Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2368)
Vierailija kirjoitti:
Syö kaikkea! Mutta syö vähemmän! Salli itsellesi herkkuja esim.yhtenä päivänä viikosta tai vaikkapa roskaruoka jos siitä nautit. Tai jos olet juhlissa, niin syö hyvillä mielin kaikkea. Mutta arkena syö fiksusta ja ota pieni määrä ruokaa ja siihen puolilautasta salaattia tai kypsiä kasviksia kylkeen. Älä syö leipää, kuin keittoruuan kanssa (aamu- tai iltapalaksi voit siivun tai kaksi toki ottaa). Yksinkertaisesti syöt nyt liikaa ja siksi et laihdu.
Älä ketoile tai vhh, kun et kuitenkaan niillä sitten pysy. Ihan normaalilla ruualla voi laihduttaa, kunhan syö fiksusti.
Itse laihdutin vauvavuosien jälkeen 20kg, josta ison osan normipainon sisällä (bmi 20,9) ja ihan vain syömällä vähemmän ja fiksummin. Sallin silti itselleni kaiken, mutta järkevissä määrin. Myös treenaan, mutta se ei minua laihduttanut, ainoastaan kasvattaa lihaksia.
Tsemppiä!
Vhh-ruokavaliolla syödään juurikin normaalia ruokaa fiksusti.
Jep.
Sairastuin vakavaan eteisvärinään, kun lisäsin proteiinin ja rasvojen osuutta ruokavaliossa, joten miettisin tarkkaan kaikkea ketopelleilyä.
Nyt vaan odotellaan, että tuleeko eteisvärinästä vielä aivohalvaus, koska oireet koko ajan pahenee.
Eteisvärinässä sydämen eteiset eivät pumppaa verta kunnolla eteenpäin, vaan veri voi jäädä “pyörimään” ja paikoin jopa seisomaan. Tämä lisää verihyytymien muodostumisen riskiä.
Lisää kasviksia ja marjoja. Nämä ovat pääosin vesipitoisia ja siksi kevyitä (noin 10–40 kcal / 100 g):
Kurkku
Jäävuorisalaatti
Lehtisalaatti
Tomaatti
Kesäkurpitsa
Kukkakaali
Parsakaali
Keräkaali
Kiinankaali
Pinaatti
Rucola
Paprika
Retikka
Nauris
Varsiselleri
Fenkoli
Mansikka
Vesimeloni
Mustikka
Vadelma
Puolukka
Omena
Proteiini pitää nälkää, koska se vaikuttaa kylläisyyshormoneihin ja se sulaa hitaasti. Proteiini ei myöskään aiheuta nopeita piikkejä ja laskuja, toisin kuin sokeri tai valkoinen leipä. Kun verensokeri ei romahda, nälkä ei iske yhtä nopeasti.
Gemini: Miksi lihasmassaa katoaa?
Kun käytät Ozempicia (semaglutidia), ruokahalusi vähenee merkittävästi. Tämä johtaa usein kolmeen asiaan, jotka edistävät lihaskatoa:
Suuri kalorivaje: Jos syöt erittäin vähän, keho alkaa purkaa lihaskudosta energiaksi turvatakseen perustoiminnot.
Liian vähäinen proteiinin saanti: Kun annoskoot pienenevät, proteiinin kokonaismäärä jää usein alle kriittisen rajan, jota lihakset tarvitsevat säilyäkseen.
Nopea laihtuminen: Mitä nopeammin vaakalukema laskee, sitä suurempi osa pudotetusta painosta on yleensä muuta kuin puhdasta rasvaa (ns. lean body mass).
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Sairastuin vakavaan eteisvärinään, kun lisäsin proteiinin ja rasvojen osuutta ruokavaliossa, joten miettisin tarkkaan kaikkea ketopelleilyä.
Nyt vaan odotellaan, että tuleeko eteisvärinästä vielä aivohalvaus, koska oireet koko ajan pahenee.
Eteisvärinässä sydämen eteiset eivät pumppaa verta kunnolla eteenpäin, vaan veri voi jäädä “pyörimään” ja paikoin jopa seisomaan. Tämä lisää verihyytymien muodostumisen riskiä.
No etkö muka saanut ns. verenohennuslääkettä? Jos et niin mars takaisin lääkäriin!
Pyydä lääkäriltä resepti Wegovyyn/Ozempicii /Mounjaroon. Laihdut varmasti. Lääke laskee myös verensokeria, kolesterolia, mahdollisesti ehkäisee myös Alzheimeria (tällä hetkellä tutkimuksen alla).
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Ketoiluun pitääkin perehtyä kunnolla ennen aloitusta, ettei mene pelleilyksi. Viestistäsi päätellen sulla tais juurikin mennä pelleilyksi.
Ketoilu ei tietenkään kaikille sovi, vaikka tekisi sen oikein.
Tää ei oo maksettu mainos, mutta googletapa Vitutus voitoksi. Se voisi osua aika hyvin siihen, mitä aloittaja kaipaa.