Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!

Vierailija
28.08.2020 |

Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.

Kommentit (2329)

Vierailija
1621/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan selvästi kaikki laihtuneet on laihduttanu ihan väärin.

Tää ketju hyvä osotus kuinka liika pohtiminen tuhoaa monet asiat.

Kyllä ennenkin ihmiset pysty laihtumaan.

Vierailija
1622/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voit heittää tuollaisen faktaväitteen kuten "Aika moni", sulla on varmaan joku lähde väitteelle? Muutenhan vaan puhuisit omiasi. Kuulostaa vaikealta uskoa, että kukaan lihoaisi pelkästään ruisleipää ja perunaa syömällä kumpikaan ruoka sellaisenaan ei ole erityisen maukasta. Sitten taas jos sanot, että no niiden kanssa syötiin muuta, niin mistä sitten vedät johtopäätöksen, että spesifisti peruna ja ruisleipä olisivat aterioissa olleet jotenkin erityisen obisogeenisiä? Siis sen ulkopuolella, että toki lisäävät kokonaiskaloreita. Mutta se taas pätee kaikkeen ruokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vain puolet siitä, mitä olet aikonut. Älä ota lisää.

Vierailija
1624/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutama vinkki, joilla itselläni lähti yli 12 kg.

1. Säännöllinen ruokailurytmi,. Itselläni toimii 5 krt päivässä ja lisää reilusti kasviksia ruokavalioon. Tee pysyviä muutoksia, älä laihduta.

2. Mikäli olet makean perään niin jätä kaikki sokerit pois vähäksi aikaa niin huomaat eron. Itse olin puoli vuotta ilman lisättyä sokeria ja eron kyllä huomasi. 

3. Löydä mieleinen tapa liikkua

4. Mikäli tulee sortumisia matkan varrella niin älä luovuta vaan jatka sitkeästi eteenpäin.

Vierailija
1625/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppo. SVP eli syö vain puolet.

Vierailija
1626/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä muutama vinkki, joilla itselläni lähti yli 12 kg.

1. Säännöllinen ruokailurytmi,. Itselläni toimii 5 krt päivässä ja lisää reilusti kasviksia ruokavalioon. Tee pysyviä muutoksia, älä laihduta.

2. Mikäli olet makean perään niin jätä kaikki sokerit pois vähäksi aikaa niin huomaat eron. Itse olin puoli vuotta ilman lisättyä sokeria ja eron kyllä huomasi. 

3. Löydä mieleinen tapa liikkua

4. Mikäli tulee sortumisia matkan varrella niin älä luovuta vaan jatka sitkeästi eteenpäin.

Annat "ohjeeksi" jättää kaikki sokeri. Kuitenkin itse jätit VAIN lisätyn sokerin.

Varsinainen neuvoja :):)

Vierailija
1627/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Arkirutiinit kuntoon.

Tämä sisältää tarkahkot ruokailuajat sekä suurpiirteisen ateriasuunnitelman (esim. aamulla kaurapuuro ja muutamia vaihtoehtoja, että mitä puuron päälle, lounaalla ja päivällisellä lautasmallin mukainen ateria jne jne.)

Ruokailutottumuksia on mahdotonta muuttaa, jos ei ole kunnollisia rutiineja eli syödään mitä vain, milloin vain. Järkevässä syömisessä on helpompi pysyä, kun siitä muodostuu tapa.

2. Muuta arkesi sellaiseksi, että se sisältää hyötyliikuntaa ja mahdollisimman vähän autoilua. Ja sisällytä tämä arkirutiineihisi.

Luovu autoilusta kokonaan, jos mahdollista. Ala pyöräillä, kävellä tai mennä bussilla (pysäkillekin pitää kuitenkin kävellä) töihin. Jos lähin ruokakauppasi on lähellä kotiasi, niin kävele. Älä mene autolla tai varsinkaan tilaa Woltista.

Salikäynneistä on helppoa luistaa arjessa, mutta hyötyliikunnasta ei, jos se on osa rutiiniasi. Ja saatat huomata, että alun kankeuden jälkeen alat nauttia liikkumisesta. Autoilu on oikeasti keholle todella pahasta.

Vierailija
1628/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaja voi syödä ihan mitä tahansa, ruuan määrä suhteessa laatuun on ratkaiseva tekijä. Totaalikieltäytyminen jostakin aiheuttaa vaan turhaa ärtymystä. Vaikka liikunta on erittäin suositeltavaa, se on todella pieni osa laihtumista.

Vierailija
1629/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkein on että vähennä sokeria niin paljo kun mahdollista.

Alotin itsekin terveysremontin tänä vuonna. 

Vähentänyt pastan, riisin ja perunan syöntiä.

Puolet lautasella salaattia. Ostan pusseja missä eri salaattisekotuksia.

Lopettanu aamupalan syönnin kun olen töissä iltaviikkoa. Aamuviikoksi on tarkotus syödä 2 keitettyä munaa leivän tilalta.

Juon enemmän vettä 

Mahani voi jo nyt paljon paremmin, eikä ole niin turvonnut. Eikä ole joka välissä löysällä.

Tarkotus sitten alottaa liikunta kun on hieman kevyempi olo.

Noi salaattisekoitukset on kyllä käteviä. Ne on nopeita napata mukaan arjen kiireessä, eikö ole edes kauhean kalliita. Tulee huomaamattaan korvattua osa ateriasta salaatilla.

En kyl ymmärrä, miten salaatinlehdet korvaa mitään ateriasta. Voi tuoda vaihtelua ja raikkautta, mutta ei varsinaisesti mitään korvaa. 

Jossain joku asiantuntija sanoi, ettei salaateissa ole edes ravintoarvoja, mutta voivat auttaa syömään sitten niitä terveellisiä ja ravinteikkaita ainesosia.

Vierailija
1630/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 5/100 onnistuu. 

Vierailija
1631/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun lihominen johtuu stressistä, masennuksesta, ahdistuksesta, tyytymättömyydestä, käsittelemättömistä traumoista jne, niin pysyvää muutosta ei tule, ennenkuin juurisyyt on käsitelty. Mitkä on ne syyt painon kertymisen taustalla? Aika moni syö tunteisiinsa tai lohduttaakseen itseään. Se syöminen on coping mechanism. En tiedä, mikä on hyvä suomenkielinen termi tuolle, mutta siis käytännössä pitää keksiä muita tunteidenhallintakeinoja.

Ulottaisin siis syvemmälle tämän elämänmuutoksen. Sitten, kun tarvittava parantuminen on tapahtunut, niin ymmärrät syvemmin, että teet itsellesi hallaa elämällä herkuilla ja lakkaat tarvitsemasta niitä, kun saat hyvän olon muilla keinoilla. Ammattilaisen keskusteluapu ei olisi ollenkaan pahitteeksi. Joskus ollaan niin sokeita näille omille kaavoille.

Vagushermoa stimuloivat harjoitukset voivat myös auttaa laihtumaan. Jos on ollut stressiä pidempään, niin kortisoli on koholla ja aiheu

Hyvä, kun tuosta taas muistutit? Jotenkin olen tietoinen tuosta kaikesta (mm. vagushetmoon liittyen), mutta unohdan aina, kun olotila muuttuu huonoksi. Kuten nyt. Kärsin vaihteeksi unettomuudesta, enkä ole muistanut noita harjoituksia. Hengitys ym. 

Se se on tympeää, et hyvinvoidessaan toimii, kuten pitää. Tilanteen pahentuessa unohtuu kaikki hyvä.

Vierailija
1632/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kuntopyörä ja polje päivittäin noin 5 tuntia eli noin 100 km.

Vierailija
1633/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vaan kun on nälkä. 

Vierailija
1634/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeri pois, pasta pois, riisi pois, leipä pois. Syöt puolet tai kolmasosan siitä mitä ennen. Panosta laatuun. Rasvaa ja proteiinia. Kaalia, kukkakaalia, parsaa, perunaa, lanttua, punajuuria, papuja. Kermaa ja voita. Juustoa. Rahkaa. Raejuustoa. Liikuntaa joka päivä: kävelyä 10 km tai pyöräilyä 30 km. Aamupala. Lenkin/töiden jälkeen ruoka+jälkiruoka. Ei iltapaloja, eikä muutakaan turhaa mussutusta.

Minulle ei sovi minkään ruuan demonisointi. Alkuun ehkä voisi ottaa sellaisen riisutun lautasen, esim. kolme viikkoa. Mutta mitä enemmän ajattelee, ei pastaa ei pastaa..sitä rnemmän ivot ajattelee...pastaa!! 

Parempi olisi syödä mitä ikinä juat tekee mieli. Sitä puolet ja toinen puoli vihanneksia. Keho alkaa tottua vihanneksiin ja haluamaan niitä enemmän. 

Säännöllisyys ja riittäcä ruoka on tärkeää. Ja proteiini ja riittävä rasva.

Vierailija
1635/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos nostaisitte hieman tavoitteita ja pysyisitte hoikkana laihduttamisen jälkeen? Kaikki laihduttaneet tuttavani ovat lihoneet takaisin korkojen kera. Osa nopeammin, toiset vuosien aikana, mutta ovat nyt lihavempia kuin koskaan. :D

Tämähän se on se ongelma! Ei laihtuminen itsessään ole vaikeaa. Onko sinulla tähän ratkaisu?

Vierailija
1636/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta hitaasti.

Lisää hyötykävelyä (ei tarvitse riehua salilla), ensin 2 km, sitten km kerrallaan lisää. Ruoka on kuitenkin painonpudotuksen kingi. 

Vaihda pienempi lautanen, silloin saa santsata, jos haluat tehdä niin. 

Syö hitaasti. Laita aterimet välillä lepäämään. 

Sano ääneen, että mä olen nyt täynnä. En jaksa enää yhtään.  Ruokaa saa jättää lautaselle. 

Syö muuten ihan normaalisti, ruokia joita syöt muutenkin. 

Vierailija
1637/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maltti on valttia. Kilot kertyneet pikkuhiljaa ja lähtevät pikkuhiljaa. Itse aloitin kesäkuussa elämäntapamuutoksen, minkä myötä tavoite keventyä vajaasta 103:sta kilosta vajaaseen 88 kiloon.  Nyt paino noin 93 kiloa ja tilanne alkanut vikkelämmin kuin oletin. Ajallisesti tavoitteeni oli vuodenvaihteessa ja syömisen sekä urheilun osalta tavoite loppuiäksi. 

Olet laihtunut kahdessa kuukaudessa 10 kg ja kehuskelet maltilla? Just joo. Itse pääsin tuohon tulokseen päivittäisellä kalorien tarkkailulla kahdeksassa kuukaudessa.

Jos lähtöpaino on 103 kiloa, kilot tippuvat huomattavasti nopeammin alussa. 10 kiloa kahdessa kuukaudessa on noin kilo viikossa ja ihan hyvä tahti tuollaiseen alkupainoon. Tilanne on ihan erilainen sillä, joka yrittää pudottaa vaikka 65 kilosta 60 kiloon. Silloin laihtuminen on hyvin hidasta.

No en nyt sanoisi, että hyvin hidasta. Itse olen tuon painoinen. Kilon kuussa laihdun helposti. 

Vierailija
1638/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksi pitää valita, niin älä juo kaloreita äläkä myöskään keinomakeutettuja juomia. Mikään ei imeydy niin tehokkaasti ja nopeasti kuin nestemäinen sokeri. Koskee myös smoothieita.

Vierailija
1639/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain 5/100 onnistuu. 

Aloittaja! Sun lisäks tuohon mahtuu neljä muuta. Tsemppii

Vierailija
1640/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi plääh ja plääh!! Huomasin tämän vanhan aloitukseni ja nyt minun on kerrottava että laihdutukseni päättyi hervottomaan mässäämiseen, masennukseen ja surusyömiseen. Painan nyt 17 kg enemmän kuin ennen laihduttamista ja päässäni on käynyt jopa itsetuhoisia ajatuksia. t. ap joka häpeää ja vihaa itseään ja on tuomittu kuolemaan lihavuuteen

Et ole!! Tutustu Patrik Borgin ohjeisiin. Rauhassa ja kunnolla. Tilaa hänen uutiskirje. Hänellä paljon asiaa ja fiksua sellaista. Hänen mukaansa mm. se on ongelma, että ihmiset aloittavat laihdutuksen kuvitellen sen parantavan kaiken muunkin elämässä. Ja sitten tulee ongelmia ja lisäkiloja. Hänen ohjeet eivät ole luokkaa vähennä annoskoko puoleen ja ole tiukkana. Ennenkaikkea hän ei usko nälän sietämiseen. Päin vastoin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä