Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ei ymmärrä: työttömille 1,5h työmatka

Vierailija
22.09.2013 |

http://www.hs.fi/kotimaa/Työttömille+tulossa+pakko+hyväksyä+pitkä+työmatka/a1379736946410

Multa loppuu ymmärrys tän uuden pitkä työmatka-jutun kanssa. Tarkotan, että tää on puhdasta typeryyttä. 

Alotetaan vaikka kuluista. Tossa HSn jutussa mainitut kk-lippu tms hinnat on noin >400 euroa. Mistä ihmeestä pitkäaikaistyötön löytäisi tuollaiset rahat työmatkaa varten? Sehän joutuu ostamaan lipun ennen kun työt alkaa eikä vasta sitten kun saa ensimmäisen palkkansa. Lisäksi noi hinnat on alakanttiin pahasti. Tostahan puuttuu kaupungin sisäinen liikenne, johon se joutuu myös ostamaan kahdessa paikassa kk-lipun. 

Tossa HSn jutussa on laskettu junamatkoja lähinnä vähän isompien paikkojen välillä. Mutta täytyy muistaa ettei ketään pakoteta töihin esim Lahdesta Helsinkiin. Hesasta kun löytyy omastakin takaa niitä työntekijöitä. Sen sijaan hesalaisia aletaan pakottamaan töihin johonkin Peräntaustaan, josta paikallinen firma ei ole löytänyt yhtään työkykyistä yksilöä töihin olemattomalla palkalla. Näähän ei tule olemaan mitään min 3000-4000e/kk paikkoja vaan lähinnä jotain 1200e/kk paikkoja. Eli työntekijöille voi tulla 11h työpäivä, josta käytännössä maksetaan niin vähän, että matkakulujen ja verojen jälkeen ne ovat Sossun asiakkaita.

En tiedä onko tuo vain toimittajan mielipide asiasta vain myös poliitikkojen, mutta tuossa esitetyt työmatkat ei pidä paikkaansa. Ei työmatka esim Salosta Hesaan kestä 1:25h vaan paljon enemmän. Harva meistä asuu kuitenkaan juna-asemalla ja mene töihin toiseen kaupunkiin rautatieasemalle. Kun tohon lisätään matkat kotoa juna-asemalle ja toisessa päässä matka juna-asemalta töihin, niin me ollaankin reilusti yli kahdessa tunnissa per suunta. 

Tuossa puhutaan vaan velvollisuudest ottaa työ vastaan. Oletan, että tää tarkoittaa sitä, että se pitää ottaa vastaan millä tahansa ehdoilla. Mä ainakin lähden siitä, että mä neuvottelen omat työehtoni. Jos joku haluaa mut töihin itselleen 3h matkan päähän, niin kyllä se sopii. Mutta tuo näkyy sitten mm. palkassa. En mä tonne lähde samoilla ehdoilla kuin kadun toiselle puolelle tekeen samoja hommia. Jos toi ei sovi työnantajalle, niin sitten se homma tuskin on tekemisen arvoista. Ei se ole mun ongelmani, että se on valinnut typerän sijaintipaikan firmalleen mistä ei löydä itselleen työntekijöitä. Mulla ei ole mitään velvollisuutta uhrautua sen puolesta vain siksi, että se on ongelmissa.

Koskeeko työvelvoite myös toisessa maassa olevia töitä? Ruotsissa olevat työpaikat rajalla asuville on varmaan aika selvä asia. Mehän ollaan EUssa, joten noissa ei voi olla järin paljon eroa. Mutta miten on Norjan ja Venäjän kanssa? Hupasaa muuten, että tuo työmatka rustattiin juuri alle sen mitä matka Hesasta Tallinnaan on! Ja tietysti lautat on poistettu kulkuvälineluettelosta. Joten tämä ei tule koskemaan myöskään Ahvenanmaalaisia ollenkaan.

Pakkotyö on myös ihmisoikeuksien vastaista. Tää ei ole vain mun mielipiteeni asiasta vaan myös Ihmisoikeustuomioistuimen. Joten miten meillä voi edes olla joku työn vastaanottamisvelvoite? Muistaakseni tuota on joskus väitetty vapaaehtoiseksi. Eli tukien vastaanottaminen olisi vapaaehtoista, mutta tuohan on ihan puppua. Meidänhän on pakko maksaakin oma osuutemme noista tuista koko ajan. Enpä ole missään ainakaan nähnyt mahdollisuutta jättäytyä ulos tuosta järjestelmästä? Poliitikkojen rustaama typerä ja hajoava järjestelmä ei ole mikään tekosyy rikkoa yksilönoikeuksia missään olosuhteissa. Mä laitan suuhuni mitä mä haluan eikä siihen vaikuta tippaakaan se miten paljon tuo aiheuttaa lisäkuluja julkiselle terveydenhuollolle ja mä myöskin valitsen itse työpaikkani ja neuvottelen palkkani+muut ehdot riippumatta siitä miten vähän tuo sopii poliitikkojen kuvioihin.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 15:59"]

Oletko tietoinen siitä, että pk-seudulla työskentelevillä on ihan tutkitusti tällä hetkellä ajallisesti pisimmä työmatkat Suomessa? Esim. 5 kilometrin työmatkaan, joka on keskimääräinen matka Helsingin sisällä, kuluu jo helposti 30-40 minuuttia suuntaansaItselläni on parin kilometrin työmatka, jonka tekisin pikkukaupungissa omalla autolla 5 minuutissa ja vaikka polkupyörällä 10 minuutissa. Täällä siihen menee vähintään 20 minuuttia suuntaansa julkisilla, jotka ovat selkeästi nopein vaihtoehto. Moni nykyinen ja entinen työkaveri on tuollaisia 1,5 tunnin matkoja yhteen suuntaan töihin jo tehnyt esim. Porvoosta, Mäntsälästä, Keravalta tai Hyvinkäältä.

[/quote]

;iksi ihmeessä sinä et pyöräile sitä 2km? Kysyy nainen, joka polkee 5,5km joka päivä

[/quote]

Koska kuten sanoin, julkiset ovat itselleni nopein vaihtoehto. Nopein pyöräilyreitti on itselleni kuta kuinkin sama kuin nopein ratikkareitti. Samoissa liikennevaloissa pitää pysähtyä, lisäksi pyöräillessä pitää varoa muuta (vilkasta) liikennettä vähän enemmän kuin ratikalla liikkuessa, joten matkaan menee vähintään se 30 min, plus pyörän parkkeeramiset. 

Toki varmasti joku täälläkin pk-seudulla pystyy nuo 5 km:n keskimääräiset työmatkat tekemään pyörällä tai omalla autolla nopeammin kuin 30-40 minuutissa. Mutta muuallakin Suomessa asuneena voin sanoa, että  liikkuminen on täällä huomattavasti aikaa vievempää kuin esim. edes toiseksi tai kolmanneksi suurimmassa kaupungissa pk-seudun ulkopuolella, saati täydellä "landella".

Vierailija
62/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkakulut voi vähentää verotuksessa. Ne voi pyytää huomioimaan jo heti alkuunsa verotoimistossa, kun hakee työtä varten verokorttia. Minulla on työkaveri, joka ajaa tunnin suuntaansa töihin, ja hän saa palkkansa kokonaan verottomana tämän takia.

Myös lapsen päiväkotipaikan voi nykyisin valita (mikäli päiväkodeissa on tilaa) ja lapsen voi pyytää päästä työpaikan lähistölle hoitoon. Näin työmatkat ovat yhteistä aikaa vanhemmalle ja lapselle, lapsi voi vaikka siinä kotimatkalla kertoa, mitä teki päivän aikana tarhassa tai syödä välipalaa tai ottaa aamusella torkut autossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 17:40"]

Matkakulut voi vähentää verotuksessa. Ne voi pyytää huomioimaan jo heti alkuunsa verotoimistossa, kun hakee työtä varten verokorttia. Minulla on työkaveri, joka ajaa tunnin suuntaansa töihin, ja hän saa palkkansa kokonaan verottomana tämän takia.

Myös lapsen päiväkotipaikan voi nykyisin valita (mikäli päiväkodeissa on tilaa) ja lapsen voi pyytää päästä työpaikan lähistölle hoitoon. Näin työmatkat ovat yhteistä aikaa vanhemmalle ja lapselle, lapsi voi vaikka siinä kotimatkalla kertoa, mitä teki päivän aikana tarhassa tai syödä välipalaa tai ottaa aamusella torkut autossa.

[/quote]

Niin että puolentoista tunnin junamatkan leppoisasti vaikka yksivuotiaan kanssa viettää sitten joka aamu ja ilta yhdessäollen. Eiköhän se yhdessäolo olisi parempi veittää kotona kun junassa.

Vierailija
64/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, tämä pointtini olikin. Vaatii jonkinlaisia järjestelyjä ja edellyttää työnantajalta, työntekijältä, perheeltä ja lähipiiriltä joustoa.Tähän ei varmasti kaikilla mahdollisuutta ole.

Vierailija
65/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ininää taas työmatkakuluista, kun ne saa vähentää verotuksessa. Ottakaa selvää näistä asioista, ennenkuin alatte kitistä. Kyllä sitä muutkin joutuu työn perässä muuttamaan, niin miksi se ei muka nykyään enää onnistu. Kaikki onnistuu, kun laittaa onnistumaan eikä inise täällä palstalla. Yhteiskunnanko pitäisi järjestää jokaiselle työpaikka kotioven vierestä, voi herraisäsiunaajavarjele!

Vierailija
66/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle vanhemmalle on kauhistus matkustaa pitkiä matkoja julkisilla päiväkotimatkojen takia lasten kanssa.  Ensinnäkin ei lapsista ole hauskaa olla pitkiä aikoja junassa tai bussissa. Ainakin päiväkodin jälkeen lapsi on yleensä väsynyt ja hänen pitäisi päästä nopeasti kotiin. Kiukuttelu on huipussaan yleensä päiväkodin jälkeen ja juna tai bussi täynnä työmatkalaisia ei ole kovin mukava paikka lapselle jos tunninkin verran pitää siinä paikallaan olla. Lapsen ei ole myöskään hyvä nukkua esim. päiväkodin jälkeen junassa koska silloin yöunet menisi ihan plörinäksi. Eli tuo ylläoleva juttu siitä kuinka leppoisasti vanhemmat voi viettää kahden keskistä aikaa ja jutella päivän tapahtumista on ihan mukava ajatus mutta käytännössä kaikkea muuta kun mukavaa varsinkin kun pienet lapset 1-4 vuotiaat on kyseessä. Jos aikuiselle voi olla kiva breikki istua junassa ja vaikka sulkea silmät ja rentoutua niin se ei ole sitä pienelle lapselle.

Vierailija
67/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 17:52"]

[/quote]

Niin että puolentoista tunnin junamatkan leppoisasti vaikka yksivuotiaan kanssa viettää sitten joka aamu ja ilta yhdessäollen. Eiköhän se yhdessäolo olisi parempi veittää kotona kun junassa.

[/quote]

Valintakysymys. Jotkut haluavat ehkä tarjota lapselleen jotain muutakin kuin kauravelliä 18-vuotiaaksi asti.

Vierailija
68/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omasta mielestäni on parempi viedä lapsi kodin viereen päiväkotiin kun yrittää viettää sitä "yhdessäoloaikaa" työmatkojen aikana koska ruuhkaiset junat ja bussit eivät ole lasten paikka ja taitaisi monen työmatkalisen kulmat mennä kurttuun kun junassa on väsynyt, kiukutteleva, kakara joka on pakotettu myös kulkemaan pitkät "työmatkat" päiväkotiin.

Mutta mitä tulee tähän 1,5h työmatkaan niin eihän se ole mikään ihmetys ainakaan monelle Helsinkiläiselle sillä jo nyt monella menee ihan saman kaupungin sisälläkin tunti ja jos nyt puoli tuntia siihen menee lisää niin ei se mikään mahdottomuus varmaan ole.

Pääpointti on se että onko se työmatka todellakin se 1,5 kokonaisuudessaan kattaen ajan kotiovelta työpaikan ovelle? Mitä se lohduttaa jos junamatka on 1h jos matka ensin juna-asemalle on 40 min. ja sitten juna-asemalta töihin 30 min.

Hieman pidempi päiväkotiaika siitä tulisi lapselle eli päiväkotien kymmenen tunnin maksimiaikaa pitäisi sitten kuntien rukata jos kahdeksan tunnin työaikojen päälle tulee vielä kolmen tunnin työmatkat.

Uskon että monen olisi pakko hakea ne työmatkakustannuksen vähennykset verotukseen jo etukäteen muuten ei yksinkertaisesti joillekin jää tarpeeksi rahaa elämiseen jos pienestä palkaista lohkaistaan vielä joku 500€ työmatkoihin joka kuukausi. Muistettakoon että on olemassa paljon kokoaikaisia töitä joista saa vain n. 1400 nettona vai onko tarkoitus että tämä velvoite mennä kauas koskee vain niitä joilla on hyvä palkka, tuskin. Kuitenkin on hieman eri maksaa 500€ matkakuluja kolmentonnin nettopalkasta kun 1400€ nettopalkasta.

Vierailija
69/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on ollut pakko ottaa vastaan työtä mikä oli tunnin bussimatkan päässä. Mutta kun täällä peräkylissä bussit kulkee niin harvoin, että työpäivän jälkeen sai joskus oottaa bussin takaisinpäin lähtöä jopa 3 tuntia. Pienen lapsen yksinhuoltaja olen ja lapsi oli hoidossa aamusta iltaan. Ihan hirveää!!! Onneksi mun äiti asuu lähellä ja jelppasi usein. Onneksi oli lyhyt työ ja määräaikainen eikä sitä kestänyt pitkään. Olipa huono omatunto lapsen puolesta mutta minkäs teet. Otat karenssia? Ei ole siihen varaa.

Vierailija
70/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 17:52"]

[/quote]

[/quote]

Valintakysymys. Jotkut haluavat ehkä tarjota lapselleen jotain muutakin kuin kauravelliä 18-vuotiaaksi asti.

[/quote]

Olisin itse valmis menemään kauaskin töihin jos:

-pienestä palkasta jää enemmän käteen kun työttömänä mukaan lukien työmatkakulut verovähennyksineen

-saan lapsen pitää päiväkodissa vaikka 11h eli sen verran mitä työmatkat ja työaika vaatii koska en missään nimessä halua matkata ruuhkajunissa väsyneen kiukkuisen lapsen kanssa

Ja minulle tuo kävisi siksi että saisin joskus jonkun toisen hakemaan lapsen päiväkodista eli ei hän joutuisi aina olemaan tuota 11h mutta liian karulle tuntuisi jos lapsi joutuisi joka päivä olemaan yli 10 h päiväkodissa. Kuitenkin päiväkoti on parempi kun ruuhkajunat ja bussit joissa lapsilla olisi turhan rankkaa matkustaa tuntien matkoja aamuisin ja iltaisin.

Vierailija
71/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi ihanaa laatuaikaa istua väsyneen lapsen kanssa ruuhkassa aamuin illoin! Omani ainakin huusi yleensä suoraa huutoa pienenä joka ikinen automatka, oliski ollu juhlaa tehdä sitä päivittäin esimerkiks reilu suuntaansa! Keksin kyllä monta muuta asiaa joita tekisin mielummin oman lapseni kanssa 2t päivässä.  

Tän on kirjottanu joku jolla ei oo lapsia tai joka on unohtanu millaista se todellisuus oli...

[/quote]

Vierailija
72/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:32"]

Mun on ollut pakko ottaa vastaan työtä mikä oli tunnin bussimatkan päässä. Mutta kun täällä peräkylissä bussit kulkee niin harvoin, että työpäivän jälkeen sai joskus oottaa bussin takaisinpäin lähtöä jopa 3 tuntia. Pienen lapsen yksinhuoltaja olen ja lapsi oli hoidossa aamusta iltaan. Ihan hirveää!!! Onneksi mun äiti asuu lähellä ja jelppasi usein. Onneksi oli lyhyt työ ja määräaikainen eikä sitä kestänyt pitkään. Olipa huono omatunto lapsen puolesta mutta minkäs teet. Otat karenssia? Ei ole siihen varaa.

[/quote]

Enpä tiedä miten siellä korvessa sosiaalitoimi toimii mutta ainakin pääkaupunkiseudulla tulee lastensuojelu kyselemään jos lapsella alkaa olla ylipitkiä hoitopäiviä ja tavallisissa päiväkodeissa ei voi lasta pitääkään yleensä kun klo 6-17.30 aikavälillä ja todellisuudessahan kukaan ei edes pidä juuri tuota aikaa vaan nuo ovat päiväkodin aukioloajat.

Maksimiaika lapselle pääkaupunkiseudulla on 10h päivä joka täytyy riittää työaikaan ja matkoihin.

Vierailija
73/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkakulujen omavastuu on 600 euroa. Jos tarjotaan parin kuukauden pätkätyötä pitkän junamatkan päästä, ei vähennyksestä ole juurikaan iloa...

Vierailija
74/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkakulujen verovähennyksessä on 600 euron omavastuu, eli ei tuo kaikki ole verovähennyskelpoista. Pienestä palkasta 600 euroa on todella paljon. 

Miehelläni oli monta vuotta juurikin 1,5 tunnin yhdensuuntainen työmatka ja mies oli aina ihan kuollut raato kotona. Avioero oli tosi lähellä. Ja viikossa meni bensoihin 100 euroa. Onneksi sai töitä lähempää. Nyt meillä on aikaa ja voimia harrastaakin jotain, koska ei olla kaikki niin väsyneitä.

Vierailija
75/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:45"]

Elämä om valintoja. Jos olet työtön Helsingissä, niin voit muuttaa lähemmäs uutta työpaikkaa.

Eihän se mammuleille käy, vaan halutaan, että saa maata kotona ja me muut veronmaksajat maksetaan teidän eläminen.

[/quote]

Kiinnostaisi tietää, millä rahalla työtön muuttaa ja maksaa mm. 2-3kk takuuvuokran.

Vierailija
76/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nuo verottajan kanssa selvitettävät asiat monikin kertonut, mutta ei Helsinki-Tampere-väliä matkaava saa palkkaansa verottomana. Ellei ole opiskelija tai todella pienituloinen tms. Olen itse alentanut veroprosenttia tällä matkailuvälillä.

Epäilen voiko lapsen saada eri kuntaan työpaikan lähelle hoitoon.

Tämä mahdollinen lakiuudistus toimii lähinnä maakunnissa, missä palveluihin meneminen kestää sen 1.5 h eli jossain Nurmeksessa työtön joutuu ajamaan tuon ajan kasvukeskukseen ja siellä on töissä.

Millaisella palkalla sitten voi matkata 400 e kuussa jotta siitä jää asunnon ja kulujen jälkeen jotain käteen? Työssäkäyvä menettää joitakin etuuksia ja esim. elatukset nousevat. Kannattaa tarkkaan laskea minne asti matkaa töihin ja olisiko kuitenkin halvempaa muuttaa lähemmäksi.

Miksi hallitus ei panosta vuokra-asumisen lisäämiseen tämmöisen pakon sijaan? Jos oikeasti halutaan työllistää. 

Vierailija
77/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 13:42"]

Voi jossain perheissä tulla lapsille pitkät hoitopäivät. Oletetaan, että toinen vanhemmista on jo kauempana töissä. Ja sitten jos toinenkin.

Sitä ei hyvällä katsota päiväkodeissa. Saati, että edes toimisi käytännössä.

Meillä mies töissä ja minä työtön. EI lapsia. Meillä ei talous kestäisi hommaa 400e matkalippuja.

[/quote]

Ajattelen asiaa omalta kannaltani. Jos jäisin työttömäksi ja saisin omaa nykyistä työtäni vastaavan työn 150 kilometrin päästä, se vaikuttaisi elämääni seuraavasti.

Työpäiväni olisi klo 8-16, oletetaan että Helsingissä.

Minun pitäisi lähteä Kouvolasta joka aamu klo 05.37 junalla, jotta ehtisin vielä Helsingin rautatieasemalta työpaikalleni, jos oletetaan että se on jossain Helsingin keskustassa.

Tätä ennen pitäisi tietysti viedä lapsi hoitoon. Kotoani on rautatieasemalle 20 minuutin ajomatka. Siihen vielä lapsen vienti hoitoon. Joutuisin lähtemään kotioveltani klo 5 joka aamu. Sitä ennen olisi tietysti herättävä ja herätettävä ja puettava lapsi.

Helsingistä lähtisi sopiva juna takaisin klo 16.41. Se olisi Kouvolassa klo 18.15. Tässä vaiheessa lapsi olisi ollut hoidossa jo 11 tuntia. Kun vielä ajaisin autollani hakemaan lapsen päiväkodista, tulisi lapsen hoitopäivälle pituutta 11tuntia30 minuuttia joka päivä. Olisin kotona hieman ennen iltaseitsemää. Seuraavana aamuna sama ruljanssi toistuisi.

Mutta tutkitaanpa kustannuksia. 30 junamatkan (jolla kävisin siis töissä hieman yli kaksi viikkoa) sarjalippu maksaisi 620 euroa. Se kertaa kaksi / kk.

Juu, eiköhän jätetä vertailut tähän.

Ainakaan minun noin 2200 euron nettopalkallani ei kyllä olisi varaa käydä töissä 150 kilometrin päässä...

Vierailija
78/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:53"]

Työmatkakulujen omavastuu on 600 euroa. Jos tarjotaan parin kuukauden pätkätyötä pitkän junamatkan päästä, ei vähennyksestä ole juurikaan iloa...

[/quote]

Niin ja nämä jotka paasaavaat että "ettekö tiedä että on verovähennykset työmatkoista" elävät kyllä jossain toisessa maailmassa ja eivät voi ymmärtää että jollekin joka on ollut työttömänä pitkään voi olla mahdoton kustantaa edes niitä ensimmäisen kuukauden työmatkoja puhumattakaan siitä että joka kuukausi pistetään usea sata työmatkoihin jos palkka on jotain alle kaksitonnia brutto.

Kyllähän sitä hyvin pärjää jos palkka on neljätonnia. Sitä voi ihan kevyesti maksella niitä usean sadan työmatkakuluja ja sitten mukavasti odotella veronpalautusta jouluna jonka voi käyttää vaikka joululahjoihin ja kaikkeen muuhun hömppään...

Vierailija
79/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan näin kokemuksena, että vuosi sitten tein työttömyyden jälkeen 4 kuukauden työpätkän isompaan kaupunkiin, jothon matka-aika kotiovelta työpaikalle oli vähän yli 2 tuntia julkisilla. Matkaliput plus kahden kaupungin joukkoliikenteen liput maksoivat noin 560 euroa kuukaudessa.

Olin ihan toisissaan kuvitellut, että sosiaalitoimisto tai muu taho auttaisi tällaisessa tilanteessa edes lainan avulla, mutta mitään apua ei ole olemassa. Sosiaalitoimisto ei tee erikseen mitään päätöstä työmatkakuluista, vaan voi jälkikäteen kuittia vastaan myöntää matkakulut toimeentulotukena. Mutta tätä ennen pitäisi siis olla rahaa ostaa se lippu! itse jouduin ottamaan pikavipin maksaakseni ensimmäisen kuukauden matkat, ja vuokran, matkakulujen ja tuon lainan lyhennyksen jälkeen piti laskea ruokakaupassa jokainen euro. Puhumattakaan siitä, että illalla omaa aikaa oli pari tuntia, joka aika lailla meni ruokailuun ja suihkussa käyntiin.

Mutta itse olen kuitenkin sitä mieltä, että puolitoista tuntia noin ovelta ovelle laskettuna ei ole liian pitkä maksimiaika. Jos kyse on muutaman kuukauden työpätkästä, niin tuon ajan pystyy väsyneenä sinnittelemään, ja jos taas pitemmästä, niin sitten pitää tehdä muuttosuunnitelmia. Puolentoista tunnin matka on mielestäni järkevämpi kuin aiempi 80km alue, jossa vaarana oli, että autoton ihminen olisi joutunut kävelemään huomattavasti pitemmän ajan päiväst työpaikalle päästäkseen, tässä sentään huomioidaan, että pääseekö lähelle joukkoliikenteellä sen sijaan, että auto olisi oletus.

Tärkeämpää olisi kuitenkin se, että nuo ensimmäisen kuukauden matkakulut pitäisi saada jollain tapaa järjestettyä. Lainoja sun muita ei tuosta vain juuri uudessa työssä aloittavien myönnetä vapailta markkinoilta, eikä kaikilla ole mahdollista pyytää noin isoa summaa lähipiiristäkään. Esimerkiksi jonkinlainen sosiaalinen pikalaina voisi olla ratkaisu? Laina myönnettäisiin kaikille ja maksettaisiin nopealla aikataululla takaisin, kun palkka alkaisi juosta.

Vierailija
80/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimpa vain huokaista helpotuksesta että asun täällä kuusessa työttömänä!: Minulla ei ole luottotietoja,eli en saa omaa autoa nimiini, enkä saisi uutta asuntoa mistään muualta eikä bussitkaan juuri kulje. Eivät voi pakottaa mihinkään kauas töihin! Tästä läheltä löytyvät kelpaa,kunhan sinne pääsee pyörällä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän