Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käytät kuukautiskuppia? Tai miksi et enää käytä? Mikä merkki?

Vierailija
27.08.2020 |

Olen jo jonkin aikaa miettinyt kuukupin hankkimista. Mutta se kuulostaa jotenkin liian hyvältä ollakseen totta. Kertokaa kokemuksia! Miksi siihen kannattaa ruveta? Säästääkö oikeasti rahaa tai onko niin helppo? Vai ostitko sen ja jäi käyttämättä? Tai kokeilit, mutta et tykännyt, miksi? Onko merkeissä eroja?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lunette pienempi malli käytössä 15v. Pidän 12 tuntia kerrallaan eli vaihto aamulla ja illalla.

Heti kun otin käyttöön jäi kaikki muut suojat pois. Täydellinen kokemus, en tunne sitä ollenkaan.

Vierailija
42/64 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin, mutta jostain syystä kuppi aiheutti mulle todella epämiellyttävää turvotusta ja närästystä. Nykyään käytössä Thinx-alushousut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt 10 vuotta. Hyödyt onkin tässä jo edellisten toimesta lueteltu ja haittoja ei itselleni ole tullut tänä aikana mieleen. Tuntuu uskomattomalta että lähes kaikki eivät tätä jo käytä.

Et sitten lukenut muiden kokemista haitoista? Vaikea sitä on käyttää jos ei saa edes sisään. Muitakin haittoja ollut, eikä läheskään kaikille sovi tai läheskään kaikki "osaa käyttää" (ja jos se oikeasti on jotain rakettitiedettä, niin onko se silloin hyvä ja toimiva?). Hyvä että sulla toimii, kaikilla ei ja siksi lähes kaikki ei käytä.

Onko muuten olemassa Luneten pienintä mallia pienempiä ja ohuempia malleja?

Nomai, liukasta silikonia, sujahtaa hienosti sisään =)

Tilasin heti kokeeksi 😅 Näyttää ainakin kuvissa vähän paremmalta, tätä ei ole tullut s- koossa livenä vastaan.

Vierailija
44/64 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin kommenteissa joku mies osasi kehua, että kuukuppihan on supernäppärä, miksi kaikki naiset eivät sitä jo käytä?

Montakohan kertaa mies on kuppia kokeillut? Vieläpä vesipisteettömässä vessassa, mökkihuussissa, likaisessa junan vessassa jne... eipä ole aina supernäppärä. Se kun pitäisi saada hygieenisesti uudestaan sisään näissäkin olosuhteissa.

Naistenkin olisi hyvä ymmärtää, että ihmisten anatomia todellakin vaihtelee yksilöittäin. Aivan samoin kuin muu elimistön toiminta: jollekin sopii hormonivalmisteet ja toiselle ei mitenkään. On aivan turha tokaista toisille, että no käytä pillereitä tai kierukkaa.

Kuukupissa on paljon hyviä puolia, mutta runsasvuotoisilla sekin saattaa olla välillä katastrofi, sillä neste on "vapaana" loiskumaan sitten kun loiskuminen alkaa!

Esivaihdevuosissa se suurin hauskuus vasta alkaakin. On kupit ja kaikki mahdolliset suojat yhtäaikaa. Fun times.

Vierailija
45/64 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin, mutta jostain syystä kuppi aiheutti mulle todella epämiellyttävää turvotusta ja närästystä. Nykyään käytössä Thinx-alushousut.

Saako noita Thinxejä mistään edullisemmin kuin yli 40€ per kpl?

Mistä olette tilanneet niitä?

Vierailija
46/64 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luneten pienempi koko ollut käytössä ehkä 8 vuotta. Helppo käyttää, huomaamaton, voi nukkua ilman housuja, eikä roskaa. Miinuksena ehkä se, että en vieläkään saa kuppia kunnolla paikoilleen kuin selälläni. Onneksi kuppi tarvitsee tyhjentää vain aamuin ja illoin, eikä esimerkiksi kesken päivää. Yllärimenkkojen varalta laukussa on aina side.

Vierailija
47/64 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako noita Thinxejä mistään edullisemmin kuin yli 40€ per kpl?

Mistä olette tilanneet niitä?

Olen tilannut Thinxiltä suoraan, hyödyntäen heidän harvoja tarjouksiaan mikäli mahdollista. Thinxit ovat kyllä aika kalliita, mutta olen tykännyt, ei ole ollut ohivuotoja ja ne ovat kestäneet hyvin käyttöä. Ja ne ovat paljon, paljon mukavammat kuin siteet tai pikkuhousunsuojat, etenkin jos vuoto on niukkaa. Mukavuus on ollut minusta korkean hinnan väärti.

Vierailija
48/64 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet haasteet:

- Jos on tosi runsaat vuodot, voi olla, että isompaakin kuppia joutuu tyhjentämään monta kertaa päivässä. Itse tyhjennän normaalikokoista kuppia 1. ja 2. vuotopäivänä 3 kertaa (aamulla, työpäivän päätteeksi, illalla ennen nukkumaanmenoa), muuten vain aamulla ja illalla

Minulla ollut Luneten isompi kokoinen kuppi vuodesta 2006 (välissä 2 raskautta ja 2v imetyksiä ilman kuukautisia), muuten siitä lähtien aina käytössä. 

Joudun menkkojen 2.-4. vuotopäivinä tyhjentämään kuppia noin tunnin-kahden välein, ja yöllä kerran tai kaksi. Se on aina aivan ääriään täynnä, joskus alkaa vuotaa yli, jos en ehdi heti tyhjentämään. Olen kuvitellut, että tuo on normaalia tai että kohdunnapukkani oleilee kupissa ja vie siitä tilavuutta. 

Kärsin matalasta ferritiinistä ja anemiasta, ja viimeksi gyne ultrasi kohdun (menkat juuri alkamassa) ja taivasteli miten paksu limakalvo ja sanoi, että on varmaan hirveät vuodot. Ne kestää n. 8 päivää. Eli ilmeisesti on sitten tosiaankin runsaat vuodot, ei tosiaan pärjäis kolmella tyhjäämisellä/päivä. 

Olen ollut tosi tyytyväinen kuppiin, enkä ikinä enää vaihtaisi muuhun. Kaikki siteet olivat tosi hiostavia ja epämukavia, tamponit imi limakalvot kuiviksi ja rikki. Kuppi on ollut helpoin, vaivattomin ja mahtavin suoja. Voi käydä uimahallissa ja tehdä ihan mitä vain muutenkin. Lisäksi olen säästänyt sekä rahaa että luontoa tässä 14 vuoden aikana. Ainut miinus on, että kun kuukautiset kestää yli viikon, on viimeisinä päivinä paikat jo aika hellinä kupin edes takaisin asentelusta, eikä enää tekis mieli laittaa kuppia paikoilleen sen takia. 

Vierailija
49/64 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän kuukuppia, koska se on ylivoimainen muihin kuukautissuojiin verrattuna. Tietenkin puhun vain omasta kokemuksestani. Ensimmäisen käyttökerran jälkeen tajusin että tämä juttu on tässä. Alussa hirvitti kuukupin kova hinta, mutta nyt 15 vuotta myöhemmin en voi kuin ajatella huvittuneesti ja toivoa, että olisinpa tiennyt, että kuukuppi sopi minun elämääni täydellisesti ja sitten laskenut paljonko säästän, jos käytän 15 vuodessa kaksi kuukuppia eikä tarvitse ostaa yhden yhtä tamponia tai sidettä. kuukuppikauden aikana ei ole ollut edes hiivatulehduksia. Siteet vuosivat läpi, tamponit kestivät 1-3 tuntia maksimissaan (kolmen tunnin tamponit olivat niitä kaikista imukykyisiompiä ja silti vuosivat läpi), tamponeista aiheuti hajuongelmia ja siteet ja niiden hankaus aiheuttivat paiseita. minulla kuukupin ainoa huono puoli on menkkojen viimeiset päivät ja vähäinen vuoto, joka saa aikaan sen, että kuukuppi kipuaa ylös ja saa tosiaan pinnistellä, että ylettää ottamaan sormilla nipistysotteen kupin alaosasta, jotta sen saisi helposti ulos. Olen pohtinut, jos ostaisi noita viimeisiä päivä varten kaikista pienikokoisemman kupin.

Vierailija
50/64 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kuppia 8 vuotta, ja olen kokeillut useampaa eri mallia. Muuten on kätevä, mutta ekana ja tokana vuotopäivänä vuotaa aina ohi, ihan sama mitä tekee. Kuppiin tulee alle puolet vuodosta, loput siteeseen. Mistähän tuokin johtuu?

Ja sitten viimeiset 1-2 vuotopäivää kuppi hiertää. Rahallista säästöä ei ole paljon tullut, kun yleensä pitää olla kunnon side varalla ohivuotoja varten.

Vierailija
51/64 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppi on ollut käytössä jo toistakymmentä vuotta, enpä edes muista, milloin ensimmäiseni hankin. Merkki on DivaCup ja on ollut mun anatomialleni hyvä, kunhan oon leikannut antennin pois. Aluksi oli tietenkin opettelua, ja pitkään jouduin asentamaan kupin vessan lattialla selälläni maaten, mikä tietenkin rajoitti sitä, missä pystyin kupin tyhjentämään. Lopulta opin laittamaan sen ihan pöntöllä istuen.

En luopuisi kuukupista. Inhoan hiostavia ja fuskaavia siteitä, sekä tamponeja, joista pitää tietää vuodon määrä ja valita imukyky sen mukaan. Kupin kanssa on ihan sama, tuleeko sinne tippa vai lorottaako se täyteen. Ei tarvitse olla selvännäkijä. Vaihtoväli pitää olla runsaina päivinä tiheämpi, niukkoina päivinä riittää, kun tyhjentää aamulla ja illalla.

Rahallinen säästö ja roskan vähentäminen on merkittävää, samoin se, etten kiusaa herkkiä limakalvojani jollain pumpulilla.

Miinuksia kupin käytössä on sottaisuus runsaina päivinä, eli vessassa on syytä olla lavuaari, jotta kupin ja sormet saa huuhdeltua. Toinen miinus on se, etten saa aina virtsattua kokonaan ilman, että poistan kupin. Jos rakko on ihan täynnä esim. aamuisin, on hankalaa pissata kuppi sisuksissa, ja jos taas on kova hätä, en ehdi poistaa kuppia pissahädältäni.

Muita miinuksia en keksi.

Ymmärrän, ettei kuppi sovi kaikkien anatomialle, mutta kaikille muille suosittelen kuppia lämpimästi. Kupin kanssa menkat voi lähestulkoon unohtaa.

Vierailija
52/64 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei anatomisesti sopinut kuppi, ei edes se pienin. Sattui liikaa, ei asettunut paikoilleen kunnolla. Minulle sopivat parhaiten OB:n tamponit, nekin koskevat pahimpina kipupäivinä. Mieluiten tosin antaisin koko kohdun pois, jos vain lääketiede sen suostuisi nipsnaps napsauttamaan pois.

Olen tosin iloinen, että kuppi tuntuu sopivan niin monelle! Ne, jotka pystyvät käyttämään, ovat tosiaan lähinnä vain kehuneet :)

Itse testaamallahan sen parhaiten tietää.

Vierailija
53/64 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lunetten 2-kokoa käytin, ennen kuin hormonikierukka lopetti menkat kokonaan. Ihan tyytyväinen olin siihen, vaikka taittelussa nyt oli vähän opettelemista.

Vierailija
54/64 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa! Lempiaiheeni!

Ostin kuukuppini 2017. Luneten pienin malli. Halusin olla ekologinen ja toisaalta siteissä inhotti se että jos niissä oli vähänkään vuotoa, se kylmeni niin että tuntui ällöttävältä laittaa pikkarit takaisin jalkaan kun kävi pissalla, eikä toisaalta viitsinyt joka pissalla sidettäkään vaihtaa. Tamponit oli aina tuntunut inhottavalta.

Kesti yhdet kuukautiset oppia käyttämään koko kuppia, katkaisin antennin pois kun se sattui ja viilasin lasisella kynsiviilalla sen leikkauskohdan sileäksi. Sitten piti taittaessa älytä huomioida mihin kohtaan ne pikkuiset reiät siinä yläreunassa asettuvat, koska ainakin itselläni se kuppi aukeaa vasta kun työnnän sormella limakalvoja kauemmas siinä reikien kohdalla (sen tuntee kun se aukeaa).

Kuppi on melko karun näköinen, olen kerran sen vetyperoksidiliuoksella puhdistanut tahrattomaksi, mutta katsoin että se on turhan epäekologista kun eipä sillä kupin ulkonäöllä ole väliä. Kuppi on edelleen värjäymiä lukuunottamatta täysin uudenveroisessa kunnossa. En jaksa kattilarumbaa, joten upotan sen lasikulholliseen vettä ja laitan mikroon 5min ajaksi.

Kuppi on vähentänyt itselläni kuukautiskipuja huomattavasti, se on täysin huomaamaton sisällä (sen huomaa ainoastaan kun käy ulostamassa jolloin kuppi pyrkii ulospäin). Antennin leikkaaminen meinaa että saadakseen otteen kupista joutuu todella työntämään sormet syvälle. Vuodan kuitenkin sen verran vähän, että riittää että tyhjennän kupin aamuisin ja iltaisin. Lopun aikaa voin kirjaimellisesti unohtaa asian, mikä ei kävisi millään muulla kokeilemallani kuukautissuojalla.

Ostin kupille luneten oman pesuaineen, mutta sitä tulee käytettyä todella harvoin - käytettäessä huuhtelen sen vedellä ja kuukautisten lopuksi keitän. Mutta pesuaine on miellyttävän hajuista ja todella riittoisaa. Älkää ikinä minkään olosuhteen alla käyttäkö hajusteellista käsisaippuaa kupin pesemiseen, se haju ei lähde kuin kulumalla, itselläni meni noin kolmisen kuukautta tämän virheen jälkeen ennen kuin kuppi ei enää haissut.

En voisi itse koskaan enää kuvitella luopuvani kupista. Se on sekä ollut taloudellisesti hyvä vaihtoehto, mukavin vaihtoehto, ja itse koen että ekologisin. Lisäksi tuntuu kivalta että se on suomalainen tuote.

Vierailija
55/64 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyytyväinen. Käyttänyt ehkä 7 vuotta jotain netin alesta ostettua merkkiä. En vaihtaisi enää siteiden ja tamponeihin takaisin.

Vierailija
56/64 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt kuukuppia enkä aio käyttääkään. Olen täysin tyytyväinen siteisiin.

Vierailija
57/64 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Nomai-merkkistä, isointa kokoa joka on riittävä jopa runsaalle vuodolle. Ennen oli Lunette kuppi, mutta siinä oli niin kova reuna että tuntui sisällä koko ajan ja painoi virtsaputkeakin (jatkuva pissahätä) että en oikein pystynyt aina käyttämään. Nomain kanssa ei mitään ongelmia kun on pehmeämpää ainetta. Lisäksi tilavuus reilusti isompi.

Vierailija
58/64 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montakohan kertaa mies on kuppia kokeillut? Vieläpä vesipisteettömässä vessassa, mökkihuussissa, likaisessa junan vessassa jne... eipä ole aina supernäppärä. Se kun pitäisi saada hygieenisesti uudestaan sisään näissäkin olosuhteissa.

Tämä on siinä mielessä hassu argumentti, että aika harvoin kuppia joutuu tyhjentämään randomeissa paikoissa verrattuna esim. työpaikkaa , kotiin tai muihin paikkoihin, joissa viettää paljon aikaa ja joiden wc-olosuhteet tuntuu. Hyvin suurella osalla riittää kupin tyhjennys sen 2 kertaa vuorokaudessa vähintäänkin ison osan kierrosta. Eikä kuppia tarvitse runsaampinakaan päivinä tyhjentää vasta silloin, kun tuntee sen jo tulvivan yli, eli on jonkin verran pelivaraa sen suhteen, missä kupin tyhjentää.

Toisekseen, kuppi ja muut kuukautissuojat ei sulje toisiaan pois. Epähygieenisissä oloissa voi ihan hyvin halutessaan käyttää sidettä tms., vaikka normaalisti käyttääkin kuppia.

Olen yksi tässä ketjussa kirjoittaneista runsasvuotoisista. Minulla se runsaampi vuoto kestää noin päivän tai korkeintaan kaksi, ja miljoona kertaa mieluummin olen siellä junassa tms. vaikka kupilla ja varmistussiteellä kuin pelkällä siteellä pelkäämässä, että vuodan siteestä ohi. Mut toisaalta, en nyt just muista, koska olisin viimeksi junaillut pidempiä matkoja niin, että olisi ollut runsaan vuodon päivä.

Ihan hirveän hassua vastustaa kupin käyttöä poikkeusolojen perusteella, kun kuitenkin elämme suurimman osan elämästämme normaalioloissa, ja poikkeusoloissa voi toimia normaalista poikkeavalla tavalla.

Vierailija
59/64 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen nykyisenmallisen kuukupin markkinoille tuloa, kokeilin vaihtarina kertakäyttöisiä amerikkalaisia Instead-menkkasuojia, joka on kuin iso ja matala kuukuppi. Korkean hinnan, huonon saatavuuden ja jatkuvien yöohivuotojen takia siirryin aika nopeasti takaisin tamponeihin. Joskus vuonna 1995 näin kuvan kumisesta Mooncupista kirjassa Our Bodies, ourselves. Tuote oli aika pelottavan näköinen ja eka reaktioni oli että enpä tuollaista todellakaan käyttäisi! Sitten vähän ajan kuluttua siitä näin silikonisen Divacupin kaupassa ja ostin sen. Suomessa käydessä mukaan tuli myös Lunette ja löysin suomalaiset kuukuppisivut joista oli paljon apua käytön opettelussa, esim antennien leikkausta en olisi varmaan itse tullut ajatelleeksi. Käytin kuppia noin 15 vuotta, mutta synnytyksen jälkeen molemmat kupit alkoivat tuntua epämukavilta ja siirryin taas takaisin tamponeihin. Noin vuosi sitten näin pienemmän Luneten tarjouksessa kymmenellä dollarilla ja ostin sen. Yllättäen se pienempi koko toimiikin paremmin eikä hierrä edes antennin kanssa.

Vierailija
60/64 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on siinä mielessä hassu argumentti, että aika harvoin kuppia joutuu tyhjentämään randomeissa paikoissa verrattuna esim. työpaikkaa , kotiin tai muihin paikkoihin, joissa viettää paljon aikaa ja joiden wc-olosuhteet tuntuu. Hyvin suurella osalla riittää kupin tyhjennys sen 2 kertaa vuorokaudessa vähintäänkin ison osan kierrosta. Eikä kuppia tarvitse runsaampinakaan päivinä tyhjentää vasta silloin, kun tuntee sen jo tulvivan yli, eli on jonkin verran pelivaraa sen suhteen, missä kupin tyhjentää.

Toisekseen, kuppi ja muut kuukautissuojat ei sulje toisiaan pois. Epähygieenisissä oloissa voi ihan hyvin halutessaan käyttää sidettä tms., vaikka normaalisti käyttääkin kuppia.

Olen yksi tässä ketjussa kirjoittaneista runsasvuotoisista. Minulla se runsaampi vuoto kestää noin päivän tai korkeintaan kaksi, ja miljoona kertaa mieluummin olen siellä junassa tms. vaikka kupilla ja varmistussiteellä kuin pelkällä siteellä pelkäämässä, että vuodan siteestä ohi. Mut toisaalta, en nyt just muista, koska olisin viimeksi junaillut pidempiä matkoja niin, että olisi ollut runsaan vuodon päivä.

Ihan hirveän hassua vastustaa kupin käyttöä poikkeusolojen perusteella, kun kuitenkin elämme suurimman osan elämästämme normaalioloissa, ja poikkeusoloissa voi toimia normaalista poikkeavalla tavalla.

Jotkut tuntuu kommenttien perusteella olevan ikuisella interrail-reissulla tai maailmanympärysmatkalla. Tai vähintään viettävät suurimman osan ajastaan vesivessattomalla mökillä.

Varsinkin korona-aikaan en ole joutunut tyhjentämään kuppia missään muualla kuin kotona tai työpaikan vessassa, jossa on siisti pönttö ja lavuaari sen vieressä. Jos on ollut etätöissä tai -koulussa, ei varmasti tarvitse miettiä senkään vertaa, missä kuppiaan tyhjentää.