Lihoavat nuoret naiset
Mistä johtuu, kun niin monet nuoret naiset ovat nykyään lihavia? Ei pulleita vaan lihavia. Itse oli omassa nuoruudessa se silmiinpistävä luokan pullukka ja edelleen, nyt 30 -vuotiaana, olen 10-15kg ylipainoinen, mutta silloin (15-20 vuotta sitten) meitä lihavia tyttöjä/nuoria naisia oli paljon vähemmän. Nykyään alkaa olemaan aika masseva prosentti katukuvassa kookkaita naisia.
Toivottavasti ei poistu, ei ole mitään läskivihaa, kun itsekin olen pullero. Kiinnostaa vaan tietää
Kommentit (453)
Voi olla elintapasairauksia kunhan tuo sukupolvi on keski-iässä. Kansan lihominen johtuu mm. siitä, että herkut ovat jokapäiväistä syötävää.
Tiedän monta naista joilla jotain liikkumista rajoittavia ongelmia, tilailevat sitten vaan kotiin kaiken ja mässäävät siellä eivätkä kauheasti liiku ulkona.
Kiva yökerhoissa kävisi vanhemmatkin tanssimassa ja tapaamassa tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun masennuslääkkeet lihottaa... Eli pakottaa syömään sen suklaalevyn, sipsipussin ja jäätelöpaketin.
Kas kun ei ole mua pakottanut syömään. :D
Mä olen aina ollut hoikka. Syön terveellisesti ja harrastan päivittäin liikuntaa.
Kerran sitten kun mulla oli surullinen ja stressaava ajanjakso, jolloin en saanut unta, lääkäri määräsi mulle nukahtamislääkkeenä mirtazapin actavis puolikas 15mg pilleristä.
Mulla ei ollut mitään ongelmia syödä terveellisesti mutta otettuani pillerin, käytännössä ostin jo seuraavana päivänä ruokia, joita en ennen ollut arjessa himoinnut. Esim. mulla ei ennen ollut minkäänlaista makeannälkää tai pitsan ja sipsien himoa, mutta ensimmäistä kertaa yli vuoteen, ostin jättipussin sipsejä ja irtokarkkeja, jotka ahmin siltä istumalta.
Olin myös aika tokkurassa seuraavana päivänä sen unipillerin takia. Olo oli, kuin en olisi nukkunut siemaustakaan, vaikka sammuin kuin saunalyhty ja nukuin 10h.
En sitten ottanut seuraavana yönä pilleriä kun olin muutenkin vielä väsynyt siitä edellisestä pilleristä. Seuraavana päivänä ihmettelin, että minkä hiivatin ahmimiskohtauksen olin saanut.
Kun kohtaukset toistui aina kun otin pillerin n.2x viikossa, aloin yhdistää sen ahmimiskohtauksiin ja juuri noihin "roskaruokiin/lohturuokiin" eli nopeiden hiilarien ja rasvamätön yhdistelmiin.
Näitä pillereitä määrätään aika surutta mm. masennuksen, ahdistuksen, stressin ja alakulon hoitoon ja vielä isompia annoksia. Ne aiheuttaa kyltymättömiä ahmimishimoja, aivan käsittämätöntä! Olet siis huumattu, et ajattele "täysillä valoilla" ja lisäksi haluat syödä hirveitä määriä, ja juuri sitä epäterveellisintä moskaa.
Vielä kun lisää, että et tosiaan jaksa kuntoilla, hyvä kun jaksat pysyä hereillä!
Ja nuo pillerit ovat kaiken lisäksi "tutkittuja ja turvallisia" ja niitä määrätään surutta, "kuin asperiinia" ja ne sopii nuorille.
Eli kun tällaisia masennuslääkkeitä määrätään ja käytetään kuin karkkia, ei ole ihme, että nuoret pulskistuu.
Ennen ajateltiin, että teini-ikään kuuluu luonnostaan mielialanvaihtelut, eksistentiaalisen tyhjyyden kokemukset ja angstaaminen. Nykyään määrätään pilleri jokaiseen ahdistukseen vaikka nuori tarvitsisi ehkä vain kuuntelijaa.
Olen lihava, koska elämäni on tyhjää ja kärsin masennuksesta. Syön pakkomielteisesti ja paljon, vaikka en edes haluaisi. Kai se on jokin syömishäiriö sekin. Eli monesti lihavuuden syynä on jokin mielenterveysongelma.
Sähkölaudat, wolttaaminen, Netflix, ajanvietto kännykän äärellä, ehkäisypillerit, masennuslääkkeet, light-tuotteet ja pitkälle prosessoidut elintarvikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret seuraa instaa ja siellä kokoajan joku tsirbula dinnerillä. Sara Sieppi käyttää pari tonnia ruokaan kuukaudessa. Tilaa kotiin 3-4 kertaa päivässä.
Sen on näköinenkin nykyään. Pystyynnostettu ema***.
Ruutujen ääressä istuminen, isot säkilliset sipsejä ja karkkeja, kalja, masennuslääkkeet. Työttömyys ja syrjäytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaudat, wolttaaminen, Netflix, ajanvietto kännykän äärellä, ehkäisypillerit, masennuslääkkeet, light-tuotteet ja pitkälle prosessoidut elintarvikkeet.
Tähän vielä päälle se, että lasten ei anneta tehdä yksin mitään. Joka paikkaan kuskataan autolla, pihoilla ei saa leikkiä ja liikkua ilman vanhempaa (lue: vartija) yms. Meni yli ymmärryksen, kun näin viereisen puiston hiekkalaatikolla 4 aikuista lapioiden kanssa häärimässä yhden lapsen ympärillä! Ei sanat riitä enää. Miten lapsi oppii mitään itsenäisyyttä? Minä itse oon kasvanut kasarilla ja odotin omaa avainta niin kauan kuin jaksan muistaa. Ehkä kaksivuotiaasta. Kun sen sitten sain, meni kaikki vapaa-aika ulkona liikkuessa ja kavereiden kanssa liikunnallisia pelejä pelatessa: keinumatti, peili, värikuningatar, mustamies, piste, litta jne. ja talvella oltiin lumikasoissa, joissa rakennettiin tunneleita ym.
Silloin oli paljon asioita, jotka on nykyään kielletty, mutta olen ikionnellinen, että sain olla vapaa ja ennen kaikkea elossa.
Puhutaanko me nyt Jauho-Tinnistä vai?
Vierailija kirjoitti:
Kielipoliisi täällä. Verbi on lihoa, ei lihota.
https://fi.wiktionary.org/wiki/Liite:Verbitaivutus/suomi/lihota
Off Topic , tiedän isännän maalla joka pyöräilee postilaatikolle 50m ja takaisin.
LihoAvat, koska heitä ärsyttää ihmisten huono kielitaito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän vielä päälle se, että lasten ei anneta tehdä yksin mitään. Joka paikkaan kuskataan autolla, pihoilla ei saa leikkiä ja liikkua ilman vanhempaa (lue: vartija) yms. Meni yli ymmärryksen, kun näin viereisen puiston hiekkalaatikolla 4 aikuista lapioiden kanssa häärimässä yhden lapsen ympärillä! Ei sanat riitä enää. Miten lapsi oppii mitään itsenäisyyttä? Minä itse oon kasvanut kasarilla ja odotin omaa avainta niin kauan kuin jaksan muistaa. Ehkä kaksivuotiaasta. Kun sen sitten sain, meni kaikki vapaa-aika ulkona liikkuessa ja kavereiden kanssa liikunnallisia pelejä pelatessa: keinumatti, peili, värikuningatar, mustamies, piste, litta jne. ja talvella oltiin lumikasoissa, joissa rakennettiin tunneleita ym.
Silloin oli paljon asioita, jotka on nykyään kielletty, mutta olen ikionnellinen, että sain olla vapaa ja ennen kaikkea elossa.
Monet asiat on kielletty sen takia, koska tiettyjä asioita mitä jotkut lapset tekivät, no niitä lapsia ei ole enää olemassa. Ole onnellinen siitä,ettet sinä ollut yksi niistä lapsista.
Lihavuutta on siksi, että tuomitsevat besserwisserit jakavat älyttömiä neuvojaan päin naamaa todella karkean kielen siivittämänä juuri silloin, kun nuoren itsetunnon rakentaminen on herkimmillään. Itse olen nyt normaalipainoinen sairastuttuani vakavaan syömishäiriöön 16 vuotiaana ja kamppailleeni siitä asti ravitsemuksen kanssa. Nyt olen 27 vuotias.
16 vuotiaana oli ehkä viitisen kiloa ekstraa, joka tuli ihan naishormoneista. Aloin noudattaa saamiani neuvoja syö vähemmän v*un mätisäkki. Näin ensin laihduin, kunnes sain koko kropan sekaisin ja lihoin lopulta lähes 30kiloa. Pahimmillaan ennen terapiaa en ollut syönyt lämmintä ruokaa yli 5 vuoteen säännöllisesti, lähinnä joskus viikonloppuina vieraillessani vanhempieni luona. Kovin tervettä.
Saatoin elää koko päivän kahvilla ja vedellä, kunnes illalla saatiin syödä pahaan oloon paketin leipää.
Olin aliravittu, kaikki veriarvot sekaisin, inhosin itseäni ja olin aiheuttanut vuosien aikana sen, että aineenvaihdunta oli täysin pysähtynyt. Edelleen, vuosien terapian ja ravitsemusneuvojan ohjeiden jälkeen esimerkiksi kuukautisten aikana kun painoni nousee pari kiloa (turvotusta), niin ensimmäinen ajatukseni on että skippaan lounaan.
Eräs ylipainoinen nuori mies laihtui rajusti. Kävi ilmi, että hän oli vaihtanut energiajuomat huumeisiin. Nykyään liikkuu solakkana ja elämänhallintansa menettäneenä. Lihavuudesta tai laihuudesta ei kannata ulkopuolisten vetää mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Toki ylipainoisten määrän lisääntyminen on havaittavissa oleva ilmiö, jos vertaa vaikka 80-lukuun, jolloin kullakin luokalla oli yleensä 1-3 ylipainoista nuorta.
Vierailija kirjoitti:
Eräs ylipainoinen nuori mies laihtui rajusti. Kävi ilmi, että hän oli vaihtanut energiajuomat huumeisiin. Nykyään liikkuu solakkana ja elämänhallintansa menettäneenä. Lihavuudesta tai laihuudesta ei kannata ulkopuolisten vetää mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Toki ylipainoisten määrän lisääntyminen on havaittavissa oleva ilmiö, jos vertaa vaikka 80-lukuun, jolloin kullakin luokalla oli yleensä 1-3 ylipainoista nuorta.
En ymmärrä mitä tarkoitat. Kasarilla ylipainoisia oli max 1-3/ koko koulu.
Nykyään kaikenikäiset ovat lihavampia kuin ennen.
Itse olin koulussa se lihava poika, jota kiusattiin. Kun katson jälkikäteen omia koulukuviani, en edes varsinaisesti ollut lihava, vaan vähän pyöreä.
Nyt aikuisena yli 30 vuotta myöhemmin olen sairaalloisen liikalihava.
Minä joudun ostamaan muillekin ruokia, sellaisia mitä en itse söisi esim. einekset. Oma ruokavalio on terveellinen. Mitä kannattaisi tehdä että ihmiset ei luule että itselleni ostelen pullaa? Voiko itsepalvelukassalla maksaa kahdet ostokset? Pitäisikö minun alkaa kärräämään pyörätuolissa olevaa riskiryhmäläistä kauppaan kun hän ei edes voi pitää maskia?