Millaiset palkat näillä "paperimiehillä" oikein on?
Muistan monesti että on uutisoitu mutta en usko uutisoituihin palkkoihin kyllä yhtään kun itse työskentelen matala-palkka-alalla eikä minun bruttotulot ole lähelläkään listattuihin palkkoihin :D
Tunteeko joku alaa ja palkkausta?
Sitten vielä loppukevennys:
Mtv3:n uutisjutusta poimittua:
"Saarinen on työskennellyt tehtaassa vuodesta 2002 saakka. Hän kertoo, että nyt ei auta kuin hengitellä ja nauttia kesäpäivästä vielä, kun niitä on jäljellä.
– Hyvä toimeentulo se on ollut monta vuotta. Nyt on korkea aika ruveta säästämään ja ihmettelemään, että miten pärjää tästä eteenpäin."
Eli melkein 20 vuotta töissä ja nyt ku työt loppuu niin aletaan säästämään? Rahaa vai menoissa? :)
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Saunalisä tarkoittaa Suomessa työntekijälle lauantaityöstä maksettavaa palkanlisää. Saunalisää maksetaan, koska työntekijä ei pääse perinteiseen lauantaisaunaan."
Tämä jaksaa vuodesta toiseen huvittaa. :)
Onko kyse siis pelkästä lauantailisästä vai tuleeko sen lauantailisän päälle vielä joku hemmetin saunalisä? 😂 Kyllä näillä duunareilla on rahallisesti hommat kohdillaan.
Erillinen lisä. Joissakin harvoissa työpaikoissahan saa saunoa työajallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Saunalisä tarkoittaa Suomessa työntekijälle lauantaityöstä maksettavaa palkanlisää. Saunalisää maksetaan, koska työntekijä ei pääse perinteiseen lauantaisaunaan."
Onko kyse siis pelkästä lauantailisästä vai tuleeko sen lauantailisän päälle vielä joku hemmetin saunalisä? 😂 Kyllä näillä duunareilla on rahallisesti hommat kohdillaan.
Saunalisä on jo poistunut sanana TESsistä, mutta lehdistö ymmärrettävästi rakastaa käyttää sitä. Mielikuva katsos toimii.
Kyseessä on tosiaan asia joka muualla tunnetaan viikkoylityökorvauksena. Eli jos on 40h perustunteja viikolta saa lauantain tunneilta korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni tekee tehtaassa AAYY VVVVV AAYYVVVVV, siis yön jälkeen on nukkumispäivä ja sitten vielä 5 vapaa päivää. Työpäivät on 12 h. Viikkotuntimäärä on jotain 34 kun se hoitoalalla on noin 40 tuntia. Tienaa vuodessa reilut 70000.
En tee enää vuorotöitä mutta sairaanhoitajan kolmen viikon lista voisi olla tällainen
a
a
y
y
v
v
i
i
v
a
a
a
i
v
v
a
a
i
a
a
yksi vkloppu on pääsääntöisesti ollut vapaa 3 vk listassa niissä paikoissa, joissa ite olen ollut. Illasta aamuun vuoroja ei saisi teettää mutta käytännössä niitä tehdään edelleen. Vuorotyössä palkka taisi olla jotain 36000 vuodessa.
En ymmärrä tuota erillistä nukkumispäivää. Meillä käytetään se toinen vapaapäivistä nukkumiseen mikäli nukkua haluaa. Ihme systeemejä joissakin paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunalisä on jo poistunut sanana TESsistä, mutta lehdistö ymmärrettävästi rakastaa käyttää sitä. Mielikuva katsos toimii.
Kyseessä on tosiaan asia joka muualla tunnetaan viikkoylityökorvauksena. Eli jos on 40h perustunteja viikolta saa lauantain tunneilta korvauksen.
En usko tähän. Vain paperilla ja ahtaajilla käytössä.
Paperi/sellutehtaalla tienaa perusjantterikin sen 50000€/vuosi.
Mutta tehtailla on kunnossapito ym. Ulkoistettu/erilliset kunnossapitoyhtiöt jotka eivät käytä paperiliiton tessiä ja palkat ovat normaaleita metalli ym. Alojen + vuoro lisät.
Tehtailla on tänä päivänä huomattavasti vähemmän hyvin tienaavia kuin ennen vanhaan kun kaikki olivat paperiliiton alaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen kuukausipalkka on noin 4500 euroa. Saan saman, mutta olen yliopistokoulutettu. Huh huh.
Alalla on paljon ikääntyvää väkeä, joille kertynyt hyvät edut. Nuorempia pätkätyöroikotetaan huonolla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Paperi/sellutehtaalla tienaa perusjantterikin sen 50000€/vuosi.
Mutta tehtailla on kunnossapito ym. Ulkoistettu/erilliset kunnossapitoyhtiöt jotka eivät käytä paperiliiton tessiä ja palkat ovat normaaleita metalli ym. Alojen + vuoro lisät.
Tehtailla on tänä päivänä huomattavasti vähemmän hyvin tienaavia kuin ennen vanhaan kun kaikki olivat paperiliiton alaisuudessa.
Vuorotyössä tienaa paljon enemmän kuin tuon 50k/€.
Isälläni taisi olla jotain 4000 euron pintaan.
Paperimiehistä näytetään televisiossa aina sama kohtaus, iso rulla paperia ja työntekijä repäisee sen auki. Ja ajelevat potkupyörillä tai istuvat valvontakoneen/tiekkarin edessä. Yleensä ovat lihavia. Niin se palkka, muutamia tonneja kuussa ja kaikenmaailman työpaikkakassaedut. Lääkkeet ym saadaan ilmaiseksi. Että, että... Käyttäkää digiä, niin ei kulu paperia.
Yksikään kermaperse ei sitä työtä jaksais tehdä.
Vierailija kirjoitti:
10, ei ne ihan miljoonia tienaa kuitenkaan ;)
Tehtaan toimitusjohtaja 7 milj/vuosi.
Kertokaahan nyt mikä olisi teidän mielestä sopiva bruttovuosiansio paperimiehelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat, edut ja lisät on aivat järjettömät tällä alalla. Miesvalatisilla aloilla osataan pitää omista huoli. Vertaa esim palvelu- ja terveydenhoitoalan palkkaukseen ja erityisesti ilta-, yö-, pyhä-, aatto- ym lisiin.
Ymmärrätkö sinä, että paperimiesten palkoilla maksetaan hoitajien palkat?
Miksi tätä on alapeukutettu? Tämähän on täysin totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat, edut ja lisät on aivat järjettömät tällä alalla. Miesvalatisilla aloilla osataan pitää omista huoli. Vertaa esim palvelu- ja terveydenhoitoalan palkkaukseen ja erityisesti ilta-, yö-, pyhä-, aatto- ym lisiin.
Ymmärrätkö sinä, että paperimiesten palkoilla maksetaan hoitajien palkat?
Voitaisiin vaihteeksi laittaa palkat toisin päin. Varmasti hoitajat mielellään maksaisivat paperimiesten palkat.
Tai tehdään niin, että paperimieheille maksetaan vähemmän, jotta hoitajien täysin tarpeeton työ voidaan lopettaa täysin. Hoitajille maksettava palkka kun tuntuu olevan niin suuri piikki paperimiesten lihassa.
Kohtahan se on toisinpäin, kun kaikki paperiduunarit joutuu pikkuhiljaa työttömiksi, joten miksi meuhuat?
Vierailija kirjoitti:
Saunalisä on edelleen paperiteollisuuden tes:ssä.
17§ Saunalisä Lauantain ja juhlapäivän aaton klo 06.00 sekä sunnuntain ja juhlapäivän klo 06.00 välisenä aikana maksetaan työntekijälle kultakin työtunnilta erillisenä lisänä saunalisä, joka on 23,05 % paperiteollisuuden neljännen vuosineljänneksen keskituntiansiosta. (Paperiteollisuuden palkkatilastosarakkeet 5 ja 6 yhteenlaskettuna). Peräkkäisinä aatto- ja lauantaipäivänä saunalisä maksetaan ainoastaan ensimmäiseltä. Saunalisälle maksetaan työehtosopimuksen edellyttämät seisokki- ja ylityökorotukset.
Mä olen ollut joskus Kaipolassa töissä. Noin 7 vuotta sitten olin siellä. Ja silloin trukkikuskien kuukausipalkka oli 4000 euroa. Onhan tuo kova palkka ammattikoulutaustalla ja kun työ ei ole edes fyysistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut joskus Kaipolassa töissä. Noin 7 vuotta sitten olin siellä. Ja silloin trukkikuskien kuukausipalkka oli 4000 euroa. Onhan tuo kova palkka ammattikoulutaustalla ja kun työ ei ole edes fyysistä.
Ja yleensä päivä hommaa ja ei se halutuin homma. Kovin palkka on paperikoneen hoitajilla, joita ei vuorossa montaa ole. Saattaapi olla, että vain yksi.
Miettisitte niiden veroprosentteja kans.... Taitaa olla erittäin suuuret. jääköhän paljon verojen jälkeen palkkaa...
Kaikki paperi miehet joita tunnen nostaa lepposalla duunilla vähintään 5 000 kuussa.
Mieheni tekee tehtaassa AAYY VVVVV AAYYVVVVV, siis yön jälkeen on nukkumispäivä ja sitten vielä 5 vapaa päivää. Työpäivät on 12 h. Viikkotuntimäärä on jotain 34 kun se hoitoalalla on noin 40 tuntia. Tienaa vuodessa reilut 70000.
En tee enää vuorotöitä mutta sairaanhoitajan kolmen viikon lista voisi olla tällainen
a
a
y
y
v
v
i
i
v
a
a
a
i
v
v
a
a
i
a
a
yksi vkloppu on pääsääntöisesti ollut vapaa 3 vk listassa niissä paikoissa, joissa ite olen ollut. Illasta aamuun vuoroja ei saisi teettää mutta käytännössä niitä tehdään edelleen. Vuorotyössä palkka taisi olla jotain 36000 vuodessa.