Mitä itua näissä " C-nimissä" on? Tyyliin Nico jne.
Miksei tavan Niko kelpaa? Ja samoin kuin tuo W-nimet ihmetetyttää; Weera, Waltteri, Wiivi jne. Yritetäänkö noilla nimillä hienostella vai miksi? Puhun nyt täysin suomalaisesta lapsesta, suomenruotsalaiset ym. ovat asia erikseen.
Kommentit (70)
todellakin, varsinkin " huonommilla" ihmisillä on Lucaa, Nico, Jannicaa ym. ihanaa.. Ja perustaviksilla työssäkäyvillä vanhemmilla on selkärankaa antaa suomalaisten lasten vanhempien suomalaisille lapsille suomalaisia nimiä, kuten Antti, Emma jne.
Poikkeus tietysti vahvistaa säännön, mutta pääasiassa näin.
T: Lastensuojelun työntekijä (ja ihan vaan havaittu seikka, ei mikään yleinen tilasto siis kyseessä...)
Varsinkin, jos painottaa molempia nimiä eikä sano sitä pötköön.
suomessa on kastettu!
Väitätkö todella että jokainen näistä alle 400 perheestä on huono-osainen?
Tämän jälkeen et voi koskaan näin enää sanoa, koksa meillä on Luca ja meillä on vuositulot ainakin tuplaten ellei jopa triplat sen mitä lastensuojeluvalvojalla eli sinulla.
Elintasomme on myös loistava ja jos mietit mistä Luca on nimensä saanut niin yhden Italialaisen suurmiehen mukaan jolla on meille merkitys.
Että siinä sulle lähiönimeä!
Itse emme lähiössä asu. Ja kun pilkkaat toisten ihmisten antamia nimiä niin varmasti sinulla on pokkaa kertoa mitkä ovat omien lastesi nimet tai mitkä nimet sinua miellyttävät.
eihän ne ole sun omia lapsia, etkä ole antanu niitä nimiä. Eiks ole muuta tekemistä kuin vatvoo tälläisiä todella typeriä asioita... Voisit ihan oikeesti miettiä jotakin järkevämpää kuin lasten nimiä. kai tässä elämässä on tärkeempiäkin asioita.
Vierailija:
eihän ne ole sun omia lapsia, etkä ole antanu niitä nimiä. Eiks ole muuta tekemistä kuin vatvoo tälläisiä todella typeriä asioita... Voisit ihan oikeesti miettiä jotakin järkevämpää kuin lasten nimiä. kai tässä elämässä on tärkeempiäkin asioita.
Ja sieltä löytyy mm. Blondina mutta sehän lausutaan siis Blondiina. Lapsemme toinen nimi on Wilhelmina, myöskin suvusta otettu.
Suomenruotsalaiset ovat ehkä hieman eri asia tosiaankin näissä nimijutuissa, siellähän osa nimistä kirjoitetaan nimenomaan c:llä esim. Camilla, mutta se lausutaan kyllä ihan K:nä se C eikä minään Ch:na.
Itse en kyllä myöskaan oikein ymmärrä että miksi täysin supisuomalaisten perheiden lapsille annetaan näitä Jennicoita ja Jannicoita tai Nicoja. Ymmärrän jos on taustassa esim. suvussa ruotsinkielisyyttä tai muuta ulkomaalaistaustaa mutta en kyllä muuten.
niin kuin sanoin, poikkeus vahvistaa säännön.
Luca nimisiä varmasti muuallakin, mutta melkeinpä, 90% lastensuojeluni asiakkaista on perheitä, joilla on joitain " hienoja" nimiä, ei perusnimiä. Eikä se sitä tarkoita, jos sellaisen antaa, että suunta olisi alaspäin, vaan että tämä vain huomattu työn kautta.
Jennat, Nicot, Mirot ja Micot ovat vain jotenkin osuneet niihin perheisiin. Syytä voi hakea monelta saraa, tämä vain siis huomattu. Piste.
Vai on c pehmeämpi. Tätä eksotiikantarvetta ei voi käsittää.
Tässä on sitä paitsi tullut huomattua, että aika hienosti pärjää kolmella supisuomalaisella nimellä myös ulkomaanasukkina. Eikä yhtään tarvita " pehmeää" C:tä
Meidän paikallis lehdessä oli kastettujen osiossa Darjaterttu...
Eikö tuokaan ole erikoisuuden tavoittelua???? Enkä viitsi sukunimeä täällä mainita mutta ihan supisuomalainen sukunimi.
kaikki " eksoottinen" tuntuu niin HIENOLTA:)
Korsoa pidemmällä????? Hei missä sä oot käyny ? kun maailmas on noin suppee et tarviii toisten nimiä vatvoa!
Ja koska olen asunut muuallakin kuin Korsossa ja viikon Teneriffalaisessa hotellissa, arvostan suomalaisen kulttuurin ja kielen todella korkealle. Enkä tosiaankaan antaisi lapselleni suomenkielisen kirjoitusasun vastaista nimeä.
Vierailija:
Korsoa pidemmällä????? Hei missä sä oot käyny ? kun maailmas on noin suppee et tarviii toisten nimiä vatvoa!
mutta ihanko totta että noin paljon sun elämää liikuttaa mitä toiset antavat lapselleen nimeks
ikävä kyllä en muista tutkimuksen nimeä. Ja äitini (ala-asteen opettaja alueella, missä paljon kunnan vuokrataloja) on myös todennut samaa kuin lastensuojeluviranomainen tällä palstalla, mitä surkeampi lapsi sen " hienompi" nimi. Ja tämä vain siis täysin yleistäen, poikkeuksia toki löytyy!
Suomessa ei saa olla erilainen. Aina voi ärsyttää jotain, täällä on asiat niin hyvin että ihmisillä on aikaa pohdiskella tämän tason asioita, minä en pidä " vanhojen" ihmisten nimistä pienellä lapsella, väinö, helmi yms... mutta ei ole tarvetta tehdä siitä henkilökohtaista ongelmaa :)
Mikään Nico, Jessica, Jamica, Nicolina, Luca, Mico jne. eivät ole kauniita, saatikka mitään erikoisia nimiä. Miksei NiKo, JessiKa, JamiKa, LuKa, MiKo jne. kelpaa? Suomessahan ei saisi antaa tuollaisia nimiä, koska niissä on C. Ja ihan samalla tavalla nuo lausutaan, olkoon se sitten Mico tai Miko.
Oikeesti. " minä olen asunut jopa Teneriffalaisessa hotellissa"
:DDDD
Repesin tolle ihan täysin.. Luuleekohan
itseään jotenkin hienoksi ja kultturelliksi nyt :O
Voi teitä.
Vierailija:
Mikään Nico, Jessica, Jamica, Nicolina, Luca, Mico jne. eivät ole kauniita, saatikka mitään erikoisia nimiä. Miksei NiKo, JessiKa, JamiKa, LuKa, MiKo jne. kelpaa? Suomessahan ei saisi antaa tuollaisia nimiä, koska niissä on C. Ja ihan samalla tavalla nuo lausutaan, olkoon se sitten Mico tai Miko.
perustakaa kerho ja vaatikaa näiden nimien kieltämistä, johan alkaa elämä hymyillä :)
Mua alkaa aina naurattamaan, kun luen kastettujen palstalta näitä " ihania hirvityksiä" . Ja tuskinpa joku Nico nimi kulkee suvussa??? Näitä nimiähän on vasta vähän aikaa annettu.