Miksi käytät kuukautiskuppia? Tai miksi et enää käytä? Mikä merkki?
Olen jo jonkin aikaa miettinyt kuukupin hankkimista. Mutta se kuulostaa jotenkin liian hyvältä ollakseen totta. Kertokaa kokemuksia! Miksi siihen kannattaa ruveta? Säästääkö oikeasti rahaa tai onko niin helppo? Vai ostitko sen ja jäi käyttämättä? Tai kokeilit, mutta et tykännyt, miksi? Onko merkeissä eroja?
Kommentit (64)
Olen käyttänyt useamman vuoden, mutta olenko ainoa, jonka on pakko käyttää pikkuhousunsuojaa kaverina, koska tyhjennyksen yhteydessä verta tulee vähän emättimen seinää pitkin ja kuppi menee taittunenaa sen ohi ja tämä veri sitten valuu ulos ja tahraa muuten alushousut.
Oon käyttänyt kuppeja jo yli 10 vuotta. Nyt käytössä Ruottalainen merkki yhdestä punaista väriä käyttävästä halpaketjusta. Paras kuukautissuoja koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montakohan kertaa mies on kuppia kokeillut? Vieläpä vesipisteettömässä vessassa, mökkihuussissa, likaisessa junan vessassa jne... eipä ole aina supernäppärä. Se kun pitäisi saada hygieenisesti uudestaan sisään näissäkin olosuhteissa.
Tämä on siinä mielessä hassu argumentti, että aika harvoin kuppia joutuu tyhjentämään randomeissa paikoissa verrattuna esim. työpaikkaa , kotiin tai muihin paikkoihin, joissa viettää paljon aikaa ja joiden wc-olosuhteet tuntuu. Hyvin suurella osalla riittää kupin tyhjennys sen 2 kertaa vuorokaudessa vähintäänkin ison osan kierrosta. Eikä kuppia tarvitse runsaampinakaan päivinä tyhjentää vasta silloin, kun tuntee sen jo tulvivan yli, eli on jonkin verran pelivaraa sen suhteen, missä kupin tyhjentää.
Toisekseen, kuppi ja muut kuukautissuojat ei sulje toisiaan pois. Epähygieenisissä oloissa voi ihan hyvin halutessaan käyttää sidettä tms., vaikka normaalisti käyttääkin kuppia.
Olen yksi tässä ketjussa kirjoittaneista runsasvuotoisista. Minulla se runsaampi vuoto kestää noin päivän tai korkeintaan kaksi, ja miljoona kertaa mieluummin olen siellä junassa tms. vaikka kupilla ja varmistussiteellä kuin pelkällä siteellä pelkäämässä, että vuodan siteestä ohi. Mut toisaalta, en nyt just muista, koska olisin viimeksi junaillut pidempiä matkoja niin, että olisi ollut runsaan vuodon päivä.
Ihan hirveän hassua vastustaa kupin käyttöä poikkeusolojen perusteella, kun kuitenkin elämme suurimman osan elämästämme normaalioloissa, ja poikkeusoloissa voi toimia normaalista poikkeavalla tavalla.
No mikä on harvoin. Kyllä mulla on aika monenlaisia mieleenpainuvia kupintyhejnnyshetkiä kotimaassa ja ulkomailla, vessoissa, metsässä ja huusseissa. En mä silti mitään muuta kuukautissuojaa käyttäis, mutta kyllä monia kertoja on sellainen olo, että voiiiiii viiiiiiitttttuuuuu nyt taas. Kyllä mä siis osaan tyhjentää kupin hyvin erilaisissa olosuhteissa, mutta ei se aina silti kivaa ole.
Mä en kyllä neuvois ketään odottamaan kupin tyhjennystä siihen vaiheeseen, kun se alkaa tulvia yli. Mulla ainakin lorahtaa siitä heti ihan kunnon satsi housuihin, joskus on mennyt ihan päällyshousujenkin läpi. Ja paljon sottaisempi se on ihan täytenä tyhjentää.
(Ja mä muuten en voi käyttää käteviä kertakäyttösiteitä, koska saan niistä ihottumaa. Kun sain ekan lapseni, käytin kertiksiä jälkivuodon takia – edellisen kerran olin käyttänyt siteitä ala-asteella – mulla oikein kuoriutui nahat alapäästä ja sisäreisistä. Ja kyllä, käytin niitä herkälle iholle tarkoitettuja Vuokkosia. Tokan lapsen kohdalla olin viisaampi ja ostin kestoja.
Vinkki mökkeilevälle kupittelijalle: Kupin tyhjennys onnistuu huussissakin, jos sinulla on vaikkapa vesipullo, jolla huljautat kupin puhtaaksi. Jos tämä ei onnistu, hätätilanteessa käy puhdistuspyyhe tai vaikka vessapaperi.
Mökillä usein saunotaan. Jos sinulla suinkin on mahdollisuus, jättäydy saunaan viimeiseksi. Voit puhdistaa kupin saunassa. Käytä viileää vettä, jolla saat veren pois. Sen jälkeen voit käyttää saunassa olevaa kuumaa vettä vaikka sellaisenaan. Alapesun jälkeen kuppi takas paikoilleen lauteilla istuen tai maaten ja homma hoidettu!