Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ei ymmärrä: työttömille 1,5h työmatka

Vierailija
22.09.2013 |

http://www.hs.fi/kotimaa/Työttömille+tulossa+pakko+hyväksyä+pitkä+työmatka/a1379736946410

Multa loppuu ymmärrys tän uuden pitkä työmatka-jutun kanssa. Tarkotan, että tää on puhdasta typeryyttä. 

Alotetaan vaikka kuluista. Tossa HSn jutussa mainitut kk-lippu tms hinnat on noin >400 euroa. Mistä ihmeestä pitkäaikaistyötön löytäisi tuollaiset rahat työmatkaa varten? Sehän joutuu ostamaan lipun ennen kun työt alkaa eikä vasta sitten kun saa ensimmäisen palkkansa. Lisäksi noi hinnat on alakanttiin pahasti. Tostahan puuttuu kaupungin sisäinen liikenne, johon se joutuu myös ostamaan kahdessa paikassa kk-lipun. 

Tossa HSn jutussa on laskettu junamatkoja lähinnä vähän isompien paikkojen välillä. Mutta täytyy muistaa ettei ketään pakoteta töihin esim Lahdesta Helsinkiin. Hesasta kun löytyy omastakin takaa niitä työntekijöitä. Sen sijaan hesalaisia aletaan pakottamaan töihin johonkin Peräntaustaan, josta paikallinen firma ei ole löytänyt yhtään työkykyistä yksilöä töihin olemattomalla palkalla. Näähän ei tule olemaan mitään min 3000-4000e/kk paikkoja vaan lähinnä jotain 1200e/kk paikkoja. Eli työntekijöille voi tulla 11h työpäivä, josta käytännössä maksetaan niin vähän, että matkakulujen ja verojen jälkeen ne ovat Sossun asiakkaita.

En tiedä onko tuo vain toimittajan mielipide asiasta vain myös poliitikkojen, mutta tuossa esitetyt työmatkat ei pidä paikkaansa. Ei työmatka esim Salosta Hesaan kestä 1:25h vaan paljon enemmän. Harva meistä asuu kuitenkaan juna-asemalla ja mene töihin toiseen kaupunkiin rautatieasemalle. Kun tohon lisätään matkat kotoa juna-asemalle ja toisessa päässä matka juna-asemalta töihin, niin me ollaankin reilusti yli kahdessa tunnissa per suunta. 

Tuossa puhutaan vaan velvollisuudest ottaa työ vastaan. Oletan, että tää tarkoittaa sitä, että se pitää ottaa vastaan millä tahansa ehdoilla. Mä ainakin lähden siitä, että mä neuvottelen omat työehtoni. Jos joku haluaa mut töihin itselleen 3h matkan päähän, niin kyllä se sopii. Mutta tuo näkyy sitten mm. palkassa. En mä tonne lähde samoilla ehdoilla kuin kadun toiselle puolelle tekeen samoja hommia. Jos toi ei sovi työnantajalle, niin sitten se homma tuskin on tekemisen arvoista. Ei se ole mun ongelmani, että se on valinnut typerän sijaintipaikan firmalleen mistä ei löydä itselleen työntekijöitä. Mulla ei ole mitään velvollisuutta uhrautua sen puolesta vain siksi, että se on ongelmissa.

Koskeeko työvelvoite myös toisessa maassa olevia töitä? Ruotsissa olevat työpaikat rajalla asuville on varmaan aika selvä asia. Mehän ollaan EUssa, joten noissa ei voi olla järin paljon eroa. Mutta miten on Norjan ja Venäjän kanssa? Hupasaa muuten, että tuo työmatka rustattiin juuri alle sen mitä matka Hesasta Tallinnaan on! Ja tietysti lautat on poistettu kulkuvälineluettelosta. Joten tämä ei tule koskemaan myöskään Ahvenanmaalaisia ollenkaan.

Pakkotyö on myös ihmisoikeuksien vastaista. Tää ei ole vain mun mielipiteeni asiasta vaan myös Ihmisoikeustuomioistuimen. Joten miten meillä voi edes olla joku työn vastaanottamisvelvoite? Muistaakseni tuota on joskus väitetty vapaaehtoiseksi. Eli tukien vastaanottaminen olisi vapaaehtoista, mutta tuohan on ihan puppua. Meidänhän on pakko maksaakin oma osuutemme noista tuista koko ajan. Enpä ole missään ainakaan nähnyt mahdollisuutta jättäytyä ulos tuosta järjestelmästä? Poliitikkojen rustaama typerä ja hajoava järjestelmä ei ole mikään tekosyy rikkoa yksilönoikeuksia missään olosuhteissa. Mä laitan suuhuni mitä mä haluan eikä siihen vaikuta tippaakaan se miten paljon tuo aiheuttaa lisäkuluja julkiselle terveydenhuollolle ja mä myöskin valitsen itse työpaikkani ja neuvottelen palkkani+muut ehdot riippumatta siitä miten vähän tuo sopii poliitikkojen kuvioihin.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä keskustelu on todella outoa. Olen työssäkäyvä, itse työpaikkani aina hakenut ja saanut. Työmatkaan menee tunti suuntaansa Ei tulisi mieleenkään maata kotona ja olettaa että joku maksaa oleskelutukea siihen saakka kunnes työpaikka ilmestyy tyhjästä naapuriin.

Vierailija
22/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 13:29"]

Tuon uudistuksen ideana on opettaa Helsingissä asuville työttömille, että he eivät ole missään erityisasemassa. Muualta Suomesta voi sairaanhoitaja muuttaa Helsinkiin, joten muuttoliike poispäin Helsingistä on yhtä järkevää. Työtön voi jättää sukunsa ja kaverinsa pääkaupunkiin ilman, että siitä koituu ongelmia, koska kajaanilainen työtön on jo osoittanut, että muuttamiseen ei kuole.

Minusta hyvä uudistus, koska ei helsinkiläisillä sen suurempaa oikeutta kotiseutuun saa olla kuin muillakaan.

[/quote] Hmm, mihin ne Helsinkiläiset muuttaa työn perässä? Kuuhun vai? PK-seudun ulkopuolella ne työpaikat vasta kiven alla onkin! Mutta ei se työn perässä muutto aina ole tuosta vaan mahdollista. Kenelle saisi myytyä sata omakotitaloa vaikkapa Salosta, jos perheet haluaisivatkin lähteä työn perässä muualle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä kuulu muuttaa työn perässä, eikä odottaa, että työtä löytyy aina läheltä?

Noin olen ainakin itse toiminut.

Vierailija
24/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:00"]

Luin juuri tuon Hesarin jutun ja tuntui ihan hölmöläisten hommalta. Ensinnäkin jos sääntönä on se että työmatka saa olla maksimissaan 1,5 h suuntaansa niin kyllä sitten pitäisi olla myös tarkat säännöt siitä miten se lasketaan? Onko kysymyksessä "hölmöläisten laskelma" jonka mukaan jos menet Helsingistä Kouvolaan töihin niin oletusarvoisesti henkilö asuu juna-aseman vieressa ja työpaikka myös Kouvolassa on juna-aseman vieressä? (näinhän tuosta artikkelista sai käsityksen) Totuushan on kuitenkin lähes aina se että ennen juna-asemalle päästyä joutuu matkustamaan väh. puoli tuntia ja sama varmaan sitten määränpäässä kun mennään juna-asemalta työpaikalle. Eli lasketaanko tuo max. 1,5h totuudenmukaisesti sen mukaan paljon henkilöllä menee työmatkohin julkisilla mukaanlukien matkat kotoa juna-asemalla ja juna-asemalta työpaikalle vai sen mukaan mitä menee vain toiselta paikkakunnalta toiselle esim. junalla? Jos lasketaan mitä henkilöllä oikeasti menee työmatkoihin niin se tarkoittaakin sitä että työmatka on helposti 2,5 tuntia suuntaansa! Silloinhan tuo 1,5h max ei pidä ollenkaan paikkaansa.

Tuonhon matkojen hintaan en ota kantaa se kummemmin kun että jos on kyseessä vaikka yksinasuva tai yksinhuoltaja niin nuo matkathan tulee kokonaisuudessaan sitten toimeentulotuen korvattavaksi koska työtätekevälle palkansaajalle kuuluu myös toimeentulotuki ja siihen otetaan mukaan laskelmiin pakolliset työmatkakulut.

Tilanne voi olla metka siinä mielessä että jos henkilö on saanut työttömyyskorvausta ja asumistukea niin kun hän menee töihin paskapalkalla työttömyyskorvaus katkeaa ja asumistuki pienenee roimasti tai lakkaa mutta sitten kun henkilölle tehdään toimeentulotukilaskelma sossussa niin tälle henkilölle joudutaan maksamaan toimeentulotukena nuo samat summat mitä sai ennen työttömyyskorvauksena ja asumistukena plus sitten vielä matkakulut jotka voi olla jopa 500€/kk! (lisäksi henkilölle kuuluu 150€ lisäkannustin perustoimeentulotuen päälle koska on töissä) Näin sitä säästetään. Joo, kyllähän Kela säästää eli ovelasti valtio siis pistää kunnan taas ihmisten perusturvan maksajaksi kun rahat ei tule enää Kelalta vaan sossulta!

[/quote]

Tässä juuri oiva esimerkki asioista joista ikänsä suhteilla suojatyöpaikoissaan = tynnyrissä eläneet kokoomuslaiset eivät oikeasta elämästä tajua. Ihan oikeasti ei pitäisi päästää asioista päättämään ihmisiä joilla ei ole mitään realiteettien tajua kun eivät niissä ole joutuneet koskaan elämään. En oikeasti tajua miten voi tehdä noin idiootteja päätöksiä. Miettikää hei oikeasti seuraavissa vaaleissa ketä äänestätte.

Vierailija
25/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:03"]

Ihan hyvä uudistus. Kyllä työ alkaa kelvata kun turhia etuja karsitaan.

[/quote]

Kyllä mut voi periaatteessa lähettää täältä Helsingistä vaikka minne mutta samalla sosiaalitoimiston pitää ottaa kantaa mikä on hyväksyttävä hoitopäivän pituus lapselle ja selvittää se päiväkodin kanssa nimittäin jos matkoihin menee 3h päivässä plus 8h työpäivä niin se tekee jo 11h ja tämänkin vain jos tuo 3h lasketaan todellisen matka-ajan mukaan eikä sen mukaan että henkilö nukkuu ja työskentelee juna-asemalla.

Nykyisten suositusten mukaan max. pituinen hoitopäivä lapsilla on 10h.

Matkat voi maksaa mun puolesta vaikka tonnin koska loppujen lopuksi menen sitten sossuun hakemaan toimeentulotukea jossa lasketaan nettotulot miinus pakolliset menot (pakollisiin menoihin otetaan huomioon työmatkakulut) ja toimeentulotukena sitten korvataan nuo matkakulut. Tietenkin lopputulos on se että minulle jäisi elämiseen vain n. 150€ enemmän kun työttömänä mutta ei se mitään. Onhan se hyvä että yksi ihminen saadaan töihin ja lapsikin päiväkotiin 11 tunniksi!

Vierailija
26/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä työnantaja haluaa työntekijäkseen henkilön, joka ei halua tulla kyseiseen paikkaan töihin (koska matka oli liian pitkä)? 

Vierailija
27/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkani on nyt tunti suuntaansa. Olen ollut työelämässä kymmeniä vuosia. Eläke tulee olemaan alle 2.000 euroa kuukaudessa (brutto). Mutta olen tyytyväinen, ettei ole tarvinnut sossun ovea avata ja olen ns. kunnialla hoitanut tämän yhteiskunnallisen velvoitteen eli työ tekemisen.

Vierailija
28/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa Hesarin laskelmissa on tosiaan virhe sikäli, että esimerkiksi matka Helsingistä Tampereelle ei kestä keskimäärin korkeintaa 1,5 tuntia, vaan enemmän. Vain Pendolino ajaa edes teoriassa puoleentoista tuntiin, käytännössä aikaa menee kyllä enemmän, eli en usko että helsinkiläiset ja tamperelaiset joutuvat ajelemaan toisetensa paikkakunnille töihin. Itse olisi kyllä valmis matkaamaan Hki-Tre-väliä, jos voisi hyödyntää osan työpäivästä junassa. Asun Helsingissä ja pääsen asemalle n. puolessa tunnissa. Jos itselleni tulee eteen tilanne, jossa tarjotaan hankalaa työmatkaa, aion kyllä tehdä haastattelussa selväksi, että olen kyllä valmis ottamaan paikan vastaan, mutta alan varmaan heti katsella uutta paikkaa muualta, lähempää kotiani.

Vierailija
29/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin ja isän työmatkat molemmilla 2h yhteen suuntaan

Homma toimii vaan siten, et isovanhempi hakee lapsen pk:sta 3 päivänä viikosta, jotta ei tuu yli 8h päiviä.Äiti tai isä etänä 2päivää vk:sta, jolloin lapsen vienti ja haku hoituu ilman apuja. Molemmilla joustavat työajat ja vähä alle 4000€ palkka, paljon pienemmästä ei kantsi 500€/hlö matkakuluja kuukaudessa maksaa. Mutta rankkaa on silti ja väsyneitä ollaan. Työmatkat on eri suuntaan joten muuttaa emme voi. Mutta onpahan meillä edes sit töitä. Tässä siis käytännön realiteetit.

Vierailija
30/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma toimii vaan siten, et isovanhempi hakee lapsen pk:sta 3 päivänä viikosta, jotta ei tuu yli 8h päiviä.Äiti tai isä etänä 2päivää vk:sta, jolloin lapsen vienti ja haku hoituu ilman apuja. Molemmilla joustavat työajat ja vähä alle 4000€ palkka, paljon pienemmästä ei kantsi 500€/hlö matkakuluja kuukaudessa maksaa. Mutta rankkaa on silti ja väsyneitä ollaan. Työmatkat on eri suuntaan joten muuttaa emme voi. Mutta onpahan meillä edes sit töitä. Tässä siis käytännön realiteetit.

Vierailija
31/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:31"]

[/quote] Entä jos isovanhemmat eivät voisi hakea lapsia, etä-työ ei olisi mahdollista ja työajatkaan eivät joustaisi ja palkka olisi puolet tuosta summasta? Teillä vielä asiat "hyvin", mutta rankkaa on varmasti! Voimia arkeen!

Vierailija
32/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:04"]

tämä keskustelu on todella outoa. Olen työssäkäyvä, itse työpaikkani aina hakenut ja saanut. Työmatkaan menee tunti suuntaansa Ei tulisi mieleenkään maata kotona ja olettaa että joku maksaa oleskelutukea siihen saakka kunnes työpaikka ilmestyy tyhjästä naapuriin.

[/quote]

Nyt ei ollut puhe tunnista, vaan puolestatoista tunnista. Eli tunti lisää työmatkoihisi per päivä.

Vierailija
33/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon uudistuksen ideana on opettaa Helsingissä asuville työttömille, että he eivät ole missään erityisasemassa. Muualta Suomesta voi sairaanhoitaja muuttaa Helsinkiin, joten muuttoliike poispäin Helsingistä on yhtä järkevää. Työtön voi jättää sukunsa ja kaverinsa pääkaupunkiin ilman, että siitä koituu ongelmia, koska kajaanilainen työtön on jo osoittanut, että muuttamiseen ei kuole.

Minusta hyvä uudistus, koska ei helsinkiläisillä sen suurempaa oikeutta kotiseutuun saa olla kuin muillakaan.

[/quote]

Oletko tietoinen siitä, että pk-seudulla työskentelevillä on ihan tutkitusti tällä hetkellä ajallisesti pisimmä työmatkat Suomessa? Esim. 5 kilometrin työmatkaan, joka on keskimääräinen matka Helsingin sisällä, kuluu jo helposti 30-40 minuuttia suuntaansaItselläni on parin kilometrin työmatka, jonka tekisin pikkukaupungissa omalla autolla 5 minuutissa ja vaikka polkupyörällä 10 minuutissa. Täällä siihen menee vähintään 20 minuuttia suuntaansa julkisilla, jotka ovat selkeästi nopein vaihtoehto. Moni nykyinen ja entinen työkaveri on tuollaisia 1,5 tunnin matkoja yhteen suuntaan töihin jo tehnyt esim. Porvoosta, Mäntsälästä, Keravalta tai Hyvinkäältä.

Vierailija
34/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:31"]

[/quote]

Teilläkin tarvitaan nuo isovanhemmat.

Ei ihmisiä saisi pakottaa tuollaisiin kuvioihin. Kuten sanot, itse valittunakin se on rankkaa.

Ja nuo on jo aika kovia palkkoja. Ei pitkäaikaistyöttömille ole tuollaisia tarjolla.

Tsemppiä teille! Olette reippaita. Tunnen monia, jotka eivät tuohon ryhtyisi. Meillä on ollut vähän vastaavanlaisia kuvioita, ja kaikki tutut on kauhistelleet ja todenneet, että "lepäisivät ennemmin kortistossa".

Jutto on vain se, ettei ihmisiä kannata pakottaa tuohon. Ellei sitä tee omasta halusta, ei siitä mitään tule. Pelkällä saikulla makaavat sitten ne, joita yritetään pakottaa. Jos pakotetaan työhön, sen pitää olla lähellä ja selkeää työtä.

Vierailija
35/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:04"]

[/quote]

Nyt ei ollut puhe tunnista, vaan puolestatoista tunnista. Eli tunti lisää työmatkoihisi per päivä.

[/quote]

Niin ja paljon tuolla "tunti suuntaansa matkaavalla" menee työmatkoihin kuussa ja mikäköhän on kuukausipalkka?

Esim. 1400 nettona ja 500€ työmatkakulut kuussa on aika huono yhdistelmä varsinkin lapsiperheelle.

ps. tunti suuntaansa on tosi tavallinen työmatka. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Itsekin olen matkannut 50 min suuntaansa vaikka koti ja työpaikka oli Helsingissä kummatkin. On hieman eri asia mennä kuitenkin vaikka Helsingistä Tampereelle jolloin esim. minulle tulisi matkohin 2,5 suuntaansa. (ensin juna-asemalla 30 min. sitten pendolino 1,5h ja huom. ainoastaan pendolinolla menee näin vähän Tampereelle ja niitä ei lähde joka minuutti, sitten Tampereella matkaan juna-asemalta työpaikalle menisi varmaan helposti 20 min. eli minimissään yht.

2h 20 min. per suunta. Aika eri kun se tunnin työmatka kuitenkin.

Vierailija
36/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä om valintoja. Jos olet työtön Helsingissä, niin voit muuttaa lähemmäs uutta työpaikkaa.

Eihän se mammuleille käy, vaan halutaan, että saa maata kotona ja me muut veronmaksajat maksetaan teidän eläminen.

Vierailija
37/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:07"]

[/quote] Hmm, mihin ne Helsinkiläiset muuttaa työn perässä? Kuuhun vai? PK-seudun ulkopuolella ne työpaikat vasta kiven alla onkin! Mutta ei se työn perässä muutto aina ole tuosta vaan mahdollista. Kenelle saisi myytyä sata omakotitaloa vaikkapa Salosta, jos perheet haluaisivatkin lähteä työn perässä muualle?

[/quote]

Tilastojen mukaan Helsingin työttömyysprosentti on huomattavasti korkeampi kuin monen "maalaiskaupungin" eli miksi sieltä ei voi muuttaa työn perässä pois?

Vierailija
38/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalta opin, että kaikilla helsinkiläisillä työttömillä on pieniä lapsia, joiden päiväkotihoidon vuoksi vanhemmat eivät voi ottaa työtä vastaan muualta kuin ihan naapurikorttelista. Ei ihme, että sosiaaliset ongelmat ja slummit ovat siellä pääkaupungissa.

Vierailija
39/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän tässä ole mitään uutta, tuo sääntö on ollut laissa iät ja ajat. Itse vältin karenssin vaikka itse irtisanouduin, siitä syystä että työpiste siirtyi yli 1,5 tunnin päähän. Vaikka perinteisesti kyllä täältä meiltä on käyty uudella paikkakunnalla työssä, kuuluu periaatteessa työssäkäyntialueeseen.

Laitoin selvitykseeni mukaan lasketut bussi/juna-aikataulut hintoineen ja läpi meni. Keskimäärin jotain 2 tuntia tai vähän alle olisi ollut per suunta.

Vierailija
40/89 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 13:42"]

Voi jossain perheissä tulla lapsille pitkät hoitopäivät. Oletetaan, että toinen vanhemmista on jo kauempana töissä. Ja sitten jos toinenkin.

Sitä ei hyvällä katsota päiväkodeissa. Saati, että edes toimisi käytännössä.

Meillä mies töissä ja minä työtön. EI lapsia. Meillä ei talous kestäisi hommaa 400e matkalippuja.

[/quote]

No mitäpä jos muuttaisitte lähemmäs niitä töitä?? Onpas omituinen ajatus, että kenenkään ei tarvitsisi muuttaa elantonsa hankkimiseksi. Suomessa kyllä melko yleinen jatuskulku. Mutta muuttuuhan tuo tässä hiljalleen, kohta ei vain enää ole kirstussa rahaa, jossa maksella elämistä työkykyisille ihmisille, jotka nyt vain tykkäävät asustlla jossain, vaikkei töitä olekaan tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä