Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ei ymmärrä: työttömille 1,5h työmatka

Vierailija
22.09.2013 |

http://www.hs.fi/kotimaa/Työttömille+tulossa+pakko+hyväksyä+pitkä+työmatka/a1379736946410

Multa loppuu ymmärrys tän uuden pitkä työmatka-jutun kanssa. Tarkotan, että tää on puhdasta typeryyttä. 

Alotetaan vaikka kuluista. Tossa HSn jutussa mainitut kk-lippu tms hinnat on noin >400 euroa. Mistä ihmeestä pitkäaikaistyötön löytäisi tuollaiset rahat työmatkaa varten? Sehän joutuu ostamaan lipun ennen kun työt alkaa eikä vasta sitten kun saa ensimmäisen palkkansa. Lisäksi noi hinnat on alakanttiin pahasti. Tostahan puuttuu kaupungin sisäinen liikenne, johon se joutuu myös ostamaan kahdessa paikassa kk-lipun. 

Tossa HSn jutussa on laskettu junamatkoja lähinnä vähän isompien paikkojen välillä. Mutta täytyy muistaa ettei ketään pakoteta töihin esim Lahdesta Helsinkiin. Hesasta kun löytyy omastakin takaa niitä työntekijöitä. Sen sijaan hesalaisia aletaan pakottamaan töihin johonkin Peräntaustaan, josta paikallinen firma ei ole löytänyt yhtään työkykyistä yksilöä töihin olemattomalla palkalla. Näähän ei tule olemaan mitään min 3000-4000e/kk paikkoja vaan lähinnä jotain 1200e/kk paikkoja. Eli työntekijöille voi tulla 11h työpäivä, josta käytännössä maksetaan niin vähän, että matkakulujen ja verojen jälkeen ne ovat Sossun asiakkaita.

En tiedä onko tuo vain toimittajan mielipide asiasta vain myös poliitikkojen, mutta tuossa esitetyt työmatkat ei pidä paikkaansa. Ei työmatka esim Salosta Hesaan kestä 1:25h vaan paljon enemmän. Harva meistä asuu kuitenkaan juna-asemalla ja mene töihin toiseen kaupunkiin rautatieasemalle. Kun tohon lisätään matkat kotoa juna-asemalle ja toisessa päässä matka juna-asemalta töihin, niin me ollaankin reilusti yli kahdessa tunnissa per suunta. 

Tuossa puhutaan vaan velvollisuudest ottaa työ vastaan. Oletan, että tää tarkoittaa sitä, että se pitää ottaa vastaan millä tahansa ehdoilla. Mä ainakin lähden siitä, että mä neuvottelen omat työehtoni. Jos joku haluaa mut töihin itselleen 3h matkan päähän, niin kyllä se sopii. Mutta tuo näkyy sitten mm. palkassa. En mä tonne lähde samoilla ehdoilla kuin kadun toiselle puolelle tekeen samoja hommia. Jos toi ei sovi työnantajalle, niin sitten se homma tuskin on tekemisen arvoista. Ei se ole mun ongelmani, että se on valinnut typerän sijaintipaikan firmalleen mistä ei löydä itselleen työntekijöitä. Mulla ei ole mitään velvollisuutta uhrautua sen puolesta vain siksi, että se on ongelmissa.

Koskeeko työvelvoite myös toisessa maassa olevia töitä? Ruotsissa olevat työpaikat rajalla asuville on varmaan aika selvä asia. Mehän ollaan EUssa, joten noissa ei voi olla järin paljon eroa. Mutta miten on Norjan ja Venäjän kanssa? Hupasaa muuten, että tuo työmatka rustattiin juuri alle sen mitä matka Hesasta Tallinnaan on! Ja tietysti lautat on poistettu kulkuvälineluettelosta. Joten tämä ei tule koskemaan myöskään Ahvenanmaalaisia ollenkaan.

Pakkotyö on myös ihmisoikeuksien vastaista. Tää ei ole vain mun mielipiteeni asiasta vaan myös Ihmisoikeustuomioistuimen. Joten miten meillä voi edes olla joku työn vastaanottamisvelvoite? Muistaakseni tuota on joskus väitetty vapaaehtoiseksi. Eli tukien vastaanottaminen olisi vapaaehtoista, mutta tuohan on ihan puppua. Meidänhän on pakko maksaakin oma osuutemme noista tuista koko ajan. Enpä ole missään ainakaan nähnyt mahdollisuutta jättäytyä ulos tuosta järjestelmästä? Poliitikkojen rustaama typerä ja hajoava järjestelmä ei ole mikään tekosyy rikkoa yksilönoikeuksia missään olosuhteissa. Mä laitan suuhuni mitä mä haluan eikä siihen vaikuta tippaakaan se miten paljon tuo aiheuttaa lisäkuluja julkiselle terveydenhuollolle ja mä myöskin valitsen itse työpaikkani ja neuvottelen palkkani+muut ehdot riippumatta siitä miten vähän tuo sopii poliitikkojen kuvioihin.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 17:40"]

Matkakulut voi vähentää verotuksessa. Ne voi pyytää huomioimaan jo heti alkuunsa verotoimistossa, kun hakee työtä varten verokorttia. Minulla on työkaveri, joka ajaa tunnin suuntaansa töihin, ja hän saa palkkansa kokonaan verottomana tämän takia.

Myös lapsen päiväkotipaikan voi nykyisin valita (mikäli päiväkodeissa on tilaa) ja lapsen voi pyytää päästä työpaikan lähistölle hoitoon. Näin työmatkat ovat yhteistä aikaa vanhemmalle ja lapselle, lapsi voi vaikka siinä kotimatkalla kertoa, mitä teki päivän aikana tarhassa tai syödä välipalaa tai ottaa aamusella torkut autossa.

[/quote]

Ei tainnut ollut kummoinen palkka :-D

Ruuhka-aikaan monesti liikennevälineet on täynnä ja joutuu seisomaan. Siinäpä on kiva lapsenkin seistä se 1½h

Vierailija
82/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 13:42"]

Voi jossain perheissä tulla lapsille pitkät hoitopäivät. Oletetaan, että toinen vanhemmista on jo kauempana töissä. Ja sitten jos toinenkin.

Sitä ei hyvällä katsota päiväkodeissa. Saati, että edes toimisi käytännössä.

Meillä mies töissä ja minä työtön. EI lapsia. Meillä ei talous kestäisi hommaa 400e matkalippuja.

[/quote]

Ajattelen asiaa omalta kannaltani. Jos jäisin työttömäksi ja saisin omaa nykyistä työtäni vastaavan työn 150 kilometrin päästä, se vaikuttaisi elämääni seuraavasti.

Työpäiväni olisi klo 8-16, oletetaan että Helsingissä.

Minun pitäisi lähteä Kouvolasta joka aamu klo 05.37 junalla, jotta ehtisin vielä Helsingin rautatieasemalta työpaikalleni, jos oletetaan että se on jossain Helsingin keskustassa.

Tätä ennen pitäisi tietysti viedä lapsi hoitoon. Kotoani on rautatieasemalle 20 minuutin ajomatka. Siihen vielä lapsen vienti hoitoon. Joutuisin lähtemään kotioveltani klo 5 joka aamu. Sitä ennen olisi tietysti herättävä ja herätettävä ja puettava lapsi.

Helsingistä lähtisi sopiva juna takaisin klo 16.41. Se olisi Kouvolassa klo 18.15. Tässä vaiheessa lapsi olisi ollut hoidossa jo 11 tuntia. Kun vielä ajaisin autollani hakemaan lapsen päiväkodista, tulisi lapsen hoitopäivälle pituutta 11tuntia30 minuuttia joka päivä. Olisin kotona hieman ennen iltaseitsemää. Seuraavana aamuna sama ruljanssi toistuisi.

Mutta tutkitaanpa kustannuksia. 30 junamatkan (jolla kävisin siis töissä hieman yli kaksi viikkoa) sarjalippu maksaisi 620 euroa. Se kertaa kaksi / kk.

Juu, eiköhän jätetä vertailut tähän.

Ainakaan minun noin 2200 euron nettopalkallani ei kyllä olisi varaa käydä töissä 150 kilometrin päässä...

[/quote]

Sä saat lähes kaikki työmatkoihin käytetyt rahat takaisin verovähennyksinä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:45"]

Elämä om valintoja. Jos olet työtön Helsingissä, niin voit muuttaa lähemmäs uutta työpaikkaa.

Eihän se mammuleille käy, vaan halutaan, että saa maata kotona ja me muut veronmaksajat maksetaan teidän eläminen.

[/quote]

Kiinnostaisi tietää, millä rahalla työtön muuttaa ja maksaa mm. 2-3kk takuuvuokran.

[/quote]

Eiköhän siitä edellisestä asunnosta saa maksetun takuuvuokran takaisin, jonka voi laittaa uuden asunnon takuuvuokraan?

Vierailija
84/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 13:42"]

Voi jossain perheissä tulla lapsille pitkät hoitopäivät. Oletetaan, että toinen vanhemmista on jo kauempana töissä. Ja sitten jos toinenkin.

Sitä ei hyvällä katsota päiväkodeissa. Saati, että edes toimisi käytännössä.

Meillä mies töissä ja minä työtön. EI lapsia. Meillä ei talous kestäisi hommaa 400e matkalippuja.

[/quote]

Ajattelen asiaa omalta kannaltani. Jos jäisin työttömäksi ja saisin omaa nykyistä työtäni vastaavan työn 150 kilometrin päästä, se vaikuttaisi elämääni seuraavasti.

Työpäiväni olisi klo 8-16, oletetaan että Helsingissä.

Minun pitäisi lähteä Kouvolasta joka aamu klo 05.37 junalla, jotta ehtisin vielä Helsingin rautatieasemalta työpaikalleni, jos oletetaan että se on jossain Helsingin keskustassa.

Tätä ennen pitäisi tietysti viedä lapsi hoitoon. Kotoani on rautatieasemalle 20 minuutin ajomatka. Siihen vielä lapsen vienti hoitoon. Joutuisin lähtemään kotioveltani klo 5 joka aamu. Sitä ennen olisi tietysti herättävä ja herätettävä ja puettava lapsi.

Helsingistä lähtisi sopiva juna takaisin klo 16.41. Se olisi Kouvolassa klo 18.15. Tässä vaiheessa lapsi olisi ollut hoidossa jo 11 tuntia. Kun vielä ajaisin autollani hakemaan lapsen päiväkodista, tulisi lapsen hoitopäivälle pituutta 11tuntia30 minuuttia joka päivä. Olisin kotona hieman ennen iltaseitsemää. Seuraavana aamuna sama ruljanssi toistuisi.

Mutta tutkitaanpa kustannuksia. 30 junamatkan (jolla kävisin siis töissä hieman yli kaksi viikkoa) sarjalippu maksaisi 620 euroa. Se kertaa kaksi / kk.

Juu, eiköhän jätetä vertailut tähän.

Ainakaan minun noin 2200 euron nettopalkallani ei kyllä olisi varaa käydä töissä 150 kilometrin päässä...

[/quote]

Sä saat lähes kaikki työmatkoihin käytetyt rahat takaisin verovähennyksinä!

[/quote]

En ole tuon jutun kirjoittaja mutta mitä olet mieltä siitä että lapsen kanssa lähdetään kotoa klo 5 ja tullaan takaisin kotiin hieman ennen klo seitsemää ja lapsen päivähoitoaika olisi 11,5h?

Joku on sanonut että töihin menemällä tavallaan myy omaa vapaa aikaa työnantajalle ja tuollaisissa tapauksissa oma aika menee kyllä aika halvalla.

Vierailija
85/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa karenssi.

Terv.juuri konkan vuoksi työttömäksi jäänyt autoton 2 lapsen äiti jolla ei todellakaan riittäisi mehut 3h päivittäisiin työmarkoihin. Eikä riittäisi rahatkaan, verojen jälkeen käteeni jää säännöllisessä kuukausipalkkaisessa työssä max1500e/kk.

Vierailija
86/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:21"]

Elämä om valintoja. Jos olet työtön Helsingissä, niin voit muuttaa lähemmäs uutta työpaikkaa.

Eihän se mammuleille käy, vaan halutaan, että saa maata kotona ja me muut veronmaksajat maksetaan teidän eläminen.

[/quote]

Kiinnostaisi tietää, millä rahalla työtön muuttaa ja maksaa mm. 2-3kk takuuvuokran.

[/quote]

Eiköhän siitä edellisestä asunnosta saa maksetun takuuvuokran takaisin, jonka voi laittaa uuden asunnon takuuvuokraan?

[/quote]

Ollaan suhteellisen hyvätuloisia ja oltu töissä koko ajan. Muuteltu on, töiden perässä, ja kokemusta on siitä, että edellisestä asunnosta ei todellakaan saa rahoja ulos ennen kuin uudesta pitää maksaa. Jopa isot yhtiöt (Sato, VVO yms.) haluavat takuuvuokrat reilusti etukäteen, silloin, kun sopimukset tehdään. Sen sijaan samat firmat eivät anna rahoja ulos vanhasta ennen kuin sopimus loppuu, usein vasta pari viikkoa sen jälkeen. Edes saman firman sisällä muutettaessa takuiden siirto ei ole aina onnistunut (varsinkaan kaupungista toiseen muutettaessa). Aso-asunnoissa riesa on sama ja rahasumma suurempi (20 000-40 000), takuuvuokrat perheasunnoissa 2 000 - 3 000.

Vierailija
87/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun on niitä jotka kehuskelevat että kulkevat pitkiäkin matkoja niin kyllähän se on niin että melkein kaikki jotka kulkevat pitkiä työmatkoja jostain kehyskunnista vaikka pääkaupunkiseudulle tekevät vain ja ainoastaan sen sen takia että ovat ostaneet sen unelma-avaimetkäteen talon jostain pellon laidalta ja ovat pakotettu kulkemaan omien valintojensa takia pitkiä työmatkoja. Kyllähän sitä ihan hymyssäsuin kulkee kun pitkä matka on seurausta omasta valinnasta ja siitä omistusasunnosta ja verovähennyksetkin vielä juoksee.

Eivät he sitä matkaa kulje sen takia että ovat niin kunnia-kelpokansalaisia että pitkänkin matkan päästä töihin lähtevät. Itsehän ovat alunperin sinne kauas hankkiutuneetkin omistusasunnon perässä. Työmatkalla kun jurppii niin voivat ajatella "ei se mitään onhan meillä se talo sentään vaikka pitkät matkat onkin" mutta mitäköhän pitäisi miettiä pääkaupunkiseutulaisen joka hädin tuskin voi maksaa vuokraansa ja on pakotettu kulkemaan puolitoistatuntisia matkoja johonkin tuppukylään.

Vierailija
88/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:21"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ollaan suhteellisen hyvätuloisia ja oltu töissä koko ajan. Muuteltu on, töiden perässä, ja kokemusta on siitä, että edellisestä asunnosta ei todellakaan saa rahoja ulos ennen kuin uudesta pitää maksaa. Jopa isot yhtiöt (Sato, VVO yms.) haluavat takuuvuokrat reilusti etukäteen, silloin, kun sopimukset tehdään. Sen sijaan samat firmat eivät anna rahoja ulos vanhasta ennen kuin sopimus loppuu, usein vasta pari viikkoa sen jälkeen. Edes saman firman sisällä muutettaessa takuiden siirto ei ole aina onnistunut (varsinkaan kaupungista toiseen muutettaessa). Aso-asunnoissa riesa on sama ja rahasumma suurempi (20 000-40 000), takuuvuokrat perheasunnoissa 2 000 - 3 000.

[/quote]

Itse asiassa suurin osa työttömistä asuu Helsingissä kaupungin vuokra-asunnoissa joissa ei ole mitään vuokravakuutta eli käteen ei tule kyllä mitään kun muuttaa pois. Päinvastoin voi joutua maksamaan jostain vaikka lukkojen uudelleen sarjoituksesta.

Vierailija
89/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneeko ne matkakulujen vähennykset karkeasti näin? Työntekijä A ja B tienaavat molemmat 2000€ kuussa ja veroprosentti on 20%. A asuu työpaikan vieressä eli ei matkakuluja. B maksaa työmatkakuluja 500€/kk. A saa käteen 1600€ (unohdetaan nyt muuta vähennykset kuin verot) ja B 1700€ (2000-500 x 0.8+500). B:llä jää siis käteen matkakuljen jälkeen 1200€ eli 400€ meni omasta taskusta? Vai olenko mä ihan ulalla, tuon verovähennyksen suhteen? (Myönnän siis että voin olla väärässä joten älkää hyökätkö kimppuun...) Jos se menee suurinpiirtein tuolla tavalla niin eipä niistä verovähennyksistä suurta iloa ole... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän