Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhaastattelu huomenna. Jos saan paikan, varaan samoilta sijoilta ajan

Vierailija
18.09.2013 |

kierukan poistoon.

Pitäkää peukkuja että saan sen työn! Vauvakuume on valtava! Työ itse.. Noh, ei sitä unelmaduunia varmaan monikaan saa, joten...

N27

Kommentit (202)

Vierailija
161/202 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten haastattelu meni?

Vierailija
162/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:20"]

152, voithan laittaa hakemuksen liitteeksi todistuksen sterilisaatiosta, jos uskot lapsiasian olevan ratkaiseva. Tai sitten sinun on satsattava siihen pätevyyteen.

Jos yrittää lasta työttömänä, täällä haukutaan sosiaalipummiksi, luuseriksi ja ihmetellään, miksi työttömät tekevät lapsia kun eivät saa edes itseään elätettyä. Kylläpä on helppoa olla nuori nainen.

[/quote]

Niin katsos pitää olla rahaa elättää se lapsi. Yksi paljon säästöjä. Kaksi aviomies joka käy töissä. Kolme on vain vähän aikaa lomalla eli ei vanhempainvapaita eikä edes äitiyslomaa kokonaan. Neljä on korkeasti koulutettu ja hyvät mahdollisuudet työpaikkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:26"]

Outoa on se, että konkreettinen esimerkki sisälsi virheellistä tietoa äitiyspäivärahan määrästä. Mitä logiikan puutetta on siitä, että ihminen hankkii itselleen työpaikan ennen perheen perustamista? Yleensä sitä pidetään vastuullisena, toisin kuin työttömän lasten hankintaa. Vakituinen tai muuten pitkäaikainen työpaikka on useimpien naisten tavoite ennen kuin lapsia aletaan hankkia. Miksi juuri ap:n tapauksessa se ärsyttää niin tavattomasti?

[/quote]

Koska AP ei ajattele työnantajaa ollenkaan. Hän käyttää työnantajaa vaan maksajana. On eri asia jos on vuosia ollut samassa firmassa ja aikoo vielä mennä takaisin. Kuin se että pääsee töihin ja muutaman kuukauden kuluttua lähtee äitiyslomalle. Sitten Ap vielä suunnittelee useiden lapsten hankintaa

Vierailija
164/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:26"]

Outoa on se, että konkreettinen esimerkki sisälsi virheellistä tietoa äitiyspäivärahan määrästä. Mitä logiikan puutetta on siitä, että ihminen hankkii itselleen työpaikan ennen perheen perustamista? Yleensä sitä pidetään vastuullisena, toisin kuin työttömän lasten hankintaa. Vakituinen tai muuten pitkäaikainen työpaikka on useimpien naisten tavoite ennen kuin lapsia aletaan hankkia. Miksi juuri ap:n tapauksessa se ärsyttää niin tavattomasti?

[/quote]

Koska AP ei ajattele työnantajaa ollenkaan. Hän käyttää työnantajaa vaan maksajana. On eri asia jos on vuosia ollut samassa firmassa ja aikoo vielä mennä takaisin. Kuin se että pääsee töihin ja muutaman kuukauden kuluttua lähtee äitiyslomalle. Sitten Ap vielä suunnittelee useiden lapsten hankintaa

[/quote]

Ai että itseään ei saisi ajatella lainkaan, että ihan työnantajaa pitäisi kaikissa päätöksissään miettiä, ottaa huomioon ja ajatella. Kas kun ne työnantajat Suomessa eivät kuitenkaan ajattele työntekijöitään vaan itseään. Tervemenoa vaikka Pohjois-Koreaan katsomaan miltä näyttää kun saa ajatella vain työnantajaa.

Vierailija
165/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin tehdä samoin kuin ap. Oikeastaan saattaisin jopa olla raskaana uutta työtä aloittaessa. Ei enää omatunto vaivaa. Toista lasta olen halunnut puoli vuotta, alkukesästä piti alkaa yrittämään. Töissä olin tuolloin ollut reilu puoli vuotta. No, firma lopetti toimintansa mun hommassa, siirryin toisen firmaan alaisuuteen edelleen samassa työpisteessä töitä tehden. Nyt tässäkin firmassa vaan tuli yt-lappu kouraan. Vauvaa on yritetty nyt parin kierron ajan, todettiin, että ei me työelämän ehdoilla mennä (ja on kyllä niitä säästöjäkin, ihan itse pärjätään). Uutta työtä haen siis koko ajan, perjantaina menossa haastatteluun. Ei mikään ihannepaikka, mutta jos nyt on pullat jo uunissa toivon mukaan, niin todellakin hyppisin innosta jos mulle sitä vakituista ja kokopäiväistä hommaa tarjottaisiin. Ja sitten aikanani vain jäisin mammalomalle.

Vierailija
166/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa vielä, millä perusteella yrittäjälle tulee kuluja raskaana olevasta? Tällehän ei tarvitse maksaa palkkaa sen jälkeen kun jää töistä pois, joten hänen palkkansa voidaan käyttää sijaiseen. Mitä ylimääräisiä kuluja yrittäjälle muka tuosta tulee?

Vierailija
167/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:30"]

Kertokaa vielä, millä perusteella yrittäjälle tulee kuluja raskaana olevasta? Tällehän ei tarvitse maksaa palkkaa sen jälkeen kun jää töistä pois, joten hänen palkkansa voidaan käyttää sijaiseen. Mitä ylimääräisiä kuluja yrittäjälle muka tuosta tulee?

[/quote]

No ainakin sijaisen rekrytointi, sijaisen perehdyttäminen ja työhön aikanaan palaavan äidin perehdyttäminen uudelleen työhönsä. Lisäksi raskauden aikaiset mahdolliset sairaspäivät. Alle 10-vuotiaan lapsen sairauden hoito.

Vierailija
168/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:30"]

[/quote]

"Kustannuksia aiheuttaa se, että äitiyspäiväraha on palkkaa pienempi, mutta useimpien työehtosopimusten mukaan työnantajan on kuitenkin maksettava ainakin äitiysloman ajalta täysi palkka. Sama toistuu äitiys- ja vanhempainvapaan aikana kertyneen lomaoikeuden kohdalla, josta korvataan osa. Suurin kustannus on kuitenkin vaikeammin määriteltävä haitta sijaisen rekrytoinnista ja hänen perehdyttämisestään. Näitä kustannuksia on mahdoton määritellä tarkasti ja ne vaihtelevat tapauskohtaisesti. Nuorten naisten vaikeus päästä pysyvään työsuhteeseen kielii siitä, että ongelma on todellinen."

Vierailija
169/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enintään tarvitsee maksaa 3 kk palkka, tuskin missään työehtosopimuksessa on enempää. Ja tämä on täysin työnantajien ja työntekijöiden itsensä sopima etuus, ei mikään valtion määräämä. Tuolta ajalta maksetaan äitiyspäiväraha työnantajalle. Lomaa äitiys- ja vanhempainvapaalta kertyy normaalisti, eli noin 10 kk työssäoloaikaa vastaavat vuosilomat.

Verrattuna henkilön palkkaamisen aiheuttamiin kokonaiskuluihin äitiyslomakustannukset ovat hyvin pieni osa. Esim.  vakava työkyvyn vievä sairaus  aiheuttaa paljon suuremmat kulut.

Vierailija
170/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:58"]

Lieköhän tiimarissa kukaan raskaana? Konkurssissa tietää myös raskaana oleville ja äitiyslomalaisille työpaikan menetystä. Koettu on. Itse olin isossa pitkät perinteet omaavassa yrityksessä, ollut  neljä vuotta, mutta jäin äitiysloman aikana työttömäksi, kun tuli konkurssi. 

[/quote]

Ja tämä liittyy tähän aloitukseen... miten? Voit jäädä auton alle vaikka huomenna mutta se ei estä pikkaisen suunnittelemasta ja laittamasta vaikka kypärää päähän pyöräilemään lähtiessä. Kotiin ei kuitenkaan tarvitse jäädä.

Vierailija
171/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pieni firma, olen ainoa työntekijä. Bruttopalkkani on 20 % firman kuukausittaisesta liikevaihdosta. Kyllä se työnantajalla tuntui, kun minun tultani joutui maksamaan jonkin aikaa täyttä palkkaa kahdelle. Hommani on aika spesiaalia, ei vaikeaa, mutta firmalla on mm. sovelluksia, jotka on ihan omia ja niiden sujuvan käytön oppi vie kokeneeltakin koneen käyttäjältä aikaa. Lisäksi täytyy olla kahden eri alan osaamista, ei välttämättä koulutusta, mutta osaamista. Eli jos olisin äitiyslomaiässä, olisi sijainen pitänyt rueta etsimään heti kohta jotta olisin ehtinyt perehdyttää. Työt on myös monipuolisia ja firmalla on omat käytäntönsä, mitä ei opita missään kouluissa. Firmamme on hyvin toimeentuleva ja korkealle luokiteltu, mutta ylimääräisiin palkkoihin ei ole kovin paljon varaa. Tiedän tapauksen, että tapaus X jäi äitiyslomalle ja pian sijainen myös. Määräaikaisenkin sopimuksen voi laittaa katkolle, kun äitiysloma tulee eteen. Tuo firma ei kestänyt vaan molemmat jäivät ilman työtä, kun firma kaatui. Tätä ei nämä nuoret naiset osanneet ollenkaan aavistaa, eikä sitä, että tuossa tapauksessa ei ole suojaa. 

Vierailija
172/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja menee konkurssiin äitiyslomasta, se ansaitseekin mennä konkurssiin jos ei normaaleista henkilöstömenoista pysty suoriutumaan. Miten tällainen työnantaja selviäsi vaikka työntekijän sairastumisesta? Työntekijät voivat sitä paitsi irtisanoutua yks kaks tai sairastua, ei kukaan ole tässä maailmassa korvaamaton missään tehtävässä. Se on vain otettava huomioon. Ketään ei tarvitse palkata, jos ei kestä kuluja.

Vierailija
173/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti helvetisti ap:n kaltaisille ihmisille, että kusette nuorten naisten työelämän (ja muidenkin). Tosi kiva jäädä työttömäksi sen takia, että jollain mimmillä on vauvakuume eikä halua itse kustantaa lisääntymistään. Ja ennen kuin joku tulee inisemään eläkkeistä, niin säästän eläkepäiviäni varten, ei tämä korttitalo voi enää kauan pystyssä pysyä.

t. nainen, 28 v.

Vierailija
174/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 20:07"]

Jos työnantaja menee konkurssiin äitiyslomasta, se ansaitseekin mennä konkurssiin jos ei normaaleista henkilöstömenoista pysty suoriutumaan. Miten tällainen työnantaja selviäsi vaikka työntekijän sairastumisesta? Työntekijät voivat sitä paitsi irtisanoutua yks kaks tai sairastua, ei kukaan ole tässä maailmassa korvaamaton missään tehtävässä. Se on vain otettava huomioon. Ketään ei tarvitse palkata, jos ei kestä kuluja.

[/quote]

Siksi pienet firmat ei palkkaakaan helpolla ketään. Sairastuminen, jos se on pitkäaikaista, voi aiheuttaa ihan samanlaisen tilanteen. Jos firma pärjää hyvin yhden työntekijän varassa, sen pitää mielestäsi lopettaa, jos näkymät ovat sellaiset, että kahta ei kuitenkaan pysty pitämään. Sairastapauksissa käsitykseni mukaan työnantajalle jää vähemmän maksettavaa kuin äitiyslomalla. Ei pikkufirmat voi tienata älyttömiä, varsinkin kun meillä on pelkkää tuntityötä. Itse tienaan palkkani, mutta jos tulisi äitiysloman sijainen, joka jäisi äitiyslomalle hän ei ehtisi välttämättä tuottaa firmalle mitään, vaan olisi pelkkä ylimääräinen kuluerä. Aika monen on vaikea käsittää, että tuottamaton työntekijä on turha työntekijä. 

Vierailija
175/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

170 vastaa vielä, että meillä kävisi luultavasti niin, että jos minä jäisi äitiyslomalle (en jää, lapsiluku on täysi), niin pomo pyytäisi yhtä eläkkeellä olevaa sijaistamaan tarvittaessa, vähentäisi työmäärää ja tekisi hommat itse. Firmaamme on pienennetty jo aiemmin, työntekijöitä onkin lähtenyt pois, mutta tilalle ei ole otettu ketään, vaan sen sijaan on vähennetty töitä. 

Vierailija
176/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 20:15"]

Kiitti helvetisti ap:n kaltaisille ihmisille, että kusette nuorten naisten työelämän (ja muidenkin). Tosi kiva jäädä työttömäksi sen takia, että jollain mimmillä on vauvakuume eikä halua itse kustantaa lisääntymistään. Ja ennen kuin joku tulee inisemään eläkkeistä, niin säästän eläkepäiviäni varten, ei tämä korttitalo voi enää kauan pystyssä pysyä.

t. nainen, 28 v.

[/quote]

En kyllä kuollaksenikaan ymmärrä, miten "en itse kustanna lisääntymistäni". Kustannan sen siinä määrin itse kuin kaikki muutkin. Jokaista senttiä myöten. Tessissäni ei ole päivääkään paikallista mammalomaa jne. Alallani ei tarvitse perehdyttää sijaista mihinkään erityisiin ohjelmistoihin jne - olin itse tuon 1,5v sijaisena eikä minua perehdytetty kuin kaksi päivää. Jos saisin työn ja tulisin raskaaksi voisit päästä vaikka sijaisekseni kartuttamaan sitä työkokemusta millä saat sitten oman työpaikan aikanaan, jos persoonasi vain on sellainen että joku sinut haluaa palkata. Jos olet työtön niin syytä ihan vain itseäsi.

Vierailija
177/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis todella hirveää tekstiä naisilta. Varsinkin sivun yksi rekrytoija, HÄPEÄ!!!

Olen itsekin rekrytoija ja esimies ja iloitsen aina kun työtekijä kertoo raskaudesta. Ei tulisi mielenkään jättää palkkaamatta nuoria naisia sen vuoksi, että saattavat jäädä äitiyslomalle. No tällä alalla millä olen niin saisin sitten samantien jättää 30% hakijoista rekrytointien ulkopuolelle.

Ja ap:lle. Kannattaa vaan alkaa heti yrittämään. Itse lykkäsin kun en kehdannut heti kun aloitin uudessa paikassa. Noh sattumien kautta jouduin vaihtamaan vuoden sisällä taas paikkaa ja nyt käydään sitten jo lapsettomuushoidoissa. Enkä todellakaan hiiskunut asiasta sanaakaan haastattelussa. 

Teen työntantajalleni helkutisti kuukausittain rahaa johtamalla tuloksellisesti isoa yksikköä. Lisäksi teen mukisematta ylitöitä, joustan ja asetan työnantajan edun usein omien menojeni edelle. Miksi ihmeessä minulla ei olisi oikeutta tehdä lapsia nyt kun talous on kunnossa? Siksikö, että olen ollut samalla työnantajalla vasta puoli vuotta? Kuinka kauan pitää olla samassa työpaikassa ennen kuin saa raskautua? Ei elämää voi elää työelämän ehdoilla. Joissain asioissa ihmisellä pitää olla oikeus määrätä asioiastaan täysin itsekkäin perustein.

Vierailija
178/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 11:32"]

Siitä vaan. Ei ne työnantajatkaan ole lojaaleja, pihalle pistävät surutta, kun siltä tuntuu. Tänäänkin ykkösuutisena Metson irtisanomiset ja jo koplmannet vuoden sisällä.

[/quote]

Moniko pienyrittäjä aloittaa YT:t 600 hengen vähentämiseksi? Mitä tiedän, kun pienyrittäjä joutuu vähentämään pitkäaikaisemmasta väestä, hänen olisi ollut järkevä tehdä se jo paljon aikaisemmin, mutta on yrittänyt saada tehtävät mukautumaan työntekijän mukaan.

Pienyrittäjä on riippuvainen työntekijöistään ja moni pitää työntekijöitä melkein osana perhettään. EK:n jättiyritykset tekevät vähentämisillä tuloksen, työntekijät ovat vain kustannustekijä, joka korvataan heti, kun joku johtaja luulee keksineensä paremman keinon saada tulosta.

Vierailija
179/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:00"]

Siis todella hirveää tekstiä naisilta. Varsinkin sivun yksi rekrytoija, HÄPEÄ!!!

Olen itsekin rekrytoija ja esimies ja iloitsen aina kun työtekijä kertoo raskaudesta. Ei tulisi mielenkään jättää palkkaamatta nuoria naisia sen vuoksi, että saattavat jäädä äitiyslomalle. No tällä alalla millä olen niin saisin sitten samantien jättää 30% hakijoista rekrytointien ulkopuolelle.

Ja ap:lle. Kannattaa vaan alkaa heti yrittämään. Itse lykkäsin kun en kehdannut heti kun aloitin uudessa paikassa. Noh sattumien kautta jouduin vaihtamaan vuoden sisällä taas paikkaa ja nyt käydään sitten jo lapsettomuushoidoissa. Enkä todellakaan hiiskunut asiasta sanaakaan haastattelussa. 

Teen työntantajalleni helkutisti kuukausittain rahaa johtamalla tuloksellisesti isoa yksikköä. Lisäksi teen mukisematta ylitöitä, joustan ja asetan työnantajan edun usein omien menojeni edelle. Miksi ihmeessä minulla ei olisi oikeutta tehdä lapsia nyt kun talous on kunnossa? Siksikö, että olen ollut samalla työnantajalla vasta puoli vuotta? Kuinka kauan pitää olla samassa työpaikassa ennen kuin saa raskautua? Ei elämää voi elää työelämän ehdoilla. Joissain asioissa ihmisellä pitää olla oikeus määrätä asioiastaan täysin itsekkäin perustein.

[/quote]

Kiitos. T: ap.

Muihin viesteihin en enää vastaile, tuli niin kamala epäusko tämänpäivän suomalaisesta yhteiskunnasta ja lastenhankinnasta ja erityisesti ihmisistä, että turha lukea tätä ketjua enää. Valintoihini se ei kuitenkaan vaikuta, minullakin on oikeus olla onnellinen siinä missä naapurillakin.

Vierailija
180/202 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:50"]

Muihin viesteihin en enää vastaile, tuli niin kamala epäusko tämänpäivän suomalaisesta yhteiskunnasta ja lastenhankinnasta ja erityisesti ihmisistä, että turha lukea tätä ketjua enää. Valintoihini se ei kuitenkaan vaikuta, minullakin on oikeus olla onnellinen siinä missä naapurillakin.

[/quote]

Maailma on rakennettu sellaiseksi, että pitää olla vähän itsekkyyttäkin, jotta pärjää. Ei Nalle olisi asemassaan ilman sitä, mutta aivan niin itsekäs ei tarvitse olla, että saa elää kohtuullisesti. Yrittäjä kärsii, mutta niin on säädetty.

Kuuluu ikiaikaiseen perinteeseen, että nainen tulee raskaaksi, kun perhe on saatu jollain tavalla valmiiksi. Nykyään siihen kuuluu naisen töiden saaminen.