ei ymmärrä: työttömille 1,5h työmatka
http://www.hs.fi/kotimaa/Työttömille+tulossa+pakko+hyväksyä+pitkä+työmatka/a1379736946410
Multa loppuu ymmärrys tän uuden pitkä työmatka-jutun kanssa. Tarkotan, että tää on puhdasta typeryyttä.
Alotetaan vaikka kuluista. Tossa HSn jutussa mainitut kk-lippu tms hinnat on noin >400 euroa. Mistä ihmeestä pitkäaikaistyötön löytäisi tuollaiset rahat työmatkaa varten? Sehän joutuu ostamaan lipun ennen kun työt alkaa eikä vasta sitten kun saa ensimmäisen palkkansa. Lisäksi noi hinnat on alakanttiin pahasti. Tostahan puuttuu kaupungin sisäinen liikenne, johon se joutuu myös ostamaan kahdessa paikassa kk-lipun.
Tossa HSn jutussa on laskettu junamatkoja lähinnä vähän isompien paikkojen välillä. Mutta täytyy muistaa ettei ketään pakoteta töihin esim Lahdesta Helsinkiin. Hesasta kun löytyy omastakin takaa niitä työntekijöitä. Sen sijaan hesalaisia aletaan pakottamaan töihin johonkin Peräntaustaan, josta paikallinen firma ei ole löytänyt yhtään työkykyistä yksilöä töihin olemattomalla palkalla. Näähän ei tule olemaan mitään min 3000-4000e/kk paikkoja vaan lähinnä jotain 1200e/kk paikkoja. Eli työntekijöille voi tulla 11h työpäivä, josta käytännössä maksetaan niin vähän, että matkakulujen ja verojen jälkeen ne ovat Sossun asiakkaita.
En tiedä onko tuo vain toimittajan mielipide asiasta vain myös poliitikkojen, mutta tuossa esitetyt työmatkat ei pidä paikkaansa. Ei työmatka esim Salosta Hesaan kestä 1:25h vaan paljon enemmän. Harva meistä asuu kuitenkaan juna-asemalla ja mene töihin toiseen kaupunkiin rautatieasemalle. Kun tohon lisätään matkat kotoa juna-asemalle ja toisessa päässä matka juna-asemalta töihin, niin me ollaankin reilusti yli kahdessa tunnissa per suunta.
Tuossa puhutaan vaan velvollisuudest ottaa työ vastaan. Oletan, että tää tarkoittaa sitä, että se pitää ottaa vastaan millä tahansa ehdoilla. Mä ainakin lähden siitä, että mä neuvottelen omat työehtoni. Jos joku haluaa mut töihin itselleen 3h matkan päähän, niin kyllä se sopii. Mutta tuo näkyy sitten mm. palkassa. En mä tonne lähde samoilla ehdoilla kuin kadun toiselle puolelle tekeen samoja hommia. Jos toi ei sovi työnantajalle, niin sitten se homma tuskin on tekemisen arvoista. Ei se ole mun ongelmani, että se on valinnut typerän sijaintipaikan firmalleen mistä ei löydä itselleen työntekijöitä. Mulla ei ole mitään velvollisuutta uhrautua sen puolesta vain siksi, että se on ongelmissa.
Koskeeko työvelvoite myös toisessa maassa olevia töitä? Ruotsissa olevat työpaikat rajalla asuville on varmaan aika selvä asia. Mehän ollaan EUssa, joten noissa ei voi olla järin paljon eroa. Mutta miten on Norjan ja Venäjän kanssa? Hupasaa muuten, että tuo työmatka rustattiin juuri alle sen mitä matka Hesasta Tallinnaan on! Ja tietysti lautat on poistettu kulkuvälineluettelosta. Joten tämä ei tule koskemaan myöskään Ahvenanmaalaisia ollenkaan.
Pakkotyö on myös ihmisoikeuksien vastaista. Tää ei ole vain mun mielipiteeni asiasta vaan myös Ihmisoikeustuomioistuimen. Joten miten meillä voi edes olla joku työn vastaanottamisvelvoite? Muistaakseni tuota on joskus väitetty vapaaehtoiseksi. Eli tukien vastaanottaminen olisi vapaaehtoista, mutta tuohan on ihan puppua. Meidänhän on pakko maksaakin oma osuutemme noista tuista koko ajan. Enpä ole missään ainakaan nähnyt mahdollisuutta jättäytyä ulos tuosta järjestelmästä? Poliitikkojen rustaama typerä ja hajoava järjestelmä ei ole mikään tekosyy rikkoa yksilönoikeuksia missään olosuhteissa. Mä laitan suuhuni mitä mä haluan eikä siihen vaikuta tippaakaan se miten paljon tuo aiheuttaa lisäkuluja julkiselle terveydenhuollolle ja mä myöskin valitsen itse työpaikkani ja neuvottelen palkkani+muut ehdot riippumatta siitä miten vähän tuo sopii poliitikkojen kuvioihin.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:31"]
Äidin ja isän työmatkat molemmilla 2h yhteen suuntaan
Homma toimii vaan siten, et isovanhempi hakee lapsen pk:sta 3 päivänä viikosta, jotta ei tuu yli 8h päiviä.Äiti tai isä etänä 2päivää vk:sta, jolloin lapsen vienti ja haku hoituu ilman apuja. Molemmilla joustavat työajat ja vähä alle 4000€ palkka, paljon pienemmästä ei kantsi 500€/hlö matkakuluja kuukaudessa maksaa. Mutta rankkaa on silti ja väsyneitä ollaan. Työmatkat on eri suuntaan joten muuttaa emme voi. Mutta onpahan meillä edes sit töitä. Tässä siis käytännön realiteetit.
[/quote] Entä jos isovanhemmat eivät voisi hakea lapsia, etä-työ ei olisi mahdollista ja työajatkaan eivät joustaisi ja palkka olisi puolet tuosta summasta? Teillä vielä asiat "hyvin", mutta rankkaa on varmasti! Voimia arkeen!
[/quote]
mitäpä jos äidin vanhemmat ovat kuolleet ja isän todella vanha äiti asuu toisessa kaupungissa eikä isää ole näkynyt kymmeneen vuoteen? kuka näistä hakee lapset päiväkodista?
Aagh, kuka hullu muuttaa epävarmojen pätkätöiden perässä paikasta toiseen pienet lapset mukanaan? Kyllä työtä pitää saada suht kestettävien matkojen päästä.
Itselläni on tunnin matka "työpaikkaan", olen siis työkokeilussa ja saan työmarkkinatukea. Mieluummin ottaisin palkkaa.
Itse olen tällä hetkellä pätkätöissä, ollut jo monta vuotta. Olisin periaatteessa halukas muuttamaan työn perässä, jos löytyisi vakipaikka. Pätkätyön perässä en ole halukas muuttamaan. Oman ongelmansa asiaan tuo se, että miehelläni on vakipaikka Helsingissä, eikä hänen ole järkevää luopua omastaan sen takia että vaimo saisi vakipaikan jostakin muualta... tienaahan mieheni kuitenkin enemmän kuin minulla on omalla alallani mahdollista tienata. Olen välillä kulkenut 1,5 tuntia suuntaansa töihin, ja kyllä se on todella raskasta. En mielelläni tekisi sitä jatkuvasti. Eikä meille edes ole lapsia, joiden hoitoaikoja ja hyvinvointia joutuisimme miettimään. Perheelliselle tuo yhteensä kolmen tunnin työmatka päivässä tuntuu melko mahdottomalta, jos toinen vanhempi ei ole kotona tai tee lyhennettyä työpäivää.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 13:42"]
Voi jossain perheissä tulla lapsille pitkät hoitopäivät. Oletetaan, että toinen vanhemmista on jo kauempana töissä. Ja sitten jos toinenkin.
Sitä ei hyvällä katsota päiväkodeissa. Saati, että edes toimisi käytännössä.
Meillä mies töissä ja minä työtön. EI lapsia. Meillä ei talous kestäisi hommaa 400e matkalippuja.
[/quote]
No mitäpä jos muuttaisitte lähemmäs niitä töitä?? Onpas omituinen ajatus, että kenenkään ei tarvitsisi muuttaa elantonsa hankkimiseksi. Suomessa kyllä melko yleinen jatuskulku. Mutta muuttuuhan tuo tässä hiljalleen, kohta ei vain enää ole kirstussa rahaa, jossa maksella elämistä työkykyisille ihmisille, jotka nyt vain tykkäävät asustlla jossain, vaikkei töitä olekaan tarjolla.
[/quote]
No, eipä ne työttömät sitä järjestelmää ole luoneet enkä näe mitään syytä, että heidän pitää uhrautua järjestelmän puolesta.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 13:29"]
Tuon uudistuksen ideana on opettaa Helsingissä asuville työttömille, että he eivät ole missään erityisasemassa. Muualta Suomesta voi sairaanhoitaja muuttaa Helsinkiin, joten muuttoliike poispäin Helsingistä on yhtä järkevää. Työtön voi jättää sukunsa ja kaverinsa pääkaupunkiin ilman, että siitä koituu ongelmia, koska kajaanilainen työtön on jo osoittanut, että muuttamiseen ei kuole.
Minusta hyvä uudistus, koska ei helsinkiläisillä sen suurempaa oikeutta kotiseutuun saa olla kuin muillakaan.
[/quote] Hmm, mihin ne Helsinkiläiset muuttaa työn perässä? Kuuhun vai? PK-seudun ulkopuolella ne työpaikat vasta kiven alla onkin! Mutta ei se työn perässä muutto aina ole tuosta vaan mahdollista. Kenelle saisi myytyä sata omakotitaloa vaikkapa Salosta, jos perheet haluaisivatkin lähteä työn perässä muualle?
[/quote]
Tilastojen mukaan Helsingin työttömyysprosentti on huomattavasti korkeampi kuin monen "maalaiskaupungin" eli miksi sieltä ei voi muuttaa työn perässä pois?
[/quote]
Mieti nyt itsekin. Minkälaista työpaikkaa tarjotaan pitkäaikaistyöttömälle 1,5h matkan päästä?
[/quote]
Miten niin tarjotaan? Työttömän velvollisuus on hakea niitä töitä eikä odottaa tarjottavaksi eli yksinkertaisesti suunnitelmassa sovitaan, että työtön hakee ja sillä selvä! Ja osoittaa TE-toimistolle esim. matka-avustushakemuksilla, että on työhaastattelussa käynyt tai esittää listan kaikista paikoista, joita on hakenut sekä listan saamistaan "valintamme ei kohdistunut teihin"- posteista.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 15:13"]
Aagh, kuka hullu muuttaa epävarmojen pätkätöiden perässä paikasta toiseen pienet lapset mukanaan? Kyllä työtä pitää saada suht kestettävien matkojen päästä.
Itselläni on tunnin matka "työpaikkaan", olen siis työkokeilussa ja saan työmarkkinatukea. Mieluummin ottaisin palkkaa.
[/quote]
Työkokeiluun pääsee vain silloin, jos ei kykene osoittamaan omaa osaamistaan eli millä perusteella työkokeilupaikan sait?
Sijalleko se työpaikka pitäisi tuoda?
Eiköhän pelkällä pääkaupunkiseudulla ole lähes 1½ tunnin työmatka, jos joutuu kulkemaan julkisilla kulkuneuvoilla poikittain. Näin muistelen kuulleeni ja lukeneeni.
Tuo vähän pidempi työmatka mittaa aika hyvin työttömän todellisia työhaluja.
nykyään Se on 80 km, muuttuu 1,5 tunniksi. Minusta aika-mitoitus on järkevämpi, itsellä 60 km työmatka, johon usein menee 1.5 tuntia. Ja on se pitkä matka, kestän sen koska se on vapaaehtoista ja ihan oma valinta, vaikeaa olisi jos johonkin paskaduuniin pitäisi mennä. Tosin se paskaduuni nyt ei kivaa olisi muutenkaan, vaikka työmatka olisi ihan kohtuullinen.... Ehkä ongelma on myös vähän siinä, ettei kukaan viitsi tehdä paskaduunia, jos ei ole pakko ja jos siitä tuntuu olevan enemmän haittaa kuin hyötyä? Täysin ymmärrettävää, mutta toisaalta aika vaikea kokonaistaloudellisesti, rahaa kun ei tipu taivaasta eikä kaikki vaan voi aina olla unelmatyössään.
"Miksette muuta työn perässä" - kuka muuttaa työn perässä, jos töitä on tarjolla 1-3kk ja päivässä 6h? Asia olisi täysin eri, jos tarjolla olisi vakitöitä täydellä työajalla.
"tämä keskustelu on todella outoa. Olen työssäkäyvä, itse työpaikkani aina hakenut ja saanut. Työmatkaan menee tunti suuntaansa Ei tulisi mieleenkään maata kotona ja olettaa että joku maksaa oleskelutukea siihen saakka kunnes työpaikka ilmestyy tyhjästä naapuriin."
Tuo tunti menee Helsingissä ihan kaupungin sisällä jos poikittaisliikennettä. Eli ei mitään ihmeellistä sankaruutta.
Mutta oikeassahan ihmiset on, jos käyt Tampereella Helsingistä maksat 400 e/kk työmatkoihin, heräät klo 5 ja tulet kotiin klo 19. Verotuksessa saat hiukan alennettua veroprosenttia matkojen takia.
Ihminen on aika poikki tuota kun tekee vuodenkin. Ihan pienellä palkalla, alle 2600 e/kk ei kannata tehdä.
Ratkaisu on muuttaminen. Omistusasuminen, jota Suomessa suositaan, ei kuitenkaan kannusta työtöntä muuttamaan.
Työmatkailussa ongelma on lasten päivähoitoajat ja se, että pätkätyötä tai vuorotyötä huonolla palkalla ei kannata tehdä. Kyse ei ole muusta kuin elämiseen tarvittavasta palkasta.
Tullaan tarvitsemaan paaaljon päiväkotitiloja ja henkilökuntaa. Ehkä kohta huomataan, että homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa.
Eivät päättäjät osanneet ottaa huomioon viime vuonna toteutetun autoveron korotustakaan oikein. Odottivat muistaakseni 200 milj. euroa lisää verotuloja edellisvuoteen verrattuna, mutta lopuutulema taisi olla 70 milj. euroa väemmän kuin vuotta aikaisemmin
Vuoropäiväkoteja, julkista liikennettä myös sunnuntaisin aikaisin ja myöhempään...kyllähän näitä asioita tulee mieleen mitä tarvitaan jatkossa enemmän.
Tuskinpa pendolinoja ja etätyötä tarjolla pitkäaikaistyöttömien töissä, veikkaan että paremminkin kellokortteja.
Ai, että äiti muuttaisi lapsineen toiselle paikkakunnalle, ok-talo myytäisiin ja isä jäisi paikkakunnalle ja muuttaisi kerrostaloon asumaan. Siitä tulisi vain lisää huonosti voivia avioerolapsia.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 13:42"]
Voi jossain perheissä tulla lapsille pitkät hoitopäivät. Oletetaan, että toinen vanhemmista on jo kauempana töissä. Ja sitten jos toinenkin.
Sitä ei hyvällä katsota päiväkodeissa. Saati, että edes toimisi käytännössä.
Meillä mies töissä ja minä työtön. EI lapsia. Meillä ei talous kestäisi hommaa 400e matkalippuja.
[/quote]
No mitäpä jos muuttaisitte lähemmäs niitä töitä?? Onpas omituinen ajatus, että kenenkään ei tarvitsisi muuttaa elantonsa hankkimiseksi. Suomessa kyllä melko yleinen jatuskulku. Mutta muuttuuhan tuo tässä hiljalleen, kohta ei vain enää ole kirstussa rahaa, jossa maksella elämistä työkykyisille ihmisille, jotka nyt vain tykkäävät asustlla jossain, vaikkei töitä olekaan tarjolla.
[/quote]
Itselläni, kuten monella muullakin pääkaupunkiseudulla asuvalla, menee juurikin yli tunti työmatkoihin per suunta (onneksi voin pitää etäpäiviä). Ajan osalta tuo vaatimus ei ole kohtuuton. Sen sijaan nuo kustannukset hirvittivät. Itselläni menee ehkä vuodessa tuon verran matkoihin, mitä näissä laskelmissa menee kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 13:46"]
Itse en pidä 1.5h tunnin työmatkaa aivan järhettömänä, mutta asiassa on paljon muutakinhuomioitavaa kuin tuo aika. Esimerkiksi mieheni työmatka on 125km/suunta. Jos joutuisin itse saman matkan päähän töihin, tarkoittaisi se sitä, että nuorimmat lapset olisivat päiväkodissa 6-18 ja alakoululainen olisi yksin aamut ja iltapäivät. Aivan järjetöntä enkä todellakaan suostuisi siihen!
No, "onneksi" työttömiä on kaikki paikat täynnä joten tuskinpa kukaan tulee töihin pakotetuksi! Vapaaehtoisiakin töihinmenijöitäkin luulisi riittävän -- jos vaan olisi niitä töitä!
[/quote]
Niin, mutta noi paikat tulee olemaan niitä täysin ala-arvoisia vuokratyöhommia mistä ei makseta mitään. Sen takia ne eivät ole saaneet ketään palkattua sinne nytkään. Peruspäivärahallakin olija saisi 'palkanalennukset' mennessään töihin.
[/quote] Tarkoitinkin, että jos on ok-palkkainen ja kivakin työ, niin ei se 1.5h työmatka ihan mahdottomuus ole. Mutta jos joku Vantaalla oleva duuni ei kelpaa vantaalaiselle työttömälle, niin miksi sinne pakotetaan joku salolainen eikä sitä vantaalaista? Eli jokaisen työpaikan nurkilta luulisi löytyvän niitä "pakotettavia" ihan riittävästi, miksi niitä pitäisi sadan kilometrin päästä hakea? t.9
Tästä lähtee Suomen talous suorastaan liitoon: työpaikat lisääntyvät sillä että ihmiset istuvat pidempää päivää junassa!
Hesarin juttu jätti täysin huomiotta sen että jos junanatka kestää 1h10min niin täytyisi asua ihan aseman vieressä ja toisessa päässä työpaikan pitäisi olla ihan aseman vieressä jotta 1h30min työmatka ei ylittyisi.
käytännössä jos lähtee vuosaaresta helsingin kedkustaan. Kävelee siis metroasemalle, odotta. Metroa ja ajaa keskustaan niin 40min on jo käytetty helpostikkin. loppuajalla junalla päsee vain keravalle saakka..
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:40"]
Tuon uudistuksen ideana on opettaa Helsingissä asuville työttömille, että he eivät ole missään erityisasemassa. Muualta Suomesta voi sairaanhoitaja muuttaa Helsinkiin, joten muuttoliike poispäin Helsingistä on yhtä järkevää. Työtön voi jättää sukunsa ja kaverinsa pääkaupunkiin ilman, että siitä koituu ongelmia, koska kajaanilainen työtön on jo osoittanut, että muuttamiseen ei kuole.
Minusta hyvä uudistus, koska ei helsinkiläisillä sen suurempaa oikeutta kotiseutuun saa olla kuin muillakaan.
[/quote]
Oletko tietoinen siitä, että pk-seudulla työskentelevillä on ihan tutkitusti tällä hetkellä ajallisesti pisimmä työmatkat Suomessa? Esim. 5 kilometrin työmatkaan, joka on keskimääräinen matka Helsingin sisällä, kuluu jo helposti 30-40 minuuttia suuntaansa. Itselläni on parin kilometrin työmatka, jonka tekisin pikkukaupungissa omalla autolla 5 minuutissa ja vaikka polkupyörällä 10 minuutissa. Täällä siihen menee vähintään 20 minuuttia suuntaansa julkisilla, jotka ovat selkeästi nopein vaihtoehto. Moni nykyinen ja entinen työkaveri on tuollaisia 1,5 tunnin matkoja yhteen suuntaan töihin jo tehnyt esim. Porvoosta, Mäntsälästä, Keravalta tai Hyvinkäältä.
[/quote]
;iksi ihmeessä sinä et pyöräile sitä 2km? Kysyy nainen, joka polkee 5,5km joka päivä
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 15:13"]
[/quote]
toi on just työttömien kyykyttämistä ilmaistyövoimaa ei tartte maksaa kun voi määrätä työttömiä kunnan orjiksi 2000-luvulla.jaksamisia toivottavasti siit on sul hyötyy työllistymisen kannalta vaikka epäilenkin.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:07"]
[/quote] Hmm, mihin ne Helsinkiläiset muuttaa työn perässä? Kuuhun vai? PK-seudun ulkopuolella ne työpaikat vasta kiven alla onkin! Mutta ei se työn perässä muutto aina ole tuosta vaan mahdollista. Kenelle saisi myytyä sata omakotitaloa vaikkapa Salosta, jos perheet haluaisivatkin lähteä työn perässä muualle?
[/quote]
Tilastojen mukaan Helsingin työttömyysprosentti on huomattavasti korkeampi kuin monen "maalaiskaupungin" eli miksi sieltä ei voi muuttaa työn perässä pois?
[/quote]
Mieti nyt itsekin. Minkälaista työpaikkaa tarjotaan pitkäaikaistyöttömälle 1,5h matkan päästä?