Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

suuria rahahuolia

Vierailija
05.11.2013 |

Olen 21-vuotias kotiäiti ja minulla suurena ongelmana on raha-asiat! Tuloihini kuuluu: Kotihoidontuki, korotettu lapsilisä, asumistuki, sekä elatustuki.

Velkaa on vähän päälle 2000 euroa. Kuinka toimia fiksusti? Pelkään todella paljon luottotietojeni menettämistä tms.

Olisiko fiksua ottaa netistä jonkinlaista kulutusluottoa?

Lainaa en saa, koska olen liian nuori. Onko mitään tehtävissä?

Suuret kiitokset kaikille, keillä on halua antaa vinkkejä!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin olet velkaa? Yhdelle vai usealle taholle?

Vierailija
2/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vielä (verrattain) tosi vähän velkaa, joten tilanne ei ole kovin paha! Ihan ekana pitää tehdä asennemuutos - oli se sitten kenkäshoppailun lopettaminen tai siirtyminen edullisempaan ruokaan. 

Nuo kulutusluotot ovat todella kalliita. Itse olin pari vuotta sitten samanlaisessa tilanteessa, ja otin 2000 euron kulutusluoton. Maksoin siitä kuluineen 3120 euroa, eli ihan järkyttävän määrän korkoa. Pystytkö lainaamaan vaikkapa vanhemmiltasi (tehkää velkakirja!) ilman korkoa tai pienellä korolla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että olet herännyt tilanteeseesi nyt, eikä vasta kun velkaa on enemmän.

Minne olet velkaa? Paljonko sinulle jää rahaa asumiskulujen jälkeen? Anna vähän lisätietoja niin mietitään.

Vierailija
4/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret kiitokset vastauksista! Elikkäs velkani johtuu pääosin vuokrista. Eron jälkeen kesti pitkään saada raha-asiat kuntoon jne. Kun sain esimerkiksi Kelalta takautuvasti asumistukeni, niin minä tyhmänä käytin sen johonkin aivan muuhun, kuin vuokriini. Mutta tämä johtunee varmaan kovasta surusta, mitä ero toi tullessaan.. Minulla on myös muutamia asioita osa-maksulla ja en oikein ole niistäkään perillä.. Olen ollut todella huolimaton. Normaalisti kaikki on tip top, mutta nyt on vaan yksinkertaisesti päässyt käymään isompi vahinko..

Onko mitään paikkaa josta kysellä maksamattomista laskuista, tai että saisi vähän lisätietoa maksamattomista yms?

Ja tuo kulutusluotto taitaa sittenkin olla aikalailla viimeinen vaihtoehto, hurjat kulut!

Vanhempani ja muu lähi suku ei ole kovinkaan hyvätuloisia, että pystyisivät auttamaan minua.

Vierailija
5/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kertaalleen todella paljon kiitoksia, että on näin auttavaisia ihmisiä!

Vierailija
6/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa yhteyttä kuntasi velkaneuvontaan. Sinne on usein aika pitkät jonot, joten kannattaa ottaa yhteyttä mahdollisimman pian. Noista osamaksupaikoista saat pyytämällä tiedot, kuinka paljon olet heille velkaa. Näkynee myös laskuissa, niitä tullee kuukausittain?

Kannattaa myydä kaikki turhat tavarat, niistä saa yleensä yllättävän paljon rahaa. Mä tyhjentelen kaapit kerran vuodessa, ja huuto.netissä tulee aina vähintään 150 e. Mieti, mistä voisit säästää, ellet mene jo ihan minimibudjetilla esim. ruokaostoksissa. Googlettamalla löytää paljon edullisia reseptejä. Seurakunnalta voi pyytää ruoka-avustusta, sanoin näistä ns. ruokajonoista.

Vierailija
7/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita heti vuokranantajallesi. Onko se kaupungin vuokrataloyhtiö vai yksityinen ihminen? Asumisneuvojia on myös suurimmissa kaupungeissa, he auttavat tuollaisesta solmusta pois. Puhelin rohkeasti käteen. Näet myös laskuista tai netistä jos olet ostanut jotain osamaksulla, niissä on yhteystiedot.

Vierailija
8/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta myös sosiaalinen luototus ja Takuu-Säätiö. Kannattaa varata aika sinne velkaneuvontaan nyt eikä 15. päivä. Muista että aina ensin maksetaan vuokra, ja sähkö, muut kulut vasta sitten.

Usko pois, asiat selviävät vain järjestelemällä niitä. Yksi vaihtoehto on pankin joustoluotto, jossa on halvempi korko. Maksat yhdellä lainalla kaikki velkasi pois, ja sitten loppua erissä. Minä toimin noin, kun verottajalta tuli aikoinaan 2000 + 3000 euron mätkyt. (Tein silloin kahta työtä enkä osannut ilmoittaa verokorttiin epäsäännöllisiä tulojani oikein). Luottotiedot ei mene, kun asioita järjestelee ja vuokra on sillä listalla numero ykkönen.

Syöt itse vaikka puuroa ja makaronivelliä ja myyt ylimääräistä tavaraa niiden maksujen eteen. Luottokortti on köyhälle perkeleestä, suoraan sanottuna.

nim. läksynsä oppinut

Vierailija
9/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 euron velka ei ole vielä paha, mutta tosi hyvä kun olet nyt haluamassa hoitaa sen pois! Ota rohkeasti yhteys vuokranantajaasi ja sovi, että joka kuukausi maksat vähän enemmän kuin yksi vuokra on eli velka lyhentyy joka kuukausi. Tee lista tuloista eli mitä jää käteen (netto). Listaa myös toistuvat kuukausittaiset menot, kuten vuokra. Sitten säästöliekki päälle aivan kaiken suhteen; vaatteet, ruoka, ulkona kahvilassa/ravintolassa käynti, puhelin jne. Laita kertyvää rahaa niin paljon kuin pystyt lainojen maksamiseen, jotta pääset niistä nyt pikinmiten eroon ja tilanteesi normalisoituu. Sitten voit taas alkaa elää "normaalisti". Vaatii itsekuria ja tiettyjen mukavuuksien karsimista, mutta näin se vaan nyt on! 

Vierailija
10/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kulutusluotot ovat tosi fiksuja. Niitä kannattaa ottaa ja maksaa uusilla vanhoja!

Vierailija
11/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menisit töihin, saisit enemmän rahaa.

mä en sitten ymmärrä, miksi ne lapset pitää panna kärsimään ylivelkaantumisesta  ja harrastemahdollisuukdien puutteesta ja pahimmillaan nälästä, kun pitää olla kotihoidossa. Ne päiväkodit on hei ihan turvallisia ja niissä saa ruokaakin.

Vierailija
12/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin tekstiviestin nyt oman paikkakuntani Talous-ja velkaneuvojalle, koska soittoiaika mennyt jo tältä päivältä!

Vielä tuosta pankinjoustoluotosta, että myönnetäänkö sellaisia nuoresta iästä huolimatta ja miten sellainen käytännössä sitten toteutetaan?

Asun kaupungin vuokra-asunnossa ja toisaalta ihmettelen, että miksei ole tullut, kun nyt vasta ilmoitusta erääntyneistä vuokrista.. Toki uskon, että jonkinlaisen maksusuunnitelman voi tehdä, mutta minä mielelläni haluisin maksaa kaikki kerralla pois ja aloittaa ns. tyhjältä pöydältä

Vierailija
13/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut pankilta mitään (luottokorttia, joustoluottoa tms.) vaikka olin 25-vuotias ja vakituisessa kokoaikatyössä, ei maksuhäiriöitä, palkka bruttona n. 2200 e/kk. Mutta aina kannattaa kysyä! Moni on saanut huonommillakin tuloilla kuin itse.

Vierailija
14/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta asti äitinä olen pitänyt huolen, että lapsella on kaikki tarvittava. lapseni on kaksi vuotias ja saa kaiken tarvittavan ikäänsä nähden !

Vierailija
15/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen maksuväline näistä tilanteista löytyy jalkojesi välistä. 

10 panoa a 200 € niin velka on hoidettu

Vierailija
16/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene töihin luuseri.

Vierailija
17/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.city.fi/rippituoli/myyn+itseani/30667

Tästä mallia, ei se kulu

Vierailija
18/18 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäät kyllä ja olet saanut hyviä neuvoja, en siis toistele niitä. Unohda tuo "humoristi" joka ehdotti kulutusluoton ottamista. 

Sinulla on toistaiseksi niin vähän velkaa, että tulet selviämään siitä. Olet aikuinen nainen ja äiti, et mikään "nuori" enää. Asenteesi on oikea, joten hyvin sinun käy. Aikaa voi kulua, ja tiukkaa voi olla välillä, mutta selviät veloistasi. 

Pankin joustoluotosta saat tietoa kun otat omaan pankkiisi yhteyden ja sovit tapaamisen pankkineuvojan kanssa. 

Eikä maailma kaadu luottotietojen menettämiseen. Usko mua, kokemusta on. Kun hoitaa rästinsä luottotiedot saa takaisin jonkun tietyn ajan kuluessa (en tunne nykysysteemiä, mutta ainakin kun itse olin tuossa tilanteessa, niin se meni noin). Ja ulkosotonkin kanssa voi neuvotella maksuaikataulun.

Sinulla ja lapsellasi on katto pään päällä ja sinulla on sentään jonkunlaiset tulot. Pikavipeistä ja osamaksukaupoista luopuminen voi tuntua aluksi vaikealta, mutta ei sitä oikeasti ole. Ihminen tarvitsee loppujen lopuksi aika vähän tavaraa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi