Millaiset palkat näillä "paperimiehillä" oikein on?
Muistan monesti että on uutisoitu mutta en usko uutisoituihin palkkoihin kyllä yhtään kun itse työskentelen matala-palkka-alalla eikä minun bruttotulot ole lähelläkään listattuihin palkkoihin :D
Tunteeko joku alaa ja palkkausta?
Sitten vielä loppukevennys:
Mtv3:n uutisjutusta poimittua:
"Saarinen on työskennellyt tehtaassa vuodesta 2002 saakka. Hän kertoo, että nyt ei auta kuin hengitellä ja nauttia kesäpäivästä vielä, kun niitä on jäljellä.
– Hyvä toimeentulo se on ollut monta vuotta. Nyt on korkea aika ruveta säästämään ja ihmettelemään, että miten pärjää tästä eteenpäin."
Eli melkein 20 vuotta töissä ja nyt ku työt loppuu niin aletaan säästämään? Rahaa vai menoissa? :)
Kommentit (210)
Paperiteollisuuden työntekijät ovat kyllä onnistuneet hyvin nostamaan omia palkkojaan. Tehtailla on usein ollut myös työläistaustaisia johtajia, jotka ovat laittaneet painetta positiiviselle palkkakehitykselle duunareilla. Tuotantoseisokit paperialalla ovat kalliita ja siksi on kannattavampaa nostaa palkkoja, kuin menettää lakkojen vuoksi myyntiä esimerkiksi Kiinaan. Palkka siis voi olla aloittavallakin työntekijälllä 3000 pintaan vuorotyössä. Vanhemmat konkarit tienaavat jopa yli 5000 kolmivuorotyöstä. Vertauksena teknologiateollisuus, joka on yhtä lailla tuotantotyötä, jossa käsitellään kalliita tuotteita ja laitteita kolmivuorotyössä, palkka saattaa olla maksimissaan 2800e/kk vanhalla työntekijällä
Näin paljon paperimies saa palkkaa - arvaatko mikä on saunalisä
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006387704.html
Hienoa, että on iso eläke, jonka perusteella ollut taatusti hyvä palkka. Sillä on pystynyt hankkimaan asunnot, mökit ja autot, niin halutessaan. Ja tuolla eläkkeellä onneksi pärjää, hyvinkin.
Hieman kyllä mietityttää, miksi joillakin (esim. hoitoaloilla) ei edes työn kuukausipalkka ole lähellekään tuollaisia eläkkeitä. Joku on pielessä. Ja pahasti. Ja tulee aina olemaan. Valitettavasti.
Miksi näin kirjoitti:
Hienoa, että on iso eläke, jonka perusteella ollut taatusti hyvä palkka. Sillä on pystynyt hankkimaan asunnot, mökit ja autot, niin halutessaan. Ja tuolla eläkkeellä onneksi pärjää, hyvinkin.
Hieman kyllä mietityttää, miksi joillakin (esim. hoitoaloilla) ei edes työn kuukausipalkka ole lähellekään tuollaisia eläkkeitä. Joku on pielessä. Ja pahasti. Ja tulee aina olemaan. Valitettavasti.
Keskimääräisen DI:n palkka ei, ole lähellekään sellaisia tuloja, että tuollaiseen eläkkeeseen nykyään pääsisi.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ansio paperitehtaassa on ollut n 5000e/kk.
Muistan kun vuosia sitten ihmeteltiin paperitehtaan siivoojien ansioita, kun nekin olivat kaksinkertaiset muiden alojen siivoojien palkoista. Mitä lienevät nykyään?
Siivous ulkoistettu eli sama kuin muilla siivoojilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun vuosia sitten ihmeteltiin paperitehtaan siivoojien ansioita, kun nekin olivat kaksinkertaiset muiden alojen siivoojien palkoista. Mitä lienevät nykyään?Siivous ulkoistettu eli sama kuin muilla siivoojilla.
Ja kuulemma huonosti hoidettu. Ei ihme niillä aikatauluilla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole hyvä, että tuotto menee raskaan työn raatajille eikä kasaudu lähinnä vain osakkeenomistajille ja johtajille? Lisäksi kolmivuorotyö tehtaassa on todella raskasta.
Paperimiehet eli monitorinkatselijat raskaan työn raatajia?🤣🤣🤣🤣
Itse en nyt tänään taida jaksaa olla kateellinen kenellekään. Ei minunkaan vanhempani tosin melkein koskaan pääse yli 2000 euron tuloihin omissa duunaritöissään. Terveisin työtön nuori.
Vierailija kirjoitti:
"Koneenhoitajan työn rasittavuus on henkistä laatua. Joudun koko ajan tarkkailemaan numeerisia arvoja. Ne kaikki vaikuttavat kaikkeen. Kahdeksan tunnin työpäivä kolmessa vuorossa ottaa joskus voimille. Olen tehnyt vuorotyötä toistakymmentä vuotta, mutta yövuoroon ei totu koskaan. Kuuden päivän vapaa yövuoron jälkeen tosin tuntuu hienolta. Silloin ehtii harrastaa. Suunnitteilla on uusi työvuorojärjestelmä, joka vähentäisi yövuoron rasittavuutta." http://www.ammattinetti.fi/haastattelut/detail/224_haastattelu
Itse en jaksaisi.
Jos tuolla uudella työvuorojärjestelmällä tarkoitetaan tätä nykyisin jo joissakin paikoissa voimassaolevaa ns. lyhyttä kiertoa, voin sanoa, että se se vasta helvetillinen järjestelmä onkin. Nuori ihminen vielä jaksaa tehdä tällaista nopeata vuoronvaihtoa ja jopa iloita siitä, että vapaat tulee ikäänkuin pikemmin, mutta toisaalta vapaata on vain neljä päivää entisen kuuden sijasta, ja niistäkin siis eka päivä menee nukkumiseen ja viimeinen myös pitää ottaa jo aikaisen nukkumaanmenon kannalta. Yövuorot rassaa erityisesti tällaisessa nopeassa syklissä mentäessä. Vanhemmille työntekijöille ei yhtään hyvä systeemi, pää ei tahdo pysyä tahdissa.
Kolmivuorotyö muutenkaan ei ole se kaikkein helpoin homma. On ihmisiä, joille se ei sovi ollenkaan. Kun olen paperipaikkakuntalaisia, on sitä saanut elämänsä aikana kuulla näistä vuorotyön vaikeuksista. Jotkut ei nuku koskaan kunnon yöunia. Yövuoron jälkeen harva saa nukutuksi sen kahdeksan tuntia, mikä ihmisen normaaliin unirytmiin kuuluisi, jos nyt näillä vuorotyöläisillä mitään normaalia unirytmiä ikinä onkaan. Se tuo ajan mittaan terveysongelmia.
Ja se alituinen "mikä vuoro mulla / sulla silloin on?" kun jotain tapahtumaa on tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen kuukausipalkka on noin 4500 euroa. Saan saman, mutta olen yliopistokoulutettu. Huh huh.
Mutta ne tekeekin kolmivuoro työtä, sinä et taida öitäsi töissä viettää!
Riippuu viikosta, enkä kyllä saa tuollaisia rahoja
T. Arkkitehti
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin kirjoitti:
Keskimääräisen DI:n palkka ei, ole lähellekään sellaisia tuloja, että tuollaiseen eläkkeeseen nykyään pääsisi.
En tule ikinä pääsemään paperityöläisen eläkkeisiin, mun eläke tulee olen noin 2200 ja olen DI. Lisäksi he on päässeet jotain 63 v ja minä tulen pääseen 67v.
Pikkuhiljaa alkaa ilmestyä lappua paperitehtaiden luukuille. Isot palkat, dieselin veron korotus, kallistuva sähkö... ei vaan pärjätä kilpailussa enää.
Oliko nämä niitä jotka saivat myös erillistä SAUNALISÄÄ lauantailta?
Vierailija kirjoitti:
Tuo jatkuva vuorotyö tutkitusti kuormittaa ihmistä kyllä valtavasti, joten on ihan oikein että sitä rahallisestikin kompensoidaan. Ja on varmaan henkisesti kuormittavaa työtä.
Tämä on naurettava argumentti siltä kannalta, että moni suomalainen tekee vastuullista ja stressaavaa kolmivuorotyötä pienellä kuukausipalkalla (esim. muualla teollisuudessa tai hoiva-aloilla). Miksi paperimiehiä nostetaan erityisesti jalustalle?
"Saunalisä tarkoittaa Suomessa työntekijälle lauantaityöstä maksettavaa palkanlisää. Saunalisää maksetaan, koska työntekijä ei pääse perinteiseen lauantaisaunaan."
Tämä jaksaa vuodesta toiseen huvittaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo jatkuva vuorotyö tutkitusti kuormittaa ihmistä kyllä valtavasti, joten on ihan oikein että sitä rahallisestikin kompensoidaan. Ja on varmaan henkisesti kuormittavaa työtä.
Tämä on naurettava argumentti siltä kannalta, että moni suomalainen tekee vastuullista ja stressaavaa kolmivuorotyötä pienellä kuukausipalkalla (esim. muualla teollisuudessa tai hoiva-aloilla). Miksi paperimiehiä nostetaan erityisesti jalustalle?
Tämä. Teen fyysistä varastokeräilyä nopeassa tahdissa 3-vuorotyönä ja iltalisäni on niinkin suuri kuin 1,20e/h ja yövuorossa 2e/h ja tuntipalkkakaan ei paljoa yli kympin ole. Joten missä se rahallinen korvaus muilla aloilla olikaan näistä kuormittavista vuorotöistä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo jatkuva vuorotyö tutkitusti kuormittaa ihmistä kyllä valtavasti, joten on ihan oikein että sitä rahallisestikin kompensoidaan.
Ai jaa. Sitten taas kun joku työtön ei haluaisi ottaa huonopalkkaista vuorotyötä, jonne joutuu kulkemaan julkisilla, niin hänelle sanotaan, että "nopeasti siihen tottuu". Tällaisen kommentin olen aika usein av:lla nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Koneenhoitajan työn rasittavuus on henkistä laatua. Joudun koko ajan tarkkailemaan numeerisia arvoja. Ne kaikki vaikuttavat kaikkeen. Kahdeksan tunnin työpäivä kolmessa vuorossa ottaa joskus voimille. Olen tehnyt vuorotyötä toistakymmentä vuotta, mutta yövuoroon ei totu koskaan. Kuuden päivän vapaa yövuoron jälkeen tosin tuntuu hienolta. Silloin ehtii harrastaa. Suunnitteilla on uusi työvuorojärjestelmä, joka vähentäisi yövuoron rasittavuutta." http://www.ammattinetti.fi/haastattelut/detail/224_haastattelu
Itse en jaksaisi.
Jos tuolla uudella työvuorojärjestelmällä tarkoitetaan tätä nykyisin jo joissakin paikoissa voimassaolevaa ns. lyhyttä kiertoa, voin sanoa, että se se vasta helvetillinen järjestelmä onkin. Nuori ihminen vielä jaksaa tehdä tällaista nopeata vuoronvaihtoa ja jopa iloita siitä, että vapaat tulee ikäänkuin pikemmin, mutta toisaalta vapaata on vain neljä päivää entisen kuuden sijasta, ja niistäkin siis eka päivä menee nukkumiseen ja viimeinen myös pitää ottaa jo aikaisen nukkumaanmenon kannalta. Yövuorot rassaa erityisesti tällaisessa nopeassa syklissä mentäessä. Vanhemmille työntekijöille ei yhtään hyvä systeemi, pää ei tahdo pysyä tahdissa.
Kolmivuorotyö muutenkaan ei ole se kaikkein helpoin homma. On ihmisiä, joille se ei sovi ollenkaan. Kun olen paperipaikkakuntalaisia, on sitä saanut elämänsä aikana kuulla näistä vuorotyön vaikeuksista. Jotkut ei nuku koskaan kunnon yöunia. Yövuoron jälkeen harva saa nukutuksi sen kahdeksan tuntia, mikä ihmisen normaaliin unirytmiin kuuluisi, jos nyt näillä vuorotyöläisillä mitään normaalia unirytmiä ikinä onkaan. Se tuo ajan mittaan terveysongelmia.
Ja se alituinen "mikä vuoro mulla / sulla silloin on?" kun jotain tapahtumaa on tiedossa.
Minä olen hoitoalalla, enkä oikein ymmärrä, mistä nuo pitkät vapaa joillekin tulevat. Minä teen kyllä yleensä vain 2 tai 3 yötä peräkkäin, mutta joskus kun minulle on laitettu 5 yötä, ei vapaita silloinkaan ollut tuollaista määrää. Meillä yövuorot kestävät 10 h ja viimeisin kolmen viikon työvuorolistani on seuraavanlainen. Jos satun saamaan listan, jolla ei ole yhtään yövuoroa, niin silloin tuntuu, kuin vapaata olisi enemmän, kun saattaa saada jopa kaksi kokonaista vapaapäivää per viikko. Ajatelkaa, miten ihmeellistä!
Yö
Yö
Yö
Vapaa (vapaa alkaa yövuoron jälkeen klo 8 aamulla)
Vapaa
Aamu
Ilta
Yö
Yö
Vapaa (vapaa alkaa klo 8 aamulla)
Vapaa
Aamu
Aamu
Aamu
Aamu
Vapaa
Vapaa
Vapaa
Aamu
Ilta
Aamu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksaisi.
Minä olen hoitoalalla, enkä oikein ymmärrä, mistä nuo pitkät vapaa joillekin tulevat. Minä teen kyllä yleensä vain 2 tai 3 yötä peräkkäin, mutta joskus kun minulle on laitettu 5 yötä, ei vapaita silloinkaan ollut tuollaista määrää. Meillä yövuorot kestävät 10 h ja viimeisin kolmen viikon työvuorolistani on seuraavanlainen. Jos satun saamaan listan, jolla ei ole yhtään yövuoroa, niin silloin tuntuu, kuin vapaata olisi enemmän, kun saattaa saada jopa kaksi kokonaista vapaapäivää per viikko. Ajatelkaa, miten ihmeellistä!
Yö
Yö
Yö
Vapaa (vapaa alkaa yövuoron jälkeen klo 8 aamulla)
Vapaa
Aamu
IltaYö
Yö
Vapaa (vapaa alkaa klo 8 aamulla)
Vapaa
Aamu
Aamu
AamuAamu
Vapaa
Vapaa
Vapaa
Aamu
Ilta
Aamu
Kuulostaapa sekavalta. Onneksi itse teen 5 yövuoroa ja 2 vapaapäivää rytmityksellä. En ymmärrä miksi hoitoalalla ei tehdä näin vaan vuorot on mitä sattuu?
Muistan kun vuosia sitten ihmeteltiin paperitehtaan siivoojien ansioita, kun nekin olivat kaksinkertaiset muiden alojen siivoojien palkoista. Mitä lienevät nykyään?