Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan en ymmärrä, että miten tässä on käynyt näin, että ihan perusasia - verrattavissa johonkin aakkosiin - kuin kalorit sisään, kalorit ulos, energiatasapaino, tuntuu semmoselta, että siitä puhuessa edustaa jotain akateemista eliittiä vaikka tämä opetetaan muistaakseni ihan jo peruskoulussa. Minulle ainakin aikoinaan. En mollaa ketään yhtään. Ihmettelen vain, että miten tässä on näin käynyt.
Tietysti se opetetaan peruskoulussa. Se on Coca Cola companyn kehittämä mainoslause, jonka avulla on tarkoitus välttää oikeustoimia. "Ei mitään väliä mistä lähteestä energia tulee, vain sen määrällä. Voit ihan hyvin lipittää colaa lihomatta jos jätät kaiken oikean ravinnon syömättä."
Heti kun heräät (pue rintaliivit jos tarvis) tanssi pari biisiä. Sitten vasta aamiainen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea saa syödä, kohtuudella.
Saa, saa mutta on eri asia kannattaako. Siemenöljyn esimerkiksi aiheuttavat kehossa jatkuvaa matala-asteista tulehdusta. Mutta vapaassa maailmassa ihminen saa juoda vaikka formaldehydiä.
Vierailija kirjoitti:
Heti kun heräät (pue rintaliivit jos tarvis) tanssi pari biisiä. Sitten vasta aamiainen.
Ihan sama mitä teet, kannattaa silti pitää noin tunnin tauko heräämisen ja ekan aterian välillä.
Älä aloita mitään liian tiukkaa nälkäkuuria tai paastoa pakkasella. Paleltaa suotta.
Toki kuumilla kevytkeitoilla voi parannella oloa.
Liiku, pukeudu lämpimästi, juo paljon huoneenlämpöistä vettä.
Huvittavia nämä oman elämänsä ravintotieteilijät, jotka kamppailevat omien läskiensä kanssa. Ottakaa heiltä toki neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoin, että se ei ole taikuutta. Se vaatisi taikuutta, jos laihdus tapahtuisi miinuskalorien ulkopuolella. Vihjasit ylempänä, että olen tyhmä koska "tuijotan pelkkiä kaloreita". Tämä viittaisi, että uskot laihdutukseen olevan jokin energiatasapainon ulkopuolinen konsti. Mutta koska energiatasapaino perustuu fysiikan lakeihin, joidenka rikkominen olisi yliluonnollista, väite, että VHH-ruokavalio aiheuttaisi laihtumista miinuskalorien ulkopuolella, on väite, että VHH olisi taikuutta.
Ja jos olet samaa mieltä, että VHH ei laihduta miinuskaloreiden ulkopuolella, olet samaa mieltä, että miinuskalorit vaaditaan laihtumiseen.
Jos koet VHH:n esim. täyttävämmäksi ja tyydyttävämmäksi, hyvä. Kaikki tosin eivät ole sellaisia.
Ymmärrän hyvin sun vhh-vastaisuutesi, puhuthan fysiikasta. Elimistö toimii kuitenkin kemiallisesti.
Syö vähemmän, liiku enemmän.
Itse tiputin painoni 158 kiloa 95 kiloa kahdessa vuodessa.
Ei saleja, ei treenareita, ei leikkauksia...
Vaalea vilja kaikessa muodossaan, sokeri ja alkoholi aivan minimiin. Syö riittävästi ja kasviksia myös! Kana on oiva kevyt proteiini. Kastikkeet kevyitä, esim. itsetehty kevytkermaviilikastike. Hyötyliikunta ja liikunta josta pidät. Vain kävelykin riittää ja lyhyestikin alkuun. Muistaa liikunnan suhteen että aina on parempi tehdä jotain kuin olla tekemättä mitään ja olla ylpeä pienistäkin jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä teet, kannattaa silti pitää noin tunnin tauko heräämisen ja ekan aterian välillä.
Mihin tämä väite perustuu?
Liiku joka päivä (kävele, hiihdä, ui, tanssi jne) vähintään 30 min niin että hengästyt. Nuku tarpeeksi. Syö hitaasti, juo hiilihapotonta vettä ennen ja jälkeen aterian. Syö hedelmiä kun tekee mieli makeaa. Herkkupäivänä vain herkkuja. Ei alkoholia joka viikko. Vältä piilorasvaa. Itse pidän painon kurissa ja syön vain 9-19 välisenä aikana, tosin mulla on vain muutama kilo pudotettavana enkä ole lihava. Pienennä pikkuhiljaa ateroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea saa syödä, kohtuudella.
Saa, saa mutta on eri asia kannattaako. Siemenöljyn esimerkiksi aiheuttavat kehossa jatkuvaa matala-asteista tulehdusta. Mutta vapaassa maailmassa ihminen saa juoda vaikka formaldehydiä.
Tämä on myös tämmöstä YouTubesta opittua fraaseilua mikä ei perustu tieteeseen. Mitään merkittävää näyttöä ei ole siemenöljyjen negatiivisille terveysvaikutuksille.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6179509/
Ongelma on siinä, että tietyt some-influensserit ovat löytäneet keinon saada klikkejä siteeraamalla yksittäisiä mekanismeja ihmiskehossa, saaden asiat kuulostamaan dramaattiselta. Yksittäiset mekanismit kuitenkaan eivät ole merkittäviä, vaan merkittävää on varsinainen lopputulosdata. Lopputulosdata kertoo meille, noh, lopputuloksen. Siinä matkalla tapahtuu tuhansia erilaisia asioita ihmiskehossa; voi tapahtua positiivista, voi tapahtua negatiivista. Lopputulos merkitsee. Itse asiassa liikunta aiheuttaa väliaikaisesti negatiivisia ilmiöitä kehossa - mutta se ei ole relevanttia, sillä negatiivisia vaikutuksia kompensoi sitten positiiviset vaikutukset, ja lopputulos on positiivinen.
Yksittäisiä mekanismeja luettelemalla osaisin itse selittää kaikki maailman ruoat pahoiksi ihmiselle. Se on ihan helppoa jos on vähänkään asiantuntemusta. Se olisi kuitenkin ihan puppua. Somessa sillä rikastuu koska saa klikkejä.
Olen karppauksesta sitä mieltä, ettei se sovi kaikille.
Minun kroppani ei toimi ilman perunaa ja ruisleipää.
Ruisleipä on ihan superruokaa eikä sen päälle tarvita välttämättä mitään päällyksiä!
Kukaan ei ole tiettävästi lihonut keitinperunoita tai ruisleipää syömällä.
Kromilisä! Se on auttanut minulla varsinkin makean mielitekoon. Se on poistanut melko suuren osan niistä kokonaan ja vaimentanut niitä jotka kuitenkin ovat tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä laihduta. Uudenlainen syöminen ei perustu kielloille, vaan ruuan koostumuksen muuttamiselle. Terveellisen ja vähärasvaisen kasvisruuan lisääminen auttaa saamaan kuituja ja kylläisyyttä. Perehdy siis kasvisruokaan kunnolla. Iso kulho kasviksia jokaisella aterialla kauniisti värien ja muotojen mukaan aseteltuna on pysyvä elämäntapamuutos. Arkisen liikunnan vähittäinen lisääminen ohjelmaan.
Olen ollut kasvispainotteisella nyt viikon ja paino on noussut 4 kiloa myös rasva,suola ja kaikki sokeripitoiset jääneet pois myös punainen liha, ruoan määrä on tosin pienentynyt 50% ja klo 19 jälkeen en syö mitään seuraavan kerran aamulla 9-10 aikoihin aamupala, mitäs nyt tehdään?
Viikon aikana tapahtuu vasta muutoksia elimistössä, kun elimistö koiuttaa sopeutua uuteen. Painonnousu on normaalia alussa varsinkin. Kun alkaa esim. kuonaa lähteä kropasta, niin nestettä kertyy laimentamaan sitä kuonanpoistoa. Ja jos et saa enää tarpeeksi ravintoaineita, elimistösi voi olla myös hälytystilassa äkillisen energian- ja ravinnonmuutoksen takia. Eli joku voi olla ruokavaliossasi pielessä, kuten liian vähäinen energiansaanti tarpeeseesi nähden.
Ja sitä painoa ei todellakaan kuuluisi tarkkailla vaa'an kanssa, koska paino vaihtelee nestetasapainon ja monen muun syyn takia. Peilikuva ratkaisee. Myös vaatteita sovittamalla tietää, kuinka edistyy.
Elimistö ei oikeasti pysty hyödyntämään kasvisruoan ravintoaineita samalla tavlla kuin kasviruokaa pidempään syöneellä, jos on ikänsä syönyt sekaruokaa. Elimistö tottuu pilkkomaan sitä, mitä sille on antanut. Jos siis vaihtaa ruokavalionsa, boi kestää jopa kuukausia, että se tottuu ja alkaa hyödyntämään saamaansa. Mitä mätömpää ruokaa on syönyt, sitä huonommin keho saa kasviksista ravinteita otettua elimistön käyttöön. Viimeistään, kun alkaa hiuskia irrota, ihoa kutista kuivuudesta tai muuta poikkeavaa, jota ei ole ollut, tietää, ettei kroppa sulata kasviksia tarpeeksi.
Sen takia kuuluisi vähentää siitä omasta ruokavaliosta ne lihottavat tekijät pois, kuten ylensyöminen ja kaloripommit, eikä keikauttaa koko ruokavaliotaan uusiksi kerralla.
Syö hitaammin. Aivoilla menee n. 20 minuuttia saavuttaa kylläisyys.
Vierailija kirjoitti:
Olen karppauksesta sitä mieltä, ettei se sovi kaikille.
Minun kroppani ei toimi ilman perunaa ja ruisleipää.
Ruisleipä on ihan superruokaa eikä sen päälle tarvita välttämättä mitään päällyksiä!
Kukaan ei ole tiettävästi lihonut keitinperunoita tai ruisleipää syömällä.
Aika moni on.
Totta, mutta tuo ei liity siihen mistä puhuin.