Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Vierailija kirjoitti:
Mua itkettää kun aina tuputetaan vähähiilihydraattista ruokavaliota avaimena laihdutukseen. Toki niin voi syödä, ei siinä sinänsä mitään. Mutta kun sen hypetys laihdutuksen avaimena perustuu väärinkäsityksiin. Laihdutuksen suhteen sillä ei ole mitään väliä mitä syö, vaan kuinka paljon ottaa sisään kaloreita suhteessa kulutukseen. On ihan tyhmää tuputtaa ihmisille jotain tiettyä ruokavaliota koska sitten siitä tulee mahdollisesti epämukava dieetti, joka halutaan lopettaa koska ihminen haluaa kuitenkin syödä tykkäämiään asioita.
Jos tykkää syödä vähähiilihydraattisesti, niin ei siinä sitten mitään. Hiilihydraatti on kyllä kehon preferoima polttoaine, sillä se on aina ensisijainen rasvaan nähden silloin kun sitä on saatavilla.
Mutta "hiilihydraattisista ruoista" puhuminen ns. lihottavina ruokina on höpöhöpöä, ja haastan asiasta aina puhuvat lihomaan niin, että kuukauden verran kotona on pelkästään pastaa, perun
No joo, saathan sä mollata vhh-ruokavalion. Et tosin edes tajua mihin se perustuu kun mielessäsi on vain kalorit. Voi yhden kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua itkettää kun aina tuputetaan vähähiilihydraattista ruokavaliota avaimena laihdutukseen. Toki niin voi syödä, ei siinä sinänsä mitään. Mutta kun sen hypetys laihdutuksen avaimena perustuu väärinkäsityksiin. Laihdutuksen suhteen sillä ei ole mitään väliä mitä syö, vaan kuinka paljon ottaa sisään kaloreita suhteessa kulutukseen. On ihan tyhmää tuputtaa ihmisille jotain tiettyä ruokavaliota koska sitten siitä tulee mahdollisesti epämukava dieetti, joka halutaan lopettaa koska ihminen haluaa kuitenkin syödä tykkäämiään asioita.
Jos tykkää syödä vähähiilihydraattisesti, niin ei siinä sitten mitään. Hiilihydraatti on kyllä kehon preferoima polttoaine, sillä se on aina ensisijainen rasvaan nähden silloin kun sitä on saatavilla.
Mutta "hiilihydraattisista ruoista" puhuminen ns. lihottavina ruokina on höpöhöpöä, ja haastan asiasta aina puhuvat lihomaan niin, että ku
En mollaa lain. Sanoin, että jos niin haluaa syödä, se on aivan järkeenkäypää. Ei ehkä optimaalista, mutta se on aivan hyvä ruokavalio. Ja tiedän mihin se perustuu koska olen lukenut sen tutkimusaineiston, johon VHH:n levittäjät argumenttinsa perustavat. Se tutkimusaineisto vaan on kumottu sillä se ei perustu todellisuuteen.
VHH-ruokavalio siis perustuu ajatukseen, että kun syöt hiilihydraatteja, se kohottaa kehon insuliinitasoja; ja koska insuliini on varastointihormoni, joka keskeyttää rasvanpolton, se tarkoittaa, että hiilihydraatit johtavat lihomiseen.
Tämä ei kuitenkaan ole koko tarina, vaan hyvin yksinkertaistettu ja väärinkäsitetty malli.
On totta, että insuliini heikentää rasvanpolttoa akuutisti, väliaikaisesti. Tämä kuulostaa maallikolle siltä, että no sehän loogisesti sitten tarkoittaa sitä, että minä enemmän hiilihydraattia, sen lihavampi. Se ei kuitenkaan mene niin, vaan voin yrittää todella yksinkertaistaen selventää:
Voit kuvitella, että keholla on kaksi polttoainetankkia; yksi hiilareille, toinen rasvalle. Kaadat tankkeihin 2000 kaloria polttoainetta, joista 1000 kaloria on hiilareita ja 1000 kaloria rasvaa.
Hiilaripolttoaine tyhjenee ensin. Keho siis preferoi hiilaritankkia rasvatankin sijaan. Rasvatankki tyhjenee sen jälkeen.
Tankkien tyhjenemisjärjestys on kuitenkin irrelevanttia jos molemmat tankit tyhjenevät, eli polttoainetarve ei jää alle 2000 kalorin määrän.
Toinen tilanne, eli nyt jätetään hiilaritankki tyhjäksi ja kaadetaan vain rasvatankki täyteen. Jos polttoaineen määrä on sama 2000 kaloria, nyt rasvatankki täyttyy täysin ja keho toki alkaa polttaa sitä heti - sen sijaan että tarvitsisi polttaa hiilarit ensin pois - mutta koska poltettava energia on edelleen se sama 2000 kaloria, se on +-0. Poltetun polttoaineen määrä on edelleen sama.
Päinvastoin jos täytät ainoastaan täyteen hiilaritankin, keho tosiaan ei polta rasvaa - mutta ei myöskään varastoi rasvaa. Sama pätee, eli 2000 kaloria kun tulee kulutettua, tankki on tyhjä.
Sillä ei ole mitään merkitystä miten kokonaispolttoaineen määrän allokoi hiilarien ja rasvan välillä. Ainoastaan se kokonaispolttoaineen määrä ratkaisee.
Mutta olennaisena asiana ymmärtää on, että a) rasva ei edes vaadi insuliinia varastoituakseen, ja b) normaaliolosuhteissa syödessämme emme edes varsinaisesti varastoi hiilihydraatteja, sillä sille ei ole paikkaa, vaan varastoimme pääsääntöisesti rasvaa; hiilarin toimivat lähinnä ikään kuin kaloripuskurina määrittämässä, että kuinka paljon syödystä rasvasta varastoidaan. Keho osaa kyllä muuntaa tarvittaessa hiilihydraatteja rasvaksi, mutta nämä mekanismit ovat aika turhia maalikoiden ymmärtää, eikä niihin tarvitse niin edes mennä.
En tiedä miksi tuo lainaus nyt meni pieleen, mutta sinne meni. Olen parempi ravitsemustieteessä kuin tietotekniikassa.
Sitä vaan en ymmärrä, että miten tässä on käynyt näin, että ihan perusasia - verrattavissa johonkin aakkosiin - kuin kalorit sisään, kalorit ulos, energiatasapaino, tuntuu semmoselta, että siitä puhuessa edustaa jotain akateemista eliittiä vaikka tämä opetetaan muistaakseni ihan jo peruskoulussa. Minulle ainakin aikoinaan. En mollaa ketään yhtään. Ihmettelen vain, että miten tässä on näin käynyt.
Ostin kuntosalikortin, aloin käydä 3-4 kertaa viikossa jumpassa ja lenkillä, vaihdoin kasvisruokavalioon ja mitä tapahtui? 14 kiloa putosi pysyvästi. Elämäntaparemontista on jo 2 vuotta aikaa eikä kilot ole tulleet takaisin.
Sitoutuminen linjaan ja luopuminen on avainsana.
Hyväksy tosiasia, että loppuelämäsi kuluu ilman sokerista pullaa, makeisia ja roskaruokaa.
Sisäistä ajatuksissasi, miten ne vanhentavat solujasi eli ulkonäköäsi. Herkut tekevät olosi ja toimintakykysi raihnaisemmaksi vuosi vuodelta. Niin ne tekevät. Lopulta ne johtavat verisuoniesi tukkeutumiseen, sokeritautiin ja hampaidesi korroosioon.
Herkkujen rappeuttava vaikutus tulee kalliiksi sekä omalle lompakollesi että yhteiskunnalle.
Herkut vahingoittavat sinua ja yhteiskuntaa. Älä osta ja älä syö s*n taa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta "hiilihydraattisista ruoista" puhuminen ns. lihottavina ruokina on höpöhöpöä, ja
Joten sulla ei ole hajuakaan vhh-ruokavaliosta. Mollaat vain omalla mutulla.
Ihminen joka ei syö mättöä, tuoksuukin paremmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö samoja ruokia kuin muu perhe, mutta radikaalisti pienempiä annoksia sitä varsinaista "ruokaa".. Muuten täytä lautanen lämpimillä lisukevihanneksilla ja salaatilla. Panosta jälkimmäisiin. Lisää kävelyä päivään sinne tänne. Jää vaikka aikaisemmalla pysäkillä bussista tai valitse ylipäätään kävely kulkumuodoksi. Käy lounastunnilla pikku kävelyllä. Juo 8 lasia vettä.
Tuolle kahdeksalle lasille vettä ei muuten ole kauheasti mitään näyttöä. Jotain pientä. Vedenjuonnilla on vaikutus kalorienpolttoon, mutta se on hyvin hetkellinen. Ei siitä mitään haittaa toki ole, ja jos haluaa kaikki keinot käyttöön, niin siitä vaan. Voi sillä muutaman ylimääräisen kalorin polttaa, mutta jos se tuntuu pakkopullalta, niin ei ihan kauheasti ole syytä juoda kahdeksaa lasia vettä päivässä.
Vedenjuonti on kuitenkin tärkeää ruuansulatukselle ja yleiselle hyvinvoinnille. Riittävä vedenjuonti myös laittaa kehoon kertyneet nesteet liikkeelle ja ehkäisee turvotusta.
1. Vegaani
2. Päivittäinen liikunta
Paras neuvo on, että älä laihduta!
Ala syömään heti kuten söisit laihduttamisen jälkeen. Paino putoaa hitaasti ja varmasti.
Jos et pysty noudattamaan laihduttamisen jälkeistä ruokavaliota ei laihtuminen olisi onnistunut. Tuossakin tapauksessa on posittivista se, että säästyt epäterveelliseltä jojoilulta ja rasvaprosentin nousulta.
Asiantuntija
Itse yritin pitkään laihduttaa ja turhauduin siihen hommaan, on vittumaista olla jatkuvasti nälissään, tai vältellä mielitekoja. Aloitin semaglutidin lääkeen (Rybelsus/Ozempic) ja nyt paino tippuu ilman laihduttamista, eikä edes alkoholia tee entiseen malliin mieli. Toki tämä maksaa sen n.120€/kuukausi, mutta saman verran kyllä säästyy siinä, ettei tee noutoruokaa mieli.
Vierailija kirjoitti:
Paras neuvo on, että älä laihduta!
Ala syömään heti kuten söisit laihduttamisen jälkeen. Paino putoaa hitaasti ja varmasti.
Jos et pysty noudattamaan laihduttamisen jälkeistä ruokavaliota ei laihtuminen olisi onnistunut. Tuossakin tapauksessa on posittivista se, että säästyt epäterveelliseltä jojoilulta ja rasvaprosentin nousulta.
Asiantuntija
Tämä!
En mollaa VHH:tä enkä toimi mutulla, vaan olen käynyt koulut. :D
VHH:ssa ei ole mitään vikaa. Se vaan ei ole taikaa, eikä sovi kaikille. Jos se jollekin sopii, hieno juttu! Siinä siis ei ole mitään vikaa. Mutta laihdutus tapahtuu miinuskaloreilla.
Se, miten miinuskaloreita onnistuu ylläpitämään ilman että elämä on kidutusta, on yksilöllistä. Ja minua harmittaa, että ihmisille tuputetaan VHH:ta taikakonstina koska se aidosti ei toimi kaikille. Ihmisillä on erilaisia ruokamakuja.
Laihdutusta yrittävät ihmiset ovat todella haavoittuvaisia sillä ovat usein epätoivoisia. Ja kaikenlainen misinformaatio hämmentää entisestään, hankaloittaen prosessia.
Vierailija kirjoitti:
En mollaa VHH:tä enkä toimi mutulla, vaan olen käynyt koulut. :D
VHH:ssa ei ole mitään vikaa. Se vaan ei ole taikaa, eikä sovi kaikille. Jos se jollekin sopii, hieno juttu! Siinä siis ei ole mitään vikaa. Mutta laihdutus tapahtuu miinuskaloreilla.
Se, miten miinuskaloreita onnistuu ylläpitämään ilman että elämä on kidutusta, on yksilöllistä. Ja minua harmittaa, että ihmisille tuputetaan VHH:ta taikakonstina koska se aidosti ei toimi kaikille. Ihmisillä on erilaisia ruokamakuja.
Laihdutusta yrittävät ihmiset ovat todella haavoittuvaisia sillä ovat usein epätoivoisia. Ja kaikenlainen misinformaatio hämmentää entisestään, hankaloittaen prosessia.
Älä nyt enää jaksa. Ei vhh ole mikään "taikakeino"
Mitä ihmeen kouluja olet käynyt, jos uskot vhh-ruokavalion olevan taikuutta?
Kaikkea saa syödä, kohtuudella.
Minä sanoin, että se ei ole taikuutta. Se vaatisi taikuutta, jos laihdus tapahtuisi miinuskalorien ulkopuolella. Vihjasit ylempänä, että olen tyhmä koska "tuijotan pelkkiä kaloreita". Tämä viittaisi, että uskot laihdutukseen olevan jokin energiatasapainon ulkopuolinen konsti. Mutta koska energiatasapaino perustuu fysiikan lakeihin, joidenka rikkominen olisi yliluonnollista, väite, että VHH-ruokavalio aiheuttaisi laihtumista miinuskalorien ulkopuolella, on väite, että VHH olisi taikuutta.
Ja jos olet samaa mieltä, että VHH ei laihduta miinuskaloreiden ulkopuolella, olet samaa mieltä, että miinuskalorit vaaditaan laihtumiseen.
Jos koet VHH:n esim. täyttävämmäksi ja tyydyttävämmäksi, hyvä. Kaikki tosin eivät ole sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta "hiilihydraattisista ruoista" puhuminen ns. lihottavina ruokina on höpöhöpöä, ja
Sulla on tankissa rasvapolttoainetta monen kuukauden ajaksi. Voit hyvin vaikka paastota kuukauden sillä ylimääräisellä polttoaineella, mitä sulla jo on sen sijaan, että mietit kumpaa lappaat tankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta olennaisena asiana ymmärtää on, että a) rasva ei edes vaadi insuliinia varastoituakseen, ja b) normaaliolosuhteissa syödessämme emme edes varsinaisesti varastoi hiilihydraatteja, sillä sille ei ole paikkaa, vaan varastoimme pääsääntöisesti rasvaa; hiilarin toimivat lähinnä ikään kuin kaloripuskurina määrittämässä, että kuinka paljon syödystä rasvasta varastoidaan. Keho osaa kyllä muuntaa tarvittaessa hiilihydraatteja rasvaksi, mutta nämä mekanismit ovat aika turhia maalikoiden ymmärtää, eikä niihin tarvitse niin edes mennä.
En tiedä miksi tuo lainaus nyt meni pieleen, mutta sinne meni. Olen parempi ravitsemustieteessä kuin tietotekniikassa.
Ihmisen keho varastoi noin 1500 kcal hiilihydraattia lihaksiin ja maksaan.
Mutta "hiilihydraattisista ruoista" puhuminen ns. lihottavina ruokina on höpöhöpöä, ja haastan asiasta aina puhuvat lihomaan niin, että kuukauden verran kotona on pelkästään pastaa, perunaa, kaurahiutaleita ja vaikka bataattia. Ei siis mitään muuta, eikä ruokiin lisätä mitään. Kuinka moni ihminen lihoaisi tästä? Tuskin kovin moni. Ihan siitä syystä, että listalla ei ole mitään kauhean maukasta, eli riski ylensyöntiin on hyvin pieni. Nämä ovat kuitenkin korkeahiilihydraattisia ruokia kaikki.
"Hiilariruoat" joista yleensä puhutaan ovat ruokia kuten jäätelöt. pizzat, kakut, donitsit, suklaa... ja koska rasvassa on 9 kaloria grammalta vs. 4 kaloria hiilariessa, valtaosa näiden ruokien kaloreista sääntönä onkin rasvasta - ei hiilihydraateista. Ne ovat korkearasvaisia ruokia.
Toki siis on olemassa esimerkiksi karkit, jotka ovat maukkaita ja helposti syötäviä hiilariruokia. Myös sokerilimsat. Ja on myös vaikka jäätelöitä, joissa on enemmän hiilarikaloreita kuin rasvakaloreita.
Mutta yleisesti ottaen maukkaissa ruoissa on suuri määrä molempia: rasvaa ja hiilihydraatteja. Ja koska molempia polttoaineita on paljon, luonnollisesti myös kaloreita on paljon.
Hiilarit kuitenkaan itsessään eivät ole mikään paholainen, eikä siis toki rasvakaan. Ruossa määrä ratkaisee paljon enemmän kuin laatu. Hiilarien demonisointi vaan valitettavasti johtaa ihan hyvien, ja myös edullisten, ruokien kuten vaikka riisin aivan turhaan rajoittamiseen missä ei ole mitään järkeä.
Sen kun ymmärtää, että määrä ratkaisee, voi löytää sen itselleen sopivan tavan syödä. Se on kyllä se valitettava tosiasia tässä länsimaalaisessa yltäkylläisyydessä, että ne parhaalta maistuvat ruoat ovat myös hyvin energiatiiviitä, eli kaloreita on paljon. Helppo saada ihan vahingossa tuhatkin kaloria kymmenestä suklaakeksistä.
Siksi itse suosittelen kalorilaskuakin kavahtaville ainakin jonkinlaista perehtymistä siihen, että kuinka paljon kaloreita missäkin on. Ei niitä tarvitse aina koko ajan laskea, mutta on hyvä että on ainakin jonkinlaine käsitys, että missä mennään. On todella helppoa ostaa liikkeessä ollessa joku salaattikin missä on öljyä ja kastiketta, ja terveellinen salaatti onkin 500-1000 kalorin pommi. Ja et päällepäin sitä mitenkään näe.