Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhaastattelu huomenna. Jos saan paikan, varaan samoilta sijoilta ajan

Vierailija
18.09.2013 |

kierukan poistoon.

Pitäkää peukkuja että saan sen työn! Vauvakuume on valtava! Työ itse.. Noh, ei sitä unelmaduunia varmaan monikaan saa, joten...

N27

Kommentit (202)

Vierailija
141/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:30"]

Provohan tämän on pakko olla! Jännää, ettei tätä ole vielä mainittu, koska äitiyspäivärahojen määräytymisperusteiden luulisi olevan tutun ainakin töissä ennen mammalomalle jääneille palstalaisille.

Jos AP siis olisi oikeasti asiat niin pitkälle ja laskelmoivasti miettinyt kuin tässä esittää, niin tietäisi kyllä että a) työnantajan työntekijälle maksamaa äitiysvapaan palkka edellyttää työsuhteelta tiettyä kestoa, esim. omalla alallani tämä raja on 12 kk, ja tämän jälkeen maksetaan "peräti" 3 kk:n täysi palkka b) (siteeraan pari kuukautta sitten saamaani KELA:n päätöstä edessäni) "päivärahan perustuvan verotuksessa todettuun vuoden 2011 työtuloon YYYYY,YY euroa".

Eli vähän  tässähän voi käydä hyvinkin niin, että jos AP poistattaa sen kierukan nyt, ja lapsenteko tärppää heti, hän ei tule saamaan äitiysloma-ajalta palkkaa työnantajalta penniäkään. Ja se äitiys/vanhempainpäivärahakin tulee olemaan huomattavasti ajateltua pienempi. :-P

[/quote]

Miksi minä haluaisin työnantajalta jotain 3kk palkkaa?

Äitiyspäiväraha voidaan laskea myös 6kk työtulojen perusteella, ei ole pakko valita vuoden 2011 (2012) verotusta. 

Tuo riittää minulle. En halua laskelmoida "maksimituloja", vaan riittävän turvatut olot perheelleni.

Vierailija
142/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että voikin joitakin näin kovasti ärsyttää se että joku toinen hankkii lapsensa suunnitelmallisesti koulut käytyään ja hyvään taloustilanteeseen. Heidän mukaansa pitää lapset nähtävästi hankkia mieluiten ollessaan työttömänä ja sitten kitkuttaa pätkätöistä saadulla minipalkalla ja surkutella elämäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:39"]

Tuo riittää minulle. En halua laskelmoida "maksimituloja", vaan riittävän turvatut olot perheelleni.

[/quote]

En itse mitenkään tuomitse kanssanaisia sen perusteella, millaisia päätöksiä he tekevät elämänhallintaansa liittyen. Aikuisilta ihmisiltä odottaisin kuitenkin yleensä ottaen jonkinlaista tajua asioiden syy-seuraussuhteista. Jotenkin vaan tosiaan tämän ketjun perusteella joko tällainen looginen ajattelu on sinulle kovin vierasta (tällöin en kyllä rekryäjänäkään pitäisi sinua ykkösvaihtoehtona ainakaan mihinkään itsenäisiä päätöksiä vaativaan tehtävään) tai todella yrität kalastaa vihaisia, tunneperäisiä reaktioita tietyiltä tahoilta. 

Vierailija
144/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu menee kummallisille sivuraiteille. Äitiyspäiväraha voidaan laskea myös 6 kk tulojen perusteella, jos tulot ovat nousseet verotietoihin verrattuna 20 prosenttia. Luulisi tämän olevan selvää pässinlihaa. 3 kk palkka ei edes ole mikään lakisääteinen juttu, vaan työehtosopimuskohtainen. Kaikilla aloilla sitä ei edes makseta. Jos maksetaan, Kela maksaa sen palkallisen 3 kk äitiyspäivärahan työnantajalle.

Vierailija
145/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 13:26"]

http://yle.fi/uutiset/aitiyslomien_kuluja_yrityksille_liioitellaan/5343223

Tässä linkissä vähän uudempi laskelma äippäloman kustannuksista. Kaksi vuotta vanha juttu, joten...

[/quote]

Eihän tuossa ollut laskettu mitään. Pelkkä uusi rekrytointi voi maksaa kymmeniä tuhansia. Sitä pitää kouluttaa kuukausia jolloin hän ei tuota mitään. Hänen kouluttajansakkaan ei tuota mitään. Moni ei edes suostu tulemaan äitiysloma sijaiseksi koska siitä lentää heti pois jos äiti päättää tulla takaisin. Kun äiti tulee takaisin niin äiti pitää kouluttaa työhön koska hän ei enää äitiysloman, vanhempainloman jälkeen kykene tekemään sitä työtä.

Vierailija
146/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvassa työpaikassa äitiyslomasijaisen rekryäminen maksaa juuri mitään. Jos olet huomannut, työttömiä työnhakijoita on jonoksi asti, päteviä ja osaavia.

Ehkä jonkun yritysjohtajan headhunttauksesta saa maksaa kymmeniä tuhansia (liioittelua sekin), mutta harvemmin sillä tasolla on kovin suurta äitiyslomaongelmaa, sen tason johtajat ovat yleensä jotain muuta kuin nuoria naisia.

Vierailija
147/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 16:20"]

Että voikin joitakin näin kovasti ärsyttää se että joku toinen hankkii lapsensa suunnitelmallisesti koulut käytyään ja hyvään taloustilanteeseen. Heidän mukaansa pitää lapset nähtävästi hankkia mieluiten ollessaan työttömänä ja sitten kitkuttaa pätkätöistä saadulla minipalkalla ja surkutella elämäänsä.

[/quote]

Ei vaan omaa pentujen hankkimista ei pidä kaataa toisten niskaan. Juuri siksi lakia pitää muuttaa. AP on itse vastuussa lapsensa elatuksesta. Jos hän ei tee töitä ei työnantaja ole missään vastuussa hänestä.

Vierailija
148/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:01"]

Harvassa työpaikassa äitiyslomasijaisen rekryäminen maksaa juuri mitään. Jos olet huomannut, työttömiä työnhakijoita on jonoksi asti, päteviä ja osaavia.

Ehkä jonkun yritysjohtajan headhunttauksesta saa maksaa kymmeniä tuhansia (liioittelua sekin), mutta harvemmin sillä tasolla on kovin suurta äitiyslomaongelmaa, sen tason johtajat ovat yleensä jotain muuta kuin nuoria naisia.

[/quote]

Kyllä rekrytointi maksaa aina ja paljon. Koska joudut maksamaan yleensä rekrytointiyritykselle (kuka hemmetti rupeaa tuhansia hakemuksia itse käymään läpi?), sen jälkeen joudut pitämään haastatteluja missä sinulla menee usea päivä. Sen jälkeen alkaa koulutus. Joudut myös maksamaan työhöntulotarkastukset ja muut roskat. Sitten se pitää kouluttaa. Kyllä ne maksaa

Vierailija
149/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

148 ei varmaan ole itse ikinä ollut vauva eikä hänen äitinsä äitiyslomalla, vai miten? Tai sitten äiti jättäytyi työttömäksi, mikä ilahdutti kaikkia veronmaksajia. Eikun, hetkinen...

Vierailija
150/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan alasta, mutta omalla alallani ei mitään työpaikkailmoituksia tarvitse tehdä, sillä äitiyslomasijaisuuksiin löytyy hakijoita yrityksen sisältä ja ulkoa ilman mitään ilmoituksiakin. Mitään rekryilmoituksia tai firmoja ei tarvita. Tehtävään valitaan hyväksi tiedetty, jolla on suosittelijoita.

Hieman liioittelun makua tuossa tuhansissa hakemuksissa. Sadoista hakemuksista olen kuullut, mutta kyllä nyt satakin hakemusta perkaa yhdessä iltapäivässä. Haastatteluun kun kutsuu vaikkapa 5 hakijaa, niin ei mene monta päivää. Jos valitsee hyvän ja valmiiksi koulutetun, oppii talon tavoille nopeasti.

Vierailija
151/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tämä aloitus ärsytää siksi, että olen itse 26-vuotias, naimisissa oleva nainen, jolla ei ole lapsisuunnitelmia. Työnhaku on olut äärimmäisen hankalaa, vaikka olisin valmis sitoutumaan työhön pitkäksi aikaa. Ja kyllä minusta tuntuu, että tuolaiset ap:n kaltaiset työnhakijat voivat hyvinkin "viedä" minun paikkani, etenkin valehdellessaan ettei lapsisuunnitelmia ole! En yksinkertaisesti ymmärrä, mikset voisi yrittää lasta ilman työpaikkaa. No, saattaapahan kaltaisilleni vastavalmistuneille olla sitten jossain vaiheessa taas joku äitiysloman sijaisuus -pätkätyö tarjolla. Kai siitäkin pitäisi olla kiitollinen.

Vierailija
152/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

152, voithan laittaa hakemuksen liitteeksi todistuksen sterilisaatiosta, jos uskot lapsiasian olevan ratkaiseva. Tai sitten sinun on satsattava siihen pätevyyteen.

Jos yrittää lasta työttömänä, täällä haukutaan sosiaalipummiksi, luuseriksi ja ihmetellään, miksi työttömät tekevät lapsia kun eivät saa edes itseään elätettyä. Kylläpä on helppoa olla nuori nainen.

Vierailija
153/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 16:47"]

Keskustelu menee kummallisille sivuraiteille. Äitiyspäiväraha voidaan laskea myös 6 kk tulojen perusteella, jos tulot ovat nousseet verotietoihin verrattuna 20 prosenttia. Luulisi tämän olevan selvää pässinlihaa. 3 kk palkka ei edes ole mikään lakisääteinen juttu, vaan työehtosopimuskohtainen. Kaikilla aloilla sitä ei edes makseta. Jos maksetaan, Kela maksaa sen palkallisen 3 kk äitiyspäivärahan työnantajalle.

[/quote]

Mitä kummaa sivuraiteille ajautumista on se, että huomautetaan ap:n viestien sisäisen logiikan puutteesta konkreettisen esimerkin avulla? Äitiyspäiväraha tosiaan voidaan määrittää niiden 6 kk:n tulojen mukaan myös, jos tulot ovat kasvaneet. Mutta ei se ollenkaan poista sitä tosi asiaa, että ap:n viesteistä puuttuu sisäinen logiikka ja että avautumisen motiivitkin siinä tapauksessa, että itsenäisesti ajatteleva aikuinen ihminen olisi aidosti päättänyt toimia kuten ap, ovat itselleni vähän epäselvät.

Vierailija
154/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa on se, että konkreettinen esimerkki sisälsi virheellistä tietoa äitiyspäivärahan määrästä. Mitä logiikan puutetta on siitä, että ihminen hankkii itselleen työpaikan ennen perheen perustamista? Yleensä sitä pidetään vastuullisena, toisin kuin työttömän lasten hankintaa. Vakituinen tai muuten pitkäaikainen työpaikka on useimpien naisten tavoite ennen kuin lapsia aletaan hankkia. Miksi juuri ap:n tapauksessa se ärsyttää niin tavattomasti?

Vierailija
155/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä systeemin hyväksikäyttäjä ap muka on? Ovatko kaikki äitiys- ja vanhempainvapaalle ja hoitovapaalle jääneet systeemin hyväksikäyttäjiä?

Toivottavasti ap tärppää työn ja vauvansaamisen kanssa!

Vierailija
156/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieköhän tiimarissa kukaan raskaana? Konkurssissa tietää myös raskaana oleville ja äitiyslomalaisille työpaikan menetystä. Koettu on. Itse olin isossa pitkät perinteet omaavassa yrityksessä, ollut  neljä vuotta, mutta jäin äitiysloman aikana työttömäksi, kun tuli konkurssi. 

Vierailija
157/202 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 15:49"]

Miten haastattelu meni?

[/quote]

Sain paikan ja aloitan 1.10. Ja kyllä, varaan huomenna ajan kierukan poistoon.

Ps. Paikka on 1v määräaikainen. En missään vaiheessa sanonut että paikan täytyisi olla vakituinen (tosin ei haittaisi). 

Olen niin onnellinen, pääsemme vihdoin yrittämään omaa vauvaa ja ainakin raskausaikana ei tarvitse miettiä ja huolehtia työttömyyttä! <3

ap

Vierailija
158/202 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämän aloituksen pointti oli? Miksi sun piti saada vuoden työpätkä että voit yrittää lasta? Äitiyspäivärahanko vuoksi? Ei ne kulut siihen äitiyslomaan rajoitu!

Vierailija
159/202 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 12:32"]

Mikä tämän aloituksen pointti oli? Miksi sun piti saada vuoden työpätkä että voit yrittää lasta? Äitiyspäivärahanko vuoksi? Ei ne kulut siihen äitiyslomaan rajoitu!

[/quote]

siksi että voin olla varma että raskaana en ainakaan töitä saisi ja haluan minimoida työttömänä olon. Aloituksen tein siksi että olin onnellinen että pääsemme ehkä yrittämään lasta vihdoin ja viimein. Ei ole minun vikani että ketjusta tuli ääliöiden purkautumisketju nuoria naisia kohtaan.

ap

Vierailija
160/202 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elämää voi suunnitella millin tarkkaan. Voi mennä moni asia sivu suun. Raskautumisessa monestikin kestää. 

Onnittelut työpaikasta. Ymmärrän tavallaan sun pointin, vaikka henkkoht en tommosen työpätkän toivossa todellakaan lykkäisi lapsentekoa.