Palstan fiksuimmat naiset! Tässä pieni pähkinä purtavaksi.
Sanon aivan suoraan heti, että en usko, että tällä palstalla yhtään älykästä naista löytyy.
Mutta itse asiaan. Monet täällä av-mammoista mainostavat olevansa akateemisia, joten TODISTAKAA se.
Pieni, mutta erittäin oiva, tieteen filosofinen kysymys (ei liity mihinkään erityiseen alaan siis):
Filosofit ovat kautta aikain kinastelleet, kumpi näistä on totta:
Ajattelen - siis olen
(vai)
Olen - siis ajattelen
Kumpi on totta (ovatko kumpikaan?)???
Ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Ottakaa HAASTE vastaan ja todistakaa minulle skeptikolle, että olen väärässä, kun oletan älyllisen elämän kadonneen tältä palstalta.
(PS. tämänkaltaiset kysymykset ovat mielestäni paljon parempi kuin Mensan testit - tässähän joutuu soveltamaan tietoa)
Kommentit (189)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:10"]
Ap on se downeista meuhkaava asperger, näkee jo ihan viestin tyylistä.
[/quote]
Sanoo suuri sieluntieteilijä, jonka villit arvaukset menevät aina pieleen!
Sinä et tyyliä tunnistaisi vaikka päin pläsiä se pläjähtäisi. Hieno maku vaatii hienostunutta mieltä, jota vosuilla ei totisesti ole.
[/quote]
En ole koko ketjua lukenut, kävin vain katsomassa, mihin keskustelu on päätynyt (siis ei päättynyt, toki), mutta täytyy vain todeta, että hienostunut mieli ei totisesti saa kenenkään näppikseltä ilmestymään sanaa "vosu", etenkään kanssakeskustelijaa merkitsemään.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:44"]
[/quote]
Sinä et tyyliä tunnistaisi vaikka päin pläsiä se pläjähtäisi. Hieno maku vaatii hienostunutta mieltä, jota vosuilla ei totisesti ole.
[/quote]
En ole koko ketjua lukenut, kävin vain katsomassa, mihin keskustelu on päätynyt (siis ei päättynyt, toki), mutta täytyy vain todeta, että hienostunut mieli ei totisesti saa kenenkään näppikseltä ilmestymään sanaa "vosu", etenkään kanssakeskustelijaa merkitsemään.
[/quote]
Makuasioita toki, joiden arviointi vaatii ... älyä!
Ap, olet aika viitseliäs kun viitsit jauhaa näistä asioista täällä, vaikka 90% kuuntelijoista ei ole lähelläkään samaa karttaa kuin sinä. Eli eivät edes voi ymmärtää, mitä sinä tarkoitat. Et voi olettaa, että aitauksessa elävä lammas ymmärtäisi mitä kokemuksia ja tietoisuuden/ymmärtämisen tasoja aitauksen ulkopuolella eläminen tuo, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Mutta jatka ihmeessä, jos saat siitä jotain nautintoa, minä olen luovuttanut jo ajat sitten ja oma mieleni on paljon tyynempi näin. Ja tiedät varmasti itsekin, että ketään tai kenenkään maailmankatsomusta et voi väkisin muuttaa, voit vain istuttaa siemeniä. Jokainen päättää itse, kasvattaako siemenestä jotain vai tallaako sen :)
Loppupeleissä olemme kuitenkin kaikki vain yhtä, olemme kaikkeus. Ja samaan aikaan emme ole mitään.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 08:47"]
Aika on myös moniuloitteinen; Trendejä, syklejä, satunnaisuutta, etc.
[/quote]
Miten yksikään noista tekisi ajasta moniulotteisen? Trendejä voi olla yhdellä akselilla, samoin satunnaisuutta. Syklit kuvaa lähinnä jonkin toistuvuutta, joten sitäkin voi havainnoida yhdeltä akselilta.
[/quote]
Aika on mittakaavasta riippuvainen, joten jokainen eri mittakaavan taso (joita on teoriassa aina ääretön määrä) tarkoittaa uutta dimensiota. Tarkoitan tässä eri ulottuvuudella sitä, että kukin ulottuvuus pitää kuvata omalla matemaattisella mallillaan.
Aika on luonnollisesti myös epälineaarinen.
[/quote]
"Luonnollisesti"
En tiedä kuka se oli, mutta haluaisin tietää mikä sai laittamaan viestiini peukun alaspäin? t. 121
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:17"]
Ap, olet aika viitseliäs kun viitsit jauhaa näistä asioista täällä, vaikka 90% kuuntelijoista ei ole lähelläkään samaa karttaa kuin sinä. Eli eivät edes voi ymmärtää, mitä sinä tarkoitat. Et voi olettaa, että aitauksessa elävä lammas ymmärtäisi mitä kokemuksia ja tietoisuuden/ymmärtämisen tasoja aitauksen ulkopuolella eläminen tuo, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Mutta jatka ihmeessä, jos saat siitä jotain nautintoa, minä olen luovuttanut jo ajat sitten ja oma mieleni on paljon tyynempi näin. Ja tiedät varmasti itsekin, että ketään tai kenenkään maailmankatsomusta et voi väkisin muuttaa, voit vain istuttaa siemeniä. Jokainen päättää itse, kasvattaako siemenestä jotain vai tallaako sen :)
Loppupeleissä olemme kuitenkin kaikki vain yhtä, olemme kaikkeus. Ja samaan aikaan emme ole mitään.
[/quote]
Ja näin ap suuressa viisaudessaan keskustelee itsensä kanssa. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:07"]
[/quote]
Ja näin ap suuressa viisaudessaan keskustelee itsensä kanssa. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.
[/quote]No itse asiassa en ole ap. Mutta kyllähän minä tavallaan tässäkin kohtaa juttelen itseni kanssa, jos lähdetään tätä maailmankuvaani menemään niin pitkälle, että päästään tuohon pisteeseen, että kaikki on yhtä ja samaa. Että tavallaan ihan oikeassa olet :D Mutta ei, tämä fyysinen ilmentymä tässä ei ole sama kuin ap.
On ilmeisesti aika vaikea uskoa, että jollain muullakin voi olla sellainen maailmankuva kuin kovasti hulluna ja idioottina pitämällänne ap:lla. Esim. omassa kaveripiirissäni kaikkien maailmankuva on enemmän tai vähemmän ap:n maailmankuvaa sivuava. Tältä palstalta meitä ei ehkä montaa löydy, mutta on varmasti muitakin kuin minä ja ap.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:43"]
En tiedä kuka se oli, mutta haluaisin tietää mikä sai laittamaan viestiini peukun alaspäin? t. 121
[/quote]
Joku näistä lampaista, joita lienee melkoinen kööri täällä.
Mutta nasevasti ja hauskasti sanottu. Tosin mikään ei liene yhtä vaarallinen otus kuin fiksu lammas.
Ei mulla ole maailmanparantamisen ajatuksia lainkaan, kulutan vain aikaa, eli otan nyt rennosti ja tarinoin puoliksi tosissaan, puoliksi leikillään.
Ongelma näissa keskusteluissa on se, että tämä palstan naiset eivät tunnu olevan koskaan väärässä mistään asiasta omasta mielestään, eli rationalisointi tai looginen lähestymistapa ei toimi lainkaan.
Tosin täällä on fiksumpiakin henkilöitä (kuulostat itse sellaiselta) ja kirjoittajia on aika paljon, joten kyllä täällä aitoa ajatustenvaihtoakin syntyy.
Ja sitä paitsi tämä taitaa olla niitä harvoja palstoja, jossa ei ole sensuuria lainkaan.
Hahah. Voi jessus. Odottaako ap että tähän hänen "filosofiseen kysymykseensä" tulee järkeviä vastauksia? Kyllä täällä on älykästä porukkaa ja korkeakoulutettua myös, jopa tohtoristasoisia ihmisiä.
Mun mielestäni ne parhaat ketjut ovat "mikä olisi paras obduktioliesi" -tyyppiset keskustelut. Tai se "Apua, mulla on ablatiivi suussa." Siellä on älykästä läppää.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:07"]
[/quote]
[/quote]No itse asiassa en ole ap. Mutta kyllähän minä tavallaan tässäkin kohtaa juttelen itseni kanssa, jos lähdetään tätä maailmankuvaani menemään niin pitkälle, että päästään tuohon pisteeseen, että kaikki on yhtä ja samaa. Että tavallaan ihan oikeassa olet :D Mutta ei, tämä fyysinen ilmentymä tässä ei ole sama kuin ap.
On ilmeisesti aika vaikea uskoa, että jollain muullakin voi olla sellainen maailmankuva kuin kovasti hulluna ja idioottina pitämällänne ap:lla. Esim. omassa kaveripiirissäni kaikkien maailmankuva on enemmän tai vähemmän ap:n maailmankuvaa sivuava. Tältä palstalta meitä ei ehkä montaa löydy, mutta on varmasti muitakin kuin minä ja ap.
[/quote]
Pyhät pieksut.
Ymmärrän, että on vaikeaa olla noin kamalan älykäs ja samalla kärsiä AV-riippuvuudesta. Toivottavasti saat apua pian, ihan meidän kaikkien puolesta tätä toivon ;)
126, ei - kyllä täällä on varmasti muitakin filosofeja. Ap vain ei ole, eikä ole ymmärtänyt tuota Descartesin lausumaa laisinkaan. Ja siksi hänen hapuilujaan ei välttämättä jakseta seurata kovin älyllisesti. Miksi vaivautuisin keskustelemaan itse asiasta sellaisen ihmisen kanssa, joka on pihalla kuin lintulauta jopa itsensä asettamasta kysymyksestä?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:43"]
Hahah. Voi jessus. Odottaako ap että tähän hänen "filosofiseen kysymykseensä" tulee järkeviä vastauksia? Kyllä täällä on älykästä porukkaa ja korkeakoulutettua myös, jopa tohtoristasoisia ihmisiä.
Mun mielestäni ne parhaat ketjut ovat "mikä olisi paras obduktioliesi" -tyyppiset keskustelut. Tai se "Apua, mulla on ablatiivi suussa." Siellä on älykästä läppää.
[/quote]
Mikään papyrys ei tee ihmisestä viisasta, luovaa tai älykästä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:48"]
126, ei - kyllä täällä on varmasti muitakin filosofeja. Ap vain ei ole, eikä ole ymmärtänyt tuota Descartesin lausumaa laisinkaan. Ja siksi hänen hapuilujaan ei välttämättä jakseta seurata kovin älyllisesti. Miksi vaivautuisin keskustelemaan itse asiasta sellaisen ihmisen kanssa, joka on pihalla kuin lintulauta jopa itsensä asettamasta kysymyksestä?
[/quote]
Descartes ... plah plah ... lavertelua vain
Platon on vain tylsä ... hohhoijaa
Olemassaolo = havaituksi tuleminen = elämä.
Molemmat pitävät paikkansa riippuen olemisen määrittelystä. Joissain tapauksissa ne voivat olla toisensa poissulkevia, mutta toisissa tapauksissa molemmat väittämät toteutuvat.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:43"]
[/quote]
Mikään papyrys ei tee ihmisestä viisasta, luovaa tai älykästä.
[/quote]
Juuri näin.
Mutta onko viisauden merkki myös se, että hankkii sivistystä ja koulutuksen?
Onko viisas aina myös tiedonjanoinen?
Olemassaolo = havaituksi tuleminen = elämä.
Elämättömänkin voi havaita. Havaituksi tuleminen ei luo elämää. Jokainen elämä tulee kyllä havaituksi.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:48"]
Pyhät pieksut.
Ymmärrän, että on vaikeaa olla noin kamalan älykäs ja samalla kärsiä AV-riippuvuudesta. Toivottavasti saat apua pian, ihan meidän kaikkien puolesta tätä toivon ;)
[/quote]Kiva jos pidät minua älykkäänä (ja kyllä, ymmärsin kyllä että kommenttisi oli sarkastinen). AV-riippuvuutta minulla ei ole, mutta jos on tylsää, niin tänne on ihan kiva tulla jauhamaan joskus.
Itse tosin en pidä itseäni mitenkään sen älykkäämpänä kuin ketään muutakaan. Ajattelen ehkä laajemmin ja olen saavuttanut ehkä jotain sellaisia tietoisuuden tasoja, mitä kaikki muut eivät ole, mutta ei se tee minusta älykkäämpää tai millään tavoin parempaa. Se, mitä se ehkä tekee, niin minusta tiedostavamman tai isommalla skaalalla ajattelevan -ehkä. Mutta kaikki olemme samanarvoisia, ei kukaan ole huonompi tai parempi, älykkäämpi tai tyhmempi. Olemme vain erilaisia, ilman positiivisia tai negatiivisia vivahteita. Ja erilaisuus on rikkaus :)
En tosin ihan ymmärtänyt, mihin haluaisit minun saavan apua?
Miksi olette niin vihamielisiä ja ilkeitä toisin ajattelevia kohtaan?
[/quote]