Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lastenlapsien käy, kun isovanhemmilla ei ole aikaa tavata ja hoitaa?

Vierailija
08.10.2026 |

Monessa perheessä isovanhemmilla on iso merkitys lapsen kasvatuksessa. Miten käy, kun heillä ei olekaan aikaa enää, koska ovat töissä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista yhteiskunnallista muutosta tiedossa. Saas nähdä kuinka käy.

Vierailija
2/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei muutu. Incelit itkee ja runkkarit runkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta, hyvä pointti

Vierailija
4/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat osallistuvat isossa määrin lapsen kasvatukseen juurikin eläkevuosiensa alussa, jolloin lapsenlapsi on pieni. Miten käy kun tuo aika jääkin väliin?

Vierailija
5/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat hoitavat itse lapsensa ja tai palkkaavat näille hoitajan. Isovanhempia tavataan lomilla tai ehkä viikonloppuisin. Suhdetta isovanhempiin voi ylläpitää muillakin tavoilla kuin tyrkkäämällä lapset näille hoitoon.

Vierailija
6/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Isovanhemmat ei hoida lapsiani mutta tavata saa,a

Vierailija
7/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset varttuvat ilman isovanhempiaan. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Kiintymyssuhdetta ei synny, mutta siitä kärsivät lähinnä isovanhemmat sitten kun ovat vanhoja, sairaita ja yksinäisiä.

Vierailija
8/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkausside isovanhempiin tulee löysemmäksi ja lapsenlapsi saa enemmän vaikutteita muualta. Tunne-elämä kylmenee?

Vierailija
9/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei muutenkaan ole yhtäkään mummoa ja vaaria käytettävissä tälläkään hetkellä, joten eiköhän tulevatkin lapsenlapset pärjää. Itse on lapset tehty, itse ne pitää hoitaa. 

Vierailija
10/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään uutta auringon alla. Oma äitini työnsi lapsensa isoäitien hoidettavaksi mutta ei itse ollut kiinnostunut lastenlapsistaan. Nyt hän on 90 ja ihmettelee kun aikuiset lastenlapset eivät koskaan soita eivätkä käy kylässä.

Vierailija
11/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat hoitavat itse lapsensa ja tai palkkaavat näille hoitajan. Isovanhempia tavataan lomilla tai ehkä viikonloppuisin. Suhdetta isovanhempiin voi ylläpitää muillakin tavoilla kuin tyrkkäämällä lapset näille hoitoon.

Tämä. Jo aloituksessa haisee, että oletetaan isovanhempien olevan jotain hoitoautomaatteja. 

Vierailija
12/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei muutenkaan ole yhtäkään mummoa ja vaaria käytettävissä tälläkään hetkellä, joten eiköhän tulevatkin lapsenlapset pärjää. Itse on lapset tehty, itse ne pitää hoitaa. 

Monella ovat asiat niin kuin kuvailet, mutta ei kaikilla. Joillekin isovanhempien merkitys voi olla erittäinkin suuri. Sitä vaan pohdin, että millaiset vaikutukset sillä mahdollisesti voi olla.

Vierailija
13/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään. Isovanhemmat ei hoida lapsiani mutta tavata saa,a

Ai ettäkö ihan saavat? Entä jos eivät halua? Tai jos lapsesi eivät halua tavata isovanhempiaan?

Vierailija
14/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat ovat jo lapsensa hoitaneet.

Vierailija
15/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisänä omat vanhat vanhemmat jos elävät , siinäpä tekemistä töiden lisäksi .

Vierailija
16/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella ovat asiat niin kuin kuvailet, mutta ei kaikilla. Joillekin isovanhempien merkitys voi olla erittäinkin suuri. Sitä vaan pohdin, että millaiset vaikutukset sillä mahdollisesti voi olla.

Kaikilla ei ole isovanhempia lainkaan, toisilla ei ole kuin yksi vanhempi. Kaikki isovanhemmatkaan eivät ole henkisesti turvallisesta seuraa lapselle. Jos lapsella on edes yksi turvallinen aikuinen elämässään, sillä ei ole merkitystä mikä kokoonpano ympärillä pyörii. Itsellä oli molemmat vanhemmat ja kaikki neljä isovanhempaa, ei taannut hyvää lapsuutta. Tässä nyt keskitytään johonkin white picket fence -malliin, ei siihen olennaisimpaan.

Vierailija
17/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, viime aikoina on nojattu enenevissä määrin verkostoihin. No, pappa menee töistä päästyään ottamaan koppia nateroista. 

Hmm. Mistäs löytyy jatkossa vapaaehtoistyöntekijöitä? 

Vierailija
18/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän mummoa tapaavat, vähemmän vaaria. Vaari on väkivaltainen. Mutta harvoin tapaavat ja mä valvon tilannetta vierestä. Siksi koska isovanhemmat haluavat joskus nähdä lapsen lapsia,a

Vierailija
19/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei muutu. Incelit itkee ja runkkarit runkkaa.

Onkohan mitään asiaa mihin feminstit eivät puhuisi inceleistä ja persut maahanmuutosta. 

Vierailija
20/25 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kotihoidontuki poistuu myös samaan aikaan. 

Laadukas varhaiskasvatus hoitaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme