Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan fiksuimmat naiset! Tässä pieni pähkinä purtavaksi.

Vierailija
19.09.2013 |

Sanon aivan suoraan heti, että en usko, että tällä palstalla yhtään älykästä naista löytyy. 

Mutta itse asiaan. Monet täällä av-mammoista mainostavat olevansa akateemisia, joten TODISTAKAA se.

Pieni, mutta erittäin oiva, tieteen filosofinen kysymys (ei liity mihinkään erityiseen alaan siis):

Filosofit ovat kautta aikain kinastelleet, kumpi näistä on totta:

Ajattelen - siis olen 

(vai)

Olen - siis ajattelen

Kumpi on totta (ovatko kumpikaan?)???

Ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Ottakaa HAASTE vastaan ja todistakaa minulle skeptikolle, että olen väärässä, kun oletan älyllisen elämän kadonneen tältä palstalta.

(PS. tämänkaltaiset kysymykset ovat mielestäni paljon parempi kuin Mensan testit - tässähän joutuu soveltamaan tietoa)

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen niin kaunis, ettei minun tarvitse ajatella, eikä käydä töissä :)

Vierailija
82/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen ajattelevani, siis ajattelen olevani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pärjännyt hyvin elämäni varrella koulussa, opinnoissa, töissä jne., mutta ihan pakko sanoa, että minusta tuontyyppinen filosofinen pohdinta on täyttä skeidaa. Voidaankin tässä sitten yhdessä pohtia, mitä on hevosisuus verrattuna ihmisyyteen ja onko punainen varmasti punainen, koska jokainenhan kokee värit vähän eri tavalla. 

Vierailija
84/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimet ajattelevat myös ;)

Vierailija
85/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötähäpeää.

Vierailija
86/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 16:07"]

Olen pärjännyt hyvin elämäni varrella koulussa, opinnoissa, töissä jne., mutta ihan pakko sanoa, että minusta tuontyyppinen filosofinen pohdinta on täyttä skeidaa. Voidaankin tässä sitten yhdessä pohtia, mitä on hevosisuus verrattuna ihmisyyteen ja onko punainen varmasti punainen, koska jokainenhan kokee värit vähän eri tavalla. 

[/quote]

Filosofia on pääsääntöisesti täyttä skeidaa, mutta tämä ei. En ole ääliö kuten P. Himanen.

Vierailija
87/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 15:40"]

Ensimmäinen koska kaikki olevainen ei ajattele mutta kaikki ajattelevat ovat.

[/quote]

Näin minäkin ajattelen. 

Se, että ajattelen, kertoo että olen jonkinlainen objekti, siis olevainen. 

Sen sijaan voin lopettaa ajattelemisen ja jatkan silti olemassaoloani. Lisäksi esim. eläimet saati esineet eivät varmasti ajattele, ja ovat silti olemassa.

Olemisesta ei seuraa välttämättä ajattelemista, mutta siitä jos ajattelee voidaan välttämättä päätellä että ajattelija on.

[/quote]

Aika lähellä. Itse asiassa jokseenkin oikea tulkinta. Mutta mitä tarkoittaa laajemmin käytännössä, tuo on aika teoreettista vielä. Mitkä ovat johtopäätökset elämäämme, koska ne ovat hyvin merkittävät.

[/quote]

Et kai tarkoita mitään Eckhart Tollemaista paskaa siitä, kuinka ajattelu on sairaus ja muodostaa sisimpämme ja maailman väliin verhon joka estää kaikki aidot suhteet jopa valaistuneeseen sisimpään itseemme, saati ulkomaailmaan... 

Olen nimittäin lukenut tämän Tollen pohdintaa tuosta ajattelen siis olen asiasta ja se oli ainakin melkoista kökköä. Kuten koko paljon ylistetty kirja kaikkine jälleensyntymis- ja muine hömppäoppeineen.

Vierailija
88/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ole hyvää. Olette hyviä tuomitsemaan muita,tuomitkaa. Kyllä olen lukenut paljon kaunokirjallisuutta. Kyllä elän tunteilla+ripaus järkeä läpi elämäni. Voitte kutsua minua oikaksi,ole hyvää. Ainoa virhe mitä en haluasi tehdä,astua samalle polulle.

Vierailija
89/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, olenko.

En tiedä, ovatko ajatukset itse ajattelemiani.

Itse asiassa, en tiedä mistään mitään. 

Vierailija
90/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää olen ja ajattelen että Katainen antaa meidän rahat Kreikan qicoloille ja tirektiiviä vaan pukkaa  ja homot mamut syö tohvua ja värkkää tuulivoimaloita  että sillee mää ajattelen ja Soinia äänestän.

Vierailija
91/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuohon oikein?  (mikä nyt on oikein kenenkin mielestä) vastaaminen on älykkyyden mitta niin ei mee hyvin. Mutta mä laittaisin tuon olemisen kuitenkin etusijalle. Koska olen, myös ajattelen. Minusta oleminen on ensin ja ajatus tulee vasta sitten. Olen ensin ja sitten vasta ajattelen jos olen vielä siinä kunnossa, etten ole vallan vihannes. Vihanneksena sitä sitten vain on.

Vierailija
92/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 15:46"]

[/quote]

Ei. Mieti mitä se käytännössä merkitsee. (kerron kyllä vastauksen myöhemmin, mikä on jokaisen todella hyvä tietää, koska merkitsee todella paljon)

[/quote]

Ai kerrot meille oikean vastauksen? Vaikutat hieman ylimieliseltä, tai yli-itsevarmalta... Oletkohan käsittänyt alkuunkaan mistä on kyse?

Vierailija
93/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sanottu, numero 16.

Uskoisin, että omaa maailmankuvaani kuvaa parhaiten se, että minä olen ajatus. Ja ei, en todellakaan jaksa nyt avata ja selittää asiaa. Eikä minulla ole oikeastaan tarvettakaan sitä muille selitellä.

Vierailija
94/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koen olevani sen verran fiksu, että tiedän tällaisen turhanpäiväisen roskan ajattelemisen olevan ihan vaan ajanhukkaa. Ihan samallailla mun mielestä on ihan turhaa käyttää aikaansa pohtien mitä tapahtuu kuoleman jälkeen jne. Mitä ihmettä minä sillä tiedolla teen? Sitä paitsi vaikka käyttäisin koko elämäni sen asian pohtimiseen, en sitä vastausta löytäisi koska sitä vastausta ei ole, eikä se asia ainakaan pohtimalla miksikään muuttuisi. Mä pyrin käyttämään ajatukseni ja älyni johonkin hyödylliseen, johon ajatukseni ja älyni avulla pystyn jotenkin vaikuttamaan. Toki joskus on ihan kiva sunnuntaisin löhötä pyjama päällä sohvalla ajatellen turhanpäiväisiä asioita, mutta sillonkin keksin kyllä jotain mielenkiintoisempaa turhanpäiväistä ajateltavaa kun kuolema tai loppuunkuluneet filosofiset lausahdukset.

Ja ap btw, mua ärsttää suuresti sun tyyliset ihmiset jotka ovat olevinaan niin kamalan fiksuja ja ainoana oikeassa kaikessa. Miksi ihmeessä esim. tässä ketjussa olevat vastaukset ja muiden ihmisten ajatukset ovat sun mielestä yhtään sen huonompia tai "väärempiä" kuin sinunkaan, vaikka ne eroavatkin sinun ajatuksistasi`? Fiksu ihminen ymmärtää että jokainen ihminen ajattelee hieman eri tavalla, eikä mielipiteissä ja ajatuksissa ole oikeita ja vääriä.

Vierailija
95/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea vastaus... Eihän tässä ole mitään absoluuttista totuutta, on vain eri tavalla perusteltuja mielipiteitä.

Vierailija
96/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 15:46"]

[/quote]

Ei. Mieti mitä se käytännössä merkitsee. (kerron kyllä vastauksen myöhemmin, mikä on jokaisen todella hyvä tietää, koska merkitsee todella paljon)

[/quote]

Ai kerrot meille oikean vastauksen? Vaikutat hieman ylimieliseltä, tai yli-itsevarmalta... Oletkohan käsittänyt alkuunkaan mistä on kyse?

[/quote]

Älä nyt viitsi. Odottele rauhassa, mitä messiaalla on sanottavanaan, sehän on olennaisen tärkeää tietoa meille kaikille epävalaistuneille tyhmeliineille. 

Vierailija
97/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 16:17"]

Jos tuohon oikein?  (mikä nyt on oikein kenenkin mielestä) vastaaminen on älykkyyden mitta niin ei mee hyvin. Mutta mä laittaisin tuon olemisen kuitenkin etusijalle. Koska olen, myös ajattelen. Minusta oleminen on ensin ja ajatus tulee vasta sitten. Olen ensin ja sitten vasta ajattelen jos olen vielä siinä kunnossa, etten ole vallan vihannes. Vihanneksena sitä sitten vain on.

[/quote]

Ihan OK lähtökohtaisesti. Et ole siis vihannes kuten suurin osa filosofeista.

Johtopäätökset?

Vierailija
98/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 16:20"]

Uskoisin, että omaa maailmankuvaani kuvaa parhaiten se, että minä olen ajatus. Ja ei, en todellakaan jaksa nyt avata ja selittää asiaa. Eikä minulla ole oikeastaan tarvettakaan sitä muille selitellä.

[/quote]

Sinä olet siis niitä, joista Nietzschestä kertova vitsi kertoo. Se, jossa mies kysyy  Nietzscheltä, että mitä sinä nyt ajattelet, ja Nietzsche sanoo, että en mitään - ja katoaa. (Hän kun samaistaa ajattelun ja olemassaolonsa, joten ei voi olla olemassa jos ei ajattele)

Vierailija
99/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS. Eläimet kyllä aivan satavarmasti ajattelevat. Uskon maailmankuvani pohjalta, että myös kasvit ja kaikki muu elollinen ajattelevat. Eivät varmaankaan samalla tavalla ja tasolla kuin ihminen tai eläimet, mutta ajatteluakin on eri tasoista.

Toisaalta en edes tiedä mikä lasketaan ajatteluksi, kun tosiaan enemmänkin koen, että koko maailma on vain ajatustemme fyysinen ilmentymä.

t. 20

Vierailija
100/189 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteenfilosofinen on yhdyssana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme