhuh! Mitä järkeä on opiskella kun sossu takaa pienituloisen elintason?
[/quote]
MItäköhän oikein tarkoitit sanomalla että "jos noillakin tuloilla saa toimeentulotukea"? Toimeentulotuen perusosan summa on vakio eli riippumatta siitä onko henkilö työtön tai töissä eli riippumatta alkuperäisista bruttotuloista niin kutakuinkin kummatkin ovat yhtä KÖYHIÄ loppupeleissä eli asumisen ja parin muun hyväksyttävän menon jälkeen jää käytettäväksi melkein sama summa. (työssäkäyvälle n. 150€ enemmän)
Tuo toimeentulotuen perusosan määrä on kyllä vaatimaton. Annat vastauksessasi sen kuvan että työssäkäyvä joka saa toimeentulotukea eläisi jotenkin yltäkylläisesti tai saisi paljon?
Jos nyt ajatellaan perusperhettä jossa on 2-lasta ja 2-aikuista niin toimeentulotuen mukaan perheelle pitää jäädä vuokran, sähkön, veden, terveysmenojen ja päivähoitomaksujen jälkeen n. 1400€ elämiseen.
Keskituloiselle perheelle joka tienaa n. 4500€ netto verojen jälkeen, lapsilisät mukaanlukien 4700€ yhteensä, jää paljon enemmän kyseisten menojen jälkeen elämiseen vaikka maksaakin kaikki kulut itse.
Eli kyllä se työssäkäynti kannattaa JOS palkka on keskituloa n. 3000€ brutto mutta pienipalkkaiselle (alle 2000€ brutto) varsinkin jos on lapsia se työssäkäynti ei välttämättä tuo leveämpää elintasoa kun työttömänä. Valitettavasti tällainen on meidän sosiaaliturvajärjestelmämme.
Ongelma ei ole se että ihmiset saisivat liian paljon tai liian helposti tukia vaan kysymys kuuluu: miksi työssäkäyvä saa joissain tilanteissa yhtä huonon tai yhtä köyhän elintason kun työtönkin?
Siitä että onko toimeentulotuen perusosa liian suuri, kohtalainen tai liian pieni voidaan olla monta mieltä mutta ne voi käydä tarkastamassa netistä ja verrata omiin tuloihin. Todennäköisesti jos olet keskituloinen elät paljon yltäkylläisempää elämää kun tukien varassa elävä vaikka maksat kaiken itse!
(Esim. yksinelävä saa 480€ toimeentulotuen perusosaa. Parisuhteessa oleva aikuinen n. 400€, lapsi saa n. 250-340€ riippuen lapsen iästä. Nämä ovat siis summat mitä on jäätävä elämiseen vuokran, sähkön, veden, sairaskulujen, lääkkeiden ja päivähoitomaksujen jälkeen. Jos on työssäkäyvä niin työmatkakulut luetaan myös mukaan. Kaikki muut menot kuten ruoka, vaatteet, huvitukset, netti tai puhelinlaskut on maksettava itse tuosta perusosasta. Ja huom! tuon toimeentulotuen perusosan päälle ei tule mitään muita Kelan tukia (ei edes lapsilisiä) koska kun tehdään toimeentulotuki laskelma niin KAIKKI tulot ja tuet otetaan laskuissa mukaan tuloina. Ainoastaan kulukorvaus työttömille työllistämiskurssin ajaksi tai pakkotyöllisyysjakson ajaksi (9€ päivä) ei lasketa tuloksi eli sen saa vielä toimeentulotuen lisäksi.
[/quote]
Mä olen aina ihmetellyt, että miten ihan järkevä ihminen ei osaa etsiä OIKEATA tietoa vaikkapa just netistä (esim. kaupunkien/ kuntien sivuilta)? Ja sitten ihmetellään ja kummastellaan niitä "sossuelättien" SUURIA tuloja.
Kannattaiskohan ottaa ensin selvää, että kuinka paljon se raha on ja mitä sillä pitää kustantaa....
Ja edelleenkin; miten niin meillä on liian isot asumismenot? Kerrotko, että miten niitä voi pienentää? Kun kerta halvempaa asuntoa ei olla saatu? Jätänkö vain kylmästi osan vuokraa maksamatta ja selitän vuokranantajalle, että erään AV-mamman mielestä me maksetaan liikaa vuokraa???? Ja sähköstä ei enää oikein voi nipistää, tai sitten istutaan pimeässä ja jääkaappi on lämpimänä...
Ap, joka edelleen ihmettelee, että on mahdollista saada tt-tukea vaikka käy töissä....
Hyvät hyssykät sentään. Kyllä minä ainakin suon toimeentulotuen nimenomaan ap:n kaltaisille, työssäkäyville, ahkerille ihmisille!! Huomattavasti mielummin saa minun veroeuroni käyttää tällaisiin tapauksiin, kuin työttömiin ja toimeentulotuella vallan eläviin. Olen tätä itsekin pohtinut, että on se nyt helvetillistä että jos muutan lapseni kanssa kaksin, teen töitä niska limassa että saan sen 1800e netto/kuukausi, niin en saa penniäkään asumistukea. Kansalaispalkka käyttöön!!
Tässä se taas nähdään että työnteko ei kannata. Jos noilla tuloilla saa toimeentulotukea niin huhhuh! Mitä järkeä on opiskella kun sossu takaa pienituloisen elintason?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 12:43"]
Tässä se taas nähdään että työnteko ei kannata. Jos noilla tuloilla saa toimeentulotukea niin huhhuh! Mitä järkeä on opiskella kun sossu takaa pienituloisen elintason?
[/quote]
MItäköhän oikein tarkoitit sanomalla että "jos noillakin tuloilla saa toimeentulotukea"? Toimeentulotuen perusosan summa on vakio eli riippumatta siitä onko henkilö työtön tai töissä eli riippumatta alkuperäisista bruttotuloista niin kutakuinkin kummatkin ovat yhtä KÖYHIÄ loppupeleissä eli asumisen ja parin muun hyväksyttävän menon jälkeen jää käytettäväksi melkein sama summa. (työssäkäyvälle n. 150€ enemmän)
Tuo toimeentulotuen perusosan määrä on kyllä vaatimaton. Annat vastauksessasi sen kuvan että työssäkäyvä joka saa toimeentulotukea eläisi jotenkin yltäkylläisesti tai saisi paljon?
Jos nyt ajatellaan perusperhettä jossa on 2-lasta ja 2-aikuista niin toimeentulotuen mukaan perheelle pitää jäädä vuokran, sähkön, veden, terveysmenojen ja päivähoitomaksujen jälkeen n. 1400€ elämiseen.
Keskituloiselle perheelle joka tienaa n. 4500€ netto verojen jälkeen, lapsilisät mukaanlukien 4700€ yhteensä, jää paljon enemmän kyseisten menojen jälkeen elämiseen vaikka maksaakin kaikki kulut itse.
Eli kyllä se työssäkäynti kannattaa JOS palkka on keskituloa n. 3000€ brutto mutta pienipalkkaiselle (alle 2000€ brutto) varsinkin jos on lapsia se työssäkäynti ei välttämättä tuo leveämpää elintasoa kun työttömänä. Valitettavasti tällainen on meidän sosiaaliturvajärjestelmämme.
Ongelma ei ole se että ihmiset saisivat liian paljon tai liian helposti tukia vaan kysymys kuuluu: miksi työssäkäyvä saa joissain tilanteissa yhtä huonon tai yhtä köyhän elintason kun työtönkin?
Siitä että onko toimeentulotuen perusosa liian suuri, kohtalainen tai liian pieni voidaan olla monta mieltä mutta ne voi käydä tarkastamassa netistä ja verrata omiin tuloihin. Todennäköisesti jos olet keskituloinen elät paljon yltäkylläisempää elämää kun tukien varassa elävä vaikka maksat kaiken itse!
(Esim. yksinelävä saa 480€ toimeentulotuen perusosaa. Parisuhteessa oleva aikuinen n. 400€, lapsi saa n. 250-340€ riippuen lapsen iästä. Nämä ovat siis summat mitä on jäätävä elämiseen vuokran, sähkön, veden, sairaskulujen, lääkkeiden ja päivähoitomaksujen jälkeen. Jos on työssäkäyvä niin työmatkakulut luetaan myös mukaan. Kaikki muut menot kuten ruoka, vaatteet, huvitukset, netti tai puhelinlaskut on maksettava itse tuosta perusosasta. Ja huom! tuon toimeentulotuen perusosan päälle ei tule mitään muita Kelan tukia (ei edes lapsilisiä) koska kun tehdään toimeentulotuki laskelma niin KAIKKI tulot ja tuet otetaan laskuissa mukaan tuloina. Ainoastaan kulukorvaus työttömille työllistämiskurssin ajaksi tai pakkotyöllisyysjakson ajaksi (9€ päivä) ei lasketa tuloksi eli sen saa vielä toimeentulotuen lisäksi.
Oikeasti, miten kehtaat. Tosissasiko meinaat, että yhteiskunta ja me muut veronmaksajat maksaisimme sinun ulosottomaksusi, puhelinlaskunne, autonne ylläpidon, lastenne kohtuuttomat harrastuskulut ym. Menkää parempi palkkaisempaan työhön, maksakaa itse ulosottovelkanne ja lastenne elatus. Perkule, että korpeaa.
T. Yh jolla varaa elättää 3 lastaan työtä tekemällä ja ilman mitään yhteiskunnan etuja lapsilisän-yh korotusta lukuunottamatta
Nolo ap, jos todella oletat, että joku muu maksaa velkasi...
Menoina otetaan huomioon vuokra 1003€, työmatkakulut julkisen mukaan, itse puhut bensan hinnasta? ja en tiedä paljon sinun paikkakunnallasi julkinen maksaisi mutta otetaan nyt huomioon tuo ilmoittamasi 150€, kotivakuutus 30€, sähkö 80€, vesimaksut 120€ ja päivähoito 200€.
Menoina ei oteta huomioon toimeentulotuessa puhelinlaskuja tai automaattisesti lasten harrastuskuluja puhumattakaan auton kuluista vai onko nyt niin että auto on aivan välttämätön työmatkoihin eli julkiset ei kulje? Silloin voidaan kai ottaa mukaan auton kuluja.
Kyllä ulosmittaus otetaan menoina huomioon mutta vain jos palkasta tai Kelan etuudesta ulosmitataan jotain ulosottoviranomaisten toimesta niin silloin tuo summa otetaan menoina huomioon mutta ei silloin jos itse maksaa vapaaehtoisesti eli vapaaehtoisesti lyhentää velkaa jollain haluamallaan summalla vaikka ulosottoviranomaisten laskelmien mukaan ei olisi edes varaa ulosmitata.
Äkkiseltään laskettuna teidän hyväksyttävät menot ovat yhteensä 1583€.
Tämän lisäksi teille kuuluu toimeentulotuen perusosa per henkilö elämiseen. Neljän lapsen perheelle summa on n. 2033€. Tuo summa riippuu hieman lasten ikäjakaumasta mutta tuo on laskettu niin että 2 lasta on alle 10 v. ja 2 yli 10 v.
Tämä laskelman mukaan hyväksyttävät menonne on 3616 .
Tulonne on nettona 3505.
Sitten tehdään laskelma tulot miinus menot eli 3505 miinus 3616 ja saadaan tulos 111€ eli olette oikeutettu 111€ toimeentulotukeen.
Valitettavasti alkuperäinen laskelmasi on ollut sitten aika pielessä.
Lasten harrastukset voidaan korvata lisäksi mutta yleensä on niin että harrastuskuluja korvataan vain n. 220€ per vuosi ei per kuukausi. Jos isompia harrastuskuluja korvataan niin se tapahtuu vain lastensuojelun kautta eikä mitenkään automaattisesti.
Hieman ihmettelen minäkin ap:n perheen menoja. On hyvä että lapsilla on harrastuksia, mutta 250e/kk on mun mielestä ihan liikaa teidän tuloilla, varsinkin jos pitää tt-tukea hakea! Ehkä löytyisi jotain vastaavaa, mutta halvempaa, jopa ilmaista? Päiväkoti-ikäiset ei vielä edes tarvitse maksullista harrastusta, edes satubalettia, vaan tilalle varmasti löytyy jotain ilmaista toimintaa.
Aiheen vierestä - Minkä takia maksatte ulosottoa? Miten siis pitää ryssiä, että tulee ulosottoviraston asiakkaaksi?