Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
https://tarinaaterveydesta.blogspot.com/
Uusin postaukseni, nyt aiheena rasvat. Käytän luonnonrasvoja, en teollisia, ja tieteelliset perustelut löytyvät tästä kirjoituksesta. Olen ihan "toimittelija vaan", mutta mielestäni teksti on hyvin perusteltu asiantuntijoihin tukeutuen. Olen perehtynyt aiheeseen pitkään. Toivottavasti kirjoituksestani on hyötyä muillekin! En myy mitään eikä blogi ole millään tavalla kaupallinen :)
Ruoasta se lähtee, mutta sallivasti.
älä heti luovu mistään. Lisää kasviksia ja muuten terveellisiä asioita, marjasmothieita, tarpeeksi proteiinia yms. Ja kun syöt tarpeeksi hyvää ruokaa, ei enää tee niin mieli herkkuja. Ja annoskoon pienentäminen kasviksia lisäämällä. Reilusti höyrytettyä kukka- ja parsakaalia niin vatsa täyttyy, mutta energiaa tulee vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoskoot! Lihavan mahalaukku on venynyt suureksi. ja sinne mahtuu ruokaa valtavia määriä. Normaalipainoisen mahalaukku on pieni, ja hän tulee kylläiseksi nopeasti.
Eli pitää ruveta syömään kuin olisi normaalipainoinen. Katsokaa mallia heiltä! Mahalaukku alkaa pienentyä, ja sinne ei kerta kaikkiaan enää mahdu ruokaa kuten ennen. Jos ennen söi 6 perunaa ja 10 lihapullaa, ja nyt 2 perunaa ja neljä lihapullaa, tuloksia alkaa syntyä.
Tähän voi tietysti kommentoida: en voi, minulle jää nälkä, jos syön niin vähän! Mutta se nälkä on sinulla siksi, että olet venyttänyt mahalaukkusi isoksi, ei siksi että tarvitsisit tuota energiamäärää.
Lihavalla on jatkuva nälkä, koska elimistön hormonitoiminta on häiriintynyt ja heikentää kykyä tuntea kylläisyyttä. Tämä tila jatkuu laihduttamisenkin jälkeen 1 - 3 vuotta ja käytännössä kaikki lihovat takai
Tällä lihavalla ei ole koskaan nälkä. Ensimmäinen tavoite on oppia tuntemaan nälkää.
Lisää vedenjuontia ja liikuntaa päivään.
On ihan uskomatonta, miten iso vaikutus säännöllisellä ruokarytmillä on ollut itselle. Olen ihmetellyt hirveää epäterveellisten ruokien himoa, mutta kun älysin alkaa syömään taas useammin, niin himot ovat poissa. Ei tee edes mieli syödä tavallista ruokaakaan niin paljon, vaan jotenkin osaa lopettaa, kun olo on kylläinen normaalista määrästäkin. Älkää siis laihduttajat lopettako missään nimessä syömistä, koska se vaan pahentaa asioita, vaan syökää kohtuudella terveellistä ruokaa. Herkkuhimo ei myöskään välttämättä lähde ihan hetkessä, mutta itsellä ainakin muutamassa viikossa alkoi helpottamaan ihan kunnolla. On myös tärkeä löytää joku liikuntamuoto, joka sopii omaan arkeen. Itse juoksen päivittäin melkein joka päivä töiden jälkeen ja se toimii itselle tosi hyvin ja tykkään siitä. Pitäisi toki liikkua monipuolisemminkin, mutta sitä kerkeää sitten miettiä tulevaisuudessakin, kunhan nyt edes jotenkin liikkuu näin alkuun ja saa painon pudotuksen hyvään alkuun. :)
Aloitin minäkin kolme viikkoa sitten tämän ketjun inspiroimana.
Kiitos sinulle joka vinkkasit Sulamon, olen kirjannut sinne kaikki syömiseni ja ymmärtänyt missä minun kohdallani kiikastaa; syön aivan liian vähän.
Minun kohdallani ei ole kysymys siitä, että lihavuuteni syy olisi roskaruuassa tai liioissa kaloreissa. Tausta on koko lapsuuteni kestäneessä nälässä, jonka johdosta koko aineenvaihduntani on kehittynyt kieroon, kehoni on ollut säästöliekillä suunnilleen aina.
Olen aikuisiällä syönyt hyvin terveellisesti, mutta liian vähän. Syön paljon ravitsevaa raakaruokaa, syön pääasiassa kasvisruokaa, mutta joskus myös kalaa ja munia. En ole kieltänyt itseltäni herkkuja, mutta en hirveästi välitä niistä, paitsi pullakahveista silloin tällöin. Mutta näillä korvapuusteillakaan en ole saanut kalorivajetta täyteen.
Nyt olen tajunnut, että tämän kokoisena ja tällä kulutuksella ainoa keinoni saada aineenvaihdunta käyntiin on syödä PALJON enemmän. Se tarkoittaa tällä hetkellä 2000 kcal päivässä, jolloin nykyiseen painooni ja kulutukseeni nähden elän 500kcal vajeessa. Painon pudotessa syötävä kalorimäärä tulee luonnollisesti ajan mittaan vähenemään. Eli jos söisin nyt saman verran kuin ideaalipainoni osoittaa, menisin säästöliekille.
Tällä tyylillä laihtuminen on hitaampaa kuin millään muilla keinoilla joita olen varmaan kaikkia mahdollisia kokeillut aikuisuuteni aikana. Kolmessa viikossa tulos on -2kg, mutta tässä ei olekaan ollut mitään "nesteiden menetys" -piikkiä alkuun. Jos onnistun, saavutan heinäkuussa 2025 normaalipainon, jossa en ole koskaan ollut. En tiedä onko se mahdollista, jos on jo syntymässä ollut liian suuri.
Luen tätä ketjua sivun päivässä, se pitää inspiraatiota yllä. Kiitän kaikista, jotka ovat jakaneet järkeviä ajatuksia.
Voimia kaikille muillekin tämän asian kanssa kamppaileville. Olisi mukava kuulla miten AP:lla menee? <3
Jätä kaikki epäterveellinen kauppaan: karkit, pullat, sipsit, limsat yms. Totut kyllä nopeasti ettet saa niitä.
Annan kaksi helppoa neuvoa:
1) syö vähemmän
2) liiku enemmän
Yksi oivallus itselle oli oppia erottamaan nälkä, ns. normaali olotila, kylläisyys ja täysinäisyys. Nälkä tuntuu tyhjänä, jopa epämiellyttävänä, tunteena mahassa. Normaali olotila on se yleisin olo aterioiden välissä eli ei ole kylläinen olo eli periaatteessa voisi syödä, mutta ei ole vielä nälkä. Kylläinen olo on pian ruokailun jälkeen, kun syönyt tarpeeksi. Täysinäisyys seuraa, jos on syönyt liikaa eli yli kylläisyyden rajan. Myös täysinäisyys on epämukava tunne. Kuulostaa itsestäänselvältä näin kirjoitettuna, mutta aiemmin en osannut kunnolla erottaa ns. normaalia olotilaa ja nälkää enkä toisaalta kylläisyyttä ja täysinäisyyttä eli söin vaikka ei ollut vielä nälkä ja söin liikaa eli enemmän kuin nälän sammuttaminen vaati. Aikuinen, perusterve ihminen ei myöskään kärsi, jos hetkellisesti on hieman nälkä. Silloin toki tulee helposti syötyä liikaa kun ruuan aika koittaa, mutta siihen taas auttaa annoskoon tietoinen rajoittaminen.
Vuoden vaiheessa vähensin niin paljon sokeria kun mahdollista, namut ja leivokset jätin ostamatta. Vähensin myös hiilareita. IBS mahani toimi ja voi paremmin kun koskaan. Ripulointi loppu melkein kokonaan.
Pidin myös tipattoman tammikuun. Paastosin aamupäivät.
Painoa on lähtenyt kolme kiloa. Olen tyytyväinen.
Tänään on tarkotus nauttia lasi punaviiniä, sen kanssa tummaa suklaata pari palaa.
Tarkotus tiputtaa vielä viisi kiloa. Terveydellisistä syistä, korkea verenpaine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta leivän syöminen. Suomessa meidät on lapsesta asti opetettu mussuttamaan leipää joka välissä ja joka aterian yhteydessä. Tämä on Fazerin ja muiden lobbauksen tulosta. Jos tästä tavasta pääsee eroon, muuta ei tarvitse että paino alkaa tippua.
Jos olet mies, älä missään tapauksessa kuuntele näitä naisten vinkkejä että useita ihania pikku välipaloja päivän mittaan. Meille miehille pieni välipala aiheuttaa hirveän näläntunteen. Vähennä mieluummin päivittäisten aterioiden määrä yhteen tai kahteen. Syöt VALTAVAN mässäilyaterian ennen nukkumaan menoa. Uni tulee hyvin eikä maha kurni yöllä. Päivän jaksaa pienessä nälässä kun voi kuvitella että ilalla pääsee taas mässäilemään.
Nälkä on muutenkin vain tottumuskysymys. Länsimainen ihminen ei koskaan ole oikeasti nälissään. Vatsasi vain tietää että tiettyyn aikaan tulee ruokaa, jolloin se alkaa kurista.
Sitten kannattaa viedä hänet lääkäriin. Jotain vialla hänen kehossaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin minäkin kolme viikkoa sitten tämän ketjun inspiroimana.
Kiitos sinulle joka vinkkasit Sulamon, olen kirjannut sinne kaikki syömiseni ja ymmärtänyt missä minun kohdallani kiikastaa; syön aivan liian vähän.
Minun kohdallani ei ole kysymys siitä, että lihavuuteni syy olisi roskaruuassa tai liioissa kaloreissa. Tausta on koko lapsuuteni kestäneessä nälässä, jonka johdosta koko aineenvaihduntani on kehittynyt kieroon, kehoni on ollut säästöliekillä suunnilleen aina.
Olen aikuisiällä syönyt hyvin terveellisesti, mutta liian vähän. Syön paljon ravitsevaa raakaruokaa, syön pääasiassa kasvisruokaa, mutta joskus myös kalaa ja munia. En ole kieltänyt itseltäni herkkuja, mutta en hirveästi välitä niistä, paitsi pullakahveista silloin tällöin. Mutta näillä korvapuusteillakaan en ole saanut kalorivajetta täyteen.
Nyt olen tajunnut, että tämän kokoisena ja tällä kulutuksella ainoa
Siis väität olevasi ylipainoinen joka syö liian vähän kaloreita? Vai alipainoinen? Nyt meni vähän ohi ymmärryksen. Tuo SAATTAA olla mahdollista jos olet kasvissyöjä eli et saa proteiinia (=elimistön rakennuspalikoita). Silloin kehosi ei muodosta normaalisti välittäjäaineita, hormoneja, lihasta jne. Eli elimistösi on ihan sekaisin ja varmaan vaan varastoi nestettä. Eli olet lihakseton ja turvonnut. Ala hyvä ihminen syömään tavallista ruokaa.
Unohda lautasmalli ja säännöllinen syöminen Kaksi ateriaa päivässä kuuden tunnin aikaikkunaan. Kannattaa tutustua tieteellisesti todistettuihin faktoihin aiheesta intermittent fasting.
Juoppokin juo vaan pari pulloa ,mutta on lähes aina ihan tuubassa.
Vierailija kirjoitti:
Syö pelkkää lihaa.
Ei nyt noin radikaalia, mutta hiilarit on kyllä kaiken pahan alku. Niitä tarvitaan, mutta vain välttämätön määrä, ja vain ns. hyviä hiilareita. Alkaa herkutteluhimotkin vähenemään.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden vaiheessa vähensin niin paljon sokeria kun mahdollista, namut ja leivokset jätin ostamatta. Vähensin myös hiilareita. IBS mahani toimi ja voi paremmin kun koskaan. Ripulointi loppu melkein kokonaan.
Pidin myös tipattoman tammikuun. Paastosin aamupäivät.
Painoa on lähtenyt kolme kiloa. Olen tyytyväinen.
Tänään on tarkotus nauttia lasi punaviiniä, sen kanssa tummaa suklaata pari palaa.
Tarkotus tiputtaa vielä viisi kiloa. Terveydellisistä syistä, korkea verenpaine.
Niin moni kärsii tuosta vaivasta, mutta niin harva tekee itse asian eteen jotain.
Hyvä kun olet tehnyt muutoksen ,ja pysy tuossa.
Ensi alkuun akka mäelle niin siitä se alkaa..
M. 69 ja puoli
Mieheni syö kaksi ateriaa päivässä. Peruslounas n. 300g ja illallinen. Hänellä n. 30kg ylimääräistä. Pituutta 2m. Eli ei ihan kaikille miehille tuokaan neuvo ole käypä.