Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Jätä ne kaikki karkit, pizzat, leivokset, suklaat ym kauppaan ja ala liikkua säännöllisesti
Ole läski kaikessa rauhassa ja nauti hyvistä ruuista. "Uuden elämän" aloittajat on luusereita.
Avaushan taisi olla jo vuodelta 2020, mutta pistän silti oman neuvoni.
Ole itsellesi armollinen ja ymmärtävä - tarkoittaen että jos päättääkin seurata jotakin dieettiä, kuntotavoitetta, tms, anna anteeksi myös se jos tulee se päivä joka ei mene tuon päätöksen mukaan. Jos siitä palautuu taas normaaliin rytmiin niin hyvin se menee. Jos lipsahdukselle antaa liikaa painoarvoa voi koko hyvin alkanut matka päättyä yhteen virheeseen, koska "pilasin tämän, en mä koskaan onnistu", tms.
Syö lihaa ja eläinrasvaa. Ihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva, koska ihminen on evolutionäärisesti hyper-karnivori. Käytännössä syö n. 15g rasvaista lihaa (nautaa) per rasvaton painokilo sekä vettä ja suolaa joka päivä äläkä mitään muuta. Mitään ei varsinaisesti tarvitse punnita koska keho kyllä kertoo koska se on kylläinen.
Vierailija kirjoitti:
Annan kaksi helppoa neuvoa:
1) syö vähemmän
2) liiku enemmän
Oletko itse koskaan laihduttanut?
Vierailija kirjoitti:
Avaushan taisi olla jo vuodelta 2020, mutta pistän silti oman neuvoni.
Ole itsellesi armollinen ja ymmärtävä - tarkoittaen että jos päättääkin seurata jotakin dieettiä, kuntotavoitetta, tms, anna anteeksi myös se jos tulee se päivä joka ei mene tuon päätöksen mukaan. Jos siitä palautuu taas normaaliin rytmiin niin hyvin se menee. Jos lipsahdukselle antaa liikaa painoarvoa voi koko hyvin alkanut matka päättyä yhteen virheeseen, koska "pilasin tämän, en mä koskaan onnistu", tms.
No lässyn, lässyn
Vierailija kirjoitti:
Aloitin minäkin kolme viikkoa sitten tämän ketjun inspiroimana.
Kiitos sinulle joka vinkkasit Sulamon, olen kirjannut sinne kaikki syömiseni ja ymmärtänyt missä minun kohdallani kiikastaa; syön aivan liian vähän.
Minun kohdallani ei ole kysymys siitä, että lihavuuteni syy olisi roskaruuassa tai liioissa kaloreissa. Tausta on koko lapsuuteni kestäneessä nälässä, jonka johdosta koko aineenvaihduntani on kehittynyt kieroon, kehoni on ollut säästöliekillä suunnilleen aina.
Olen aikuisiällä syönyt hyvin terveellisesti, mutta liian vähän. Syön paljon ravitsevaa raakaruokaa, syön pääasiassa kasvisruokaa, mutta joskus myös kalaa ja munia. En ole kieltänyt itseltäni herkkuja, mutta en hirveästi välitä niistä, paitsi pullakahveista silloin tällöin. Mutta näillä korvapuusteillakaan en ole saanut kalorivajetta täyteen.
Nyt olen tajunnut, että tämän kokoisena ja tällä kulutuksella ainoa
Taas yksi esimerkki siitä kuinka "ravitsevaa kasvisruokaa" syövä onkin ylipainoinen. Tässäkin ketjussa annetut neuvot siirtymisestä kasvisruokaan ja kasvisten lisäämisestä lautaselle voi laittaa roskiin.
Yksi hyvä neuvo? Ota vakavasti, jos varoitusmerkkejä ilmaantuu. Narsisti voi viedä sinulta mielenterveyden, pilata talouden ja varastaa monta vuotta elämästäsi. Irti on vaikeaa päästä. Parempi olisi, jos pystyisit väistämään enemmin, kuin olet todella ongelmissa. Laihtuminen ja mikä tahansa positiivinen juttu onnistuu paremmin ilman toksista suhdetta narsistiin.
Mistä saa hyvää kuitua ilman liikoja kaloreita?
Olisitpa pikaisen tuomion sijasta viitsinyt lukea kommentissa olevan asiasisällön. On laihduttamisen kannalta tärkeä huomio, että elimistö ei toimi kunnolla, koska on syönyt liian vähän. Siis liian vähän. Ei liikaa. Tiesitkö, että liian vähäisen ravinnon saanti lihottaa j ylläpitää lihavuutta myös?
Kasviksista. Syö vaikka porkkanaa, parsakaalia ja herneitä. Niistä tulee hyvin kuituja.
Voi kokeilla myös, mitä vaikuttaa, jos syö viimeisen aterian esim. ennen klo 18 tai 17. Pätkäpaastoa siis, ja voi kokeilla muitakin variantteja, esim. pitää syömisikkunana 8 tuntia tai 6 tuntia.
Laihduin ketoilemalla (ei punaista lihaa, mutta kalaa, kanaa, kasviproteiineja, munaa, maitotuotteita ja runsaasti kasviksia, vettä ja kahvia) sekä paastoilla puolessa vuodessa 12kg, joka oli 20% painostani. Nyt on tullut 5 kg takaisin (en ole ehtinyt harrastaa liikuntaa arkiliikunnan lisäksi ja jätin ketoilun). Suuntaan kurssia taas alaspäin samoilla ohjeilla, liikuntaa mukana. Ikää on jo reilusti, joten läski on tiukemmassa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa hyvää kuitua ilman liikoja kaloreita?
Syö sahajauhoja. Niissä on kuitua eikä lainkaan kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Olisitpa pikaisen tuomion sijasta viitsinyt lukea kommentissa olevan asiasisällön. On laihduttamisen kannalta tärkeä huomio, että elimistö ei toimi kunnolla, koska on syönyt liian vähän. Siis liian vähän. Ei liikaa. Tiesitkö, että liian vähäisen ravinnon saanti lihottaa j ylläpitää lihavuutta myös?
Juuri näin. Siksi keskitysleireiltä ulos kävelleet olivat kaikki ylipainoisia. Eiku.....
Vierailija kirjoitti:
Niin niin. Joko sinäkin tajuat ettei siitä ns. ravitsevasta kasvisruoasta saakaan tarpeeksi ravintoa? Ravinnonsaanti varmistetaan syömällä eläinperäistä ruokaa.
Painonpudotus pitää mieltää ongelmanratkaisuksi. Elämäntapamuutos taas on iso kasa ongelmia, jotka pitää pikkuhiljaa ratkaista. Kun tuon näkökohdan ottaa, niin ongelmien ja retkahtamisien kohdalla tulee ajateltua että mitä voisin tehdä toisin, että tämä ongelma ei toistu. Mistä tämä johtuu.
Samalla ongelmien syiden ulkoistaminen loppuu ja kun itse huomaa ongelman ja ratkaisee sen, syntyy siitä myös itseään palkitseva ja koko hommaan sitouttava kierre, missä onnistumiset kannustavat jatkamaan.
Moni pullukka noin sanonut, että hän päättää laihtua 20kg ja sit lihoaakin sen..
Jätä hiilarit pois, erityisesti sokerit!
Tsemppiä, itse aikanaan 34kg tiputtanut👍
Kokeilee ensin vaikka kuukauden syödä pelkkää lihaa. Jos siitä huikeasta olosta haluaa luopua sen jälkeen on tyhmä.