Miksi käytät kuukautiskuppia? Tai miksi et enää käytä? Mikä merkki?
Olen jo jonkin aikaa miettinyt kuukupin hankkimista. Mutta se kuulostaa jotenkin liian hyvältä ollakseen totta. Kertokaa kokemuksia! Miksi siihen kannattaa ruveta? Säästääkö oikeasti rahaa tai onko niin helppo? Vai ostitko sen ja jäi käyttämättä? Tai kokeilit, mutta et tykännyt, miksi? Onko merkeissä eroja?
Kommentit (64)
Mulla se on käyttämättömänä kaapissa, koska haluan käyttää noi siteet ensin loppuun, kun niistäkin on maksanut.
Käytin kymmenkunta vuotta rahan ja luonnon säästön takia ja siksi ettei tarvinnut raahata mukana mitään siteitä tai tamponeja vaan se yksi kuppi riitti.
Joskus haittapuolena oli, että Jos oli kuukautiskipuja niin kuppi saattoi vähän pahentaa niitä. Normaalisti se ei haitannut, mutta joskus oli päiviä kun ei vaan jaksanut ajatella laittavansa mitään sisäänsä.
Nykyään mulla on ehkäisy jonka aikana ei käytännössä ole kuukautisia, joten en käytä mitään suojiakaan.
Olen käyttänyt kuppia n. 15v ja merkkeinä Lunette ja joku merkitön. Mulla on useampi kuppi, koska olen välillä hukannut ja löytänyt.
Käytän, koska tykkään siitä että kuppi on ekologinen, jokaiseen vuotoon sopiva, tyhjennysväliä vaan säätelee. Se pysyy paikallaan, mulla runsas vuoto työntää tamponin ulos jo ennen kuin se on täysi ja siteiden hautomista ja jalkoväliin ruttautumista ja ohivuotoja olen aina inhonnut. Mulla kuppi ei tunnu mitenkään, ainoastaan lantionpohjan lihaksia puristamalla "tunnustelen" kuinka täysi se on ja pitääkö tyhjentää nyt vai myöhemmin. Voi uida, pyöräillä, ratsastaa ja tehdä kaikkea vuodon aikana.
Nyt olen yhden kuukautiset käyttänyt sellaista isompaa kuukautiskuppia. Hankin heti isomman koon koska kuukautiseni ovat todella runsaat.
Tamponit ja siteet on vuotaneet heti ohi ja n 2 h välein saanut vaihtaa ja sekään ei ole riittänyt.
Kuukuppiin olen ollut tyytyväinen, tosin asennus ja etenkin poisto on ollut isomman mallin kanssa alussa haastavaa. Hieman olen jo tottunut mutta poisto sattuu edelleen hieman kun en saa kuppia tarpeeksi rutistettua kasaan. Kerran yöllä tullut ohivuoto ja parina ekana runsaimpana päivänä 2h välein tyhjennys.
Joka tapauksessa koen kupin olevan parempi kuin tamponeiden, koska niihin ei voinut luottaa sitäkään vähää.
Käytin joskus teini-ikäisenä mutta koin hankalaksi ja välillä kivuliaaksi asettaa paikalleen tiukkuuden takia. Nyt ostin uuden synnytyksen jälkeen, katsoo joskos voisi jo saada paikalleen ilman kipuja. Vielä ei ole kuukautiset alkaneet mutta odotan että pääsen testaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt nyt noin kolme vuotta Lunetten normaalikokoa ja olen ollut alusta asti tyytyväinen.
Plussat:
+ Edullinen pitkällä aikavälillä, vaikka vaatii noin 40 euron (kuppi+puhdistusaine) alkusatsauksen
+ Puhdistusaine on riittoisa. Kolmessa vuodessa olen ostanut kaksi tuubia
+ Mukava käyttää: ei ohivuotoja, hajuja, hankausta, hiostavuutta, haisevaa roskista...
+ Kuukautiskivut ei ole hävinneet, mutta ovat muuttuneet siedettävämmiksi
+ Kun kipuja ei ole, kuukautiset voi unohtaa
+ Ympäristöystävällinen
+ Matkustaessa ja urheillessa ihan paras: pitkillä lennoilla, purjeveneessä, mökillä, uidessa, pyöräillessä...
+ Kupin voi laittaa sisäänsä jo ennen kuin kuukautiset alkavat, ei siis tarvitse ravata vessassa tarkistamassa "joko ne alkoi" tai vältellä valkoisten vaatteiden käyttöä. Jos esim. epäilee, että menkat olisi alkamassa, kupin voi laittaa sisäänsä jo aamulla kotona, sitä ei tarvitse kuljettaa käsilaukussa ja esim. kädessä toimiston käytävillä.
Pienet haasteet:
- Jos on tosi runsaat vuodot, voi olla, että isompaakin kuppia joutuu tyhjentämään monta kertaa päivässä. Itse tyhjennän normaalikokoista kuppia 1. ja 2. vuotopäivänä 3 kertaa (aamulla, työpäivän päätteeksi, illalla ennen nukkumaanmenoa), muuten vain aamulla ja illalla
- Puhdistaminen vaatii hieman viitseliäisyyttä: kuukautisten päätyttyä kuppi pitää keittää. Ei ole vaikeaa, mutta kysyy viitseliäisyyttä. Kupin pitkä käyttöikä perustuu oikeanlaiseen käyttöön ja säilytykseen.
- Matkoille kannattaa ostaa puhdistuspyyhkeitä, joita on helpompi kuljettaa mukana (esim. myös töissä) kuin puhdistusnestettä. Itse puhdistan kupin työpaikalla tarvittaessa pelkällä vedellä.
- Kupin käyttöä pitää harjoitella, se on helppoa, kun sen oppii, mutta alkuun voi tulla sähläystä. Itselle tärkein oivallus on ollut, että kupin saa helpoiten pois lantionpohjalihasten avulla, ei vetämällä, ja sisään laittaessa se pitää uskaltaa työntää riittävän syvälle
- Lunette-kupista helpoiten hajoava osa on pohjassa oleva antenni, joka voi katketa, jos siitä vetää. Antennia ei ole tarkoitettu kupin ulos vetämiseen, ja sen voi leikata saksilla pois alkuunsa, jos ei tarvitse, koska kuppia voi käyttää myös ilman sitä.
- Vessassa kannattaa käydä ennen kuin kupin tyhjentää, ja tyhjennys on helpointa ja mukavinta tehdä vessassa, jossa on käsienpesuallas ja mielellään pideesuihku. Suomessa sellainen vessa löytyy yleensä kotoa, työpaikalta, koulusta, kauppakeskuksesta jne. Jopa jäähallin asiakas-wc:stä. Ulkomailla tämä voi olla haastavampaa, mutta ei estä kupin käyttöä.
Tämä oli niin tyhjentävä vastaus, että turhan minun on enää naputella omiani. Eli samat plussat ja miinukset. En edes harkitse enää vaihtamista muuhun.
Olin nuorena aika hippihenkinen ja silloin taisin sen ostaa vaan jätteen määrää vähentääkseni. Enpä ole ikinä katunut enkä siirtyisi siteisiin enää. Silloin tais olla markkinoilla vain Lunettea joka oli suht kallis 30e(?), nyt on käytössä tuon jälkeen toinen tai kolmas menossa, kestää vuosia.
Just tilasin Satisfyerin mallin, sitä en ole vielä päässyt kokeilemaan.
Mä ainakin tykkään, pysyy mukana menossa. Vuodon parina ekana yönä joudun joskus käyttämään sidettä lisänä, ostan sidepaketin ehkä parin vuoden välein.
Vaikka tamponeja aina inhosin, niin tää toimii mulla, kaikkien anatomiallehan tuo ei sovi.
Käytän ruotsalaista Flowcupia. Sen materiaali on Lunettea pehmeämpää, eikä sen antenni hierrä. Helppo saada paikalleen.
Olen käyttänyt kuppia 14 v. asti, eli nyt 11 vuoden ajan. Hankin sen, koska tamponit ja siteet ällöttivät ja se roskan määrä... Niukan vuodon takia kuppia ei myöskään koulu-/työpäivän aikana tarvitse tyhjentää. Vaikka olisi alasti, ei kukaan kuppia näe. Ohivuotojakaan ei ole tullut, eli olo on varma. Tykkään tosi paljon, mahtava keksintö!
Jos jotain negatiivista pitää keksiä, niin vaatii puhdistus tosiaan mielellään lavuaarin ja juoksevan veden. Putsaus onnistuu puhdistusliinoillakin hätätapauksessa, mutta sottaista hommaa on. Lisäksi kupin venkslaaminen voi joskus tuntua inhottavalta, kun paikat ovat muutenkit arat ja kipeät. Käytön opetteluun menee parit kuukautiset.
N. 15 sitten ostin kuppini. Kesti melkein puoli vuotta, että opin käyttämään kuppia, sen jälkeen kuppi on tuntunut parhaalta vaihtoehdolta.
Mökkeillessä ja reissatessa on ihanaa kun ei tule roskaa. Kuppi on helppo ja itsellä on pysynyt hyvinkin runsaat kuukautiset kurissa - siteiden ja tampponien yhteiskäytölläkin tulee usein läpi.
Sama kuppi ollut ennen ja jälkeen synnytyksen. Merkkiä en enää muista, joku Luna varmaan.
Ostin kuukautiskupin (Lunette, koska halusin tukea suomalaista naisyrittäjää) lähinnä ekologisuussyistä. Kupissa parasta on, että vuoto ei lorise siteeseen. Minulla on todella runsaat menkat, niin käytän kestositeitä (toiselta suomalaiselta naisyrittäjältä ekologisuussyistä) varmistuksena runsaimpana päivinä. Öisin ei puhettakaan, että pelkällä siteellä pärjäisi. Kupistakin saattaa yön aikana tulla yli, mutta vain niin vähän, että varmstusside sen hyvin imee, eikä tule ohivuotoja.
Yllä olevissa vastauksissa on sanottu jo kaikki. Olen käyttänyt 16-vuotiaasta saakka enkä vaihtaisi mistään hinnasta, Lunette käytössä koko ajan (kuppi uusittu pari kertaa).
Itselläni on melko pienet paikat ja kuukautisetkin, käytän pienempää kuppia ja vain ensimmäisenä runsaana vuotopäivänä tyhjennän sitä kesken päivän. Antenni oli pakko leikata kokonaan pois, koska emättimeni on ilmeisesti lyhyt. Mutta kuten sanottu yllä, poistaminen onnistuu ilmankin.
Ainoa lisävinkkini ahtaille vulville on, että itse huuhtaisen kupin aina kylmällä vedellä ennen siaäänlaittoa, toimii ikään kuin liukasteena. Kuivana en meinaa saada sitä sisuksiini. Samoin aina poistettaessa huuhtelu ensin kylmällä vedellä ehkäisee vähän kupin värjäytymistä. Nykyään kyllä on myös värillisiä kuppeja, käytössäni on pinkki Lunette, joka on hemaisevan näköinen vuosien käytön jälkeenkin.
Joo, jos ei voida loristen, niin kuivaa kuppia on turha koittaa tunkea sisään.
Mulla puolestaan kuppi varsinkin öisin kiipeää niin korkealle, että en tiedä saisinko ilman kevyttä avustusta antennista kuppia niin alas, että saan etusormella koukattua kupin pohjasta kunnolla emättimen suulle.
Minulle tehty laskeumaleikkaus ja sen myötä emättimen muoto muuttunut niin, että en voi käyttää. Haluaisin käyttää.
Kuppi ei sopinut mun anatomialla. En oppinut käyttämään sitä niin, ettei se tuntuisi. Minulla on todella kivuliaat kuukautiset ja kuppi tuntui pahentavan tilannetta. Menkkani on lisäksi todella niukat eli pärjään ekana päivänä ihan perussiteellä. Muina päivinä riittää pikkuhousun suoja. Side paketti riittää mulla varmaan 6kk eli en ole huolissani jätteen määrästä.
En käytä, koska liikkuessa on inhottava tunne että jotain ylimääräistä on sisälläni. Hinkkaa ja hiertää.
Itse ostin n. 3v sitten ja kaduttaa, että en ostanut aiemmin. Aivan loistava tuote, ei tarvitse räpeltää haisevien, hiostavien siteiden kanssa tai kiskoa puolikuivaa tamponia ulo. Uidessa lisäksi aivan ehdoton, tamponi kun imi itsensä täyteen vettä.
Huonoina puolina on se, että mulla on niin runsaat kuukautiset, että sidettä on käytettävä kupin lisäksi ekat 2-3pva koska muuten on housut veressä. Tyhjennän kupin 1-2h välein, mutta ekat kaksi päivää ylivuotoja tulee silti. Öisin myös on side kupin kanssa, mutta toisin kuin tamponi+side niin kuppi+side pitää vuoteen puhtaana :)
Lisäksi kuppi vähän koventaa kuukautiskipuja.
Itselläni käytössä luneten isompi koko, johon olen ollut tyytyväinen. Ostin nomain ison kupin, mutta nomai on niin pehmeää materiaalia, että se päästi vuotoja ohi koko kuukautisten ajan. Senhän saisi palauttaa, mutta kannatan nyt suomalaista yrittäjää sen verran, että nielen tappioni.
Ei sopinut minulle. Se ropletaminen aikaansai vain tulehduksia. Kuppi myös tuntui koko ajan, ihan sama missä asennossa ja millä tylillä sen asensi. Antennit painoi, ja kun sen leikkasi pois, niin se olikin kupin alaosa mikä painoi. Muistan kun ostin ensimmäisen, olin innoissani että nyt löytyi minulle sopiva suoja, mutta pettymys siitä vain tuli.
Mä ostin ekan kupin vuonna 2007. Vaihdoin isompaan malliin lasten saamisen jälkeen, kun kuukautiset muuttuivat tosi runsaiksi. Mulla tulee kertakäyttöisistä kuukautissuojista iho-oireita, myös tamponista emättimen suulle, vaikka leikkaisin narun poikki. Kun ostin kupin, kuukautiset muuttuivat paljon siedettävämmäksi, kun ei ollut enää sitä ärsyttävää tunnetta.
Nykyään mun pitää kyllä käyttää kupin kanssa yöllä kestosidettä, koska muuten tulee yli. Samoin kuppi pitää tyhjentää ensimmäisinä päivinä usein. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen mulla oli limakalvot niin karmeassa kunnossa, että kun kuukautiset alkoivat, en saanut pientäkään kuppia sisään, vaan piti käyttää asettimellista tamponia. Se aiheutti omat ongelmansa, mutta meni kuitenkin sisään helpommin. Mulla on tullut kerran tai pari ärsytystä emättimeen, kun kuppi on ollut pitkään sisällä. Voi olla, että on silloin ollut vähän huonossa asennossa tai sitten ärsytys johtui alkavasta hiivasta.
Mulle kuukuppi on ihan pelastus, mutta eihän se tietenkään kaikille sovi.
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska liikkuessa on inhottava tunne että jotain ylimääräistä on sisälläni. Hinkkaa ja hiertää.
Vääränlainen kuppi tai väärin laitettu. Ei tää missään tunnu ja siksi onkin paras mahdollinen kaikissa tilanteissa.
Olen käyttänyt kuppia jotain 13 vuotta muistaakseni. Toinen menossa. Tai kolmas, mutta ensimmäisen jälkeen tuli ostettua virheostoksena sellainen kummallisen muotoinen kuppi, en edes muista mitä merkkiä, kun jätteeseen meni 2 käytön jälkeen. Se tuntui ikävältä enkä saanut asetettua paikoilleen mitenkään. Eka kuppi taisi olla flow ja nyt lunette, molemmat hyviä ja toimivia. Antennin olen leikannut kokonaan pois, kun saan kupin pois paikaltaan ihan ilman sitä, ja antenni itsessään tuntui silloin ekassa testauksessa vähän ärsyttävältä.
Pesuaineena mulla on ihan Tokmannista ostettu Neutral-saippua tai hajusteeton Lactoline. Hajusteeton ja ph 5.5. Samaa ainetta eri paketissa kun ne merkkien omat "tarkoitukseen sopivat" pesuaineet. Eka kuppi oli käytössä melkein 7 vuotta, tekniikalla pesu kerran päivässä yllämainitulla saippualla, tyhjennyksessä muutoin ihan vesipesu (tai pyyhkeet jos on epämääräisessä paikassa missä ei saa pestyä), menkkojen jälkeen keitto 5 min. Myös soodalla voi ajoittain pestä, jos haluaa tummentumia pois -vaan eipä niistä tummentumista käytössä ole haittaa...
Luontoa säästyy, ei haise, ei tunnu missään, ei ylivuotoja (normaalit menkat mulla). Miinuspuoli: joskus kun menkkakivut jne. vaivat menee ohi ja vuoto niukempaa (mulla ekan päivän jälkeen), niin saatan unohtaa koko homman ja kuppi on paikoillaan pitkiäkin aikoja. Mutta siitäkään ei näiden vuosien aikana ole minkäänlaista harmia nyt aiheutunut.
Olen käyttänyt nyt noin kolme vuotta Lunetten normaalikokoa ja olen ollut alusta asti tyytyväinen.
Plussat:
+ Edullinen pitkällä aikavälillä, vaikka vaatii noin 40 euron (kuppi+puhdistusaine) alkusatsauksen
+ Puhdistusaine on riittoisa. Kolmessa vuodessa olen ostanut kaksi tuubia
+ Mukava käyttää: ei ohivuotoja, hajuja, hankausta, hiostavuutta, haisevaa roskista...
+ Kuukautiskivut ei ole hävinneet, mutta ovat muuttuneet siedettävämmiksi
+ Kun kipuja ei ole, kuukautiset voi unohtaa
+ Ympäristöystävällinen
+ Matkustaessa ja urheillessa ihan paras: pitkillä lennoilla, purjeveneessä, mökillä, uidessa, pyöräillessä...
+ Kupin voi laittaa sisäänsä jo ennen kuin kuukautiset alkavat, ei siis tarvitse ravata vessassa tarkistamassa "joko ne alkoi" tai vältellä valkoisten vaatteiden käyttöä. Jos esim. epäilee, että menkat olisi alkamassa, kupin voi laittaa sisäänsä jo aamulla kotona, sitä ei tarvitse kuljettaa käsilaukussa ja esim. kädessä toimiston käytävillä.
Pienet haasteet:
- Jos on tosi runsaat vuodot, voi olla, että isompaakin kuppia joutuu tyhjentämään monta kertaa päivässä. Itse tyhjennän normaalikokoista kuppia 1. ja 2. vuotopäivänä 3 kertaa (aamulla, työpäivän päätteeksi, illalla ennen nukkumaanmenoa), muuten vain aamulla ja illalla
- Puhdistaminen vaatii hieman viitseliäisyyttä: kuukautisten päätyttyä kuppi pitää keittää. Ei ole vaikeaa, mutta kysyy viitseliäisyyttä. Kupin pitkä käyttöikä perustuu oikeanlaiseen käyttöön ja säilytykseen.
- Matkoille kannattaa ostaa puhdistuspyyhkeitä, joita on helpompi kuljettaa mukana (esim. myös töissä) kuin puhdistusnestettä. Itse puhdistan kupin työpaikalla tarvittaessa pelkällä vedellä.
- Kupin käyttöä pitää harjoitella, se on helppoa, kun sen oppii, mutta alkuun voi tulla sähläystä. Itselle tärkein oivallus on ollut, että kupin saa helpoiten pois lantionpohjalihasten avulla, ei vetämällä, ja sisään laittaessa se pitää uskaltaa työntää riittävän syvälle
- Lunette-kupista helpoiten hajoava osa on pohjassa oleva antenni, joka voi katketa, jos siitä vetää. Antennia ei ole tarkoitettu kupin ulos vetämiseen, ja sen voi leikata saksilla pois alkuunsa, jos ei tarvitse, koska kuppia voi käyttää myös ilman sitä.
- Vessassa kannattaa käydä ennen kuin kupin tyhjentää, ja tyhjennys on helpointa ja mukavinta tehdä vessassa, jossa on käsienpesuallas ja mielellään pideesuihku. Suomessa sellainen vessa löytyy yleensä kotoa, työpaikalta, koulusta, kauppakeskuksesta jne. Jopa jäähallin asiakas-wc:stä. Ulkomailla tämä voi olla haastavampaa, mutta ei estä kupin käyttöä.