Lihoavat nuoret naiset
Mistä johtuu, kun niin monet nuoret naiset ovat nykyään lihavia? Ei pulleita vaan lihavia. Itse oli omassa nuoruudessa se silmiinpistävä luokan pullukka ja edelleen, nyt 30 -vuotiaana, olen 10-15kg ylipainoinen, mutta silloin (15-20 vuotta sitten) meitä lihavia tyttöjä/nuoria naisia oli paljon vähemmän. Nykyään alkaa olemaan aika masseva prosentti katukuvassa kookkaita naisia.
Toivottavasti ei poistu, ei ole mitään läskivihaa, kun itsekin olen pullero. Kiinnostaa vaan tietää
Kommentit (453)
Ei lihavuus ole mikään suomalaisten nuorten naisten ongelma, vaan se koskettaa kaikkia ikäluokkia ja sukupuolia kaikissa ylemmän elintason maissa.
Käyttäjä35379 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pullukoita nuoria naisia on paljon enemmän nykyään, noissa n. 18-25v ikäisissä. Tuon ikäisiä miehiä ei juuri katukuvassa näy, kai ovat naisia enemmän kotona pelikoneidensa ääressä tai muissa harrastuksissa. Kaupungistuminen eli arkiliikunnan vähentyminen ja ilmeisesti liikuntaharrastusten vähentyminen näkyy. Fitness-buumi oli joku 2008-2015 juttu mutta villityksiä seuraa yleensä vastakohta, tässä tapauksessa jättiperseet ja bodypositivity. Ei se mikään ulkonäönpilkkausasia ole vaan epäterveellisten elämäntapojen pilkkaus, sillä tuon ikäisillä nuorilla pitäisi olla vielä todella helppoa pysyä hoikkina. Vasta vanhempana aineenvaihdunta hidastuu ja lapset rajoittavat terveellisiä elämäntapoja, jolloin on jokin "parempi syy" olla vähän pyöreä kuin nuoremmilla.
Nuoria miehiä ei huolita armeijaan, koska he ovat tolkuttoman lihavia. Bussissa nuori mies voi viedä kaksi paikkaa, mitä pidän erittäin surullisena.
Puolta porukasta ei huolita armeijaan ylipainon takia. Jäljellejääneistä valtaosa laitetaan siviiliin, koska pää ei kestä sitä, kun joku tulee tuvan ovelle ja käskee nousta ylös. Nämä kotiinlaitetut paskahousut pelaa yökaudet sotapelejä netissä. Tai tappavat tyttöystävänsä. On melkoista porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuoret naiset on keskimäärin huomattavasti paremmassa tikissä kuin ikäisensä "miehet". Kuntosalillakin mimmit treenaavat tosissaan ja näyttävät hyvältä. Jonnet tekevät "treeniä" sellaisilla painoilla ettei edes hiki tule eikä vahingossakaan tunnu mitenkään epämukavalta ja sarjojen välillä istuvat perseellään laitteissa (vaikka se on salin säännöissä selvästi kielletty) ja tuijottavat puhelinta. M50v
En ole nähnyt kuntosalilla yhdenkään pojan/miehen tuijottavan puhelintaa, tyttöjä ja nuoria naisia kylläkin lukuisia, jotka vääntelevät itseään laitteiden päällä "seksikkäisiin" asentoihin, ottavat töröhuuli-ilmeen, kuvaavat itseään someen ja jäävät laitteen päälle räpläämään puhelintaan.
Oisko vaikka se, että pikaruoka on yleistynyt ja muutenkin kaikkia huonoja ruokavalintoja saa helpommin nykyään kuin ennen. Lapsia ei laiteta enää ulos leikkimään kun liimataan ne telkkarin ääreen istumaan jotta vanhemmat voi tuijottaa omia luurejaan.
Ihan yhtä lihavia ne 70-luvun lapset olisivat jos olisivat samoissa oloissa eläneet.
Liikunnan määrä on vähentynyt. Ne jotka liikkuvat, liikkuvat paljon, loput eivät liiku ollenkaan (tämä on ehkä enemmän poikien ongelma, mutta koskee myös tyttöjä). E-pillerit turvottavat. Tytöt ovat ylipäätään isokokoisempia kuin aiemmin, siis rotevampia, ja sekin saattaa näyttää lihavuudelta.
Ihmiset kautta linjan nuorista vanhuksiin ovat nykyään tosi laiskoja. Alle 5 km. matkoja ajetaan autolla tai bussilla, hyvin voisi kävellä tai pyöräillä ja paras oli taas eilen, hissi otetaan ykköskerroksesta kakkoskerrokseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kautta linjan nuorista vanhuksiin ovat nykyään tosi laiskoja. Alle 5 km. matkoja ajetaan autolla tai bussilla, hyvin voisi kävellä tai pyöräillä ja paras oli taas eilen, hissi otetaan ykköskerroksesta kakkoskerrokseen.
Ymmärrettävää silloin, jos on paljon tai painavaa kannettavaa. Vaikka täytyy myöntää, että itsekin hissitalossa asuessa laiskana menin ykkösestä kolmoseen, nykyään hissittömässä talossa ykkösestä neloseen ei tunnu miltään jos ei ole kannettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska "bodypositive" eli lihavuutta ihannoidaan ja pidetään normaalina.
Suosittelen käyttämään termistöä, jonka käytön hallitsee.
Miehistä 72% on ylipainoisia.
Milloinkohan aletaan olla 90%:ssa..
Olen 56v nainen. Lapsena me kuljimme 5km. koulumatkat pyörällä, talvisin suksilla. Vapaa- ajalla liikuimme koko ajan, pelasimme pihoilla pelejä, kävimme uimassa, kiipeilimme puihin yms. Ruoka oli kotiruokaa, ei ollut välipaloja. Karkkia sai harvoin. Kotiaskareita joutui tekemään. Itse kitkin kasvimaita, kannoin vettä, siivosin lapsena. Ei ollut somea, lapset liikkuivat ja touhusivat jatkuvasti. Nyt keski- iässä, kerrostalossa asuessani kiloja tulee, ellei jatkuvasti vahdi.😀
Vierailija kirjoitti:
Koska "bodypositive" eli lihavuutta ihannoidaan ja pidetään normaalina.
Edelleenkään kehopositiivisuus EI tarkoita lihavuuden ihannointia!!
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muista, mutta olen koko ikäni ollut alipainonen/hoikka. Kun alotin minipillerit niin johan alkoi ruoka maistumaan, minulle tuli kyltymätön himo ruokaan, lihoin hetkessä 10 kiloa. Olen sittemmin lopettanut pillereiden käytön ja kas, painoni on taas tippunut ennalleen. Niin, olen hieman alle 30.
Munipillerit on maailman tehokkain ehkäisykeino, itse lihoin myös kymmenisen kiloa, kärsin ensimmäistä ja ainutta kertaa elämässäni totaalisesta haluttomuudesta ja mulla oli menkkamaista vuotoa joka toinen viikko. Never again. Kaikki em oireet hävisivät parissa kuukaudessa kun lopetin pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Tänä aamuna kun vein tyttären kouluun, niin parkkipaikalla ja koulun pihassa löllysteli uusien ekaluokkalaisten äitejä. Yksikään ei ollut alle 90-kiloinen. Valtava mänkki lyllyi edessä ja kävely oli sellaista pingviinimäisen takakenoa. Ihan kuin jostain kauhuelokuvasta.
Missä slummilöhiössä sä asut? Oman lapseni koulussa ehkä pari-kolmen on lihavia ja kourallinen ylipainoisia, loput näyttävät olevan normaalipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia lihavat naiset on aina se ongelma vaikka miehissä on edelleenkin enemmän lihavia kuin naisissa?
Koska nuorissa miehissä näkyy olevan vähemmän lihavia kuin nuorissa naisissa. Näin ainakin täällä Tampereella.
https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/lihavuus/lihavuuden-yleis…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuoret naiset on keskimäärin huomattavasti paremmassa tikissä kuin ikäisensä "miehet". Kuntosalillakin mimmit treenaavat tosissaan ja näyttävät hyvältä. Jonnet tekevät "treeniä" sellaisilla painoilla ettei edes hiki tule eikä vahingossakaan tunnu mitenkään epämukavalta ja sarjojen välillä istuvat perseellään laitteissa (vaikka se on salin säännöissä selvästi kielletty) ja tuijottavat puhelinta. M50v
Taitaa nyt pappaa harmittaa.. Kyllä nuoret miehetkin käyvät salilla ja treenaavat paljon.. Mutta sitä näkee, mitä haluaa. Enemmän nuorissa naisissa on ylipainoisia.
PASKAA SUOLLAT! Pojissa ja miehissä on kaikissa ikäluokissa enemmän ylipainoisia kuin tytöissä ja naisissa.
No, varmaan samasta syystä kuin itsekin olet lihava. Vai etkö muka tiedä, miksi olet ollut lihava lapsesta saakka?
Vierailija kirjoitti:
Toki kovaäänisen saksalaisen auton halvemmassakin hintaluokassa saa ostettua moni jonne nykyään, ja suositun jonnen tatskat ja auto merkkaa enemmän monelle stailillekkin mimmille kuin olla epäsuosittu autoton luuseri-jonne.
Moni hoikka salinainen laitattaa kumisilikoonia kroppaansa kun vihaa muodokkaita mutta ei-niin hoikkia naisia (siis ei sellaista hc-ylipainoa) mutta salittamalla ei vaan muodot pyöristy, tulee vain pikkupoikamainen kroppa. Timmi kroppa ja kunnon muodot kuten Pamela A:lla huippuvuosina on todella harvinaista.
Johtuu varmaan samasta syystä kuin miesten ja lastenkin lihavuus. Ruokatottumukset on päin peetä, ei osata eikä viitsitä laittaa ruokaa vaan vedetään eineksiä ja limpparia naamariin. Pikaruokapaikat on alkuillasta täynnä lapsiperheitä viikonpäivästä riippumatta.