Miksi käytät kuukautiskuppia? Tai miksi et enää käytä? Mikä merkki?
Olen jo jonkin aikaa miettinyt kuukupin hankkimista. Mutta se kuulostaa jotenkin liian hyvältä ollakseen totta. Kertokaa kokemuksia! Miksi siihen kannattaa ruveta? Säästääkö oikeasti rahaa tai onko niin helppo? Vai ostitko sen ja jäi käyttämättä? Tai kokeilit, mutta et tykännyt, miksi? Onko merkeissä eroja?
Kommentit (64)
Pari vuotta olen käyttänyt lunetten isompaa kuppia. Antennin leikkasin siitä kokonaan pois. Suurempina vuotopäivinä tyhjään kuppia useammin, loput päivät riittää aamulla ja illalla. Suurempina vuotopäivinä käytän yleensä öisin lisäksi pestäviä kestopikkuhousunsuojia kaiken varalta. Muuten nukun yöni ilman alkkareita kuukautistenkin aikana. :)
Tykkään kyllä kovasti, enkä vaihda enää siteisiin. Ihanaa kun ei hiosta, haise eikä tunne sitä kun vuoto "valahtaa".
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska liikkuessa on inhottava tunne että jotain ylimääräistä on sisälläni. Hinkkaa ja hiertää.
Oletko kokeillut vai onko tämä mielikuva? Oikein käytettynä esim. Luneten ei pitäisi tuntua miltään.
Uskon kyllä, että kaikkien anatomialle se ei sovi, mutta siteethän ne vasta hinkkaa ja hiertääkin.
Mulla on niin taaksepäin kallistunut kohtu, että mikään tuonne sisälle työnnetty ei tunnu mukavalta (paitsi jos se liikkuu sisään-ulos). En tykkää veren kanssa leikkimisestä. Enköhän mä mene nämä viimeiset menkkavuodet siteillä ja satunnaisilla tamponeilla. Lunettea kokeilin.
Mulla Luneten pienin kuppi ollut noin kymmenen vuotta osittain käytössä.
-Vuotojen takia pitäisi olla isompi, mutta mulla lyhyt emätin ja kohdunkaula alhaalla niin tuokin sopii huonosti. Vaikea saada tarpeeksi syvälle ilman että on liian syvällä. Antenni lähti kokonaan pois, se jäi ulos asti hiertämään.
-Pystyn käyttämään korkeintaan kolme päivää putkeen, tässäkin mielellään yö ilman jos pystyy.
-Hiertää jos niukempi vuoto tai liian kauan ollut käytössä. Tämä häiritsi kun oli jatkuvat menkat ehkäisystä johtuen.
-Liikkuessa painuu välillä ruttuun ja päästää ohivuotoja. Pakko käyttää sidettä varalla.
+Korvaa tamponit, niitä en pysty ollenkaan pitämään (krampit jos käyttää).
+Pahimpina päivinä kuppi+ yöside riittää sen 2-3h ja pystyn käymään töissä näinä päivinä. Pelkkä yöside ei riitä.
+Vähentää siteiden tarvetta, yleensä vain vähän ohivuotoa niin ei tarvitse joka vessakäynnillä sidettä vaihtaa.
En käytä koska mikään malli ei mahdu sisälle. Enkä ala väkisin taistelemaan useita kertoja päivässä. Sattuukin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin taaksepäin kallistunut kohtu, että mikään tuonne sisälle työnnetty ei tunnu mukavalta (paitsi jos se liikkuu sisään-ulos). En tykkää veren kanssa leikkimisestä. Enköhän mä mene nämä viimeiset menkkavuodet siteillä ja satunnaisilla tamponeilla. Lunettea kokeilin.
Lunetteahan ei laiteta kohtuun eikä näin ollen kohdun asento vaikuta kupin käyttöön. Minullakin taaksepäin kallistunut kohtu eikä se ole estänyt kupin käyttöä eikä aiemmin tamponinkaan käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska liikkuessa on inhottava tunne että jotain ylimääräistä on sisälläni. Hinkkaa ja hiertää.
Oletko kokeillut vai onko tämä mielikuva? Oikein käytettynä esim. Luneten ei pitäisi tuntua miltään.
Uskon kyllä, että kaikkien anatomialle se ei sovi, mutta siteethän ne vasta hinkkaa ja hiertääkin.
Siteet hinkkaa ja hiertää? Ei vaan mulla sen enempää kuin alushousut. Eli kyllä sinä olet niitä väärin käyttänyt, ei niitä ole tarkoitus emättimeen työntää tai poikittain laittaa.
Ja anteeksi, mutta eikö ihan oikeasti pysty hyväksymään sitä että se anatomia on erilainen ja mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle?
Mä käytän ja kyllä hiertää. En todellakaan laita etukäteen tai pidä sitten kun vuoto niukkaa, mutta pahimman vuodon aikana kuppi toimii parhaiten. Silloin mielummin "hiekkaa p*llussa" kuin housut veressä.
Mulla on Lunette, mutta en tykkää käyttää sitä. Koen sen paikoilleen saamisen todella hankalaksi. En saa sitä sisään niin, ettei se tuntuisi epämukavalta. Ehkä se vaan ei sovi minun anatomiaani. Yllättävä öinen ongelma oli, kun sellainen verihyytymä jäi seilaamaan edestakaisin. :D Pyörin yöllä aika paljon, ja tunsin aina pyörähtäessäni, kuinka se hyytymä valahti kupista takaisin emättimeen. Siis aivan helevetin epämukavaa.
Pitäisi ehkä kuitenkin taas pitkästä aikaa kokeilla kuukuppia, oishan se kiva, kun ei tarvitsisi käyttää siteitä.
Sairasta touhua tunkea jotain tavaroita sisäänsä. Kaikkeen jotkut naiset suostuvatkin. Ja vielä perustellaan jollain luonnon säästämisellä. Maailmassa on monta turhempaakin asiaa kuin kuukautissuojat. Valoja päälle nyt.
Olen käyttänyt 10 vuotta. Hyödyt onkin tässä jo edellisten toimesta lueteltu ja haittoja ei itselleni ole tullut tänä aikana mieleen. Tuntuu uskomattomalta että lähes kaikki eivät tätä jo käytä.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt 10 vuotta. Hyödyt onkin tässä jo edellisten toimesta lueteltu ja haittoja ei itselleni ole tullut tänä aikana mieleen. Tuntuu uskomattomalta että lähes kaikki eivät tätä jo käytä.
Et sitten lukenut muiden kokemista haitoista? Vaikea sitä on käyttää jos ei saa edes sisään. Muitakin haittoja ollut, eikä läheskään kaikille sovi tai läheskään kaikki "osaa käyttää" (ja jos se oikeasti on jotain rakettitiedettä, niin onko se silloin hyvä ja toimiva?). Hyvä että sulla toimii, kaikilla ei ja siksi lähes kaikki ei käytä.
Onko muuten olemassa Luneten pienintä mallia pienempiä ja ohuempia malleja?
16. vuosi menossa. Juuri vaihdoin Luneten Nomaihin ja harmittaa, etten ollut kuullut tätä merkistä ennen. Ihan paras!
Käyttänyt yli 10 vuotta, koska sopii minulle ja kätevyys on maksimaalista. Kuukautiset voi lähes unohtaa.
Vinkki pois ottamiseen:
Sormi emättimeen kupin viereen koko kupin mitalta, paina kuppi kaksinkerroin ja tästä asetelmasta vedä pois. Antennia ei tarvitse.
Menee ehkä kolme sekuntia nykyään tuohon.
Alussa ei kannata hämääntyä siitä, että joutuu harjoittelemaan, ja hakemaan että miten lantion rentoutus onnistuu samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten lukenut muiden kokemista haitoista? Vaikea sitä on käyttää jos ei saa edes sisään. Muitakin haittoja ollut, eikä läheskään kaikille sovi tai läheskään kaikki "osaa käyttää" (ja jos se oikeasti on jotain rakettitiedettä, niin onko se silloin hyvä ja toimiva?). Hyvä että sulla toimii, kaikilla ei ja siksi lähes kaikki ei käytä.
Onko muuten olemassa Luneten pienintä mallia pienempiä ja ohuempia malleja?
Nomai, liukasta silikonia, sujahtaa hienosti sisään =)
Vierailija kirjoitti:
Sairasta touhua tunkea jotain tavaroita sisäänsä. Kaikkeen jotkut naiset suostuvatkin. Ja vielä perustellaan jollain luonnon säästämisellä. Maailmassa on monta turhempaakin asiaa kuin kuukautissuojat. Valoja päälle nyt.
Perse veressäkö sitä pitäis kulkee?
Joku mainitsi tuon keittämisen. Ei ole pakollista, jos muuten putsaa kupin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tamponitkin tungetaan sisään. Ekologisuus on vain yksi plussa. Taloudellisuus ja helppous vaikutti itsellä enemmän. Ei tarvitse jatkuvasti ostaa suojia eikä kuukuppi ole koskaan loppu silloin kun menkat alkaa.
Jos olisi kestoside minkä voisi vaan huuhtaista käyttöjen välissä ja laittaa takaisin, olisi vielä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo jolla 16. vuosi menossa mutta eri siis jolle vastasit. Eli näihin harjoitusmetreihin pitäisi jo osata laittaa kuppi oikein sisään, mutta silti se painoi virtsarakkoa ikävästi. Nyt kun vaihdoin merkkiä niin tämä tuntuu sopivan sen puoleen miljoona kertaa paremmin. Mullakin taaksepäin kallistunut kohtu ja varmasti emätinkin vaikuttavat asiaan. Anatomiat on erilaisia.
Ehdottomasti paras kuukautissuoja. Nyt iän myötä on paikat vähän valahtaneet, että ohivuotoja on alkanut tulla, mutta todella tyytyväinen olen ollut. Nyt kesähelteillä kiitin taas, olisi ollut todella inhottavaa siinä kuumuudessa vielä verirätti housuissa... Uimassa ja yleisessä saunassa käyntikin on kupin kera mukavampaa.
Ai niin, mun kuppi on merkkiä Lunette, ensimmäinen oli Mooncup.
Sanoisin näille kommentoijille, jotka ovat sitä mieltä, että kuppi on automaattisesti väärin laitettu, jos se ei sovi: meillä kaikilla on yksilöllinen anatomia, ei toisen puolesta voi mennä sanomaan, että nyt hän on käyttänyt tuotetta väärin, jos se ei olekaan hyvä. Voi toki olla, että se onkin laitettu väärin, mutta ihan hyvin voi olla, että on oikein laitettu, mutta tuntuu pahalta silti. Mun yksi ystävä ei pysty käyttämään tamponeita tai ehkäisyrengasta, joten en menisi hänelle kuppia suosittelemaan.
nro 19