Palstan fiksuimmat naiset! Tässä pieni pähkinä purtavaksi.
Sanon aivan suoraan heti, että en usko, että tällä palstalla yhtään älykästä naista löytyy.
Mutta itse asiaan. Monet täällä av-mammoista mainostavat olevansa akateemisia, joten TODISTAKAA se.
Pieni, mutta erittäin oiva, tieteen filosofinen kysymys (ei liity mihinkään erityiseen alaan siis):
Filosofit ovat kautta aikain kinastelleet, kumpi näistä on totta:
Ajattelen - siis olen
(vai)
Olen - siis ajattelen
Kumpi on totta (ovatko kumpikaan?)???
Ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Ottakaa HAASTE vastaan ja todistakaa minulle skeptikolle, että olen väärässä, kun oletan älyllisen elämän kadonneen tältä palstalta.
(PS. tämänkaltaiset kysymykset ovat mielestäni paljon parempi kuin Mensan testit - tässähän joutuu soveltamaan tietoa)
Kommentit (189)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 05:41"]
Olen ajankulukseni tehnyt tämän ketjun aloittajan lempisanoista itselleni sellaisen bingoalustan, jonka otan esiin kun löydän hänen aloittamansa ketjun tai bongaan hänet kommentoimasta. Tunnistaminen on todella helppoa, koska lempiaiheet ja -sanat ovat tulleet jo tutuiksi. Tästä voisi kehitellä itselleen varmaan jonkinlaisen juomapelinkin, mutta voi olla, että joutuisi juomaan aika rankasti...
[/quote]
Hyvää huomenta, itse kullekin!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 00:49"]
En jaksa lukea muita vastauksia, mutta kumpikaan ei siinä mielessaä ole totta, että absoluuttista totuutta ei ole olemassa. As you know.
[/quote]
Totta, on vain totuudenkaltaisuutta. On vain likimääräisyyttä.
Eikö nämä johtopäätelmäsi ole jokseenkin itsestäänselvyyksiä. Tietenkään absoluuttista totuutta ei ole. On vain näkemyksiä, eri havaitsijoiden kehittämiä näkökulmia. Näkökulmien syntyyn vaikuttavat lukemattomat eri muuttujat. Aikakäsityksesi on hyvin tuttu heille, jotka ovat avaruutensa kanssa tuttuja. Suosittelen sinulle Ap tähtitieteeseen perehtymistä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 08:23"]
Eikö nämä johtopäätelmäsi ole jokseenkin itsestäänselvyyksiä. Tietenkään absoluuttista totuutta ei ole. On vain näkemyksiä, eri havaitsijoiden kehittämiä näkökulmia. Näkökulmien syntyyn vaikuttavat lukemattomat eri muuttujat. Aikakäsityksesi on hyvin tuttu heille, jotka ovat avaruutensa kanssa tuttuja. Suosittelen sinulle Ap tähtitieteeseen perehtymistä.
[/quote]
Tähtitiede kuulostaa jo liian megalomaaiselta minullekin, olen vain pikku Napoleon, en Alexander Stu ,,, korjaan Suuri.
Aika vain ns. virtaa. Sitä ei voida havaita, ainoastaan sen tuottamat tilat.
Aika on myös moniuloitteinen; Trendejä, syklejä, satunnaisuutta, etc.
Aika on siis nk. ideaalityyppi.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 02:03"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:22"]
Eipäs. Mä ajattelen, ettei mitään universumia ole oikeastaan olemassakaan. Tästä näkökulmasta ei ole siis olemassa oloakaan.
[/quote]
Tämähän on koominen. Tyyppi ajattelee olentona ajatuksen: "universumia ei ole olemassa", josta luonnolisesti seuraa ettei häntä itseäkään olisi olemassa. Kuitenkin hänen ajatuksensa on muiden nähtävissä täällä palstalla. JOTAIN siis on olemassa, mikä tarkoittaa että jonkinlaisen maailmankaikkeuden on oltava olemassa.
Mitä muuten tarkoitat olemassa olemisella?
[/quote]
Sä et nyt ymmärrä mitä ajan takaa. Mä ajattelen, että niin kauan kuin on aikaa, on olemassa olo. Jotakin on. Mutta samalla se on väärin, sillä loppujen lopuks ajan tuhoutuessa ei oo mitään, eikä oo koskaan ollutkaan. Ei oo historiaa. Ei siihen tarvii sotkea mitään ulkopuolista katselijaa/jumalaa. Ei ole mitään kataottavaa.
[/quote]
Okei. Ei ole sinuakaan, joka voisit ajatella ajan ulkopuolista. Kuitenkin koko ajan fantasian tasolla luot toista todellisuutta, jossa voit seurata universumin syntyä ja kuolemaa. Sinä olet jo tietyllä tasolla luonut sen toisen todellisuuden ajattelemalla asiaa. Se ei ehkä ole totta konkreettisen, aineellisen todellisuduen tasolla, mutta ideoiden tasohan on vähintään yhtä tärkeä.
[/quote]
Mitä sä höpötät? Miten ideoiden taso olisi vähintään yhtä tärkeä, jos ei ole mitään, missä se idea olisi.
Kyllä mä tiedän, että ihmisen logiikalle ajan ymmärrys on vaikeaa, mutta sä et tunnu ymmärtävän itse pointtia. Puhut havaitsijasta, vaikka oikeestaan mitään havaitsijaa ei olekkaan. Aika joo tällä hetkellä tuntuu lineaariselta, mutta loppujen lopuks kaikki tapahtuu (tai siis nimenomaan ei tapahdu) päällekkäin. Sillä mitään aikaa ei oo. Ei oo siis suakaan. Tai tätä viestiä.
[/quote]
Niin. Aikaa ei ehkä ole, mutta se tarkoittaa vain sitä, että kaikki on tässä hetkessä. Niin minä, sinä, kuin tämä viesti ja kaikki menneet ja tulevat universumit. Ja myös kaikki vaihtoehtoiset universumit, jotka ovat syntyneet eriävistä valinnoista, rinnakkaiset todellisuudet.
En minä usko lineaariseen aikaan. Minusta lineaarinen aika on vain ihmisaivojen tulkinta jostain, mitä moinen biologinen kontruktio ei oikeastaan voi ymmärtää.
Ja lopulta on vain Havaitsija, tietoisuus, joka ei ole erillinen havainnosta.
[/quote]
Ei ole mitään tätä hetkeä.
Aika on olemassa siksi, ettei kaikki tapahtuisi yhdellä kertaa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 05:41"]
Olen ajankulukseni tehnyt tämän ketjun aloittajan lempisanoista itselleni sellaisen bingoalustan, jonka otan esiin kun löydän hänen aloittamansa ketjun tai bongaan hänet kommentoimasta. Tunnistaminen on todella helppoa, koska lempiaiheet ja -sanat ovat tulleet jo tutuiksi. Tästä voisi kehitellä itselleen varmaan jonkinlaisen juomapelinkin, mutta voi olla, että joutuisi juomaan aika rankasti...
[/quote]
"Diletanttibingo"
Win-win!
No jos sanoo tai ajattelee, niin sehän on jo ajatus. Siksi on ristiriitaista sanoa olen siis ajattelen . Se tarkoittaisi samaa kuin että ajattelen siis ajattelen.