Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse laihduttanut vuoden sisään 20 kiloa. Opettele syömään kunnon kotiruokaa, älä kiduta itseäsi. Ne kilot eivät ole tulleet yhdessä yössä, joten mitään ihmelaihtumista ei voi myöskään odottaa. Löydä oma tapasi liikkua. Itselle kävelylenkit ja uiminen olivat henkireikä (ovat edelleen).
Mistään ei tarvitse luopua, eikä mitään tarvitse korvata sokerittomalla/rasvattomalla vaihtoehdolla. Yleinen harhaluulo sokerittomista limuista on se, että ne ovat "parempia" laihduttajalle. Todellisuudessa, ne hiilihapot venyttävät vatsalaukkua, jolloin ihminen saattaa syödä huomaamatta enemmän --> lihoo pitkässä juoksussa. Eli, jos tykkäät limsasta, niin juo sokerillisia. Ainakin tiedät, ainakin periaatteessa mitä juot. Noista aspartaamijuomista ei koskaan ota selvää.Oma mielipide on, että ruoasta tulisi nauttia. Ruokarytmin löytäminen saattaa kestää aikansa, mutta pitkässä juoksussa se on kannattavaa. Syö silloi
Jaahas :D pepsi maxin ystävät miinustavat.
Tiede on siitä just niin upeaa, että se kertoo totuuden. Ei tarvitse välittää saduista somessa.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-789X.2010.00755.x
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/obr.13652
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4744961/
https://www.nature.com/articles/s41366-023-01393-3
https://researchexperts.utmb.edu/en/publications/replacing-caloric-beve…
Kiteytettynä: meillä on saatavilla todella paljo ihmisdataa, joka viittaa siihen, että sokerittomat limut auttavat painonpudotuksessa. Ei siksi, että niissä itsessään olisi mitään taianomaista, vaan siksi vaan että ne ovat hyvältä maistuva ja nautinnollinen nollakalorituote, joidenka nauttiminen voi korvata kaloripitoisten asioiden nauttimista.
Ei sillä että niitä pakko olisi tietenkään juoda. Mutta toistuvat ihmiskokeet ovat osoittaneet sokerittomat limut tehokkaaksi työkaluksi painonpudotuksessa. Turha siis demonisoida niitä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Reilu kaksi viikkoa ollut kasvispainonneisella ja paino noussut muutamalla kilolla
Pois on jäänyt sokerituotteet,viljatuotteet,eläinrasva,punainen liha,suola ja maitotuotteet , ei auta painoon mitenkään
Kuulostaa todella epänormaalilta ruokavaliolta. Eiks tohon ole joku nimikin, kun jätetään ihan kaikki "epäterveellinen" pois? Ja siitä voi seurata joku...syndrooma. Reilu kakskyyvuotta sitten tätä oli paljon, en vaan enää muista käsitteitä.
Vierailija kirjoitti:
"Kalorit on varmasti miinuksella ja rajusti ainakin 1000kcal vuorokaudessa alle kulutuksen"
Kalorit ovat joko miinuksella, tai lihot. Voit valita vain yhden. Et yksinkertaisesti voi lihoa miinuskaloreilla koska elimistösi ei voi spontaanisti luoda hiiliatomeja tyhjästä. Se ei ole mahdollista. Se ylimääräinen energiaa tulee jostain.
Vpisko kyse olla nesteiden kertymisestä. Elimistö aina reagoi isoihin muutoksiin...
Vierailija kirjoitti:
"Tietenkin menee helpommin alas eikä tule kyllästymistä, mutta kylläisyys tulee helposti, joten syöntimäärä jää kuitenkin vähäisemmäksi."
No anna lähdettä väitteelle. Mua ärsyttää tämä kun internetissä voi vaan sanoa asioita ilman mitään lähteitä. Tätäkin asiaa kun on tosiaan testattu, eli satunnaistettu ihmiset kahteen ryhmään, joista toiset sai syödä rasvapitoista ruokaa niin paljon kuin halusivat, toiset saivat syödä vähärasvaista ruokaa niin paljon kun halusivat. Ja sitten vaihdettiin päikseen.
Ja korkearasvaisempaa ruokaa tosiaan syötiin enemmän.
https://www.nature.com/articles/s41591-020-01209-1
Ja anekdoottina, että itse kun kehonrakennusta harrastan, niin bulkkikausina tulee ahmittua suklaata esimerkiksi kun muuten ei vaan riitä tunnit päivässä siihen, että pääsisi riittäville plussakaloreille - ja olen suklaalevyllisen jälkeen käytännössä aina ollut ihan valmis syömään toisen kok
Perustuukohan tuohon se kasarilla pintaan noussut ranskalainen metodi, jossa aamuisin syötiin vain hehelmiä, ja loppupäivänä joko lihaa tai hiilaria, mutta ei koskaan yhtä aikaa... Enpä tässäkään muista nimiä. Silloin nousi suuri kohu. Itse nappasin tosta nuo aamuhedelmät. Omat vatsavaivat loppuivat kerta heitolla.
Vierailija kirjoitti:
Lainaa kirjastosta Michel Montignac: Syön hyvin, siksi laihdun.
Vain yksi asia kielletty:sokeri. Tämä tuotti aluksi ongelmia, mutta totuin pian.
Periaate: tyhjään vatsaan syödään hedelmiä ja odotetaan puoli tuntia, että ne sulavat.
Hiilihydraattien jälkeen pitää odottaa 3 tuntia
Proteiinien jälkeen 5 tuntia.
Säästyin laskemiselta, kun söin joka päivä seuraavasti: heti aamulla hedelmää ja puolen tunnin kuluttua hiilihydraatit, esim. kaurapuuro, rasvaton maito, sokeritonta ruisleipää ilman rasvoja. Kolme tuntia myöhemmin jatkoin koko päivän proteiinia, lihaa, kalaa vihannesten kanssa ( ei perunaa, jossa on hiilihydraattia)
Kirjassa on hyviä reseptejä ja paljon minulle ennestään tuntematonta tietoa, mutta ensimmäisinä viikkoina lähti 2kg viikossa ja parissa kuukaudessa pääsin tavoitteeseeni: mahduin silkkipukuuni häätilaisuudessa.
No tämä se oli, mitä tossa aiemmin pohdin!!
Vierailija kirjoitti:
Tarkkoja menetelmiä käyttävät tutkimukset osoittavat johdonmukaisesti, että lihavilla ihmisillä on noin 20-35 prosenttia suurempi kalorien saanti ja kulutus kuin hoikilla ihmisillä, kun mukautetaan pituus, sukupuoli ja fyysinen aktiivisuustaso. Kalorien saanti ja kulutus kasvavat jatkuvasti rinnakkain kehon painon kanssa. Koska kalorien saanti on yhtä suuri kuin kalorien kulutus painonvakaisessa henkilössä, kalorien kulutuksen mittaaminen on yksinkertaisin ja tarkin tapa osoittaa, että sekä saanti että kulutus ovat kohonneet.
Lihavilla ihmisillä kalorien saanti on noin 20-35 prosenttia suurempi kuin hoikilla ihmisillä. Tiukasti kontrolloidut tutkimukset ovat osoittaneet, että kalorien saannin rajoittaminen noin tällä tavalla lihavilla ihmisillä aiheuttaa nopeaa painonpudotusta, mikä osoittaa, että kohonneen kalorien saannin ylläpitäminen on tarpeen ylläpitää lihavuuden tilaa.
Useat kontrolloidut ruokintatutkimukset ovat vertailleet kalorira
Täysin riippumatta noista tutkimuksista, oma laihtuminen alkoi vasta, kun lisäsin kalorien määrää usealla sadalla kalorilla per päivä. Olen käynyt ravintoterapeutilla, pitänyt ruokapäiväkirjaa ja käyttänyt appia kalorilaskentaan. Kaikki tieto, mitä sain, puhui sen puolesta, että kaloreita on lisättävä. Sen tein, ja noin 1-2 kk kuluttua alkoi paino laskea. Tutkimus voi kertoa tilanteesta yleisesti, mutta edelleen yksilöllisiä erija voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasiassahan suurin ongelma on se, että syöminen on kivaa ja hyvänmakuinen ruoka hyvää. Ja itsekuri vaikeaa.
Nämä uudet laihdutuslääkkeet auttavat siihen. Ei tee mieli syödä, läheskään kaikki ruoka ei enää maistu hyvältä ja sekin mikä maistuu, menee alas vain pienenä annoksena.
Terveisin - 12 kg.
Toi on ihan kamalaa ja luonnotonta. Hyvä tietty, jos laihtuu mut piikittää lääkettä, jota ei tarvitse siihen, mihin se lääke on tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasiassahan suurin ongelma on se, että syöminen on kivaa ja hyvänmakuinen ruoka hyvää. Ja itsekuri vaikeaa.
Nämä uudet laihdutuslääkkeet auttavat siihen. Ei tee mieli syödä, läheskään kaikki ruoka ei enää maistu hyvältä ja sekin mikä maistuu, menee alas vain pienenä annoksena.
Terveisin - 12 kg.
Toi on ihan kamalaa ja luonnotonta. Hyvä tietty, jos laihtuu mut piikittää lääkettä, jota ei tarvitse siihen, mihin se lääke on tarkoitettu.
Siihen on meidän maailma mennyt. Ruokaa on liikaa ja aktiivisuutta liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaa kirjastosta Michel Montignac: Syön hyvin, siksi laihdun.
Vain yksi asia kielletty:sokeri. Tämä tuotti aluksi ongelmia, mutta totuin pian.
Periaate: tyhjään vatsaan syödään hedelmiä ja odotetaan puoli tuntia, että ne sulavat.
Hiilihydraattien jälkeen pitää odottaa 3 tuntia
Proteiinien jälkeen 5 tuntia.
Säästyin laskemiselta, kun söin joka päivä seuraavasti: heti aamulla hedelmää ja puolen tunnin kuluttua hiilihydraatit, esim. kaurapuuro, rasvaton maito, sokeritonta ruisleipää ilman rasvoja. Kolme tuntia myöhemmin jatkoin koko päivän proteiinia, lihaa, kalaa vihannesten kanssa ( ei perunaa, jossa on hiilihydraattia)
Kirjassa on hyviä reseptejä ja paljon minulle ennestään tuntematonta tietoa, mutta ensimmäisinä viikkoina lähti 2kg viikossa ja parissa kuukaudessa pääsin tavoitteeseeni: mahduin silkkipukuuni häätilaisuudessa.
Hedelmissä on sokeria. Oma sokerikoukkuni vain jatkui, kun söin hedelmiä. Luovuttuani myös hedelmistä alkoi tapahtua ja olo parani, enkä enää edes kaipaa (valkoista) sokeria.
Ruokavaliosta pois kaikki mehut, limut ym. kaloripitoiset juomat, koska eivät pidä nälkää. Pois kaikki juustot, kermat, rasvaiset jogurtit, majoneesit ja muut runsasenergiset kastikkeet. Suklaata ainoastaan jouluna kohtuudella. Kaikki pastat,leivät jne hiilarit ostaa vain runsaskuituisina versioina.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliosta pois kaikki mehut, limut ym. kaloripitoiset juomat, koska eivät pidä nälkää. Pois kaikki juustot, kermat, rasvaiset jogurtit, majoneesit ja muut runsasenergiset kastikkeet. Suklaata ainoastaan jouluna kohtuudella. Kaikki pastat,leivät jne hiilarit ostaa vain runsaskuituisina versioina.
Juustoa, kermaa, rasvaista jogurttia ei pidä jättää syömättä, elimistö tarvitsee hyvää ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse laihduttanut vuoden sisään 20 kiloa. Opettele syömään kunnon kotiruokaa, älä kiduta itseäsi. Ne kilot eivät ole tulleet yhdessä yössä, joten mitään ihmelaihtumista ei voi myöskään odottaa. Löydä oma tapasi liikkua. Itselle kävelylenkit ja uiminen olivat henkireikä (ovat edelleen).
Mistään ei tarvitse luopua, eikä mitään tarvitse korvata sokerittomalla/rasvattomalla vaihtoehdolla. Yleinen harhaluulo sokerittomista limuista on se, että ne ovat "parempia" laihduttajalle. Todellisuudessa, ne hiilihapot venyttävät vatsalaukkua, jolloin ihminen saattaa syödä huomaamatta enemmän --> lihoo pitkässä juoksussa. Eli, jos tykkäät limsasta, niin juo sokerillisia. Ainakin tiedät, ainakin periaatteessa mitä juot. Noista aspartaamijuomista ei koskaan ota selvää.Oma mielipide on, että ruoasta tulisi nauttia. Ruokarytmin löytäminen saattaa kestää aikansa, mutta
Onpas älytön ohje ettei mistään tarvitse luopua.
Täysin väärä neuvo!
Tottakai on luovuttava makeista herkuista ja ylipäätään runsaasta hiilihydraatin käytöstä. On luovuttava isoista ruoka-annoksists ja aterioiden välinapostelu pois. Alkoholi pois. Myös kaikki tuoremehut, smoothiet ja nektarit pois. Esim ne kaupan hedelmä ja marja smoothiet on hirmuisia kaloripommeja vaikka aivan ihania välipalana iltapäivän alhaiseen verensokeriin, niistä saa nestettä ja ne virkistää kummasti. Mutta nostavat verensokerin hetkessä tappiin, eivät pidä nälkää kuin hetken koska siirtyvät vatsalaukusta suolistoon.
Sitäpsitsi olen itse oiva esimerkki siitä että painoa tuli vaihdevuosien alettua + kilpparin vajaatoiminta + voimakas parin v stressijakso + suoliston epätasapaino (n vuoden kestänyt eriastrinen ripuli) ja ihan sillä tavallisella kotiruoalla + herkuilla (leivonnaiset ja suklaa), runsaalla leivän syönnillä ja tietty liikkumattomuudella (1,5v etätöissä istumatyötä koronasulun aikana ilman juuri minkäänlaista liikuntaa).
Jopa ravitsemusterapeutti ihmetteli miten tuolla ruokavaliolla lihoo noin voimakkaasti, niin vaan tuli 25kg painoo lisää 2,5 vuodessa. Ihan hirveetä.
Mutta lihominen ei yksin ole kiinni siitä että vetäisi roskaruokaa, karkkia ja alkoholia. Ja kun noista luopuu alkaa laihtuminen. Ei, niin se ei todellakaan mene. Laihtumisessa on kyse ihan paljon kaikesta muustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistään ei tarvitse luopua, eikä mitään tarvitse korvata sokerittomalla/rasvattomalla vaihtoehdolla. Yleinen harhaluulo sokerittomista limuista on se, että ne ovat "parempia" laihduttajalle. Todellisuudessa, ne hiilihapot venyttävät vatsalaukkua, jolloin ihminen saattaa syödä huomaamatta enemmän --> lihoo pitkässä juoksussa. Eli, jos tykkäät limsasta, niin juo sokerillisia. Ainakin tiedät, ainakin periaatteessa mitä juot. Noista aspartaamijuomista ei koskaan ota selvää.Oma mielipide on, että ruoasta tulisi nauttia. Ruok
Liikunnan merkitys laihdutukseen 10-20% luokkaa kertovat asiantuntijat
Nukkuminen,sairaudet,lääkitys,suolisto mikrobit jne vikuttavia asioita on kymmenkunta joillakin hyvä tuuri ja noita ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin - 12 kg.
Miksi se on kamalaa? Entinen syöppö syö nyt normaalisti. Eikä minulla ole mitään tarvetta siihen, että esim. sipsit maistuisivat hyvälle. Ei ne maistu, jo pelkkä ajatus siitä rasvan ja suolan yhdistelmästä ällöttää. Samoin punainen liha menee pienenä palana joskus, ei enää isoa pihviä, kiitos. Karkin syömisen olen lopettanut, joskus saatan ottaa tarjotun karkin (yhden!). Viime kesänä söin jäätelöä ehkä yhteensä alle viisi kertaa, ennen saatoin syödä rajattomasti.
En piikitä Ozempicia, jos viittasit siihen, ettei tarvitse lääkettä sen varsinaiseen tarkoitukseen. Laihdutukseen on kehitetty jo monia uusia lääkkeitä ja hyvä niin.
Laihduta tavalla, joka on ylläpidettävä elämänmuutos. Jos vaan ottaa hiilarit pois ja pistää kaiken ruuan minimiin, laihdut ja sitten lihot takaisin heti kun repsahdat ekan kerran.
Olen laihduttanut itse 82 kilosta 56 kiloon muutaman vuoden aikana ja pysynyt samassa painossa myös muutaman vuoden. Tärkein ja keskeisin ajatus itselleni oli se, että syön ja liikun niin kuin hoikka ihminen, joka pysyy samassa painossa koko aikuiselämänsä. En siis kiellä itseltäni mitään, koska en halua olla koko loppuelämääni ilman suklaata tai hampurilaisia. Mutta niitäkin syödessä pidän mielessäni, että syön kuin hoikka ihminen söisi, enkä syö liikaa tai joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ohjeet ilmeisesti jojo-laihduttajan oppikirjasta. Hetkellisesti voi jotain noista poistaa intensiivisimmän laihdutuksen ajaksi. Mutta uuden painon kanssa pitää oppia myös elämään sinne kuolemaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistään ei tarvitse luopua, eikä mitään tarvitse korvata sokerittomalla/rasvattomalla vaihtoehdolla. Yleinen harhaluulo sokerittomista limuista on se, että ne ovat "parempia" laihduttajalle. Todellisuudessa, ne hiilihapot venyttävät vatsalaukkua, jolloin ihminen saattaa syödä huomaamatta enemmän --> lihoo pitkässä juoksussa. Eli, jos tykkäät limsasta, niin juo sokerillisia. Ainakin tiedät, ainakin periaatteessa mitä juot. Noista aspartaamijuomista ei koskaan ota selvää.Oma mielipide on, että ruoasta tulisi nauttia. Ruok
Mutta lihominen ei yksin ole kiinni siitä että vetäisi roskaruokaa, karkkia ja alkoholia.
Ei, mutta keskimäärin tuo on yleisin syy ruokavalion puolesta. Ihan jo siksi, että kalorit kasvavat ja samalla proteiinin ja kuidun määrä vähenee.
syön pekonia ja voita 5000 kaloria päivässä.
Terveisin -56kg puolessa vuodessa