Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paperimiehelle sopiva palkka olisi 2500e

Vierailija
29.08.2020 |

Työn vaativuuden perusteella.

Kommentit (497)

Vierailija
61/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin kaksi vuotta paperitehtaalla. Pituusleikkurilla ja kalanterilla. Ilman mitään koulutusta työt oppi parissa viikossa. Palkkaus oli aivan yliampuva vuoro, sauna, sunnuntai ym. lisineen. Kivahan niitä palkkakuitteja oli nostaa, mutta ei siinä mitään tolkkua ollut.

Vierailija
62/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta vuotta olet työskennellyt paperimiehenä?

No kuule olin 4 kesää paperikoneella n10v sitten kun opiskelin DI:ksi. Meni aika monta vuotta päästä samoille palkoille toimiston puolella.

Arvaa kumpaa hommaa pidän vaativampana ja ennen kaikkea vastuullisempana?

Täysin samaa mieltä. Olin useita vuosia paperitehtaalla inssinä eri tehtävissä. Keskimäärin duunarit oli melkoisia itkupillejä. Jokaisesta asiasta vaadittiin lisää liksaa, vaikka muutos olisi helpottanut heidän työtään. Jos vähänkin piti ajatella jotain, niin vuoromestarit hoiti asian. Paperimies teki täsmälleen vain hänelle kuuluvan työn. Oma ajattelu ja vastuu ei todellakaan kuulunut työn kuvaan. Rasistiset asenteet ja muiden halveksunta esim. siivoojia kohtaan oli yleistä. Toki joukossa oli muutamia järkeviäkin tyyppejä, mutta vähemmistönä.

Taitaa olla aika kauan noista ajoista? Nykyään ajattelun hoitaa se työntekijöistä koostuva tiimi ja vuoromestari potkulautailee kerran vuorossa salin läpi.

Ei tosiaan ole pitkä aika. Kuten mainitsin, vuoromestarit hoitaa vastuun ja ajattelun. Paperimiehet lähinnä miettii, mistä asiasta lyödään perseet penkkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kateus huipussaan täällä.

Sinne vain tehtaisiin vuorotöihin öitä paiskomaan, ehkä ne palkat sit tuntuu oikealta kun on vuosikymmenet jättänyt lähisukulaistenkin häät ja valmistujaiset välistä muun normaalin elämän kärsimisestä puhumattakaan. Jatkuvat fyysiset oireet vuorotöistä, ei voi hakeutua päivätöihin kuten hoitajat (toki heillekin lisät kuntoon). Kolmen viikon kesäloma, josta viikko menee vuorotöistä toipumiseen.

Kateelliset on iloisia sitten, kun rahat kilahtaa ökypalkkojen sijasta osakkeenomistajien tilille. Ei kun...

Samanlaista se on muuallakin suorittavan tason töissä. Selitä minulle miten esim. Tornion terästehtaan vuorotyö on helpompaa kuin paperikoneella? Terästehtaalla saadaan duunarin palkkaa ja paperitehtaalla saadaan johtajan palkkaa, vaikka työn vaativuus on sama.

Eri tes:t. Tornion terästehtaalla teollisuusliiton tes ja paperitehtailla paperiliiton tes.

Vierailija
64/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aina huvittavaa, että parhaita asiantuntijoita puhumaan paperityöläisen työn vaativuudesta ovat ne, jotka eivät ole sitä työtä päivääkään tehneet. Tuskin edes vierestä katsoneet.

No kerropa meille miksi paperityöläisen työ on niin paljon vaativampaa kuin kaivostyöläisen tai rakennusmiehen? Tai sairaanhoitajan tai ...

Ai, mutta oletko sinä näitä töitä tehnyt päivääkään? Muutenhan et voi verrata.

Vierailija
65/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule olin 4 kesää paperikoneella n10v sitten kun opiskelin DI:ksi. Meni aika monta vuotta päästä samoille palkoille toimiston puolella.

Täysin samaa mieltä. Olin useita vuosia paperitehtaalla inssinä eri tehtävissä. Keskimäärin duunarit oli melkoisia itkupillejä. Jokaisesta asiasta vaadittiin lisää liksaa, vaikka muutos olisi helpottanut heidän työtään. Jos vähänkin piti ajatella jotain, niin vuoromestarit hoiti asian. Paperimies teki täsmälleen vain hänelle kuuluvan työn. Oma ajattelu ja vastuu ei todellakaan kuulunut työn kuvaan. Rasistiset asenteet ja muiden halveksunta esim. siivoojia kohtaan oli yleistä. Toki joukossa oli muutamia järkeviäkin tyyppejä, mutta vähemmistönä.

Tämä!! Mulla ei löydy nyt yhtään empatiaa paperimiehiä kohtaan. Vuosia on niiden törkeitä palkkoja julkisuudessakin pyöritelty ja lisää ovat vaan vaatineet. Sietäisi hävetä, kaikkien rivityömiehistä ja pääluottamusmiehestä liittoon. Ahneella on paskainen loppu.

Miten se loppu on paskainen, jos pääsee yhteiskunnan elätiksi, eikä tarvitse enää aikaisin herätä, saati öitään valvoa? Voi istua päivät sohvalla tai puistonpenkillä kiskoen kaljaa veronmaksajien rahoilla.

Vierailija
66/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tehdas säilytetty, vaikka paperimiehen palkka olisi euron kuussa?!! Täällä jauhetaan niin paljon kateellista paskaa taas kerran. Palkka on hyttysenpaska prosessiteollisuuden tuotannontekijöissä. Suhdanteet on huonot paperille. Valitettavasti Suomessa on liian helpooa ja halpaa irtisanoa tuöntekijöitä ja perävalotakuu eli ei mitään vastuuta sen jälkeen kuon irtisanomislappu on jaettu. Monessa muussa maassa olisi jo mielenosoituksia yötä päivää sulkemisen takia. Täällä kateelliset paskat iloitsee,,kun jotkut menettävät työpaikkansa. Hävetkää!!!

Vierailija
67/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aika kauan noista ajoista? Nykyään ajattelun hoitaa se työntekijöistä koostuva tiimi ja vuoromestari potkulautailee kerran vuorossa salin läpi.

Ei tosiaan ole pitkä aika. Kuten mainitsin, vuoromestarit hoitaa vastuun ja ajattelun. Paperimiehet lähinnä miettii, mistä asiasta lyödään perseet penkkiin.

Jatka uneksimistasi siellä EK:n konttorissa.

Vierailija
68/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!! Mulla ei löydy nyt yhtään empatiaa paperimiehiä kohtaan. Vuosia on niiden törkeitä palkkoja julkisuudessakin pyöritelty ja lisää ovat vaan vaatineet. Sietäisi hävetä, kaikkien rivityömiehistä ja pääluottamusmiehestä liittoon. Ahneella on paskainen loppu.

Miten se loppu on paskainen, jos pääsee yhteiskunnan elätiksi, eikä tarvitse enää aikaisin herätä, saati öitään valvoa? Voi istua päivät sohvalla tai puistonpenkillä kiskoen kaljaa veronmaksajien rahoilla.

Miksi tässä sitten itketään, kun tehdas menee kiinni?

Vierailija
69/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte vapaasti kivittää, mut mitä se keneltäkään on pois jos paperimiehet tienaa hyvin? Ei ne työntekijöiden palkat tehtaita pysäytä, ihan on muut syyt sille. Mun mielestä on kiva että jotkut edes tienaa hyvin. Itse matalapalkka-alalla, mutta ei tulis mieleenkään kitistä niille ketkä tienaavat paremmin.

Vierailija
70/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa iloitaan siitä, kun työntekijä menettää työnsä. Tämä kateellisten maa saa tuhoutua kokonaan näiden ihmisten takia.

Vierailija
71/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme valitusta. Palkastahan menee verot. Oikeat massit tehdään toisella tavalla.

Vierailija
72/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitte vapaasti kivittää, mut mitä se keneltäkään on pois jos paperimiehet tienaa hyvin? Ei ne työntekijöiden palkat tehtaita pysäytä, ihan on muut syyt sille. Mun mielestä on kiva että jotkut edes tienaa hyvin. Itse matalapalkka-alalla, mutta ei tulis mieleenkään kitistä niille ketkä tienaavat paremmin.

Olen täysin samaa mieltä. Mieluummin kunnon palkka työläisille kuin tv:ssä pötyä jauhaville besserwissereillä ja muita aina neuvovilla tyhjäntoimittajilla Suomessa on aivan liian hyvät palkat niillä, joiden työstä ei ole yhtään mitään hyötyä.

Vierailija
73/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelin kaksi vuotta paperitehtaalla. Pituusleikkurilla ja kalanterilla. Ilman mitään koulutusta työt oppi parissa viikossa. Palkkaus oli aivan yliampuva vuoro, sauna, sunnuntai ym. lisineen. Kivahan niitä palkkakuitteja oli nostaa, mutta ei siinä mitään tolkkua ollut.

No ne apupojan työt oppiikin nopeammin, kuin itse koneen ajamisen ja tilausten käsittelyn. Lomittajiahan tyypillisesti perehdytetään neljä päivää. Sitten pitäisi jo osata apparin hommat.

Vierailija
74/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis pitäny alkaa paperiduunariksi 20 v sitten, nyt alkaa olla jo myöhäistä.

Voiko siihen niin vaan ruveta, eikö paikat menny suhteilla usein?

Vierailija
75/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä sitten itketään, kun tehdas menee kiinni?

Veikkan että samasta syystä, kuin mistä sinne on töihin haettu.

Vierailija
76/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli, paperiduunarien palkat ovat vain murto-osa paperiteollisuuden kustannuksista eikä niillä ole mitään tekemistä firman kannattavuuden kanssa. Tällä propagandalla on tarkoitus vain ajaa oikeistolaista agendaa ja nakertaa hallituksen suosiota. Muut syyt johtavat Kaipolan tehtaan alasajoon ja tämän herrat tietävät vrsin hyvin.

Paperiduunarien palkat kyllä herättävät kateutta minussakin, mutta tehtaat lakkautetaan aivan muista syistä. Paperinkulutuksen lasku suurimpana ja työnantajapuolen/osakkeenomistajien ahneus moraalisesti arveluttavimpana.

Vierailija
77/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin opiskeluaikoina paperitehtaan tuotannossa pituusleikkurilla ja superkalanterilla. Välillä piti nostaa pyllyä 10 minuutiksi, sitten taas takaisin valvomoon lukemaan iltalehteä ja juomaan kahvia seuraavaksi 30-45minuutiksi. Joskus oli pikkasen enemmän töitä jos oli ongelmia tuotannossa mutta kokonaisuudessa voin kyllä sanoa että pienellä koulutuksella paperialalla saa tosi hyvää palkkaa.

Opiskelun loppuvaiheessa työskentelin tuotannon vuoromestarina eli helpolla tuli tällöinkin tienattua hyvät opiskelurahat.

Valmistuin ja päädyin toiselle alalle mikä on mielenkiintoisempi. Joudun kyllä nykyisin tekemään huomattavasti enemmän palkkani eteen. Tosin pää ei olisi kestänyt paperiduunarin hommaa, on se nimittäin sen verran tylsää...

Summasummarum: Paperiduunareille maksetaan koulutukseen ja työnvaativuuteen nähdeen ihan järjetöntä liksaa!

Vierailija
78/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1500€/kk riittää paperimiehille, ja siihen lisät päälle.

Ei ole mitään syytä miksi paperimiehen pitäisi tienata paremmin kuin esim. kaupan kassan tai lähihoitajan.

Lähihoitajan palkan maksaa julkinen sektori yleensä eikä vientiala. Ja täyttä päivää tekevä hoitaja tai kassa tienaa kyllä yli 1500.

Vierailija
79/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kateus huipussaan täällä.

Sinne vain tehtaisiin vuorotöihin öitä paiskomaan, ehkä ne palkat sit tuntuu oikealta kun on vuosikymmenet jättänyt lähisukulaistenkin häät ja valmistujaiset välistä muun normaalin elämän kärsimisestä puhumattakaan. Jatkuvat fyysiset oireet vuorotöistä, ei voi hakeutua päivätöihin kuten hoitajat (toki heillekin lisät kuntoon). Kolmen viikon kesäloma, josta viikko menee vuorotöistä toipumiseen.

Kateelliset on iloisia sitten, kun rahat kilahtaa ökypalkkojen sijasta osakkeenomistajien tilille. Ei kun...

Miten voit olla noin pihalla maailman menosta? Kyllä niitä vuorotöitä paiskii nykyään enemmistö!

Vierailija
80/497 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperimiesten liksat on pienen piirin "hei-me-rikastutaan-tällä" -kupru. Tehtaat on keskellä korpea joten niihin ei ihan helpolla saada, muutamaa insinööriä lukuunottamatta, parempaa työvoimaa. Siksi kovalla palkalla on saatu kaikki lähiseudun miespuoliset (huom. naisia ei joukkoon äijät huoli, paitti siivoamaan) suoraan tarkkikselta tai apukoulusta. Vaativa työ, istua persiillään ja tuijottaa mittaristoa että osoitin pysyy pois punaiselta alueelta. Välillä joutuu muutaman sata metriä kävelemään. Sitten onkin taas kaffetauon aika. Rankkaa on.

Palkka ei ole mitenkään mitoitettu työn vaativuuden kanssa. Ongelma sekin että koska tehtaat on olleet miesväelle varma työllistäjä niin ei ole ollut tarvetta opiskella tai yrittää yhtään mitään. Ties mitä helmiä eli yrityksiä on jäänyt perustamatta koska on valittu hyvinpalkattu, kevyt duuni paperitehtaalla. Ja onhan siellä muitakin omituisuuksia kuin se, että lisät maksetaan aivan kaikille, myös niille jotka eivät ole edes töissä olleet. Siivoojia myöten...

Älkää ymmärtäkö väärin. Olen surullinen että tuotanto lähtee Suomesta ja menetetään tuhansia työpaikkoja. Olleen realisteja, suurin osa tosta porukasta ei mihinkään työllisty. 15-20 vuotta työttömänä ja sosiaaliturvalla. Ei sitä yksikään maa kestä pitemmän päälle. Kun ei se elätettävien määrä tuohon lopu.

Jotenkin epäilen, että paperitehtailla olisi ollut omia siivoojia pitkään aikaan. Olen itse tehdassiivooja, ulkopuolisen siivousyrityksen leivissä, ja saan ihan sen TES-palkan vain. Täällä on ulkoistettu siivous jo kauan sitten. Ja jos nyt jossain paperitehtaalla on oma siivooja, niin eiköhän hänen palkkaansa ole leikattu rajusti ja työtä lisätty.